Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Som ett frÃ¥getecken  (läst 4181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gert-Inge Nilsson

  • Gäst
Gert-Inge Nilsson
Som ett frågetecken
« skrivet: 12 mars 2012, 20:33:48 »
Jag skall bygga ett nytt hus 1 1/2 plan söder om Malmö. Total golvyta 195 m2 bottenplan 117 m2.Huset är i lättbetong.

Lite data från energiberäkningen:
Energi för uppvärming:87000x117,5 =10222500 Wh =10200 kWh
Energi vent : 65 l/sek =234 m³/tim ger 65x1,2x(20-7,5) x 8760 =8541000 Wh = 8541 kWh
FTX-aggr med återvinningsgrad 60 % (lev anger upp till 90 %, m h t luftläckage i
byggn,eftervärmning väljer jag 60 %) Detta ger 8541 x 0,4 = 3400 kWh
Energi varmvatten:Antag 170 m³ kallvattenförbrukning blir då 0,4x170 = 68 m³ vv
68x 1,16 x (55-10) x 1,4 = 5000 kWh
Summa energi för uppv,vent,vv = 18600 kWh
Värmepump luft/vatten skall installeras.Med en bedömd årsverkningsgrad 2,4 inkl eltillsats,cirkpumpar
ger detta en förbrukning = 7750 kWh
Fastighetsel (FTX) bedömd 150 W = 1300 kWh
Energiprestanda: A temp 193 m² = 9050/ 193 = 46,9 kWh/m2,år (BBR:s krav 55)
Total elförbrukning inkl hushållsel (bedömd till 5000 kWh) : 14050 kWh
Effektbehov för uppvärmning,vent och varmvatten vid DUTV (-15 gr) =
3,76 + 2,7 + 0,6 = 7 kW
Bedömd verkningsgrad på 1.5 på värmepump och FTX vid denna temp.
Effektbehov vid DVUT = 4,7 kW (krav enl BBR max 6 kW)[/size][/size]


Tomten är för liten för jordvärme och bergvärme är praktiskt ogenomförbart där jag bor. Funderade på luft/vatten men några leverantörer av värmepumpar säger att det inte är tillåtet att installera sådana anläggningar med de nya reglerna som det är idag för nybyggnation. Ursprungsplanerna var VP luft/vatten, golvvärme på bottenplanet och radiatorer på vindsplanet samt ett FTX aggregat. Om luft/vatten inte är tillåtit idag så återstår endast FVP som har den nackdelen att man måste ösa in en massa kallluft in i huset via spaltventiler med kallras som en konsekvens av detta. Är just nu villrådig eftersom någon samstämmighet mellan de leverantöer som jag kontaktat är i närmaste obefintlig.
Kan inte så mycket själv i detta ämne, idag har jag en luft/vatten anläggning från IVT som installerades 2010 och den sänkte min totala elförbrukning med 45%.
Vad göra ????

Gert-Inge

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Som ett frågetecken
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2012, 22:12:25 »
Angående FLVP så upplever inte jag nått kallras i de hus jag har varit i, men de har då haft bra tilluftsventiler som spridit ut tilluften bra.

Men en fundering är ditt antagande på luftläckage, nya hus har väl betydligt högre krav på lufttäthet?
Provtrycker man inte husen också?

En annan fundering är husets isolering, 87 kWh/m2 tyder på att det borde gå att isolera lite bättre?
Mitt hus från 1970 i Sundsvall drar inte mycket mer än så, om jag räknar på hela huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Som ett frågetecken
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2012, 22:29:28 »
Du skriver att jordvärme inte får plats. Inte ens med kompaktkollektor?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Som ett frågetecken
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2012, 22:49:21 »
Problemet med Boverkets nya regler är att man begränsar den maximala elektriska effekten. Det gör att en normal luft/vatten-värmepump blir i princip omöjligt eftersom man behöver en elpatron som klarar husets hela effektbehov när det är så kallt ute att VP'n stannar.
Vill man ändå ha luft/vatten så finns det ju maskiner som går ner till -20 och där under, men man måste dimensionera och konstruera anläggningen så att VP'ns effekt räcker till även vid de temperaturerna. Ett annat alternativ är att ha nån annan spetsvärmekälla än elpatron, t ex pellets, men då blir ju investeringskostnaden nästan den dubbla...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Som ett frågetecken
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2012, 06:06:01 »
gör du en kombination av en mark kollektor / frånluftsmodul behöver du få ner 250 meter slang till en 8kw
 ca 7kwh om Ã¥ret i spets är det som gÃ¥r Ã¥t.
Rådet blir att titta över tomtkartan och se om det inte går att få ner slangstumpen eller motsvarande i kompakt kolektorer tillsammans med ett ventaggregat som dom flesta tillverkare har där du lägger frånluften på Köldbäraren ,
får du plats med en tank är detta en rekomendation i en systemlösning med så hög effekt teckningsgrad,
Lycka till
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Gert-Inge Nilsson

