Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin bergvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 308000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matte J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #900 skrivet: 07 augusti 2017, 06:35:55 »
det kommer jag ej ihåg, ska försöka övervaka den mer senare i veckan och se hur den uppför sig, men jag tycker det har blivit mer att den använder el för att värma det sista varmvattnet. Ibland har jag fått en känsla av att det läcker mellan så det smyger över lite till elementen när den gör varmvatten, men det kan vara inbillning.
Har för mig att den var inställd så den aldrig använde elpatron till varmvattnen när den var ny, men sen blev det ändrat, men jag hittar inte någon sådan inställning nu i menysystemet.
Hur är det med om man har senaste programvaran, hur kan man kolla det?
//
Mattias

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #901 skrivet: 07 augusti 2017, 10:07:26 »
1 timme med cop 1 är mindre än 4 timmar med cop 2
eller ?
Obs att detta bara är ett matematiskt exempel.
Allt har att göra med temperaturskillnad mellan avgivande och upptagande  medium.

/D
Så då vore det mera ekonomiskt att ha en kraftig elpatron och köra den kortare tid än vad kompressorn skulle gått ? Jag hänger inte med på vad tiden har med saken att göra och framförallt sommartid när kompressorn inte används till annat har den all tid i världen att göra vv med bättre cop än elpatron på vintern om det är stort värmebehov kan det vara annat men inte nu eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #902 skrivet: 07 augusti 2017, 11:06:44 »
Du måste läsa vad jag skriver.
Det har att göra med temperaturskillnaden mellan vattnet och värmeavgivande medium.
Ett exempel: (obs, exempel!)
Du har en temperatur på köldmediet in i växlaren på 60 C, det betyder att vattnet på andra sidan växlaren kommer upp i 57 C. Du vill ha 55 C i din varmvattenberedare=> det är endast 2 grader skillnad mellan framledningen i slingan och den varmvattentemperaturen du vill ha. Resultatet blir att maskinen kommer behöva gå nästintil oändlig tid för att kunna nå måltemp om 55 C. Om du räknar med att det tar 2 timmar med cop 1,5 och effekten är 3 kw, så är maskinens förbrukning 2*3/1,5=4 kWh. Alternativt så kommer maskinen att slå in elpatronen som har en mycket högre yttemperatur på elstavarna (ca 80-85C) och det gör att framledningsvattnet kan komma upp i en högre temperatur. Den högre temperaturen gör att vattnet i tanken kommer upp i rätt temperatur snabbare och elpatronen stängs ner.
Gör den samma jobb på 1 timme så har du förbrukat mindre energi. Jämför gärna med att koka ägg på din spis och endast ha läge 1 på plattan. Drar mindre energi men kommer alldrig upp i måltemp så äggen kokar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #903 skrivet: 07 augusti 2017, 11:15:03 »
Nja, Daikin, nu får du nog bättra på dina mattekunskaper en aning, så länge COP på kompressorn är över 1 så värmer man billigare än med elpatron.
Elpatron skall bara hjälpa till om förbrukningen är så hög att temperaturen sjunker även med kompressorn på full effekt, alltså när det är så kallt ute att kompressorn inte räcker till, eller om man tappar så mycket tappvarmvatten att den inte hinner med att värma vattnet inom en viss tid.

Möjligtvis är det så att det läcker ut vatten i radiatorkretsen, och att elpatron går in för att maskinen fått jobba med tappvarmvattenvärmning för länge enligt av er specificerade tidsgränser?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #904 skrivet: 07 augusti 2017, 12:12:47 »
Nja, Daikin, nu får du nog bättra på dina mattekunskaper en aning, så länge COP på kompressorn är över 1 så värmer man billigare än med elpatron.
OM det tar lika lång tid.
Är temperaturskillnaden mellan framledningsvattnet och det vattnet som skall värmas liten då tar det längre tid. Är skillnaden större så går det fortare, då blir även förbrukningen mindre. Oavsett COP på kompressorn.
/D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #905 skrivet: 07 augusti 2017, 12:23:17 »
Men vart tar energin från kompressorn vägen om det tar så lång tid ? den bör ju tillföras till vv och då troligtvis med lägste effekten på vp. Andra vp kan inte gå hur lång tid som helst dom bryter på hög retur eller hög framledning när dom gjort så mycket dom kan sen tar ev elpatron över om högre temp önskas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #906 skrivet: 07 augusti 2017, 13:00:42 »
Du måste läsa vad jag skriver.
Det har att göra med temperaturskillnaden mellan vattnet och värmeavgivande medium.
Ett exempel: (obs, exempel!)
Du har en temperatur på köldmediet in i växlaren på 60 C, det betyder att vattnet på andra sidan växlaren kommer upp i 57 C. Du vill ha 55 C i din varmvattenberedare=> det är endast 2 grader skillnad mellan framledningen i slingan och den varmvattentemperaturen du vill ha. Resultatet blir att maskinen kommer behöva gå nästintil oändlig tid för att kunna nå måltemp om 55 C. Om du räknar med att det tar 2 timmar med cop 1,5 och effekten är 3 kw, så är maskinens förbrukning 2*3/1,5=4 kWh. Alternativt så kommer maskinen att slå in elpatronen som har en mycket högre yttemperatur på elstavarna (ca 80-85C) och det gör att framledningsvattnet kan komma upp i en högre temperatur. Den högre temperaturen gör att vattnet i tanken kommer upp i rätt temperatur snabbare och elpatronen stängs ner.
Gör den samma jobb på 1 timme så har du förbrukat mindre energi. Jämför gärna med att koka ägg på din spis och endast ha läge 1 på plattan. Drar mindre energi men kommer alldrig upp i måltemp så äggen kokar.

