Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme från Mitsubishi Geodan  (läst 11069 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #15 skrivet: 25 mars 2020, 20:07:00 »
Ska man jämföra med IVT är det väl typ Geo 512 som är närmast i modell. Nibe så tror jag att deras modell Nibe F1255 är närmast. Så att man inte jämför äpplen med morötter liksom. Dessa ligger rätt högt i pris och inte alls billiga jämfört med Geodan.

Fördel är att den är anpassningsbar efter borrhålet, och om man senare stoppar in solvärme, borrar ett hål till eller sätter in frånluftåtervinning, frikyla osv går det att dra upp effekten, även på ett underdimensionerat hål. Den är också väldigt låg och passar in överallt, även där man får kämpa med en normal VP. Priset är imho rätt ok jämfört med konkurrensen. Men det gäller att lyckas förklara för kunden skillnaden mellan en 240 och en BMW. Dvs de stora skillnaderna mot utbytespumpar som Greenline HE eller Nibe 1243.

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #16 skrivet: 25 mars 2020, 21:47:28 »
Dra upp effekten på ett underdimensionerat hål ?
Svårt att få ut mer än vad hålet kan leverera , men antar du menar att du ska köra tillbaka värme och ”lagra” .
Den varianten tror jag inte ger så mycket och vad säger att inte grannen snor värmen till att värma poolen  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #17 skrivet: 26 mars 2020, 07:08:35 »
Personligen när det gäller frikyla hade jag själv istället monterat in en luft/luft värmepump för att använda som luftkonditionering och för att kompensera lite vid hastiga väderomslag då vattenburet kan vara ett rätt trögt system.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #18 skrivet: 26 mars 2020, 08:29:21 »
En fråga till dig Daikin då du är i tråden och det diskuteras lite om erat val av kompressor.

Observera att detta är rykten som kommer från olika håll så har ingen fakta/underlag då jag inte sett er modell i drift så du får gärna tala om vad som verkligen stämmer och inte.

Maxeffekten på ca 9kW enligt produktblad klarar er anläggning/kompressor bara att köra i 30 minuter för att sen varva ner, ungefär som vissa luft/luft värmepumpar när man ställer dom i POWERFULL.
Stämmer detta och i så fall vad är maxeffekten efter den halvtimmen ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 52meter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Medelpad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #19 skrivet: 26 mars 2020, 10:25:18 »
TS Comfort, läste igenom manualen för Geodan och blev inte klokare, snarare konfunderad.

Hoppas att jag har missförstått den trådlösa tempgivarens uppgift fel. Som jag fattar det påverkar den värmeutflödet  totalt, vilket känns olyckligt.
Rumsgivare för varje utrymme måste väl ge mindre påverkan för totalen så att inte resten av huset får fel temperatur om den trådlösa utsätts för kalldrag/värmeinstrålning.

Du skrev inledningsvis att det finns möjlighet till att ha denna finess men det har jag inte hittat i manualen, utan det ser ut som om man förutsätter att den används.

Det var förskräckligt mycket att läsa så jag kan ha missat nåt.
Villa 1 1/2-plan från 1990.
Bergvärme 52 meter borrhål, rörligt vatten.
Golvvärme 154 m2 + 20 m2 i groventré.
Färila varmgrund.
Tulikivi täljstenskamin som tillför ca. 4000 kWh/år
Tilluft genom rostfritt rör dia 200 mm, 27 meter, 120 cm under markplanet.
Ventex FTX med bortkopplad tillskottsvärme.
Väderstrecksorienterad byggnad indelad i olika temperaturzooner, rumstermostat i alla rum.

Elförbrukn: Total ca. 6000 kWh/år
Värmepump på 4,4 kW: 2250 kWh/ år i snitt.
Styrs av returtemp på golvvärme + termostat tappvarmvatten.
Utegivare bortkopplad efter haveri på originalstyrning,styrs sen ca. 20 år
med en Omron E5cs-r1px-521.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #20 skrivet: 26 mars 2020, 10:32:37 »
TS Comfort, läste igenom manualen för Geodan och blev inte klokare, snarare konfunderad.

Hoppas att jag har missförstått den trådlösa tempgivarens uppgift fel. Som jag fattar det påverkar den värmeutflödet  totalt, vilket känns olyckligt.
Rumsgivare för varje utrymme måste väl ge mindre påverkan för totalen så att inte resten av huset får fel temperatur om den trådlösa utsätts för kalldrag/värmeinstrålning.

Du skrev inledningsvis att det finns möjlighet till att ha denna finess men det har jag inte hittat i manualen, utan det ser ut som om man förutsätter att den används.

Det var förskräckligt mycket att läsa så jag kan ha missat nåt.
En rumsgivares uppgift är just att höja och sänka framledningstemperaturen. Har man bara en sänker den allt. I ett radiatorsystem bör då alla radiatorer ha sina ventiler fullt öppna. Ska varje radiator reglera tempen blir det snart trubbel hos värmepumpen.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #21 skrivet: 26 mars 2020, 10:43:42 »
Fördelen med den trådlösa givaren/mottagaren är att den ”lär sig” vilken framledning som behövs vid olika utetemperaturer och försöker hela tiden hålla så låg framledning som möjligt.

Mycket viktigt är att den inte utsätts för tex solinstrålning eller kallras för då blir det som du skriver så placeringen är viktig.

Använder du inte den så gör man som mera vanligt och kör på kurva.

