Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell tråd.  (läst 382819 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1230 skrivet: 13 april 2018, 08:12:05 »
Det jag ville illustrera var hur onödigt lång tid det tar att varva ner mot 20 Hz till skillnad mot med egna inställningar. I detta fall så nåddes börvärdet = framledning kl. 08:00, då låg den på 60 Hz. Med egna inställningarna skulle den börjat varva ner direkt och snabbt. Här tog det mellan 08:00-09:10 att gå ner mot 20 Hz. Under hela denna tid ligger den c:a 5 grader över det ger 5 GM per minut. Då tar det inte mer än en dryg timme att beta av gradminutunderskott på -300. Med mina egna inställningar och säg 4 grader utetemp så skulle den i det här fallet inte drivit upp GM mot noll utan mot -150 då det går mycket snabbare att reglera ner. Sedan är det sant att om det blir varmare ute ändå, så kommer den stoppa förr eller senare, men illustrationen var tänkt att visa ett "onödigt" stopp pga nedtrappningen tar låååång tid.

Håller med om detta. Nu har jag satt P = 2 igen och det blev direkt snabbare styrning.
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1231 skrivet: 13 april 2018, 12:35:29 »
Problemet med att öka förstärkningen är att det i vissa installationer kan resultera i en aldrig upphörande självsvängning.
Nibe måste erbjuda inställningar som fungerar hos alla, även om det hos vissa resulterar i onödiga start och stopp för att regulatorn är för trög.
Nibes problem är inte att de inte tar till sig, eller förstår, deras problem är troligen att de byggt fast sig i en reglermodell som helt enkelt inte fungerar.
De bör ta in extern hjälp med att komma rätt.
Det innebär att börja om från grunden med en reglerprincip som fungerar istället för att försöka köra vidare med gammal modifierad kod.
Och, tycker jag, erbjuda kunderna en möjlighet att själva relativt enkelt kunna justera inställningar själva, av det enkla skälet att det är mer eller mindre ett krav på en reglerkrets.
Jag besökte Nordbyggmässan i Stockholm i veckan och konfronterade en Niberepresentant om "problemet".
Nibe är mycket väl medvetna om det även om hans uppfattning var att det inte var högprioriterat. Gemene man märker nog inte så mycket utan det är mer vi nördar på forumet som lever våra liv framför menyer och loggar.
Han önskade personligen fler inställningsmöjligheter men trodde inte på en lösning förrän en helt ny plattform har konstruerats, vilket helt klart låg i pipen. Den nuvarande är från 2009 men tidigast till ISH-mässan i Frankfurt 2019 skulle något nytt komma. Den som överlever får se.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1232 skrivet: 13 april 2018, 19:49:30 »
Uppdaterad cirkulationspumpstyrning? Jo jag tackar jag.  :)
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1233 skrivet: 15 april 2018, 12:11:43 »
Det jag ville illustrera var hur onödigt lång tid det tar att varva ner mot 20 Hz till skillnad mot med egna inställningar. I detta fall så nåddes börvärdet = framledning kl. 08:00, då låg den på 60 Hz. Med egna inställningarna skulle den börjat varva ner direkt och snabbt. Här tog det mellan 08:00-09:10 att gå ner mot 20 Hz. Under hela denna tid ligger den c:a 5 grader över det ger 5 GM per minut. Då tar det inte mer än en dryg timme att beta av gradminutunderskott på -300. Med mina egna inställningar och säg 4 grader utetemp så skulle den i det här fallet inte drivit upp GM mot noll utan mot -150 då det går mycket snabbare att reglera ner. Sedan är det sant att om det blir varmare ute ändå, så kommer den stoppa förr eller senare, men illustrationen var tänkt att visa ett "onödigt" stopp pga nedtrappningen tar låååång tid.
Jag förstår vad du menar. och håller med.
Vi pratar ofta om att regulatorn är för långsam men jag funderar på om det inte ät tvärt om. Du nämner i det här exemplet att det tar lång tid att varva ner. Frågar är kanske istället varför den varvar på så mycket efter en varmvattenkörning som den gör.
Jag tänker så här. Om den innan en varmvattenkörning har nått en stabil reglering så borde så borde den kunna fortsätta med samma effekt efter en varmvattenkörning och strunta i att dra på så som den gör nu. Många av de problem som redovisats här i forumet om regleringen för 1x55 härstammar från de störningar som en varmvattenkörning medför pga av för häftiga pådrag för att jaga ikapp gradminuter. Återigen är de naturligtvis gradminuterna och dess reglering som ställer till det.
De flesta hus är så pass tröga att det knappast märks om börvärdet sackar något en stund efter en varmvattenkörning.

Själv återgår jag också till P=2 tills något mer drastiskt inträffar från Nibes sida. Tills dess får jag studera pumpstyrningen som inte heller mår bra. :::_)
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

nils olsson

  • Gäst
nils olsson
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1234 skrivet: 15 april 2018, 14:31:57 »
Så var det, det här med självsvängning igen...

