Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC EcoZenith i350 + EcoAir 510M - Knäppningar i elementen  (läst 3961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svattbratt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi installerade en i350 tillsammans med EcoAir 510M för drygt ett år sedan. Sedan start har jag upplevt knäppningar i elementen varje gång som värmesystemet "aktiveras" igen. Jag har valt att avvakta över sommaren och hösten för att få en bättre bild av hur det fungerar vid olika temperaturer.

Som jag läst på andra ställen så är det normalt då det blir stora temperaturskillnader i rören men jag tycker ändå det känns konstigt. Ex på höst/vår när framledningen är relativt låg <35 grader, och värmesystemet kopplas ifrån för att göra varmvatten, när vattnet har rätt temperatur så aktiveras VS och det knäpper till en eller att par gången i de flesta element i huset. (oftast ett rum i taget). Desto kallare det är ute ju högre låter det. Som det är nu när det ligger runt nollan så smäller det väldigt högt, så att man vaknar av ljudet eller behöver förklara sig för gäster... Det låter även på sommaren när det knappt behövs någon värme alls.

Är det normalt att det låter så, eller finns det något jag kan göra? Har hört att man kan sätta in en knäpptank eller liknande, men är det enda lösningen eller finns det något jag kan testa?

Jag har luftat alla element och har trycket på pannan är mellan 1.0 och 1.5 bar på pannan. Systemet går i övrigt mycket bra, även om jag tycker att den avfrostar löjligt ofta när det ligger runt nollan.

Tacksam för hjälp!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det borde inte kunna bli några knäppningar eftersom i350 ÄR som en knäpptank. Radiatorsystemet är ju ett helt eget system med konstant framledning styrd av en shunt, om det är rätt kopplat. Slingan ut till EcoAir har ju ingen direkt förbindelse med radiatorsystemet utan bara indirekt på så vis att VPn värmer den tank som även radiatorvattnet passerar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Svattbratt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stämmer det verkligen? Jag upplever det som att det inte shuntas ut något varmvatten i radiatorsystemet när varmvatten tillverkas. När varmvattnet når önskad temperatur växlas systemet tillbaka så att värmepumpen bara värmer radiatorsystemet. När VP gör varmvatten har jag ingen temp på returledningen från VS vilket jag tolkar som att det står stilla.
In-temperaturen på VP är alltid samma som temp på returledning på VS när värme går till VS.


« Senast ändrad: 01 januari 2019, 10:30:09 av Svattbratt »

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoZenith i350 + EcoAir 510M - Knäppningar i elementen
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2019, 10:50:34 »
Med Ecozenith i350 har CTC gjort sig av med dubbla tankar där övre är VVspets och nedre  radiatorbuffert. Möjligen kan man laborera med kortare tider mot radiatorsystem resp varmvatten sÃ¥ att radiatorsystemet inte hinner sjunka sÃ¥ mycket i temperatur vid varmvattenkörning.     

Annars från manualen
10.5.1 Volymtank/Utjämningstank
Inkopplingsalternativ med volymtank, cirkulationspump(G1) och
givare (B1)
Värmesystemet utökas med
• volymtank CTC VT80
• radiatorpump (G1)
• framledningsgivare (B1).
Syfte: att kunna uppnå tillräcklig flödeshastighet för fastigheten vid stort
effektbehov samt utökad volym att undvika knäppningar i radiatorsystemet.
Vid behov av volymförstorare behövs en extra cirkulationspump (G1). För
reglering med gradminuter installeras en extra framledningsgivare (B1).
Produkten fortsätter då att räkna gradminuter på värmesystemet även om
värmepumpen tillverkar varmvatten eller värmer poolen.
Definiera radiatorpump med pekskärm:
Avancerat/Definiera/Definiera radiatorpump (G1) - Ja.
Inkopplingsalternativ med utjämningstank
Värmesystemet utökas med utjämningstank.
Syfte: att öka vattenvolym för avfrostning av luft/vatten-värmepump samt att
motverka knäppningar i radiatorsystemet, som för till exempel golvvärme.

107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Precis som GabrielH skriver så finns det ju bara EN tank och den är kopplad till radiatorsystemet. Det finns ingen VV-laddning eftersom VV tillverkas momenant när du öppnar en kran någonstans och vatten börjar strömma igenom plattvärmeväxlaren.
Med en 510M är väl dessutom tanken att VPn i princip ska gå kontinuerligt och därigenom hålla konstant temperatur i tanken? I och med det så behövs ingen shunt ut till radiatorsystemet. På EcoEl och i250 finns en shunt eftersom de i princip är byggda för att köras mot on/off-pumpar där temperaturen i tanken varierar r-7 grader upp och ner hela tiden.

