Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plaströr+Tempgivare=HP-Larm  (läst 2743 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
Plaströr+Tempgivare=HP-Larm
« skrivet: 04 november 2007, 22:47:08 »
Har äntligen upptäckt orsaken till mina HP-Larm på NIBE 2020-14.
Hade monterat Tempgivarna på Hencos plaströr som jag använt till hela installationen.
Det visar sig att Dessa rör är tämligen värmeisolerade (Även utan isoleringsöverdraget). Jag upptäckte nämligen att metallkopplingarna till Cirkulationspumpen var riktigt varma, medan plaströret bara kändes ljummet. Trotts att givarna var monterade enligt konstens alla regler så visade de fel. Metallen reagerar mycket snabbare på tempskillnader i vattnet och givarna därmed likaså. Plaströren däremot regerar synnerligen långsamt. (De har ju bla en alu-folie i sig) Värmepumparna brassar således på och givarna hänger inte med att avslöja när måltemp är uppnådd.
Bra att veta!
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!