Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tar tillvara pÃ¥ överskottsenerigen frÃ¥n din braskamin till vattenburet system  (läst 7054 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Naprapaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Hej!
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av denna produkt eller liknande
http://www.biz-case.se/index.htm 
Fungerar det bra eller dåligt? Är det ett bra komplement till luft-vatten?

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har inte provat men det får väl betraktas som en nödlösning om man handlat en kamin utan varmvattenslinga.
Det verkar inte vara någon automatik inblandad så förmodligen är det mer eller mindre omöjligt att få "rätt" temperatur på rökgaser och varmvatten.
Så ju sämre kamin du har desto bättre fungerar en lösning som denna. Börja med att mäta temperatur på dina rökgaser för att som om du har värme kvar att göra av med.
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tänk på att man inte bör kyla rökgaserna för mycket.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Naprapaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Hej!
Har läst lite äldre forumtrådar om liknande diskussioner t ex på:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40860.msg386608#msg386608
och
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15038.msg149668#msg149668

Vad jag förstår så kan detta leda till sämre förbränning och igensotning som följd.

Har några funderingar till jag vill få svar på:
1. Var är hög resp låg rökgastemperatur?
2. Var mäter man detta, i början på skorstenspipan eller i slutet?

När det gäller produkten så verkar det som om man ansluter sig direkt på radiatorsystemet, ej nödvändigtvis via en acc.tank.
 Var skulle detta ske i sÃ¥ fall? I början pÃ¥ framledningen innan det gÃ¥r ut till radiatorerna? Vad vet jag!
Hur skulle detta påverka t ex en l/v-värmepumps drift?

Mvh
Naprapaten

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om man kopplar den direkt till radiatorsystemet så blir det ju väldigt lite vatten att värma. Dels blir det snabbt varm oh riskerar att koka och dels så 'försvinner' värmen så fort man slutar elda.
Men, det kanske rör sig om så låg effekt att det inte blir några problem?

Finns det några krav på säkerhetssystem som träder in om det blir för varmt (förutom säkerhetsventil)?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Naprapaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Om det finns några krav på säkerhetssystem som träder in om det blir för varmt (förutom säkerhetsventil), det är en bra fråga. Det jag kan läsa en del om produkten är att det står så här:
http://www.biz-case.se/index_files/EconomizerPSR6900.htm

√ Max rökgastemperatur 350° Celsius.
 
à Maximalt till̴tet drifttryck: 2.0 Bar

Försäkran om överensstämmelse
Biz-Case AB försäkrar att värmeväxlaren som omfattas av denna försäkran är i överensstämmelse med krav i respektive refererad standard, SS-EN 13240, SS-EN 1856 och SS-EN 1859: Täthetsprov (Gas thighness. Hygiene, health and environment), Driftsprov (Thermal performance), Termiskt stressprov/Soteldsprov (Thermal resistance,  Sootfire resistance), Säkerhet vid användning (Safety in use), AvstÃ¥nd till brännbart material (Distance to combustible) samt BBR (Boverkets Byggregler) 5:437 Rensning och inspektion: Eldstäder, rök- och avgaskanaler ska vara Ã¥tkomliga för rensning, kontroll och inspektion.
 
Delar av värmeväxlarens ytor kan överstiga 90 grader vid drift.
 
Standardiserade provningar utförda av SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.
 
För att få svar på din fråga så tror jag att jag ringer till företaget och frågar om detta.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite intressant, men vi har pelletskamin utan skorsten, samt endast golvvärme på nederplan, bökigt att koppla på sig nånstans, och funkar nog heller när man ej har skorsten, men hade varit fint att ladda plattan med värme när man eldar...

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om det finns några krav på säkerhetssystem som träder in om det blir för varmt (förutom säkerhetsventil), det är en bra fråga. Det jag kan läsa en del om produkten är att det står så här:
http://www.biz-case.se/index_files/EconomizerPSR6900.htm

√ Max rökgastemperatur 350° Celsius.
 
