Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oseriös entreprenör - har borrat men ej installerat - vad göra?  (läst 19189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Klart du inte ska behöva fixa bankväxel, delbetala vid leverans och annat jox.

Installatören får skicka faktura när allt är installerat och klart!

Prata med kommunens konsumentrådgivare om vilka alternativ du har. Det kanske går att bryta avtalet till en rimlig kostnad och hitta en mer seriös installatör!
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
--- klipp ---
Daikin-pumpen
--- klipp ---

Daikin finns här på forumet, varför inte fråga dom vad dom tycker om det här?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag skulle betala via internetbank......tillsammans med säljaren.

Då blir betalning "spårbar".......och dessutom gratis.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Problemet som säljaren har är att när varan är installerad är den inte längre lös egendom, den är ett fast tillbehör till fastigheten. Och därmed inte längre återtagbar i det fall en kund väljer att inte betala. (om de nu skulle vilja ha den i retur).

Är ju inte aktuellt i detta fallet men bara för att klargöra hur en installatör kanske tänker. Man orkar nog bara med en sådan blåsning i livet, sedan blir man försiktig som få. Skulle det vara oklarheter så skulle jag betala materialet(pumpen) vid leverans, och sedan installationen separat dagen när den är driftsatt och fungerar. Detta borde de gå med på.

Hoppas det går bra för dig i slutändan!
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin finns här på forumet, varför inte fråga dom vad dom tycker om det här?
För oss är det viktigaste att kunden är trygg med sitt köp.
Jag har informerat andeol om för och nackdelar med att backa en uppgjord affär, något råd om hurvida han skall agera vill jag inte ge då jag inte kan värdesätta hur pass mycket trygghet betyder för honom.
Däremot så har jag nämnt att om han fullföljer detta köp och under resans gång känner att han inte får den supporten han förväntar sig av leverantören i fråga så kommer jag att personligen engagera mig i ärendet.

Min uppfattning är som andeols: magkänslan för den som gör jobbet måste sitta där, det är i sig viktigare än vad som står på plåten. Kan man kombinera en bra installatör med en produkt man vill ha då är det kanon.

En annan forum kamrat som var intresserad av en Daikin föreslog jag att kontakta företag på orten och ta in bergvärmeofferter, sedan den som han kände mest förtroende för skulle vi kontakta och erbjuda att köpa en Daikin och installera den hos kunden.
Vad jag vet så blev detta upplägg lyckat.

/D

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej! Har aldrig hört talas om något liknande?Vad händer om det uppstår problem under själva installationen om dom redan fått betalt?Vet inte riktigt varför du inte blir betrodd för dom vet ju vart du bor och du kan ju hänvisa till borran om att den redan är betald.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det kan ju vara så enkelt att firman blivit blåst tidigare och bestämt sig för att aldrig mer ta betalt mot faktura i efterskott.
Jag själv säljer ju bara mot postförskott eller förskottsbetalning för att slippa kundförluster och kunna hålla så låga priser som möjligt istället.
Att köpa fakturatjänster av t.ex. Wasa eller andra aktörer kan kosta upp till ca 5% av det totalt fakturerade beloppet, vilket är enorma summor när det rör sig om t.ex. en värmepumpsinstallation.
Dessutom, om man väl skriver kontrakt med dessa ockrare så tvingas man sälja alla fakturor till dem, man kan inte välja ut bara de mer riskfyllda kundernas fakturor...

Men återigen, om de valt att fakturera via Wasa, så behöver de i normalfallet inte bekymra sig, de får betalt även om kunden inte betalar. (om det inte finns några nya skumma avtal)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men återigen, om de valt att fakturera via Wasa, så behöver de i normalfallet inte bekymra sig, de får betalt även om kunden inte betalar. (om det inte finns några nya skumma avtal)

Kruxet i det här fallet är att jag gick med på att faktureringen görs via Wasa. Efter att jag skrivit under offerten men innan de levererat värmepump med installation krävde de att jag skulle skriva på en ansökan om ett kreditkort hos Wasa Kredit, med hänvisning till att jag redan hade gått med på det. I det avtalet framgick inköpsdatum (som var samma datum som jag skrev på offerten), ett belopp på 100 000 kr, att betalningen avser en värmepumpsinstallation och att jag inte behöver betala ränta om jag betalar inom 90 dagar, däremot skulle avgifter på totalt 245 kr tillkomma oavsett. Jag ringde och pratade med Wasa för att försöka få svar på om det verkligen ska gå till så här men de undvek kategoriskt att svara på några frågor förrän jag hade skrivit på avtalet och de hade fått in det i deras system.

