Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 386534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1215 skrivet: 16 mars 2018, 15:40:35 »
Jag har kollat elschemat på -6:an tidigare och konstaterat att invertern matas med enfas men att kompressorn är trefas. Om schemat inte stämmer så kan det ju vara vad som helst, men jag tvivlar på att Nibe skulle lägga ut schemor med så stora avvikelser.

Kollade upp saken lite. Orsaken att elschemat är samma är att en DC-motor med permanentmagnet också drivs med inverter, likadan som en AC-motor (jag hade fel här). Riktigt stora synkrona DC-motorer driver man med en konverter som matar motorn med likström, men små DC-motorer går faktiskt att mata med en AC-inverter. Invertern utgör kommutering av strömmen (med hjälp av feedback från en positionssensor på motoraxeln). Och de kan vara byggda med tre faser. Så utåt sett ser det inte mycket annorlunda ut. Men en DC-motors egenskaper är annorlunda än en AC-motor (högre varvtal, bättre verkningsgrad, mindre slitage, perfekt varvtalsstyrning m.m.).
« Senast ändrad: 16 mars 2018, 15:58:01 av hevanaa »
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1216 skrivet: 16 mars 2018, 18:34:48 »
Jag håller fortfarande inte med dig, hevanaa. Tittar man på schemat för 1255-16 så ser man att invertern matas med 3 fas, och kompressorn med 3 fas. Inget konstigt där. Tittar man igen på 6:an så är det exakt samma symbol på elmotorn som för 16-maskinen. 3-fas och växelström. Man ser till och med bokstäverna U,V,W. Och det där med 3-fas likström får du nog ta och utveckla lite närmare.

Men det finns motorer som går lika bra på växel och likström. Jag vill minnas att motortypen kallas seriemotor.

Från ditt datablad ser man att jag borde ha effekten 1700w till 10200w. Båda värdena är för höga. 1500 till 7500 borde vara närmare sanningen.

Men det är väl bara att öppna kylmodulen och kolla.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad oksteine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1217 skrivet: 16 mars 2018, 19:38:23 »
Hei!
Hva må en ha for å logge på Nibe f1255 3-12. Et usb minne? Progam? Hvordan gjør man det?

Mvh Ole Kristian
Nibe 1255 3-12 kw, 160l akkumulatortank 4 rørs, 112m +188m aktiva borrhål paralellkoblet, hus fra 1998 på 250m2+120m2 garasje med gulvarme.

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1218 skrivet: 16 mars 2018, 21:47:40 »
Om det står DC i produktbladet för kompressorn så är det så. Moderna borstlösa DC-motorer fungerar på detta sätt. Jag gissar att man inte ändrat symbolen på schemat för att kopplingen är exakt likadan på en DC-motor med tre lindningar (faser var inte rätt ord här). Och kanske det inte finns en speciell symbol för en sådan motor? Det är inte en serie- eller allströmsmotor eller något annat. Det är en borstlös DC-motor (BLDC) med permanentmagnet med elektronisk kommutering. Invertern står för kommuteringen istället för borsten i en gammal likströmsmotor. Denna typ av motorer blir allt mer populär i industriella sammanhang och också som elbilsmotor, p.g.a. alla fördelar (trots det högre priset). Den stora skillnaden till en induktionsmotor eller AC-motor är att en sådan kan fungera utan inverter. Det kan inte en BLDC, eftersom den kräver en inverter då den inte har inbyggd kommutering.
« Senast ändrad: 16 mars 2018, 21:59:18 av hevanaa »
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1219 skrivet: 16 mars 2018, 21:56:34 »
Jag medger att det inte är enkelt. Enklast att tänka att det bara är en annan typ av motor med lite andra egenskaper. Här är en utförlig artikel: https://www.quora.com/Why-does-BLDC-motors-are-called-DC-motors-while-they-run-on-AC

Marknaden har ändrat sedan jag studerade elteknik på 90-talet. Då användes denna teknik nästan bara i stegmotorer.
« Senast ändrad: 16 mars 2018, 22:01:07 av hevanaa »
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1220 skrivet: 17 mars 2018, 12:45:13 »
Oksteine: stoppa i ett usb-minne så får du upp en ny meny.
Välj 1 minut intervall.
Glöm inte att avbryta loggningen innan du tar ut minnet.

Programvara hittar du här:
https://proffs.nibe.se/Proffs/For-serviceombudet/NIBE-Application-ver-106/
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1221 skrivet: 10 april 2018, 11:51:28 »
Ny firmware (Version: 8539R3 Publiceringsdatum: 10.4.2018) med några intressanta punkter:

· Uppdated circulation pump regulation
· Improved compressor regulation
· Improved control of ground water pump
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1222 skrivet: 10 april 2018, 17:43:43 »
Mm dock har dom inte ändrat nÃ¥got av det som skrivits om i trÃ¥den  nibe 1255 reglering Ã¥t det mer avancerade hÃ¥llet..
« Senast ändrad: 10 april 2018, 18:34:18 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1223 skrivet: 10 april 2018, 20:58:51 »
Alltid intressant med ny uppdatering! Jag har kört in denna 8539R3 nu. Den skrev ju över mina anpassade inställningar för P och GMz tillbaka till default så jag ska köra med dessa default ett par dagar nu och se hur den beter sig. Är bra väder för det då det på dagtid nu ofta närmar sig 5 grader vilket är precis på gränsen till vad min pump ska kunna köra med kontinuerlig kompressordrift. Jag kommer kunna se väldigt tydligt om den klarar att reglera ner bättre efter VV-laddning mot tidigare programversionen. Återkommer med mina observationer om ett par dagar. Om det inte skulle blivit något bättre är det bara att ställa upp P-värdet igen i så fall, för det har fungerat klockrent senaste veckorna.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1224 skrivet: 11 april 2018, 23:24:40 »
Jag har kört in denna 8539R3 nu...
Jaha då var vi här igen. Det räckte med en dag för att konstatera att allt är som vanligt med Nibes default 1 Hz/min P-värde: VV-laddning klar och nedtrappning av frekvens med 1 Hz/min jagar upp GM mot nollan med stopp som följd. När detta skedde var utetemp 4 grader och jag vet med säkerhet att pumpen klarar att hålla igång vid den utetempen eftersom den gjort det fint med anpassade P-inställningen tidigare. Nibe må ha gjort några justeringar för att förbättra enligt förändringsloggen men inte det som är kärnan i det problem vi diskuterat här på forumet: onödiga stopp.