Så det borde inte bli knäppningar eftersom det borde vara konstant temperatur i både tank och radiatorsystem.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Svattbratt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
GabrielH: Volymtank/Utjämningstank - Detta tolkar jag som att det är en extra del som behöver installeras i så fall. Alltså inget som jag bara kan aktivera själv. Jag antar att installatören inte tyckte att det skulle behövas i mitt hus. Men kanske att det var fel.

Lunk Umeå - som jag tolkar det så finns det bara en tank, men den är till varmvattnet, inte till värmesystemet. Det är där man kan avläsa vilken temperatur som är i övre/nedre delen. Det är genom denna tank som vattnet strömmar när man tappar varmvattnet. Vattnet värms alltså "on demand" men med hjälp av värmen i pannan. Den värmen tolkar jag som att den är avsedd för varmvatten enbart och används in för VS.

När tanken för VV inte laddas så går systemet på VS och då går VP konstant utifrån den hastighet som behövs för att ge lagom framledningstemperatur. Problemet blir alltså när vattnet/tanken behöver värmas, då skapas inte längre någon ny värme till VS. När VV har nått rätt temp eller när maxtiden uppnåtts, då börjar VP värma VS igen och det är precis i den övergången som det knäpper/knakar i radiatorerna.

Är det en utjämningstank som behövs eller kan jag göra något annat för att minska, eller helst får bort, oljudet?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoZenith i350 + EcoAir 510M - Knäppningar i elementen
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2019, 11:36:17 »
Den enda tanken är en VV-tank. Istället för slingberedare är det en liten plattvärmeväxlare och separat pump som tar vatten från tanken för VV-produktion.

Som jag fetstilade ovan, CTC säljer utjämningstank som även hjälper till att utöka volymen för avfrostning. En tydlig indikation att tankens volym inte används till radiatorsystemet.

Hur skulle det annars fungera om värmepumpen precis stannat, och någon börjar tappa varmvatten? Ingenting förens värmepumpens startfördröjning räknat ner.
« Senast ändrad: 01 januari 2019, 11:38:35 av GabrielH »
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Svattbratt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Yes jag är med på det. Så de alternativ som jag har för att minska knäppningarna är:
1. Kortare tid som VS är frånkopplat, ex. genom att korta tiden för VV-laddning, då med risken att det tar längre tid att ladda VV och ev. mindre effektivt?
2. Kontakta rörmokaren och installera en Volymtank? Hur mycket jobb och kostnad beräknar ni det till? Eller är det något som man kan göra själv om man inte har tummen precis mitt i handen?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoZenith i350 + EcoAir 510M - Knäppningar i elementen
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2019, 12:08:12 »
Svartbratt: Precis, en extra tank som monteras efter på röret ut från Ecozenith mot elementen. Efter VV-produktion är röret mellan Ecoair och Ecozinith fulla med hett vatten som går till avkylda element. Med utjämningstank blandas denna varma skvätt med avkylt vatten så det blir inga snabba temperaturväxlingar.
Frågan är om det är bara denna heta skvätt vatten som för det att knäppa eller om det även knäpper av 'rätt' tempererat vatten.

Min idé om att korta tiden för VV-körning är att radiatorkretsen inte ska hinnas kylas ner så mycket under tiden, och då minskar temperaturväxlingen. Å andra sidan kommer det kanske behövas några VV-körningar för att komma upp i temp.
Sänkt VV-temperatur kommer också minska temperaturväxlingarna.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoZenith i350 + EcoAir 510M - Knäppningar i elementen
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2019, 12:35:32 »
CTCs egna VT80 är på 80 liter, kostar ca 5,5-7k, men det går givetvis bra med andra. Hittar en smal variant på 100 liter med anslutningar på ovansidan. Passar kanske bättre. http://www.rorprodukter.se/ackumulatortankar/boro_ackumulatortankar/tip_40_60_100_120/ackumulatortank_tip-100l__a--6519791

Tömma systemet, kapa röret efter cirkulationspumpen och leda det till tanken och sedan vidare till radiatorkretsen, fylla på och kontrollera funktionen. Jag tycker att ett proffs borde klara det på två timmar. Som glad amatör en halv dag.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Den enda tanken är en VV-tank. Istället för slingberedare är det en liten plattvärmeväxlare och separat pump som tar vatten från tanken för VV-produktion.
Nej.
"Vattnet i tanken (samma som i värmepump och radiatorer) stiger och skiktas så det varmaste omger varmvattenväxlaren där tappvattnet snabbt strömmar igenom, hämtar energi och går ut till vattenkran eller dusch. Det ger fräscht varmvatten och minimerar risk för legionellabakterier."

