Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyos "-20 spärr"  (läst 2739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
Sanyos "-20 spärr"
« skrivet: 21 november 2006, 22:47:54 »
Hej,

Vill bara informera om ett svar jag fick på frågan om varför Ahlsells har infört automatisk avstängning vid -20 grader.

Ungefär så här: " Vid låga temperaturer blir det lägre förångning. Hetgastemperaturen stiger och det är inte bra för oljan vilket i sin tur inte är bra för kompressorn. Avstängningen vid -20 grader är alltså till för att få längre livslängd på kompressorn."

Obs! jag är inte berädd att debattera detta, därför att jag kan för litet. Ni som kan får naturligtvis gärna ta en debatt. Det är ju alltid intressant att följa.
Jag vill bara bidraga med en förklaring, som jag fått från KCC, till den omtalade "-20 spärren" .

/ Bertil (som hittills är nöjd med min 124:a, men skulle ha uppskattat den ännu mer om  den varit tystare.)



Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Sanyos "-20 spärr"
« Svar #1 skrivet: 22 november 2006, 23:39:40 »
kan vara sant.
vet att vätskekylaggregat med R407C och lågförångning ger höga hetgastemperaturer, även vid väldigt liten överhettning.


Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Sanyos "-20 spärr"
« Svar #2 skrivet: 23 november 2006, 23:14:19 »
Hej,

Vill bara informera om ett svar jag fick på frågan om varför Ahlsells har infört automatisk avstängning vid -20 grader.

Ungefär så här: " Vid låga temperaturer blir det lägre förångning. Hetgastemperaturen stiger och det är inte bra för oljan vilket i sin tur inte är bra för kompressorn. Avstängningen vid -20 grader är alltså till för att få längre livslängd på kompressorn."

Obs! jag är inte berädd att debattera detta, därför att jag kan för litet. Ni som kan får naturligtvis gärna ta en debatt. Det är ju alltid intressant att följa.
Jag vill bara bidraga med en förklaring, som jag fått från KCC, till den omtalade "-20 spärren" .

/ Bertil (som hittills är nöjd med min 124:a, men skulle ha uppskattat den ännu mer om  den varit tystare.)



Jag antar att den debatt du vill starta är hurvida det är bra att starta kompressorn igen vid -16C, tror att detta diskuterats tidigare här på forumet. Jag tror inte att sanyopumparna är konstruerade på ett sätt som kräver avstängning vid -20 mer än någon annan pump.

Ni som har sanyo, har någon kopplat förbi denna spärr, eller på annat sätt lurat pumpen att gå hela tiden ?

Som jag fattat det så är det vanligast att folk låter sina pumpar gå även då det är riktigt kallt trots att de inte ger så mycket då.
Jag funderar på ifall man kan köra lite värme i utedelen ( typ värmekabel ) för att på så sätt "lura" pumpen att det är lite varmare än vad det är, bra ide ??
Hur använder pumpen termistorn, bara för att hålla reda på -20C eller används den till något annat ?
 
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Sanyos "-20 spärr"
« Svar #3 skrivet: 24 november 2006, 16:12:59 »
Hej,

Vill bara informera om ett svar jag fick på frågan om varför Ahlsells har infört automatisk avstängning vid -20 grader.

Ungefär så här: " Vid låga temperaturer blir det lägre förångning. Hetgastemperaturen stiger och det är inte bra för oljan vilket i sin tur inte är bra för kompressorn. Avstängningen vid -20 grader är alltså till för att få längre livslängd på kompressorn."

Obs! jag är inte berädd att debattera detta, därför att jag kan för litet. Ni som kan får naturligtvis gärna ta en debatt. Det är ju alltid intressant att följa.
Jag vill bara bidraga med en förklaring, som jag fått från KCC, till den omtalade "-20 spärren" .

/ Bertil (som hittills är nöjd med min 124:a, men skulle ha uppskattat den ännu mer om  den varit tystare.)



Jag antar att den debatt du vill starta är hurvida det är bra att starta kompressorn igen vid -16C, tror att detta diskuterats tidigare här på forumet. Jag tror inte att sanyopumparna är konstruerade på ett sätt som kräver avstängning vid -20 mer än någon annan pump.

Ni som har sanyo, har någon kopplat förbi denna spärr, eller på annat sätt lurat pumpen att gå hela tiden ?

Som jag fattat det så är det vanligast att folk låter sina pumpar gå även då det är riktigt kallt trots att de inte ger så mycket då.
Jag funderar på ifall man kan köra lite värme i utedelen ( typ värmekabel ) för att på så sätt "lura" pumpen att det är lite varmare än vad det är, bra ide ??
Hur använder pumpen termistorn, bara för att hålla reda på -20C eller används den till något annat ?
 

Njaej, jag ville egentligen inte starta en debatt om det är bra eller ej att återstarta
vid -16 grader. Du har rätt i att det har debatterats tidigare.
Men av förklaringen från KCC att döma så anser tydligen Ahlsells att det är mindre farligt att återstarta vid -16 än att låta den gå efter -20 beroende på att hetgaserna då försämrar oljan.
Intressant vore ju då att veta hur många kompressorhaverier som inträffat på grund av försämrad olja.
Trodde att eventuellt de i forumet som "är i branshen" kunde vaska fram litet statistik.
Men det betraktas kanske som affärshemligheter.
Kanske en mer värmetålig olja skulle göra Sanyos maskiner mer lämpade för kallare klimat?

/ Bertil

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Sanyos "-20 spärr"
« Svar #4 skrivet: 25 november 2006, 00:17:18 »
Inte svårare än att mäta hetgastemperaturen en kall dag. Vet inte vad den brukar ligga på. Ingår bla annat att man ska mäta det i igångkörningprotokollet som ska in till KCC för att 5års försäkringen ska gälla.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!