Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Isolering avluftkanal till luftvärmepump  (läst 5169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bugs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Isolering avluftkanal till luftvärmepump
« skrivet: 13 juli 2018, 17:16:31 »
Jag skulle behöva hjälp med att avgöra om min nuvarande isoleringen till min avluft från min frånluftsvärmepump klarar bytet till en mer effektiv värmepump (det är dags för byte).

Jag har tittat på en ny värmepump Nibe F730 och den specas vad jag förstår som att man måste ha minst pe30 på avluften. Nu säger det mig inte så mycket därav min undran...

Huset är byggt 1999 och den befintliga värmepumpen är lika gammal (en Elektrostandard/IVT 480). Ritningen till huset säger ”AVLUFTKANAL ISOL MED 50 MM DIFF.TÄT ISOLERSTRUMPA I HELA SIN LÄNGD”. Är detta ett bra eller dåligt tecken? Är det lönt att ta hit en ventilationsfirma för att kolla på plats eller kan man redan med den beskrivningen konstatera att definitivt inte går utan att installera om eller tilläggsisolera?

Tacksam för hjälp/tips!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Isolering avluftkanal till luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 14 juli 2018, 08:23:21 »
Jag skulle behöva hjälp med att avgöra om min nuvarande isoleringen till min avluft från min frånluftsvärmepump klarar bytet till en mer effektiv värmepump (det är dags för byte).

Jag har tittat på en ny värmepump Nibe F730 och den specas vad jag förstår som att man måste ha minst pe30 på avluften. Nu säger det mig inte så mycket därav min undran...

Huset är byggt 1999 och den befintliga värmepumpen är lika gammal (en Elektrostandard/IVT 480). Ritningen till huset säger ”AVLUFTKANAL ISOL MED 50 MM DIFF.TÄT ISOLERSTRUMPA I HELA SIN LÄNGD”. Är detta ett bra eller dåligt tecken? Är det lönt att ta hit en ventilationsfirma för att kolla på plats eller kan man redan med den beskrivningen konstatera att definitivt inte går utan att installera om eller tilläggsisolera?

Tacksam för hjälp/tips!

Ritningen till huset implicerar PE50. :)

PE30 är "ISOL MED 30 MM DIFF.TÄT ISOLERSTRUMPA I HELA SIN LÄNGD". vilket också är kravet på F730/F750 som du skriver.

Saxat från installatörshandboken:
"F750 har emellanåt mycket låg avluftstempera-
tur. För att undvika skador på produkten
och/eller huset är det därför viktigt att avluftska-
nalen isoleras diffusionstätt (PE30) i hela sin
längd.
TIPS!
Om en extra kondensisolering (PE30) dimension
200 monteras utanpå befintlig avluftsledning
mellan värmepumpen och innertak, reduceras
ljud i uppställningsrum med 1-2 dB(A)."


Saxat från F730-produktblad:
"Anslutningar ska ske via flexibla slangar, förlagda lätt utbyt-
bart. Då avluftstemperaturen kan nå -15 °C ska avluftskana-
len isoleras diffusionstätt (PE30) i hela sin längd. Frånluftska-
nal som förläggs i kalla utrymmen ska isoleras. Möjlighet till
kanalinspektion samt rengöring krävs. Se till att areaminsk-
ningar i form av veck, snäva böjar m.m. inte förekommer då
detta medför minskad ventilationskapacitet. Alla kanalskarvar
ska vara täta och bör popnitas för att undvika läckageflöden.
Kanalsystemet ska vara av lägst täthetsklass B. Avluftskanalen
bör om möjligt ledas upp genom yttertak. Ska kanalen dras
ut genom yttervägg, bör man undvika en omedelbar 90
graders böj bakåt, då detta kan innebära oljud samt lägre
kapacitet."
« Senast ändrad: 14 juli 2018, 08:33:35 av kWhalp »

Utloggad bugs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering avluftkanal till luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 15 juli 2018, 13:37:40 »
Tack för svaret.

Det var det jag hoppades på. Det låter ju lovande!

Utloggad bugs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering avluftkanal till luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2018, 10:13:22 »
Jag har visuellt undersökt de delar som jag ser av avluftkanalen.

Avluften går i ett inkapslat utrymme upp från bottenvåningen genom övervåningen och vinden upp på taket.

Jag har fotograferat röret på toppen av värmepumpen och på vinden (i det inkapslade utrymmet har jag i nuläget ingen möjlighet att se röret). Se bifogade filer. I båda bilderna syns två rör och jag utgår från att det är det bakre röret i båda bilderna som är avluftningen.

Bekräftar detta ritningen? Räcker detta som bekräftelse eller bör jag undersöka mer?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Isolering avluftkanal till luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 17 juli 2018, 09:23:39 »
Nej, det skulle jag inte lita på. Du måste ha koll på hur det ser ut även i den dolda delen, du kanske får borra upp ett hål någonstans och stoppa in en tunn inspektionskamera (finns billiga sådana på ali express med inbyggd ir belysning och usb anslutning). Har du försökt kika ner i genomföringen (på vinden) och sett om det verkar att isoleringen verkligen går ner genom bjälklaget och inte bara avslutats en bit ner?

Det ser nämligen ut som att det finns en skarv någonstans (annan plast på det som syns på vinden och det som syns ovan pumpen). Minsta läcka på vägen kan komma att ge kondensutfällning med fuktskador som följd. Och det kan tyvärr ta lång tid innan du märker något o då kan det vara rejäla skador som redan skett

Om byggaren gjort allt rätt, toppen, får vi hoppas, men bäst att kolla noga, det fuskas ibland med detta eftersom det är rätt besvärligt arbete med att få på en hel isolering hela vägen utan att skarva
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad bugs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering avluftkanal till luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 19 juli 2018, 16:43:23 »
Tack för svaret!

Jag noterade också att det är olika plast... Ett önsketänkande är väl att man har isolerat extra ovanför värmepumpen för att dämpa ljud men det kan förstås vara någon helt annan anledning. Måste undersökas närmare helt klart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!