à Maximalt till̴tet drifttryck: 2.0 Bar

Försäkran om överensstämmelse
Biz-Case AB försäkrar att värmeväxlaren som omfattas av denna försäkran är i överensstämmelse med krav i respektive refererad standard, SS-EN 13240, SS-EN 1856 och SS-EN 1859: Täthetsprov (Gas thighness. Hygiene, health and environment), Driftsprov (Thermal performance), Termiskt stressprov/Soteldsprov (Thermal resistance,  Sootfire resistance), Säkerhet vid användning (Safety in use), AvstÃ¥nd till brännbart material (Distance to combustible) samt BBR (Boverkets Byggregler) 5:437 Rensning och inspektion: Eldstäder, rök- och avgaskanaler ska vara Ã¥tkomliga för rensning, kontroll och inspektion.
 
Delar av värmeväxlarens ytor kan överstiga 90 grader vid drift.
 
Standardiserade provningar utförda av SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.
 
För att få svar på din fråga så tror jag att jag ringer till företaget och frågar om detta.

Nyfiken. Hur har det gått med detta? Vad fick du för svar från företaget?
Mvh
Fredrik

Utloggad Naprapaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Min första fråga var till dem var?
Ansluter man sig direkt på radiatorerna eller via acc.tank?
Svaret frÃ¥n dem löd att man kan ansluta pÃ¥ vilket sätt man önskar -  direkt eller via acc.tank. Uppskattningsvis drygt 3/4 av deras kunder väljer att göra anslutningen direkt mot radiatorkretsen.

Andra frågan var: Var skulle anslutningen ske i så fall? I början på framledningen innan det går ut till radiatorerna?
Svar: DÃ¥ kretsen är sluten och vattnet ständigt cirkulerar saknar det i de flesta fall betydelse vilket alternativ du väljer. Var du vill ta ut värmen  kan i de flesta fall bestämmas per element. MÃ¥nga väljer t.ex att mer eller mindre stänga av elementen pÃ¥ en andra vÃ¥ning för att ta ut all eller största delen av värmen pÃ¥ första plan och eller källarplan dÃ¥ värmen ändÃ¥ alltid stiger.

Tredje frågan: Om man kopplar den direkt till radiatorsystemet så blir det ju väldigt lite vatten att värma. Dels blir det snabbt varmt och riskerar att koka samt att värmen försvinner så fort man slutar elda. Men det kanske rör sig om så låg effekt att det inte blir några problem???
Svar: Den mängen vatten som normalt finns i ett radiatorsystem, detta kan naturligtvis variera, i kombination med den massa (vikt) som det vattenburna systemet består av(rör/ledningar/element/armaturer..) uppgår i de flesta fall till hundratals kg vilket är den massa
 som värmas upp. Det föreligger ytterst sällan förutsättningar för snabb kokning m.h.t den totala massan. Betänk även att samtidigt som uppärmning sker genom Economzier'n och eldstad sker givetvis en uppvärmning av rummet = avkylning av elementen/kretsen. Economizers ger hög effekt vilket innebär att du inte behöver elda sÃ¥ mycket som du annars skulle behöva för att fÃ¥ ut samma värmeenergi.
När det är tillräckligt varmt slutar du helt enkelt att elda - ja det är så enkelt.

Fjärde frågan: Finns det något säkerhetssystem som träder in om det blir för varmt?
Svar: Ett befintligt vattenburet värmesystem innefattar alltid: tryckvakt, expansionskärl med skvallerrör och cirkulationspump. I det hänseendet tillkommer normalt inga extra kostnader för installationen vilket uppskattas av våra kunder.

Femte frågan: Om man t ex har en luft-vatten värmepump som huvudsaklig uppvärmning, hur påverkas driften? En värmepump vill jobba med låg retur på vattnet vad jag förstår eller det kanske finns mekanismer som sköter detta?
Svar: Genom att använda en Economizer minskar behovet av att värmepumpen är i gång - differensen mellan bör och är värdena minskar.

Det var dessa frågor jag ställde och de svar jag fick från dem. Jag har även pratat med företaget via telefon och de var trevliga och tillmötesgående. Själv har jag inte skaffat någon Economizer men man vet inte hur framtiden ser ut med kyla och elpriser. Jag har inte släppt tanken att skaffa en sådan grej.

Mvh Naprapaten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!