Har själv luft/vatten , ingjuten golvvärme i platta
Tagit bort rumsregleringen och alla slingor öppna och kör numera på den trådlösa.
Har mycket jämnare temperatur i huset .

Perra83 hann emellan men svaret var till dig 52meter
Även med rumsgivare så riskerar man oönskat resultat från tex sol eller kallras om dom sitter lite tokigt .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #22 skrivet: 26 mars 2020, 10:59:26 »
Sen kan man såklart prova sig fram till vad man tycker är bäst, kurva eller rumsgivare.
Jag personligen gillar rumsgivare som tar hänsyn till att vi eldar i kaminen eller när torktumlaren går i timmar. Det är inte behagligt när det blir 25 grader varmt inne och värmepumpen fortsätter att kötta på med mera värme   FiR
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #23 skrivet: 26 mars 2020, 16:20:42 »
Innegivare som inte går lika hårt på kurva som IVT eller Nibe tycker jag personligen fungerar bättre än de gör. Har själv shunt styrning med bara Inne givare och är imponerad över hur bra det fungerar även med kamin i vardagsrummet, två luft luft och vattenmantlad köksspis. Reagerar snabbt på minsta förändring när motsvarande utestyrd virrar över och under börsvärdet hej vilt.

Svåra är att hitta en representativ plats som inte utsätts för direkt solljus eller drag, men då Mitsubishis är trådlös har det inte varit något problem jag upplevt alls hos några kunder hittills.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #24 skrivet: 27 mars 2020, 11:29:05 »
Nu fick man även ”officiellt” gå ut med att effektspannet på Mitsubishi Electric Geodan är 1,5-11,5kW
Ingen direkt galen höjd toppeffekt men många bäckar små  tummenupp

Självklart hänger effektuttaget även på borrhålet och dess förutsättningar så ingen tror att man säkert kan plocka ut maxeffekten bara för att man byter sin befintliga anläggning.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #25 skrivet: 27 mars 2020, 16:55:59 »
Just Mitsubishi är konservativa med sina effektangivelser och brukar redovisa i underkant. Står det tex 9 kw så är det vanligtvis mindre än man får ut i verkliga livet.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #26 skrivet: 28 mars 2020, 10:05:32 »
Jaha gott folk, har jag någon/några intresserade i min närhet av Nykvarn som är på väg att byta ut sin bergvärmepump :)

Har en möjlighet att kunna erbjuda riktigt bra pris en kort tid och tillsammans med 35% schablonavdrag även vid utbyte så gör inte det saken sämre direkt.

Mvh
Thomas
TS Comfort
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 52meter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Medelpad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #27 skrivet: 28 mars 2020, 11:53:02 »
Jaha gott folk, har jag någon/några intresserade i min närhet av Nykvarn som är på väg att byta ut sin bergvärmepump :)

Har en möjlighet att kunna erbjuda riktigt bra pris en kort tid och tillsammans med 35% schablonavdrag även vid utbyte så gör inte det saken sämre direkt.

Mvh
Thomas
TS Comfort

Tja, det är ändå slutsumman som till stor del påverkar om det blir affär.
Geodan kan väl ha sina fördelar men antagligen även nackdelar.

Fick just en offert på en Geodan och det skiljer mer än 20´kr till geodans nackdel. Arbetskostnaden är beräknad efter 20 timmar + några resekostnader för att byta ut en äldre VP.
 Det här mot färdigmonterade Calibra 7 resp. NIBE F1255-6.

Med det priset är det helt uteslutet att det blir affär. Sc:,h >:(
Villa 1 1/2-plan från 1990.
Bergvärme 52 meter borrhål, rörligt vatten.
Golvvärme 154 m2 + 20 m2 i groventré.
Färila varmgrund.
Tulikivi täljstenskamin som tillför ca. 4000 kWh/år
Tilluft genom rostfritt rör dia 200 mm, 27 meter, 120 cm under markplanet.
Ventex FTX med bortkopplad tillskottsvärme.
Väderstrecksorienterad byggnad indelad i olika temperaturzooner, rumstermostat i alla rum.

Elförbrukn: Total ca. 6000 kWh/år
Värmepump på 4,4 kW: 2250 kWh/ år i snitt.
Styrs av returtemp på golvvärme + termostat tappvarmvatten.
Utegivare bortkopplad efter haveri på originalstyrning,styrs sen ca. 20 år
med en Omron E5cs-r1px-521.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #28 skrivet: 28 mars 2020, 13:42:47 »
Ja det stämmer bra att det är antingen installerat och klart som man ska jämföra eller på ren maskin för eget montage om man har ”egen” installatör tummenupp

Att man har en vettig återförsäljare/montör kan vara nog så viktigt om det händer något.

Dom flesta modeller har nog både för och nackdelar beroende på förutsättningarna där den ska installeras.

Såg ut som din Nibe 6kW kostade runt 70000:- så borde kanske inte skilja 20000:- utan mindre än så. Egentligen ska man dock  jämföra mot en kraftigare modell från Nibe.
Nu vet jag inte om det var identiska saker som ingick.

Synd att du inte är i mina trakter , då skulle du få ett pris som är bra  ;)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme från Mitsubishi Geodan
« Svar #29 skrivet: 02 april 2020, 09:03:38 »
Jag har tyvärr 16mil till Nykvarn....  Tidigast nästa vår/sommar kommer vi att byta till bergvärme, FTX och ny tvättstuga. Sen även frikyla i sovrummet.

När vi ändå inte kan resa någonstans sparar vi pengarna  ;)
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!