Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kraftiga dunkande ljud frÃ¥n IVT Greenline HT Plus E9  (läst 5763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gärdsmygen

  • Gäst
Gärdsmygen
Kraftiga dunkande ljud från IVT Greenline HT Plus E9
« skrivet: 05 november 2012, 20:39:04 »
Hej alla.
Jag har en IVT Greenline från runt 2006 som har börjat låta väldigt otrevligt. Några gånger om dygnet ger den ifrån sig ett klonkande läte som fortplantar sig i radiatorerna. Ett dunk var tionde sekund och det håller på i ca en kvart. Inget larm på displayen. Vad kan det vara?.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kraftiga dunkande ljud från IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #1 skrivet: 05 november 2012, 22:41:58 »
Jag gissar på att det inte är själva värmepumpen som låter utan att du har knäppningar i ditt värmesystem.
Detta brukar inträffa när efter varje varmvattenladdning då en plugg av riktigt hett vatten skickas runt i systemet.
Det som ev kan hjälpa är öka farten på den externa cirkpumpen (om den har en exern cirkpump).

Har den bara en cirkpump (den interna) så är bästa investeringen en "knäpptank".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nmollin

  • Gäst
nmollin
SV: Kraftiga dunkande ljud från IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #2 skrivet: 08 november 2012, 21:46:50 »
jag hade liknande symtom då var det växelventilen som vevade upp och släppte vilket skapade ett oljudet. Försvann när jag fick den utbytt

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftiga dunkande ljud från IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2016, 21:25:12 »
Gammal tråd, men jag har samma problem just nu (samma pump, samma år). Plockade av motorn och piggen på växelventilen löper fint. På undersidan av motorn till växelventilen sitter en plastspak som fjädrar ut och åker snabbt tillbaka till läget för värmeproduktion precis när ändläge för VV nås. Detta orsakar ett kraftigt klonkande ljud. Motorn försöker då igen att styra piggen till varmvattenläge (inåt). Om jag då håller in spaken mot motorn verkar den haka fast på något sätt, hoppar till lite och motorn försöker igen och stannar då i VV-läge. Detta funkar tillfälligt innan motorbyte, hoppas denna beskrivning kan hjälpa nån som får samma problem.

Apropå motorbyte, har någon tips på var jag kan hitta samma motor som den i bild?

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Kraftiga dunkande ljud från IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2016, 00:36:34 »
Hej!

Det där är riktigt skräp som tack och lov inte tillverkas längre.
Jag köpte på ebay från nåt restlager förra året. Prova att söka på artikelnumret som finns på motordelen.
Motordelen är smäck, små plastbitar och tunna kontakter som har lätt att komma lite ur läge om ventilen kärvar.

Bäst är nog att byta till en bättre typ.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Kraftiga dunkande ljud från IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2016, 16:41:02 »
Sök lite i forumet på ESBE

Eller titta här
http://home.koping.net/nila/ (Prislista 2)

4754   Motorventil EMV 110-K Cu28   1250,00   Beskrivning (pdf 62 kB)
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftiga dunkande ljud från IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2016, 14:14:15 »
Eller titta här
http://home.koping.net/nila/ (Prislista 2)

4754   Motorventil EMV 110-K Cu28   1250,00   Beskrivning (pdf 62 kB)

Tack för tipset! Det blev en EMV 110-M istället, nu sitter den på plats. Skillnaden mot 110-K är att motorn har Molex-kontakt istället för kabel, vilket gör att man kan använda befintlig kabel och slipper dra ny ner till skruvplinten. Det ger ett något smidigare byte i min mening, men det är väl en smaksak vad man föredrar.

Lånade skiftnyckel av grannen, det visade sig att han har en IVT C6 -08 och hade tvingats byta växelventil efter ett par år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!