Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fujitsu Waterstage, returtemp  (läst 2859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vill_lära

  • Gäst
Vill_lära
Fujitsu Waterstage, returtemp
« skrivet: 20 april 2017, 09:36:53 »
Hej alla kunniga!

Jag har en Fujitsu Waterstage Highpower duo 11kw l/vvp. Den har fungerat bra hela vintern och vi har haft det varmt och skönt :-). Min tidigare lvvp har egentligen inte fungerat ordentligt så länge vi bott i huset så jag har inget att jämföra med.

Men jag funderar på returtempen på vattnet från elementen, det är endast 2-4 grader kallare än det som skickas ut. Är det rätt eller bör jag göra någon justering, jag tänker att jag vill använda vp optimalt. Vad tänker ni kunniga, bör jag ha större skillnad eller är det optimalt?

Jag har en utemätare och det fungerar bra, till och med vid väderomslag har jag lagom varmt. Men jag har fått ställa ner tempen till 18,5 grader på innedelen för att vi inte ska få för varmt inomhus. Jag inser att jag borde ändra kurvan men tycker att instruktionsboken och gränssnittet lämnar mycket övrigt att önska. Spelar det någon roll ur effektivitetssynvinkel att jag har låg temperatur inställd istället för att justera kurvan? Att det står 18,5 på innedelen bekymrar mig inte.

Med hopp om kloka svar :-)


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu Waterstage, returtemp
« Svar #1 skrivet: 20 april 2017, 10:29:31 »
Startar och stoppar VP ofta så är det nog lite för dålig skillnad på in ut , har du raddar så ska du ligga
lite högre i skillnad , testa att dra ner lite på Cirkpumpen ,mindre flöde större skillnad , alla hus är egna individer , kanske annan kurva oxå , angående tempen inget att bry sig bara det är varmt som ni vill
fel mätvärden bara

Vill_lära

  • Gäst
Vill_lära
SV: Fujitsu Waterstage, returtemp
« Svar #2 skrivet: 21 april 2017, 06:03:55 »
Tack,

Jag hittar inget i menyn där jag kan se antal start/stopp, men min upplevelse från vintern är att den går mest hela tiden bortsett från avisningen.

Jag har raddar så jag provar att ställa ner pumpen lite.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fujitsu Waterstage, returtemp
« Svar #3 skrivet: 21 april 2017, 07:46:24 »
Startar och stoppar VP ofta så är det nog lite för dålig skillnad på in ut , har du raddar så ska du ligga
lite högre i skillnad , testa att dra ner lite på Cirkpumpen ,mindre flöde större skillnad , alla hus är egna individer , kanske annan kurva oxå , angående tempen inget att bry sig bara det är varmt som ni vill
fel mätvärden bara
Det är väl en inverterpump vi pratar om?
Den kan ha riktigt lågt delraT vid låglast.
Antal start o stopp kan du glömma på denna.
Börja aldrig med att sänka pumpen...  se först till att du har rätt deltaT över var radiator.   Med en inverter är det lite invecklat eftersom effekten varierar.
Ett sätt kan vara arr köra den i nöddrift med fast elpatron på låg effekt när du justerar.
Det är viktigare att deltaT är lika över alla radiatorer än att den är tex 8K
Kan i ditt fall vara mycket lägra vid injustering.
DeltaT kommer varierafölja  effekten
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu Waterstage, returtemp
« Svar #4 skrivet: 21 april 2017, 15:34:46 »
Tack,

Jag hittar inget i menyn där jag kan se antal start/stopp, men min upplevelse från vintern är att den går mest hela tiden bortsett från avisningen.

Jag har raddar så jag provar att ställa ner pumpen lite.
I bland gör man sÃ¥ eller sÃ¥ med olika inställningar  efter egen erfarenhet , men jag tror kanske mer pÃ¥ att du ska
 göra som Ace säger , justera in deltaT över raddarna , sen det där start stopp , vid ännu varmare kommer den att stoppa i alla fall
 har Ecoair 7,5 stannar aldrig under 0C men din är 11kw inverter , som varierar i avgiven effekt  , du kanske är en av de lyckliga att ha ett lyckligt gifte mellan VP och hus :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!