  • Gäst
Gert-Inge Nilsson
SV: Som ett frågetecken
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2012, 20:12:27 »
Hej och tack för alla inlägg.
Jag är ganska novis på detta området. Eftersom jag bestämt mig för att ha ett stenhus och U-värdet i H+H lättbetong är inte lika lågt som ett lätt-väggshus, men istället får jag en massa andra fördelar. I vårt befintliga stenhus byggt 1924 låg den genomsnittliga årsförbrukningen på ca 105 kWh/m2 innan installationen av lvp efter installationen är värdet ca 50 kWh/m2
Vidare tror jag att energikonsulten räknat i högsta laget och jag borde ligga minst lika bra till som Skanska Uniqhus 1 plan 150 m2som byggs idag med kanalvägg (stenhus). Energiförbrukningen ligger 75 kWh/m2.
Jag kommer att få några offerter med luft/vatten bl.a. från Bravida, skall bli intressant att se deras upplägg. Har varit i kontakt med den skånska återförsäljaren för ComfortZone och de sa att det gick att kombinera FTX med deras frånluftspanna. På deras hemsida finns det en produkt för förvärmning av tillluft ILPO T10.

Gert-Inge

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Som ett frågetecken
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2012, 21:24:58 »
Frånluftsvärmepump med tilluftsvärmare är ju inte "äkta" FTX men det funkar bra det med om man vill värma tilluften.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Som ett frågetecken
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2012, 08:12:09 »
Har varit i kontakt med den skånska återförsäljaren för ComfortZone och de sa att det gick att kombinera FTX med deras frånluftspanna.

Både FTX och frånluftvärmepump använder energin i frånluften och sänker temperaturen på den. Man kan väl inte ha två system som använder samma energi två gånger?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Som ett frågetecken
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2012, 21:57:26 »
Både FTX och frånluftvärmepump använder energin i frånluften och sänker temperaturen på den. Man kan väl inte ha två system som använder samma energi två gånger?

Jag misstänker att det är ett missförstånd, de menar nog att man kan värma tilluften även om man har en FLVP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Som ett frågetecken
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2012, 08:18:31 »
Annars är ju en luft/luft-värmepump ett bra komplement till frånluftsvärmepump om man bor på en ort där det inte blir extremt kallt.
Med den kan man ju även fÃ¥ kyla pÃ¥ sommaren  tummenupp

Det skulle jag nog unna mig om jag byggde nytt hus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Gert-Inge Nilsson

  • Gäst
Gert-Inge Nilsson
SV: Som ett frågetecken
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2012, 20:49:17 »
Hej och tack för inputen.
Jag är inte så orolig för isoleringen i husets väggar, skall byggas med H+H block 365 mm dessutom beräkas värmeförlusterna i väggar vara ca 20% av de totala värmeförlusterna. Jag tror att deras aggregat för att värma tilluften sker genom varmvatten/värmeväxlare som troligen kommer från pannan med en traditionell FVP så det är inte så konstigt. Men för en novis inom detta område som är så väsentligt för klimatet i ett nybyggt stenhus. Visserligen kunde jag bygga lättväggshus med mycket isolering och oroganiskt material i väggen toppat med plast och därigenom komma ner i kostnad och få en väggkonstruktion med lägre U värde men eftersom jag bor för nuvarande i ett stenhus som är 95 år gammalt med ett bra inomhusklimat tar jag nog den smällen med lite högre energiförbrukning. Har fått in offerten på fönstren som har ett genomsnittligt U värde på 1,05 för fönsterkonstruktionen. Jag vet inte riktigt vad som menas med en kompaktkollektor men jag tror att jag kan få ner 250 m slang på tomten med 1,5 metes mellanrum. Skall ta en nogrannare koll på detta.

Mvh
Gert-Inge

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Som ett frågetecken
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2012, 06:39:27 »
250 meter kanske blir i snålaste laget.
En kompaktkollektor är en komprimerad kollektor som grävs ner lite djupare men den tar inte alls så mycket utrymme i anspråk:
http://www.kvtek.se/villor-fastigheter/kollektorer/om/film.php
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!