Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäppande element, ingen luft i systemet  (läst 1199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
Knäppande element, ingen luft i systemet
« skrivet: 20 november 2022, 22:00:52 »
Godkväll!

Jag har ett ganska så irriterande problem med ett element som knäpper varje 10-15 sekund.
Har luftat alla elementen idag, samt även smörjt upp -och kollat ventilerna, men det blev ingen märkbar skillnad.
(Dessutom fanns det ingen luft alls i systemet ändå.)

Det hörs ett liiitet missljud (surrande) från cirkulationspumpen , om du står med örat väldigt nära pumpen.

Sen hör jag att det susar en hel del i två andra element, men det slutar när jag stänger termostaten.
Vad är detta tecken på?

Alltså.. ett element som knackar/knäpper i sovrummet, och totalt två andra element (i olika rum) som susar, när termostaten är på.

Jag är supertacksam för all hjälp.
Har ingen som helst möjlighet att springa och köpa en massa nya delar just nu, så jag hoppas därför på hjälp med all försöka åtgärda det som finns.

Pannan är en CTC 1100 Ekonomi, och jag kör med el-patroner. (vet, snordyrt)
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #1 skrivet: 21 november 2022, 15:48:49 »
Knepigt, men prova att ändra farten på cirkpumpen om det går?
Knäppningar brukar bero på att rören till radiatorerna längs/kortas på grund av temperaturväxlingar, men med en gammal CTC så borde väl shunten ge en jämn temperatur?
Kolla att inte shunten fått spel och lever sitt eget liv?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #2 skrivet: 21 november 2022, 15:52:06 »
Knepigt, men prova att ändra farten på cirkpumpen om det går?
Knäppningar brukar bero på att rören till radiatorerna längs/kortas på grund av temperaturväxlingar, men med en gammal CTC så borde väl shunten ge en jämn temperatur?
Kolla att inte shunten fått spel och lever sitt eget liv?
Kan inte sÃ¥ himla mycket om shunten och dess funktion om jag ska vara helt ärlig.  dontknow
Hur kollar/testar jag shunten?
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #3 skrivet: 21 november 2022, 16:14:55 »
Kan inte sÃ¥ himla mycket om shunten och dess funktion om jag ska vara helt ärlig.  dontknow
Hur kollar/testar jag shunten?

Kan du ta en bild på pannan och grejerna som sitter ovanpå?
Vore bra och se vad du har för grejer, standard på denna är en manuell shunt, men den går att förse med shuntautomatik.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #4 skrivet: 21 november 2022, 17:05:02 »
Kan du ta en bild på pannan och grejerna som sitter ovanpå?
Vore bra och se vad du har för grejer, standard på denna är en manuell shunt, men den går att förse med shuntautomatik.
20221121-164629" border="0 20221121-164609" border="0
« Senast ändrad: 21 november 2022, 17:07:34 av Guldstrand »
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #5 skrivet: 21 november 2022, 17:43:48 »
Om det där grå ställdonen går fram/tillbaks så kommer temperaturen variera i systemet och du kan få problem med knäppningar.
Prova ta loss ställdonet och se om det blir bättre. (bara som ett test)
 
Knäppningarna brukar komma från antingen konsolerna på undersidan av radiatorn, eller från rören till radiatorn där de passerar golv eller väggskivor.
Om rören ligger an så knäpper det så snart det blir en temperaturvariation på vattnet.
I så fall kan der gå bryta lite i rören och lägga mellan nåt som gör att det inte glider rör mot trämaterial.
Knäpper det i konsolerna så kan det räcka med lite symaskinsolja.

Att det susar i rören indikerar att du kanske har ett snäpp för hög hastighet på cirkpumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #6 skrivet: 21 november 2022, 18:10:36 »
Om det där grå ställdonen går fram/tillbaks så kommer temperaturen variera i systemet och du kan få problem med knäppningar.
Prova ta loss ställdonet och se om det blir bättre. (bara som ett test)
 
Knäppningarna brukar komma från antingen konsolerna på undersidan av radiatorn, eller från rören till radiatorn där de passerar golv eller väggskivor.
Om rören ligger an så knäpper det så snart det blir en temperaturvariation på vattnet.
I så fall kan der gå bryta lite i rören och lägga mellan nåt som gör att det inte glider rör mot trämaterial.
Knäpper det i konsolerna så kan det räcka med lite symaskinsolja.

Att det susar i rören indikerar att du kanske har ett snäpp för hög hastighet på cirkpumpen.
Jag ställde ner pumpen från 4 till 2, men knäppningarna är kvar i det andra elementet.
Det är inte från fästena/konsolerna som det låter, utan strax under golvet eller i väggen, tror jag.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #7 skrivet: 21 november 2022, 18:49:16 »
Knäppningarna beror nästan säkert inte på flödet, men däremot de där susningarna som du skrev om tidigare.
Kan du fotografera hur det ser ut där rören går ned i golvet?
Kanske kan du "skacka efter" radiatorn några mm på konsolerna så att rören inte ligger an mot trämaterial, i 90% av fallen är det det som orsakar knäppningar.
Det märkliga här är att du ju borde ha väldigt stabil framledningstemp, och då borde det inte knäppa.
« Senast ändrad: 21 november 2022, 18:50:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #8 skrivet: 21 november 2022, 19:07:41 »
Det märkliga här är att du ju borde ha väldigt stabil framledningstemp, och då borde det inte knäppa.
Precis! Kan det vara shunten som strular?
Vet att den är "låst" i ett läge och edan ändras det automatiskt.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #9 skrivet: 21 november 2022, 19:14:21 »
Jo, som jag skrev, stå och titta/lyssna på shunten ett tag, om den hela tiden öppnar och stänger litegrann så kan det räcka för att det skall knäppa i ledningarna.
Därav också mitt tips om att ta loss den för att testa om det blir tyst när du gör det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #10 skrivet: 24 november 2022, 16:18:28 »
Jo, som jag skrev, stå och titta/lyssna på shunten ett tag, om den hela tiden öppnar och stänger litegrann så kan det räcka för att det skall knäppa i ledningarna.
Därav också mitt tips om att ta loss den för att testa om det blir tyst när du gör det.
Shunten öppnar/stänger inte ens hälften så mycket som det "knäpper" i elementet/rören.
Så jag TROR inte att det är den.

Vad vad gör den egentligen, shunten alltsÃ¥?  Hahaha!
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #11 skrivet: 24 november 2022, 16:59:08 »
Shunten späder in varmt vatten i kretsen, om den svänger så pendlar temperaturen, och rören krymper/utvidgas.
Eller skämtar du med oss?
Om inte temperaturen svänger så knäpper det som sagt inte i normalfallet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #12 skrivet: 15 december 2022, 08:42:14 »
Shunten späder in varmt vatten i kretsen, om den svänger så pendlar temperaturen, och rören krymper/utvidgas.
Eller skämtar du med oss?
Om inte temperaturen svänger så knäpper det som sagt inte i normalfallet.
Du har säkert rätt i det du säger.
Men vad kan jag göra för att minska på "knäppandet"?

Det är inget superhögt ljud, men det börjar bli ganska irriterande, speciellt när det är i sovrummet som det hörs mest.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knäppande element, ingen luft i systemet
« Svar #13 skrivet: 15 december 2022, 13:13:53 »
Frilägg rör som går genom golv och väggar från trämaterial.
Knäpper det nere i golvet är det nog inte mycket att göra.
Möjligen om det finns någon inställning som trögar ned regleringen av shunten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!