0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det jag ville illustrera var hur onödigt lång tid det tar att varva ner mot 20 Hz till skillnad mot med egna inställningar. I detta fall så nåddes börvärdet = framledning kl. 08:00, då låg den på 60 Hz. Med egna inställningarna skulle den börjat varva ner direkt och snabbt. Här tog det mellan 08:00-09:10 att gå ner mot 20 Hz. Under hela denna tid ligger den c:a 5 grader över det ger 5 GM per minut. Då tar det inte mer än en dryg timme att beta av gradminutunderskott på -300. Med mina egna inställningar och säg 4 grader utetemp så skulle den i det här fallet inte drivit upp GM mot noll utan mot -150 då det går mycket snabbare att reglera ner. Sedan är det sant att om det blir varmare ute ändå, så kommer den stoppa förr eller senare, men illustrationen var tänkt att visa ett "onödigt" stopp pga nedtrappningen tar låååång tid.
Problemet med att öka förstärkningen är att det i vissa installationer kan resultera i en aldrig upphörande självsvängning.Nibe måste erbjuda inställningar som fungerar hos alla, även om det hos vissa resulterar i onödiga start och stopp för att regulatorn är för trög.Nibes problem är inte att de inte tar till sig, eller förstår, deras problem är troligen att de byggt fast sig i en reglermodell som helt enkelt inte fungerar.De bör ta in extern hjälp med att komma rätt.Det innebär att börja om från grunden med en reglerprincip som fungerar istället för att försöka köra vidare med gammal modifierad kod.Och, tycker jag, erbjuda kunderna en möjlighet att själva relativt enkelt kunna justera inställningar själva, av det enkla skälet att det är mer eller mindre ett krav på en reglerkrets.
Så var det, det här med självsvängning igen...Den här gången, inget som kan härledas till VV produktion som förut. Inte av mig som glad novis ivf...Rensade filtret till köldbäraren vilket syns på bilden som första stoppet på kompressorn. Var helt igensatt filter...- Nu efteråt så blir det hög kondensor temp som informationsmeddelande hela tiden vid varje kompressorstopp. Har fått det här förut men då bara vid VV produktion.- Framledningstemperaturen går upp till 66 grader vilket den INTE gjort förut, utan nått upp till strax över 60 innan rensning av filtret.Någon som har en ideé vad det här kan vara, börjar med prova ställa ner värmekurvor nu och se vad som händer...
Vi pratar ofta om att regulatorn är för långsam men jag funderar på om det inte ät tvärt om. Du nämner i det här exemplet att det tar lång tid att varva ner. Frågar är kanske istället varför den varvar på så mycket efter en varmvattenkörning som den gör.Jag tänker så här. Om den innan en varmvattenkörning har nått en stabil reglering så borde så borde den kunna fortsätta med samma effekt efter en varmvattenkörning och strunta i att dra på så som den gör nu. Många av de problem som redovisats här i forumet om regleringen för 1x55 härstammar från de störningar som en varmvattenkörning medför pga av för häftiga pådrag för att jaga ikapp gradminuter. Återigen är de naturligtvis gradminuterna och dess reglering som ställer till det. De flesta hus är så pass tröga att det knappast märks om börvärdet sackar något en stund efter en varmvattenkörning.
Om vi vänder på det en stund... hur beter sig pumpen när den skall tillverka VV efter att ha hållit på med husvärme ett tag? Vi kan betrakta denna situation som att den behöver tillföra effekt för att lyfta vattentemperaturen i beredaren upp mot ett börvärde. Jag har den externa 300 liters beredaren och har den inställd på att hålla 50 grader. När pump växlar över till VV så går den i princip direkt upp till 80 Hz (hög effekt inställt) för att ganska snabbt trappa ner mot c:a 30 Hz, detta går på 30 minuter. D.v.s. mycket snabb reglering, på med hög effekt och minskar på 30 minuter med 50 Hz. Sedan när detta är klart så går den åter till husvärme då den reglerar på ett annat sätt. Här börjar den öka frekvensen sakta med 1 Hz/minut default, och fortsätter att öka så där tills framledningen nått börvärde. Då börjar den sakta reglera ner. Men i ett hus som mitt innebär detta beteende att frekvensen har hunnit gått upp för mycket när framledningen når börvärde, och den skjuter i praktiken långt över effektbehovet vilket då tar lång tid att komma ner ifrån igen med 1 Hz minskning per minut och under hela denna tid räknas GM-underskottet snabbt ner med säg 5 grader per minut.Den snabba regleringen som växlingen från husvärme till VV leder till verkar funka bra, den laddar min VVB på 30 min och då har den kommit ner lagom i effekt efter denna halvtimme. Tänk om den då kunde ha logik att när den efter VV växlar åter till husvärme göra något smartare än denna standardreglering som beskrivits ovan. Eftersom man ju ställer in i menyn om man har golvvärme, radiatorer eller både och så kunde Nibe anpassa styrningen så att det funkar med det angivna typ av system. T.ex. radiatorer som hos mig, kan gott gasa på lite snabbt efter att den från VV växlar över till husvärme, för att hämta ikapp underskottet på framledningen, om den bara kunde falla ner snabbt, som den ju klarar att göra fint i VV-läget.Under tiden vi väntar på att detta görs bättre så funkar i alla fall P=2 mycket bra i jämförelse med default inställningen. Om Nibe inte avser bygga bättre reglering förrän nästa plattform utvecklas så kunde man ju förbättra för oss genom att inte skriva över P-värdet vi ställer in varje gång pumpen startar. Då kunde jag köra med P=2 i tio år utan att behöva bry mig mer...
Hur ofta är det normalt att kompressorn stannar? Säg typ vid 10 grader utetemp. Är det 10 ggr om dagen eller borde det vara 0 ggr?