Tank, radiatorsystem och VP-krets är ihopkopplade och har direktkontakt.
Varför skulle VPn stanna? Det är ju en inverter som anpassar effekten efter vad systemet säger att huset behöver.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoZenith i350 + EcoAir 510M - Knäppningar i elementen
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2019, 14:09:51 »
Behöver huset mindre än 2,5 kW (med 510m) stannar pumpen. Manualen visar tydligt hur vattnet passerar tanken när växelventilen kör mot radiatorsystemet (min röda markering). Växelventilen mot varmvatten och vattnet går in i tanken (grön markering).
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Nej, den lilla cylinder du markerat visar bar elspetsen sitter, inget annat. Så det du visar är hur systemet slingar vattnet förbi elpatronen när VPn inte räcker till.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: CTC EcoZenith i350 + EcoAir 510M - Knäppningar i elementen
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2019, 19:51:58 »
Oj här var så många fel i svaren i denna tråden. så jag måste bara svara.
Ecozenith 350 har ingen knäpptank, tanken som finns i pannan är en  ackumulatortank för varmvattenproduktion eftersom det är ur denna tank som den  tar  värme för varmvattenproduktion i sin växlare.   Troligtvis har du ett enrörssystem och nÃ¥gon okunnig installatör  har lurat i dig 350 för att den är modernare.  Det är bara o krypa till korset och installera en volymtank för att slippa knäppningarna eller leva med det.    hoppas bara du har plats till tanken, varit ute hos mÃ¥nga som bori gamla hjärtehus där det är nästintill omöjligt att  sätta tankar och där nÃ¥gon säljare sÃ¥lt in det senaste.  med flödes problem och  knäppningar som följd.   Du har bara en cirkulationspump  ochnär den laddar för varmvatten sÃ¥ stÃ¥r cirkulationen i ditt värmesystem stilla, därför  när den växlar över sÃ¥ fÃ¥r du  ca 1 liter 60 grdigt vatten per meter rör ut pÃ¥ ditt värmesystem vilket ger  ett vidgande  rörsystem och bankelibank. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: CTC EcoZenith i350 + EcoAir 510M - Knäppningar i elementen
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2019, 20:15:58 »
Min VP är typ on off och försedd med växelventil.
Jag har haft knäppningar i mitt hus men lyckats minska dem drastiskt utan knäpptank genom att ta bort alla väggfästen c.a 1m från hörn/rörvinklar. Det gör det möjligt för rören att expandera/krympa (böjer sig istället) utan att dra med sig virket i huset. Rören skall ha möjlighet att glida i upphängningar. Gäller även väggfästen för radiatorer.

Men jag har fortfarande knäppningar på två ställen, där har jag inte kommit åt att ta bort hörnupphängningar, så jag drar slutsatsen att min rekommendation ovan är rätt.
« Senast ändrad: 03 januari 2019, 20:20:43 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Oj här var så många fel i svaren i denna tråden. så jag måste bara svara.
SÃ¥ du menar att det jag citerade ur CTCs egen text inte stämmer? Att CTC inte själva vet vad dom byggt?  :)

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoZenith i350 + EcoAir 510M - Knäppningar i elementen
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2019, 01:26:48 »
SÃ¥ du menar att det jag citerade ur CTCs egen text inte stämmer? Att CTC inte själva vet vad dom byggt?  :)

Jag ser ingen motsättning i texten och att vattnet vid värmedrift går direkt ut i radiatorkretsen.
Bilden alldeles bredvid texten i 'översikt slutkund' säger faktiskt varmvattentank om tanken  :)
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det är ju ingen kallvattentank. Då blev det kallt i huset.
VPut mynnar i tanken, eller hur, inte utanför tanken? Och radiatorkretsen startar i tanken och kommer tillbaks in i tanken, eller hur?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoZenith i350 + EcoAir 510M - Knäppningar i elementen
« Svar #18 skrivet: 04 januari 2019, 12:37:31 »
Nej och nej. VPut går via genomströmningsvärmaren till växelventil. Ett stick in i tanken för VV-laddning, det andra sticket direkt till radiatorkretsen. Returen går utanför tanken ner till laddpumpen, där ett T förbinder radiatorkrets och tank innan det går till VPin.

Växelventil mot radiatorkrets, VPin tas från radiatorkretsens retur. Växelventil mot tank, VPin från tankens botten.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: CTC EcoZenith i350 + EcoAir 510M - Knäppningar i elementen
« Svar #19 skrivet: 04 januari 2019, 21:55:02 »
visst kan det knäppa pga rörfäste, men vanligare är att metallen expanderar coh smäller när  det nästna 60 gradiga vattnet pumpas ut pÃ¥ de avsvalnade rören. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!