Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad för vätska skall jag ha?  (läst 10624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Vad för vätska skall jag ha?
« skrivet: 15 september 2010, 21:36:03 »
Jag hÃ¥ller för närvarande pÃ¥ med ett lÃ¥ngtidsprojekt, mitt garage innehÃ¥llande bilplats, svetsverkstad och mekutrymmen.  Jag har gjutit ned slang för golvvärme och jag har en stöddig aerotemper. Till detta har jag tänkt mig att koppla en vedpanna som jag har stÃ¥endes, samt eventuellt ack.tankar.

I min vision så skall jag också experimentera lite med solvärme (mest för mitt eget kreativa nöjes skull)

Vad skall jag ha för vätska i systemet? Jag vill ha samma vätska i samtliga delar och om något springer läck skall inte miljön behöva lida. Det skall även tåla vintertemperatur längre perioder, för jag har inte tänkt att värma annat än i de fall som jag skall vistas där eller eventuell solvärme värmer upp gratis.

När jag började tänkte jag att glykol skulle vara nöten, men det känns sådär.

Vad är det bästa/mest prisvärda jag kan ha?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #1 skrivet: 15 september 2010, 21:44:16 »
Eftersom du kommer att låta garaget så ibland (frysrisk) så är mitt förslag 50/50 vatten och polypropylenglykol
Miljövänligt och tål temperatur över 100°C (du får nog inte elda för hårt bara)

Kan beställas hos tex Preem/Statoil
Gör en sökning på forumet, har skrivits en del om olika glykolsorter för tex. solfångare
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #2 skrivet: 15 september 2010, 22:04:16 »
Tack för snabbt svar =)

Jag sökte och läste, och det verkar som om det är just polypropylenglykol jag skall ha. Är detta verkligen helt ofarligt om det rinner ut i marken?

Det verkar som att även snus innehåller detta, så då är det säkert VÄLDIGT bra ;D

Enda jag hittade i prisväg var på en Dansk sida, 175 Danska kronor för fem liter, detta borde då innebära att om mitt system kommer innehålla 1000l så kommer det med 50% inblandning kosta mig i runda slängar 20 000?

Just nu känns en gasolfläkt mer attraktiv  :-\

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #3 skrivet: 15 september 2010, 22:28:28 »
50/50 var kanske att ta i men dÃ¥ klarar du dig ner till ca -35°C  ::)
med 30% glykol borde du klara ca-20°C
20% klarar ca -13°C
10% klara ca -7°C
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #4 skrivet: 15 september 2010, 22:36:46 »
Går jag ned i koncentration och även den totala volymen, samt får bra pris på glykolen kanske, men bara kanske det här är en bra idé... ^-^

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2011, 11:25:58 »
Men varför inte köra en växlare och ha ett glykolsystem till garaget och ett utan glykol till resten?

Då borde du komma ner i literantal om det inte är ett väldigt stort garage?

Så har jag tänkt. Då kan du ju välja att stänga av garagedelen om det skulle bli "nödår, drivis och motbok".

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2011, 19:00:35 »
Det alternativ som ligger närmst till hans just nu är att endast ha glykol i en sluten slinga innehållandes golvslangarna, ett litet expansionskärl samt aerotempern.

På utsidan tänker jag mig på söderväggen en LSF på 16-20 m2 som när den kommer vara aktiv skall få tilluften från ena delen av garaget och ge tillbaka varmare luft genom aerotempern.

Jag tror att det skall gå att hitta ett läge på luftströmmen där nog värme blåser igenom för kortsiktig omedelbar tempökning, samtidigt som en form av lagringsvärme tillförs de massiva betonggolven. Är jag inte hemma, eller inte planerat att vistas i garaget skall luftströmmen optimeras för att värma golven mer än luften.

Vid snabbt värmebehov har jag en väldigt effektiv Gasolfläkt, men det är alltid kul om man kan ta tillvara lite gratisenergi, särskilt i en miljö där man nöjer sig med en rumstemp på kanske 8-10 ºC så ökar förutsättningarna för lyckade GDS-lösningar.