Den här gången, inget som kan härledas till VV produktion som förut. Inte av mig som glad novis ivf...

Rensade filtret till köldbäraren vilket syns på bilden som första stoppet på kompressorn. Var helt igensatt filter...
- Nu efteråt så blir det hög kondensor temp som informationsmeddelande hela tiden vid varje kompressorstopp. Har fått det här förut men då bara vid VV produktion.
- Framledningstemperaturen går upp till 66 grader vilket den INTE gjort förut, utan nått upp till strax över 60 innan rensning av filtret.

Någon som har en ideé vad det här kan vara, börjar med prova ställa ner värmekurvor nu och se vad som händer...
     Skit på vv slingan i tanken sätt filter på ingående till beredaren högtryckstvätta inne i beredaren  för mycket humus i vattnet eget vatten ?

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1235 skrivet: 15 april 2018, 19:54:18 »
Vi pratar ofta om att regulatorn är för långsam men jag funderar på om det inte ät tvärt om. Du nämner i det här exemplet att det tar lång tid att varva ner. Frågar är kanske istället varför den varvar på så mycket efter en varmvattenkörning som den gör.
Jag tänker så här. Om den innan en varmvattenkörning har nått en stabil reglering så borde så borde den kunna fortsätta med samma effekt efter en varmvattenkörning och strunta i att dra på så som den gör nu. Många av de problem som redovisats här i forumet om regleringen för 1x55 härstammar från de störningar som en varmvattenkörning medför pga av för häftiga pådrag för att jaga ikapp gradminuter. Återigen är de naturligtvis gradminuterna och dess reglering som ställer till det.
De flesta hus är så pass tröga att det knappast märks om börvärdet sackar något en stund efter en varmvattenkörning.
Om vi vänder på det en stund... hur beter sig pumpen när den skall tillverka VV efter att ha hållit på med husvärme ett tag? Vi kan betrakta denna situation som att den behöver tillföra effekt för att lyfta vattentemperaturen i beredaren upp mot ett börvärde. Jag har den externa 300 liters beredaren och har den inställd på att hålla 50 grader. När pump växlar över till VV så går den i princip direkt upp till 80 Hz (hög effekt inställt) för att ganska snabbt trappa ner mot c:a 30 Hz, detta går på 30 minuter. D.v.s. mycket snabb reglering, på med hög effekt och minskar på 30 minuter med 50 Hz. Sedan när detta är klart så går den åter till husvärme då den reglerar på ett annat sätt. Här börjar den öka frekvensen sakta med 1 Hz/minut default, och fortsätter att öka så där tills framledningen nått börvärde. Då börjar den sakta reglera ner. Men i ett hus som mitt innebär detta beteende att frekvensen har hunnit gått upp för mycket när framledningen når börvärde, och den skjuter i praktiken långt över effektbehovet vilket då tar lång tid att komma ner ifrån igen med 1 Hz minskning per minut och under hela denna tid räknas GM-underskottet snabbt ner med säg 5 grader per minut.

Den snabba regleringen som växlingen från husvärme till VV leder till verkar funka bra, den laddar min VVB på 30 min och då har den kommit ner lagom i effekt efter denna halvtimme. Tänk om den då kunde ha logik att när den efter VV växlar åter till husvärme göra något smartare än denna standardreglering som beskrivits ovan. Eftersom man ju ställer in i menyn om man har golvvärme, radiatorer eller både och så kunde Nibe anpassa styrningen så att det funkar med det angivna typ av system. T.ex. radiatorer som hos mig, kan gott gasa på lite snabbt efter att den från VV växlar över till husvärme, för att hämta ikapp underskottet på framledningen, om den bara kunde falla ner snabbt, som den ju klarar att göra fint i VV-läget.

Under tiden vi väntar på att detta görs bättre så funkar i alla fall P=2 mycket bra i jämförelse med default inställningen. Om Nibe inte avser bygga bättre reglering förrän nästa plattform utvecklas så kunde man ju förbättra för oss genom att inte skriva över P-värdet vi ställer in varje gång pumpen startar. Då kunde jag köra med P=2 i tio år utan att behöva bry mig mer...
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1236 skrivet: 15 april 2018, 22:35:11 »
Om vi vänder på det en stund... hur beter sig pumpen när den skall tillverka VV efter att ha hållit på med husvärme ett tag? Vi kan betrakta denna situation som att den behöver tillföra effekt för att lyfta vattentemperaturen i beredaren upp mot ett börvärde. Jag har den externa 300 liters beredaren och har den inställd på att hålla 50 grader. När pump växlar över till VV så går den i princip direkt upp till 80 Hz (hög effekt inställt) för att ganska snabbt trappa ner mot c:a 30 Hz, detta går på 30 minuter. D.v.s. mycket snabb reglering, på med hög effekt och minskar på 30 minuter med 50 Hz. Sedan när detta är klart så går den åter till husvärme då den reglerar på ett annat sätt. Här börjar den öka frekvensen sakta med 1 Hz/minut default, och fortsätter att öka så där tills framledningen nått börvärde. Då börjar den sakta reglera ner. Men i ett hus som mitt innebär detta beteende att frekvensen har hunnit gått upp för mycket när framledningen når börvärde, och den skjuter i praktiken långt över effektbehovet vilket då tar lång tid att komma ner ifrån igen med 1 Hz minskning per minut och under hela denna tid räknas GM-underskottet snabbt ner med säg 5 grader per minut.

