Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypa retur, hur mycket vÃ¥gar man.  (läst 1091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kayano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strypa retur, hur mycket vågar man.
« skrivet: 10 mars 2019, 22:06:35 »
Håller på att justera in värmesystemet i huset. Suterränghus i betong med bergvärmepump. En slinga för varje våning.
Problemet är att i övre plan är det 24 grader varmt och i nedre 19 grader. Ni vill jag ha ner temperaturen uppe och speciellt i sovrummen som ligger där och har skruvat ner returerna på radiatorerna. I sovrummet har jag endast öppet 1 varv på returskruven och undrar om det är för lite och kan medföra problem? De andra radiatorerna i kök, gästrum och vardagsrum har jag skruvat ner till hälften då stora fönster i söderläge värmer fullt tillräckligt.

En tanke jag har är att installera en separat shunt med termostatstyrning för den övre slingan för att få ner värmen. Bra idé eller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strypa retur, hur mycket vågar man.
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2019, 09:43:33 »
Hej!
Det du ska ha koll på är :dt: över själva värmepumpen (om det är en som har flytande kondensering)?
Du kan i princip ha ett fjärdedels varv öppet på några radiatorer om du vill ha det kallare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kayano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa retur, hur mycket vågar man.
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2019, 11:25:14 »
Är det skillnaden på värmebärare ut och in i pumpen, T8 och T9. Den ligger på 7 grader oavsett yttertemperatur.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strypa retur, hur mycket vågar man.
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2019, 13:19:50 »
Är det skillnaden på värmebärare ut och in i pumpen, T8 och T9. Den ligger på 7 grader oavsett yttertemperatur.

Stämmer bra, och om det är en bypass (extern cirpump) så bör du även kolla att T1 = T9 när den värmer huset.
Om T9 > T1 så går vatten åt fel håll genom bypassen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!