Aj, en tankegroda, överföring av energi har inte så mycket med temperaturer att göra, varken på elpatron eller köldmediet.
Det handlar helt och hållet om effekt, ju mer effekt man tillför ju fortare går det.
Om elpatron ger 6 kW och kompressorn ger 10 kW så går det fortare att få upp temperaturen med kompressorn, med det förbehållet att högtryckspressostaten inte löser.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #907 skrivet: 07 augusti 2017, 13:24:42 »
Kan det vara luft i VB så överföringsytan blir för liten mot varmvattnet och därför patron tar över?
« Senast ändrad: 07 augusti 2017, 13:28:00 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #908 skrivet: 08 augusti 2017, 07:54:18 »
Finns 4 möjligheter som jag ser det:

1. Det läcker vatten från beredaren till värmesystemet, OM detta är fallet så borde det kunna detekteras på två sätt:
a. Den värmer "alltid tappvarmvatten".
b. Det blir varmt på radiatorerna/i huset

2. Extremt mycket luft i brinevätskan som gör att hetgastempen blir hög trots väldigt liten värmeöverföring. (Inte troligt)

3. Trasig expansionsventil

4. Köldmedieläckage.

När det gäller "Daikins" uppfattningar om kompressor respektiva elpatroneffekt och verkningsgrad så rekommenderar jag honom att konsultera någon bättre utbildad innan han skriver mer om detta i forumet, eller förklarar vad han egentligen menar, för det kan aldrig bli effektivare att värme med elpatron så länge maskinen fungerar som tänkt.

Visst, COP blir låg när maskinen producerar värme med temp just under brytpunkten för driftspressostaten eller den temp som mjukvaran anser vara max temp som den tillåts göra, men lägre än 2.0 skall den rimligen inte bli.
Värmepumpens lägsta uteffekt är ca 2 kW om den går på minvarv, vilket den inte borde göra när den värmer tappvarmvatten (Vad är minvarv vid tappvarmvattenvärmning?)

Just tappvarmvattenvärmningen är en process där tillverkarna BORDE ha utvärderat i labbet vid vilka varvtal/effekter värmepumpen är som effektivast i förhållande till rådande brinetemp och tappvarmvattentemp för att kunna köra värmepumpen på det mest optimala varvtalet oberoende av temperaturer.
Hade detta gjorts så skulle effekten troligen varit hög i början av en tappvarmvattenvärmning och lägre i slutet - för att i mesta mån bibehålla en hög COP.

OM COP i slutet av driftscykeln är 2 kW och det tar 20 minuter att värma de sista 2 graderna till stopptemp så förbrukas 0,33333 kWh
OM man istället värmer med 6 elpatron de sista två graderna så tar det 6,66 minuter och det förbrukar 0,66666 kWh.

Det finns alltså ingen logisk förklaring till varför man skulle stänga av kompressorn och värme med elpatron så länge temperaturen ligger i området som värmepumpen klarar av att värma.

I detta specifika fall ligger ju dessutom temperaturerna långt under den temp som kompressorn skall klara utan problem - när elpatron tar över.
Att kompressorn skall sluta värma redan vid 42 grader låter mycket märkligt, speciellt under sommaren när den inte behöver prioritera husvärme.
Jag är 99% säker pÃ¥ att det är nÃ¥t fel pÃ¥ värmepumpen.  ;)
« Senast ändrad: 08 augusti 2017, 07:56:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Matte J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #909 skrivet: 10 augusti 2017, 06:12:33 »
Men frågan kvarstår, var skall jag vända mig för att få hjälp och finns det uppdateringar av programvaran, och om det finns det hur ser jag om jag har det senaste?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #910 skrivet: 10 augusti 2017, 08:59:59 »
Du borde kunna vända dig till det ställe du köpt värmepumpen för att få hjälp, annars kan du skicka PM till "Daikin" här i forumet, han vet säkert vem som finns nära dig och kan kolla på värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #911 skrivet: 17 november 2017, 12:27:39 »
Vem kan man vända sig för att få hjälp med sin pump i Umeå??
Jag tycker den blivit kass på att värma varmvatten, den går alltid över till elpatron i slutet, även nu i sommar då jag stängt av rumsvärmen, och då tycker jag den borde kämpa på utan tillskott obegränsat..
Sen undrar om det finns ny programvara till styrningen och hur man kollar om man har den senaste?
De som installerade pumpen åt mig mumlade något om att det var på gång, men det var säkert mer än ett år sedan..

Blev detta löst? Funderar pÃ¥ att köpa en Daikin BVP men detta beteende lÃ¥ter ju inte bra...  :(

Utloggad Matte J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #912 skrivet: 17 november 2017, 23:56:23 »
Idag blev styrningen uppdaterad i alla fall..

Robin Erixsson

  • Gäst
Robin Erixsson
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #913 skrivet: 29 november 2017, 03:28:10 »
Har en Daikin installerad sen förra veckan.
Testade att gå in på VVB i kontrollpanelen och ändrade ifrån återuppvärmning till elpatron 55 grader.
Det konstiga är att efter jag gjort det och går in under givarinformation och kollar temp så ändras FL till 55 grader från 37 som är börvärde medan varmvatten står kvar på 48 grader. Ska väl ändå vara varmvattnet som ändras när jag är inne på VVB och ändrar?

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #914 skrivet: 11 december 2017, 18:39:50 »
Idag blev styrningen uppdaterad i alla fall..

Vet du om uppdateringen löste problemet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!