0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kompressorn från ?? om den skulle fastna mot värmesystemet borde ellementen komma upp i vv temp det borde märkas
Citat från: overlander skrivet 29 augusti 2006, 20:05:52Kompressorn från ?? om den skulle fastna mot värmesystemet borde ellementen komma upp i vv temp det borde märkasom du ej har stängt av radiator värmningen på sommaren så cirkulerar värmepumpen radiatorvattnet hela tiden, men kompressorn startar ju aldrig, då ingen värmebehov finns.när den ska värma varmvatten slår trevägsventilen över & kompresorn startar.när vattnet ä tilräckligt varmt, stannat kompressorn & trevägsventilen slår över mot radiatorsystemet.om pumpen nu hade gjort en legionella höjning så kan det teoretiskt läcka 65 gradit vatten in i radiatorsystemet, om trevägsventilen inte stänger.
Citat från: CarMan skrivet 29 augusti 2006, 20:13:05Citat från: overlander skrivet 29 augusti 2006, 20:05:52Kompressorn från ?? om den skulle fastna mot värmesystemet borde ellementen komma upp i vv temp det borde märkasom du ej har stängt av radiator värmningen på sommaren så cirkulerar värmepumpen radiatorvattnet hela tiden, men kompressorn startar ju aldrig, då ingen värmebehov finns.när den ska värma varmvatten slår trevägsventilen över & kompresorn startar.när vattnet ä tilräckligt varmt, stannat kompressorn & trevägsventilen slår över mot radiatorsystemet.om pumpen nu hade gjort en legionella höjning så kan det teoretiskt läcka 65 gradit vatten in i radiatorsystemet, om trevägsventilen inte stänger.Och vad skulle de inebära då menar du???Legionellahöjningen gör ju elpatronen själv med kompressorn avslagen vilket innebär att returvattnetfrån manteln går igenom vvx på kompressorsidan (som har stannat) och sen elpatronen (somgör den sista höjningen som inte kompressor klarar).Vid färdig legionellahöjning och lite läckage till vb sidan gör ju ingen skillnad för vattnet gårju bara samma väg men ut till vb systemet istället för toppen på manteln.Vid fastnade trevägsventiler vid vb drift så kör pumpen mot manteln som blir väldigt varmoch eftersom driftpressen bara jobbar vid vv produktion så händer inget när den bryter utan de blirhögtryckspressen som löser, regleren är långsam så den hinner inte bryta pumpen trotts attframledningstempen blir väldigt hög.
Men tempgivaren löser inte ut hp larm vv produktion bryts av tryck inte temp vid automat drift. Är inte hp larm ett kombierat larm hp/ms ??Motorskyddet har automatisk återställning också om jag inte minns fel.
Kortfel om den "löser" även som elpanna.