Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dålig effekt i golvvärme  (läst 1067 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PGKoch

  • Gäst
PGKoch
Dålig effekt i golvvärme
« skrivet: 27 januari 2019, 18:16:56 »
Någon vänlig själ som kan hjälpa mig, bor i ett 1 1/2 plans hus med frånluftsvärmepump från nibe. Min uppfattning är att värmepumpen funkar som den skall, att radiatorsystemet på ovanvåningen funkar som de ska men att golvvärmen på nedervåningen är dålig effekt i. Det sitter en LK fördelarshunt som har en egen cirkulationspump som verkar funka som den skall, det finns även en ”ställbar strypning/ Siemens” den verkar också funka, står på ca 75% öppnad men det blir verkligen ingen värme ut till golvvärmeslingorna. Jag har provat att lufta golvvärmeslingorna men de verkar inte va nån luft, alla ”termostathattarna” verkar stå öppna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig effekt i golvvärme
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2019, 21:58:08 »
Om du tar loss styrdonen så sitter en ventil under med en pigg som ska fjädra ut.
Kontrollera att den verkligen gör så?
Om inte får man knacka på ventilen eller lirka med piggen (försiktigt så den inte lossnar helt) med en tång.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Pgkoch

  • Gäst
Pgkoch
SV: Dålig effekt i golvvärme
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2019, 22:42:06 »
Tack men de har jag testat men jag får nog uppfattningen att den ventilen öppnar när den trycks in!,

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig effekt i golvvärme
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2019, 10:20:41 »
I så fall är det nån ny variant som jag inte känner till, kan du ta en bild på grejerna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Per Göran Koch

  • Gäst
Per Göran Koch
SV: Dålig effekt i golvvärme
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2019, 06:20:13 »
Jag kan inte bifoga bild, jag har provat att med bortplockat hus både ha ventilen intryckt och utsläppet men det blir ingen värme ändå, jag känner på röret ut ifrån cirkulationspumpen men det är svalt oberoende av ventilens läge. Jag har termometrar på radiatorkretsen ”före” shunten och där är framledningstemp strax över 30grader men som sagt efter shunten är det dålig värme.
Cirkulationspumpen till golvvärmen snurrar, det är kollat, golvvärmesystemet är luftat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig effekt i golvvärme
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2019, 07:51:29 »
OK, lossade du centrumskruven och kollade på cirkpumpen?
Den kan brumma och vibrera även om pumphjulet står still.

Om du blir medlem kan du bifoga filer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!