Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1245  (läst 27364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245
« Svar #45 skrivet: 03 januari 2011, 09:55:52 »
Ej borrat,400 m kollektorslang.Start och stopp blir fler under vår,sommar,höst.Enligt installatören är den anpassad för vår sommar höst.Tillsatsen duttar in ibland .Har kört me pellets innan.Så jag är nybörjare big time när det gäller bergvärme pump.
Elförbrukningen läg vintertid på cs 700 till 800 kwh per månad sen kommer pelletsen på . 1 kg pellets motsvarar ca 4,8 kwh.På 7 år med endast pellets både vinter och sommar gick det ca 5 till 6 pallar,ca 832 kg pallen.
Kwh för pellesen blir runt 23000 till 24 kwh året plus hushållselen.

Och sen så har du kanske 85-90% effektivitet på pelletsen vilket gör att det inte är fullt så många kwh som du har använt. Snarare 21-22 000kwh/år. Beroende på hur man vill räkna.

Då kan inte bara byta modul i maskinen för då blir serienummer och allt sånt fel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245
« Svar #46 skrivet: 03 januari 2011, 17:02:54 »
Ej borrat,400 m kollektorslang.Start och stopp blir fler under vår,sommar,höst.Enligt installatören är den anpassad för vår sommar höst.Tillsatsen duttar in ibland .Har kört me pellets innan.Så jag är nybörjare big time när det gäller bergvärme pump.
Elförbrukningen läg vintertid på cs 700 till 800 kwh per månad sen kommer pelletsen på . 1 kg pellets motsvarar ca 4,8 kwh.På 7 år med endast pellets både vinter och sommar gick det ca 5 till 6 pallar,ca 832 kg pallen.
Kwh för pellesen blir runt 23000 till 24 kwh året plus hushållselen.

Och sen så har du kanske 85-90% effektivitet på pelletsen vilket gör att det inte är fullt så många kwh som du har använt. Snarare 21-22 000kwh/år. Beroende på hur man vill räkna.

Då kan inte bara byta modul i maskinen för då blir serienummer och allt sånt fel.


Men passar en en 8 kw modul i en 6kw pump utan strul med styr och sånt. Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johnyg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vadstena
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE 1145 VBP200
    • Vadstenastad.se
SV: Nibe F1245
« Svar #47 skrivet: 05 januari 2011, 14:02:15 »
Jag har nyss installerat en Nibe F 1245, som marknadsförs för sitt nya fina menysystem...men jag aknar att jag inte kan se hur mycket el den ev förbrukar... måste jag installera en eparat elmätare för det??

Om du har ström transformatorerna installerade kan du se den ögonblickliga förbrukningen. Har pratat med Nibe om de på sikt kommer att lägga in el-förbrukningen i statistiken som kan tas ut via USB, men det var ett tydligt nej.
Tidig 1900 tals villa bara plankor i väggarna, tvåglasfönster,i två plan tot 158m2 + 1800 tals byggnad i två plan ca 70m2 totalt. Nibe 1145:10 RMU40, VPB200 2*100m hål (p.g.a. högt grundvattentryck, går normalt sett inte att borra längre än 160m i Vadstena) ca 20m mellan hålen och mycket vatten högt stående. STORA Radiatorer i båda byggnaderna. Pumpen klarar ca -14 utan tillsats, temp i det stora huset 22° och 12° i det lilla.

Pumpen installerades i slutet av nov 2010. Förbrukade 2010 ca 46000kw inkl hushålls el. Väntar med spänning på vad det kommer att bli 2011.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245
« Svar #48 skrivet: 05 januari 2011, 21:23:13 »
Jag har nyss installerat en Nibe F 1245, som marknadsförs för sitt nya fina menysystem...men jag aknar att jag inte kan se hur mycket el den ev förbrukar... måste jag installera en eparat elmätare för det??

Om du har ström transformatorerna installerade kan du se den ögonblickliga förbrukningen. Har pratat med Nibe om de på sikt kommer att lägga in el-förbrukningen i statistiken som kan tas ut via USB, men det var ett tydligt nej.

Om el ringarna som kollar förbrukningen är rätt installerad så visar dom förbrukning på hela huset ej endast vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad anveros

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: lagan
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245
« Svar #49 skrivet: 06 januari 2011, 18:40:08 »
8 kwh passar i 6:an.Modulen och skärm är det ända som byts ut.....

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245
« Svar #50 skrivet: 06 januari 2011, 18:41:29 »
8 kwh passar i 6:an.Modulen och skärm är det ända som byts ut.....

Varför byts skärmen sitter styren däri
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!