Bara att köra in höjt P-värde igen så ska det nog bli ordning igen. Att de inte kan lyssna på sina kunder som med engagemang försöker bidra till produktförbättring... inte ett knyst har jag hört på en månad, inte ens "tack för din input".
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1225 skrivet: 12 april 2018, 07:53:13 »
Problemet med att öka förstärkningen är att det i vissa installationer kan resultera i en aldrig upphörande självsvängning.
Nibe måste erbjuda inställningar som fungerar hos alla, även om det hos vissa resulterar i onödiga start och stopp för att regulatorn är för trög.
Nibes problem är inte att de inte tar till sig, eller förstår, deras problem är troligen att de byggt fast sig i en reglermodell som helt enkelt inte fungerar.
De bör ta in extern hjälp med att komma rätt.
Det innebär att börja om från grunden med en reglerprincip som fungerar istället för att försöka köra vidare med gammal modifierad kod.
Och, tycker jag, erbjuda kunderna en möjlighet att själva relativt enkelt kunna justera inställningar själva, av det enkla skälet att det är mer eller mindre ett krav på en reglerkrets.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1226 skrivet: 12 april 2018, 08:54:10 »
Samma här. Har inte haft stopp på över en vecka nu sedan jag höjde P-värde. Men nu efter firmware-uppgradering tre stopp på ett dygn. Varje gång efter VV-laddning.
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1227 skrivet: 12 april 2018, 11:22:38 »
Sen är det väl 99% 1155/1255 ägare som inte bryr sig huvudsaken dom har varmt.  Visst borde nibe gjort det möjligt för oss intresserade och montörer att justera pumpen.  Och bäst vore det ju om det fungerar bra frÃ¥n början  :)
« Senast ändrad: 12 april 2018, 20:46:04 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1228 skrivet: 12 april 2018, 21:05:58 »
Jaha då var vi här igen. Det räckte med en dag för att konstatera att allt är som vanligt med Nibes default 1 Hz/min P-värde: VV-laddning klar och nedtrappning av frekvens med 1 Hz/min jagar upp GM mot nollan med stopp som följd. När detta skedde var utetemp 4 grader och jag vet med säkerhet att pumpen klarar att hålla igång vid den utetempen eftersom den gjort det fint med anpassade P-inställningen tidigare. Nibe må ha gjort några justeringar för att förbättra enligt förändringsloggen men inte det som är kärnan i det problem vi diskuterat här på forumet: onödiga stopp.

Bara att köra in höjt P-värde igen så ska det nog bli ordning igen. Att de inte kan lyssna på sina kunder som med engagemang försöker bidra till produktförbättring... inte ett knyst har jag hört på en månad, inte ens "tack för din input".
Jag funderar lite på vad du vill visa med bifogad bild? Jag tycker det ser ganska ok ut där. Utetemperaturen stiger och börvärdet går ner. Kompressorn varvar ned till min och går där en stund innan GM når noll och den stannar. Sedan står den still 1 timme. Det känns knappast som ett onödigt stopp. Stoppet inträffar dessutom 2 timmar efter avslutad varmvattenladdning. Jag känner väl till problematiken med stopp efter varmvattenkörningar men denna bild visar väl inte det?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1229 skrivet: 13 april 2018, 05:59:14 »
Jag funderar lite på vad du vill visa med bifogad bild? Jag tycker det ser ganska ok ut där. Utetemperaturen stiger och börvärdet går ner. Kompressorn varvar ned till min och går där en stund innan GM når noll och den stannar. Sedan står den still 1 timme. Det känns knappast som ett onödigt stopp. Stoppet inträffar dessutom 2 timmar efter avslutad varmvattenladdning. Jag känner väl till problematiken med stopp efter varmvattenkörningar men denna bild visar väl inte det?
Det jag ville illustrera var hur onödigt lång tid det tar att varva ner mot 20 Hz till skillnad mot med egna inställningar. I detta fall så nåddes börvärdet = framledning kl. 08:00, då låg den på 60 Hz. Med egna inställningarna skulle den börjat varva ner direkt och snabbt. Här tog det mellan 08:00-09:10 att gå ner mot 20 Hz. Under hela denna tid ligger den c:a 5 grader över det ger 5 GM per minut. Då tar det inte mer än en dryg timme att beta av gradminutunderskott på -300. Med mina egna inställningar och säg 4 grader utetemp så skulle den i det här fallet inte drivit upp GM mot noll utan mot -150 då det går mycket snabbare att reglera ner. Sedan är det sant att om det blir varmare ute ändå, så kommer den stoppa förr eller senare, men illustrationen var tänkt att visa ett "onödigt" stopp pga nedtrappningen tar låååång tid.
« Senast ändrad: 13 april 2018, 06:05:54 av washburn »
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!