Den snabba regleringen som växlingen från husvärme till VV leder till verkar funka bra, den laddar min VVB på 30 min och då har den kommit ner lagom i effekt efter denna halvtimme. Tänk om den då kunde ha logik att när den efter VV växlar åter till husvärme göra något smartare än denna standardreglering som beskrivits ovan. Eftersom man ju ställer in i menyn om man har golvvärme, radiatorer eller både och så kunde Nibe anpassa styrningen så att det funkar med det angivna typ av system. T.ex. radiatorer som hos mig, kan gott gasa på lite snabbt efter att den från VV växlar över till husvärme, för att hämta ikapp underskottet på framledningen, om den bara kunde falla ner snabbt, som den ju klarar att göra fint i VV-läget.

Under tiden vi väntar på att detta görs bättre så funkar i alla fall P=2 mycket bra i jämförelse med default inställningen. Om Nibe inte avser bygga bättre reglering förrän nästa plattform utvecklas så kunde man ju förbättra för oss genom att inte skriva över P-värdet vi ställer in varje gång pumpen startar. Då kunde jag köra med P=2 i tio år utan att behöva bry mig mer...
I första stycket beskriver du ganska väl det jag menar.
Gradminuterregleringen fungerar ju på det viset att så länge du ligger under börvärde så fortsätter regulatorn att skicka på effekt och är systemet trögt så hinner den gasa på rejält.
Det som händer i ett trögt system är att det tar lång tid innan returen börjar stiga men när den väl gör det kan ingen regulator i världen hindra den från ett "onödigt stopp" eftersom den bara kan reglera ned till 20 hz. Därefter blir det on-off
Om den drog på mindre/långsammare efter en varmvattenkörning skulle returen stiga långsammare och regleringen ha en chans att hänga med.
Det är det jag menar med att regleringen snarare är för snabb än för långsam och det är precis det som händer i ditt system i den bild du la upp häromdagen.

Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Chandler

  • Gäst
Chandler
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1237 skrivet: 18 september 2018, 11:45:43 »
Hur ofta är det normalt att kompressorn stannar? Säg typ vid 10 grader utetemp. Är det 10 ggr om dagen eller borde det vara 0 ggr?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1238 skrivet: 18 september 2018, 14:35:02 »
Den går nog inte kontinuerligt förrns vid ca 0°C, om den börjar värma när det blir kallare än +17 grader ute så kommer den att starta och stoppa som mest vid ca +8.5 grader.
Alltså när det är mittemellan den temp när den börjar värma och när den kan gå utan stopp har den som flest stopp/dygn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1239 skrivet: 18 september 2018, 21:45:05 »
Hur ofta är det normalt att kompressorn stannar? Säg typ vid 10 grader utetemp. Är det 10 ggr om dagen eller borde det vara 0 ggr?
Du kan ju titta i ”Loggningsforum”, sen Mars 2018 har jag angett
antal starter per månad, du ser vad det har varierat från 12 starter mars
till nästan 200.
« Senast ändrad: 18 september 2018, 21:47:23 av Hasberg »
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad EmanuelH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1240 skrivet: 01 november 2018, 09:00:44 »
Halloj!

Till min nybyggnad med golvvärme funderar jag på en F1255-12.
Är det någon som kört med en acktank med förvärmningsslinga istället för en Nibe UKV100?
Detta för att förvärma varmvattnet något innan det går in i beredaren.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1241 skrivet: 01 november 2018, 12:04:22 »
Jag har en acctank som är kopplad till en vedpanna.
Varmvattnet går först via acctanken och sedan in i beredaren på min nibe 1255.
Vad var din fundering?
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1242 skrivet: 01 november 2018, 16:26:33 »
Hej!

Ska snart köpa en F1255-6 till stugan och skulle vilja veta hur menyn ser ut för hur man "låser upp till 8kW" ser ut?

"TÄNK PÅ!
Vid drift av F1255-6 över 75% kompressorhas-
tighet krävs upplåsning i meny 5.1.24. Detta
kan ge en högre ljudnivå än det angivna värdet
i tekniska data."


Kan nån vara snäll och fota och posta? :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1243 skrivet: 01 november 2018, 16:34:28 »
Denna har du förstås redan kollat i?
https://www.nibe.se/assets/documents/18401/231512-6.pdf
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1244 skrivet: 01 november 2018, 17:17:12 »
Det är ett spärrband man tar bort. Inget konstigt.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!