Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrosting av Hyper Inverter  (läst 18610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nrojb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Avfrosting av Hyper Inverter
« skrivet: 25 november 2007, 17:21:14 »
Hei!

Har for et par mnd. siden innstallert en Mitsubishi Hyper Inverter SRK25ZFX-S
Så langt veldig fornøyd, bare et par ting jeg lurer på;
I går ved rått vær og temperatur rundt 0 grader,for så å endre seg til -6 grader, så virket det som ikke avfrostningstiden var lang nok. (Bor i innlandet i midt Norge)
I allefall var det fremdeles litt isdannelse nederst på batteriet på utedelen etter avfrosting.
Derfor kjørte jeg pumpen i kjøleprogram i 15-20 min, så var isen vekk.
Er det noen som vet hvordan avfrostingen blir styrt på disse pumpene?
Kan man på noe vis endre på disse sekvensene?
Eller må man regne med noe is ved væromslag?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #1 skrivet: 25 november 2007, 17:30:24 »
Se till att värmepumpen får arbeta ordentligt, alltså stäng av alla radiatorer i huset så värmepumpen verkligen får stå för all uppvärmning så länge den orkar med det.
Jag har en käsnsla av att avfrostningen kan vara lite problematisk om värmepumpen går på sparlåga när det är någon enstaka minusgrad.
Anledningen är att den då kan gå i TIMMAR utan avfrostning och att det då hinner bygga på så mycket frost längst ned på paketet att den helt enkelt inte hinner avfrosta ordentligt på den normala avfrostningstiden.

Kör du pumpen lite hårdare (höj börvärdet på fjärrkontrollen ett par grader) så fungerar det säkert bättre.

För övrigt är det bättre att öka börvärdet till max och på så sätt snabba på en avfrostning än att köra den i AC-läge, för i AC-läge går fläkten i utedelen. Triggar du istället avfrostningen så står fläkten still.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nrojb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #2 skrivet: 25 november 2007, 17:34:32 »
Takk for tipset!

Skal slå av alle andre energikilder i huset så pumpen får jobbe på max.
Kommer tilbake med resultatet.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #3 skrivet: 30 november 2007, 20:25:22 »
Faktiskt!

Placera inte innedelen för "trångt" på denna pump eller för nära taket!

Återcirkulation som gör att invertern helt stoppar och blir nöjd när det ändå är +2 grader och nedåt ute (alltså inom 35minuter) är förädiskt då avfrostningen förskjuts till upp till 10 start och stopp med 35 minuters intervall innan avfrostningen träder i kraft , då är det aldeles för för sent med bara en avfrotning i följd och maskinen smälter bara snön till ett ispansar.

Dock inträffar detta sällan ( detta inträffar alltsÃ¥ bara om maskinen stoppar helt och hÃ¥llet vid kall väderlek)   

Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #4 skrivet: 30 november 2007, 21:22:48 »
Kolla oxo att utedelen är rätt monterad. Höger gavel skall några mm högre
än vänster så att inget kondensvatten kommer in under kompressorn.
Samtidigt skall maskinen luta in mot väggen så att kondensvatten rinner
ut genom hålen bak i tråget.

Jag har själv fått göra ett par återbesök där jag använt vattenpass med
resultat att maskinen isar ihop eftersom evakuering av kondensvatten är för dålig.


BjörnK

Utloggad nrojb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #5 skrivet: 03 december 2007, 23:20:33 »
Hei!

Takk for gode tips!

Har prøvd å stille opp temperaturen på fjernkontrollen 2-3 grader.
Inverteren går nå mer kontinuerlig, og avfroster med visse mellomrom.
På denne måten greier nå utedelen å holde seg så og si is-fri.

Tilbake til syklusen for avfrosting:
- Er det sÃ¥nn at dersom inverteren fÃ¥r jobbe kontinuerlig uten stopp, sÃ¥ vil avfrosting starte    etter     35 min.?
I mitt tilfelle så er nok ikke plasseringen av innedelen helt gunstig, i og med at den er plassert over en terrassedør i ene delen av stua. Luftstrømmen blir derimot godt spredd ut i resten av stua, ut i en gang og videre opp i 2.etg.
Problemet er tydligvis at ved temperaturer rundt 0 grader, så vil temperaturen v/ innedelen raskt stige til settpunktet dersom dette er innstilt for lavt, og inverteren vil da stoppe før avfrosting trer i kraft.
Er det noen mulighet for å demontere temperaturføleren i innedelen, og flytte denne(ved hjelp av signalkabel) litt lenger inn i huset for å hindre hyppig start/stopp ved visse temperaturer?

på forhånd takk!




Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #6 skrivet: 04 december 2007, 16:03:48 »
Det skall gå att flytta ut givaren genom att klippa av den och skarva dit en kabel.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad nrojb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #7 skrivet: 06 december 2007, 08:56:51 »
Hei!

Før jeg eventuelt prøver å endre på temp.sensor plassering, vil jeg la inverteren stå noen timer nå, når det er flere + grader ute, sånn at den blir helt isfri.
Vil deretter prøve med innstilling på 23 grader, og sjekke hvor ofte avfrostingen pågår.
For meg kan det kanskje virke som at inverteren har problem med å registrere riktig temperatur på utedelen, hvor sitter temperaturføleren på denne?
Er det noen som vet om service-manual kan skaffes til disse inverterene?
Har også fått noen tips om at det muligens kan være lekkasje av kjølemedie som er årsak til is-problemene.
Synes egentlig det er litt merkelig, varmepumpa avgir veldig bra med varme;
Ved -2 grader ute,målte jeg 20 grader på inntaksluft og 47 grader ut.(max pådrag)
Ved +6 grader ute, målte jeg 28 grader på inntaksluft og 51 grader ut.(max pådrag)

Synspunkter???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #8 skrivet: 06 december 2007, 09:21:20 »
Jag tror inte att det är för lite köldmedium, jag tror att ditt fenomen beror på att den smarta avfrostningen inte triggar en avfrostning på väldigt lång tid p.g.a. den höga utetempen och det låga effektuttaget, den "känner" helt enkelt inte att det finns ett avfrostningsbehov trots att stora delar av förångaren är full med is.

Jag har sett ett par Mitshbishi i drift och de börjar frosta på längst ned och frosten "arbetar" sig sedan sakta uppåt, fortare ju mer effekt du tar ut från värmepumpen.
Med lågt effektuttag kan det bli rätt rejält med is på större delen av förångaren utan att en avfrostning triggas.

Problemen uppkommer om den går så länge att den is som bildats längst ned inte hinner tina innan avfrostningssekvensen är slut.

Har det hänt för dig?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #9 skrivet: 06 december 2007, 16:57:55 »
Här ser du avfrostningsfunktionen, inom grönt område finns alltså risk för ispåbyggnad/ förskutning av 35minutersperioden.
Troligtvis så räcker det med ca tre stopp för att avfrostning skall bli omöjlig. (kanske 1stopp) vid mycket fukt så kan rejält med is bildas på 70minuter.

En reflektion bara!
Inom rödmarkerat område så varvas kompressorn ned i slutet på avfrostningen om givartemperaturen når +2grader eller högre vilket möjliggör att avfrostningsgivaren skulle kunna flyttas så att temperaturhöjningen vid sista tredjedelen av avfrostning sker lite senare och att nedvarvning kanske inte sker alls.

Jag har aldrig sett nÃ¥got problem med avfrostning av nederdelen pÃ¥ batteriet annat än om problemet inom grönfärgat omrÃ¥de först har hindrat avfrostningen helt.  (alltsÃ¥ is som inte smälts bort under avfrostningen)

Jag kommer att kika om någon vecka på själva placeringen av avfrostningsgivaren efter som den har två olika funktioner, först att den sitter på inloppsröret till förångarbatteriet och när driften vid avfrostning vänds så skall den alltså hamna på utloppsröret (det rör som sist avfrostar)
Givaren avbryter inte avfrostningen men låter kompressorn gå ned i varv redan vid +2grader.
Skall kika om placeringen är vettig.

Et fåtal pumpar har haft problemet varav jag själv har en, det har inte återkommit efter att jag valt högre inställning på kontrollen.
Placeringen av innedelen var illa vald eftersom den sitter i en extremt välisolerad veranda och har svårt att pressa undan värmen genom hallen som sen kommer i luftriktningen, det blir alltså varmt i verandan och pumpen stoppar.
Jag har ytterligare två som fungerar klockrent och som har fått bättre placering.

Jag anser att pumpen är förträfflig och kompressorn på denna tar ingen skada om den isar igen helt men det är ändå tråkigt att man inte kan trycka in den överallt så man får alltså vara lite försiktig med placeringen, och just bra placeringen är nog det svåraste att förutse innan man provat.

Jag tyckte först att min placering pÃ¥ verandan var förträfflig men eftersom placeringen sitter pÃ¥ högsta punkten i huset (takhöjden) sÃ¥ samlas alltsÃ¥ värmen nedÃ¥t tills den nÃ¥r innedelen vilket en femÃ¥ring säkert kunnat lista ut.  huvuddunk

Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad nrojb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #10 skrivet: 07 december 2007, 16:39:03 »
Hei!