Fast jag har mycket jobb innan jag kommit så långt, dock så är det bra att ha tänkt i förväg så att man kan släpa hem behövligt material allt eftersom man ramlar över det... ;D
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 19:02:46 av Fattiglapp »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2011, 20:17:42 »
På utsidan tänker jag mig på söderväggen en LSF på 16-20 m2 som när den kommer vara aktiv skall få tilluften från ena delen av garaget och ge tillbaka varmare luft genom aerotempern.

Du behöver minst 60m3/h fläkt per kvm så räkna med en 200mm kanalfläkt för att solfångaren skall gå bra.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2011, 20:36:11 »
Hur räknar du på det?

Jag har faktiskt en hel hög fläktar i olika storlekar att välja på, i detta fallet tänkte jag låta aerotemperns egna fläkt blåsa. Jag vet inte hur effektiv den är förvisso, men det är en trefashistoria och den är ganska stor. Jag skall gå ut och se om det står något på den.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2011, 20:47:13 »
16m2 x 60m3/h = 980m3/h

Kanalfläkt 160mm ungefär 1000m3/h friblåsande minus tryckfall.

En 200mm borde bli perfekt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2011, 21:01:27 »
Jag fann ingen info om flöde, men en av kanalfläktarna hade spiroröranslutningar som var 100mm och motoreffekt på 180w

Några fläktar 120mm och effekt 190w
NÃ¥gra 250mm anslutn. och effekt 370w (trefas)

Aerotempern fyrkantigt intag ca 550x350mm och större utblåssida, också den 370w trefas.

Någon av trefasarna eller aerotempern borde väl funka? Jag har glas till 36m2 LSF om det skulle behövas... studs

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2011, 21:19:59 »
Har en stöddig aerotemper i garaget, fläktljudet hördes ända ut på gatan.... Tog bort den och monterade en kanalfläkt jag hade liggandes, mycket behagligare och det räcker till ändå.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #12 skrivet: 10 maj 2011, 23:29:15 »
En 16m2 solfångare ger ungefär 11kw.

Se bara till att dra ur dessa 11kw ur fångaren annars blir det hett.
Tänk dig själv, en 16m2 glasvägg med svart bakgrund i gassande sol.

Du måste också fundera på vad du skall göra om fläkten strejkar.

100mm fläkt räcker inte.

Se till att den blåser minst 1000m3/h.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2011, 06:23:41 »
Panelväggen är i söderläge och kommer vara helt upprättstÃ¥ende. Sommartid sÃ¥ fÃ¥r jag väl ha evakueringsluckor för värmen, och kanske nÃ¥got täckskynke att dra för för att mota instrÃ¥lningen  men menar du att den kan bli ohälsosamt överhettad om fläkten inte gÃ¥r?

Jag fick färdigt en liten (ca 2m2) testpanel i början av mars, och den varmaste tempen jag fick i mars var 90 ºC, Nu så är vinkeln mot solen så usel så den ger bara marginellt högre temp, fast längre tid då.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad för vätska skall jag ha?
« Svar #14 skrivet: 11 maj 2011, 08:07:23 »
Panelväggen är i söderläge och kommer vara helt upprättstÃ¥ende. Sommartid sÃ¥ fÃ¥r jag väl ha evakueringsluckor för värmen, och kanske nÃ¥got täckskynke att dra för för att mota instrÃ¥lningen  men menar du att den kan bli ohälsosamt överhettad om fläkten inte gÃ¥r?

Jag fick färdigt en liten (ca 2m2) testpanel i början av mars, och den varmaste tempen jag fick i mars var 90 ºC, Nu så är vinkeln mot solen så usel så den ger bara marginellt högre temp, fast längre tid då.

Det kan bli uppåt 130-140 ºC varmt om man inte kan vädra ur den.
Min blir mellan 50-60 ºC fast den vädrar ur uppåt om fläktarna stannar.

När den används vill du inte ha 90 ºC ur panelen då fläktar du för lite och effektiviteten blir låg.

Du skall dra så mycket luft igenom så att tempen ut på vintern blir mellan 30-40 ºC, då är den effektivast.

Ju större luftmängd, desto högre effekt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!