Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepump som komplement/ersättning till fliseldning vÃ¥r och höst  (läst 23984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Fel och fel... Den är lite förenklad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jo hela systemet är ju lite mer komplicerat än så, vilket framgår om man läser mer fullständiga beskrivningar av hur bergvärme funkar, med isbildning i hålet, hur isen kan öka värmeledningen eller tvärtom, osv.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Berggrund har nog ungefär samma temperatur i hela landet när man kommer ner en bit.

Min EcoAir har ett coop sommartid, när det är 14-20 grader varmt, på åtminstone 4-5 nånting enligt mina enkla beräkningar, men det stämmer bra om man extrapolerar CTCs uppgifter för -7, +2 och +7.
Vid vilken framledning är det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Sommartid är det ingen framledning alls. :)
Den hÃ¥ller tanken varm för VV. Den kör upp värmen i nedre tanken tills den stoppar pÃ¥ VPin (51 grader) och dÃ¥ är VPut 57 och nedre tanken ca 56 grader. Jag minns inte vid vilken temperatur VPn startar igen, men erp brukar veta.  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Temperaturen på orört berg på dom aktuella djupen är ungefär ortens medeltemperatur plus, i södra landet två grader och i norra landet ca tre grader. Skillnaden beror på snöns isolerande egenskaper. Kirunas årsmedeltemperatur ligger på en eller två minusgrader och där håller grundvattnet en temperatur på någon plusgrad, hos mig är årsmedel ca tre plusgrader och grundvattnet ca sex grader, Stockholms årsmedel ca sex grader och grundvattnet ca åtta grader.
Temperaturen skiljer lokalt någon enstaka grad.
Sök på SGU och SMHI i stället för Wikipedia för att få lite mer vederhäftiga uppgifter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Sommartid är det ingen framledning alls. :)
Den hÃ¥ller tanken varm för VV. Den kör upp värmen i nedre tanken tills den stoppar pÃ¥ VPin (51 grader) och dÃ¥ är VPut 57 och nedre tanken ca 56 grader. Jag minns inte vid vilken temperatur VPn startar igen, men erp brukar veta.  :)
I sÃ¥ fall har luft vatten vp bättre cop när det är varmare än ca 14 grader och det anser ju du att det är pÃ¥ sommaren sÃ¥ den mÃ¥naden eller 2  (för gissar att det är inte längre som det är sÃ¥ hög temp dygnet runt) som du har sommar gÃ¥r det kanske 120 kwh med bergvärme och bara 96 kwh med luft vatten. Det gör hela 48 kwh per sommar men dÃ¥ gäller det att inte luft vatten vp startar nÃ¥n dag när det är lite kyligare för dÃ¥ minskar skillnaden mellan dom. Det är alltsÃ¥ dom 48 kwh som man spar extra pÃ¥ 2 sommar mÃ¥nader med luft vatten vp (om det är varm sommar) som avgör att ts ska satsa pÃ¥ bergvärme. Sen undrar jag fortfarande bevisat motsatsen av vad ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Sök på SGU och SMHI i stället för Wikipedia för att få lite mer vederhäftiga uppgifter.

Jag hittar inget vettigt hos vare sig SGU eller SMHI. Du kanske har bra länkar?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
I sÃ¥ fall har luft vatten vp bättre cop när det är varmare än ca 14 grader och det anser ju du att det är pÃ¥ sommaren sÃ¥ den mÃ¥naden eller 2  (för gissar att det är inte längre som det är sÃ¥ hög temp dygnet runt) som du har sommar gÃ¥r det kanske 120 kwh med bergvärme och bara 96 kwh med luft vatten.

Var kom 120 och 96 ifrån helt plötsligt? Drar din bergvärme 120kWh/månad under sommaren? Min LVVP drar i storleksordningen 50-60 kWh/månad under juni-juli-augusti då den bara värmer VV. Sen förbrukar jag i runda slängar 8-10 MWh totalt under nov-feb. Det är en extrem skillnad i både värmebehov och VPns effektivitet mellan sommar och vinter.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
120 kwh var en uppskattning av min sommar förbrukning och cop 4 bergvärme cop 5 luft vatten. Räknar vi baklänges frÃ¥n din förbrukning blir ju skillnaden ca 1/3 del mindre än vad jag kom fram till dvs 32 kwh. SÃ¥ här har min förbrukning varit  Juni 2014 182 kwh juli 96 kwh augusti 165 kwh. Det är inte enbart vv sÃ¥ varmt har vi inte här i Norrland vi hade 4 grader pÃ¥ morgon för ca 1 vecka sen dÃ¥ behövs lite värme dock inga frost nätter än. Undrar fortfarande vad dom bevisat motsatsen av Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Undrar fortfarande vad dom bevisat motsatsen av Sc:,h

jag tror nog mer på den majoritet som logiskt motiverat motsatsen de senaste fem åren. :)