Takker så mye for den hjelpen dere kommer med.
MÃ¥ virkelig si at dette er et kjempebra forum!!!!!
Til det Rickard skriver, må jeg svare at det er akkurat dette som skjer i mitt tilfelle. Jeg lurer veldig på hvordan jeg skal unngå dette problemet. Har du noen forslag?
Som sagt så lot jeg pumpa stå i hele går for å bli skikkelig isfri.
Deretter startet jeg opp med 24 grader på fjernkontrollen. Har nå gått i ca 1 døgn, og så langt ser det ut som det fungerer bedre.
(Altså med høyere innstilling på fjernkontrollen)
Har også sjekket at utedelen er riktig montert i h.h. til Bjørn K sin beskrivelse
Skal bli interessant å høre hva du finner ut om plasseringen på avfrostingsgiveren, Bosse.
HÃ¥per du kommer tilbake med info.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #11 skrivet: 07 december 2007, 16:54:34 »
Kör innedelens fläkt manuellt på en högre hastighet så får du ut mer värme i huset och kompressorn får jobba lite hårdare = tätare mellan avfrostningarna.
Kan vara lite tråkigt med ett högre fläktljud, men under vissa väderförhållanden kan det nog vara nödvändigt.
Jag tror att din pump hade fungerat bättre med en mer optimal planlösning, men det är ju inte alltid det är möjligt och då kan man få köra fläkten lite hårdare för att kompensera för detta.

Smart avfostning kan vara lite FÖR smart i vissa speciella väderlekar, men vet man bara hur maskinen "tänker" så kan man nog parera för det mesta med lite handpåläggning.
Den nytta du har av den smarta avfrostningen är en högre årsmedelverkningsgrad än de pumpar som avfrostar mer "efter klockan".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nrojb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #12 skrivet: 07 december 2007, 19:43:29 »
Takk for hurtig svar Rickard!

Har justert opp viftehastigheten på innedelen.
Kommer tilbake med resultat etter noen dager

Utloggad nrojb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #13 skrivet: 14 december 2007, 12:19:21 »
Hei, og takk for sist!

Har vært noen dager med 10-15 minusgrader her nå, og pumpen har fungert veldig bra.
God effekt og avfrostingen har vært ok.
I dag morres var det noe mildere (ca. -4 grader) og da hadde utedelen iset helt igjen.
Akkurat da jeg innspiserte var avfrostingen igang, men bare en liten del av isen forsvant i løpet av den sekvensen.
Så her virker det som det har gått lang tid mellom hver avfrosting, og isen har bare bygd på seg.

Etter som jeg skjønner ut av innlegget til Bosse, så må alle de 4 første punkta være oppfylt, før avfrosting kan starte?
Vil det da si at dersom temperaturen på utedelens varmeveksler er kontinuerlig under -5 grader, så vil avfrosting starte etter 35 min sammenhengende drift av kompressor i varmefungsjon?
Dette er i såfall ikke tilfelle med min pumpe. Det går mye lengre tid, derfor lurer jeg på om feilen er nettopp denne temp. føleren.
Så i natt, da temperaturen kom over -5 grader, så ble en av forutstningene brutt(nr.3), og da må vel
pumpen stoppe 10 ganger før avfrosting kan starte, viss jeg har tolket dette riktig.

Fint om dere kommer med tilbakemeldinger og korrigerer meg dersom jeg tar feil.

Utloggad nrojb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2008, 22:04:37 »
Hei!

For en uke siden ble utedelen manuelt av-iset, og koblinger, følere og varmekabel innspisert.
Inne-delens filter ble rengjordt og deretter ble pumpen startet opp igjen med et settpunkt på 22 grader på fjernkontrollen.
Temperaturen har den siste uken variert mellom -8  til – 12 grader. Utedelen har holdt seg helt isfri og varmeeffekten har vært veldig bra.

Så fort temperaturen kommer i området 0 til -5 grader,og det blir snø i lufta. så begynner isdannelsen på utedelen igjen. Det går laaaaaaaaaaang tid mellom hver avfrosting og islaget blir tjukkere og tjukkere. Til slutt må en manuell av-ising gjennomføres for at det i hele tatt skal bli luftgjennomstrømning i utedelen.
Det rare er at pumpen varmer bra, selv om utedelen ser ut som den gjør!

Det må da vel gå an å få endret softwaren, sånn at man får en hyppigere avfrosting i dette temperaturområdet??
Noen som har synspunkter?

Sender 2 bilder av utedelen rett etter defrosting
« Senast ändrad: 09 januari 2008, 22:27:04 av nrojb »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!