Det gäller att läsa innantill.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Bevisat motsatsen av vad att det är bättre med solpaneler till bergvärme än luft vatten för 32 kwh skillnad eller vad menar du. Kan du inte skriva ett tydligt svar så jag slipper fråga 5 gånger kanske är grymt trög som inte hänger med men det för du ha överseende med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Bevisat motsatsen av vad att det är bättre med solpaneler till bergvärme än luft vatten för 32 kwh skillnad eller vad menar du. Kan du inte skriva ett tydligt svar så jag slipper fråga 5 gånger kanske är grymt trög som inte hänger med men det för du ha överseende med.

Det är väl aldrig någonsin någon som BEVISAT nånting här inne, men däremot brukar en del kunna MOTIVERA sina svar på ett övertygande sätt. Under de år jag försökt följa diskussionen om LVVP, BVP och solvärme så har man ofta påpekat just nackdelen med två system som är som effektivast samtidigt. Det är bättre med två system som är effektiva under olika delar av året om de ska komplettera varandra. I det här fallet var det Rikard som påpekade att:

Mmm, fundera på att sälja solvärmen begagnat, vill du ha nåt miljövänligt på taket så tror jag långsiktigt att solceller är ett bättre alternativ.
Glöm inte att en luft/vattenvärmepump säkert har över 5.0 i COP under sommarn, säg att du kan använda 2000 kWh varmvatten från solvärmen under sommaren, det kostar dig 400 kWh/år i el till värmepumpen...
en 3 kW solcellsanläggning ger ca 3000 kWh el/år...
Det du sparar med solfångarna är troligen mindre än energiförlusterna i kulverten inklusive driftskostnaden på cirkpumpen/cirkpumparna som krävs för att driva hela anläggningen.
Får du några som helst underhållsbehov på solfångarna så är det garanterat ren förlust.

... varpå jag kompletterade hans svar med...

Min VP går ca 1 timme om dagen under juni-juli och bara aningens mer i maj och augusti. Den drar ca 2,2-2,3 kW, så det blir ca 250-300 kWh för hela sommaren, för att ge varmvatten. Om jag lägger till maj och september så tillkommer ca 700 kWh för värme och varmvatten, alltså totalt ca 1000 kWh för värme och VV för perioden maj-september. Med senaste generationen värmepumpar så hade förbrukningen antagligen varit några 100 kWh mindre.

Om jag hade haft solvärme så hade det varit den förbrukningen som solvärmen hade ersatt. Så Rikard har helt rätt i sitt resonemang.

Jag kollade mina siffror igen:
juni-aug        150 kWh
maj + sept    750 kWh
april + okt   2000 kWh
nov-mars   11500 kWh

Vad blir motsvarande fördelning över året för bergvärme? Om solvärmen ersätter ALL värme och VV från maj till september så sjunker min elförbrukning bara 900 kWh. Innan jag installerade LVVP låg den på ca 4600 kWh under motsvarande period så då hade den ju verkligen bidragit med nåt, ersatt nåt.
Du skrev att din BVP drar 120 under juni-juli? Om vi är frikostiga och säger 120 för sept också så blir det 360 kWh mot mina 150. Men hur ser det ut sen?

Det är lite intressant att det som brukar anföras som argument mot LVVP är att de funkar mycket sämre vintertid än BVP, det är plötsligt inte sant. Det är ju i princip det du och Lmf säger. Nu är LVVP lika bra som BVP alla tider på året.
 

PS. Någon som är kunnig kanske kan räkna ut hur mycket energi det går åt att värma 160 liter vatten från 47 till 57 grader?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
lunk UMEÅ, du kan börja med att söka här på forumet frågan har varit aktuell tidigare. Vad tror du det är som styr temperaturen på vårt grundvatten?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag har kollat även här pÃ¥ forumet, och du har tidigare skrivit att du skulle leta reda pÃ¥ en karta som du har. Har du hittat den?   tOOmten
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Kartan har jag letat men letandet är för tillfälligt vilande. Kartan fans i ett nummer av Illustrerad Vetenskap för kanske 5-10 år sedan, jag har nästan alla nummer sparade och gått igenom vad jag tror är dom allra flesta men inte hittat den. Skulle jag bli sysslolös och kommer ihåg det så kanske jag gör ett försök.
Ps
Dom saknade numren är nÃ¥gra som jag lÃ¥nat ut till bekanta och aldrig fÃ¥tt tillbaka, sÃ¥ nu är det sedan mÃ¥nga Ã¥r stopp pÃ¥ utlÃ¥ning  >:(
« Senast ändrad: 22 augusti 2016, 16:59:02 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!