Och som jag har förstått så övertar Wasa åtminstone en del av leverantörens ansvar i en sån här affär så att om inte jag får det jag betalar för så är de skyldiga att leverera om inte leverantören gör det. Och då uppstår frågan vem ska jag vända mig till om jag får problem, är det Wasa, som jag har betalat till eller är det företaget som har levererat. Utan tvivel så är ju såna här avtal utformade för att "ockrarna" ska ha så stor möjlighet att belasta köparen med straffavgifter och räntor som möjligt.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
När det gäller konsumentkrediter med avbetalningskaraktär, (eller full betalning efter 1-3 månader om så är ö.k) så handlar det i 99% av fallen om ett rent lån från kreditmarknadsbolaget till konsument. Varan eller tjänsten som är levererad utgör ingen säkerhet för kreditgivaren. Det var många år sedan de slutade med att säkerheten låg i varan, det är ju i många fall bättre att ha säkerheten i en fysisk person.

Du kan bestrida att du ska betala "lånet" pga utebliven leverans, å andra sidan brukar reglerna mellan bank/butik vara så skrivna att lånet inte utbetalas från banken förrän produkten är levererad. Samma sak gäller för om de belånat/sålt en faktura, om nu så är fallet.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Har aldrig hört talas om något liknande?Vad händer om det uppstår problem under själva installationen om dom redan fått betalt?Vet inte riktigt varför du inte blir betrodd för dom vet ju vart du bor och du kan ju hänvisa till borran om att den redan är betald.

Det här är ju spekulation men jag tror det är symptom på inkompetens kombinerat med en rutten företagskultur. De är vana vid att det uppstår tvister med privatpersoner som beställare och förstår inte eller bryr sig inte om att det beror på att de själva skiter i sina kunder och gör dåliga jobb. Problemet med privatkunder är att de ofta saknar kunskap som krävs för att hantera inkompetenta leverantörer och det blir missförstånd.

Efter en tid ser företaget sina kunder som fiender. De som inte kan så mycket, litar på leverantören och gör som dom blir tillsagda och betalar för vad dom får är deras bra kunder. De som har viss kunskap blir väldigt obekväma kunder för ett sånt företag.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har nu gått med på att betala värmepumpen vid leverans och jag har fått löfte från leverantören att de ska göra färdigt installationen nästa vecka. Jag har bett leverantören meddela vad de godkänner vad gäller betalningen.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan bestrida att du ska betala "lånet" pga utebliven leverans, å andra sidan brukar reglerna mellan bank/butik vara så skrivna att lånet inte utbetalas från banken förrän produkten är levererad. Samma sak gäller för om de belånat/sålt en faktura, om nu så är fallet.

Jo men av samma anledning som en leverantör inte kan kräva förskottsbetalning om man inte kommit överens om det innan beställning sÃ¥ borde de ju inte kunna kräva att jag tecknar en kredit pÃ¥ beloppet innan leverans. För mig är det ju ingen skillnad pÃ¥ om jag betalar ett belopp  kontant eller om jag godkänner en kredit i mitt namn och att det kreditbeloppet sen betalas ut till nÃ¥gon annan.

Vad kreditbolaget och leverantören avtalat sinsemellan bryr inte jag mig i.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Få dem att skriva ner "löftet" skriftligt med motivationen att de begär något av dig som är extremt ovanligt och får alla larmklockorna att ljuda.
Begär att ett slutdatum för installationen skall finnas med, också det skriftligt.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Få dem att skriva ner "löftet" skriftligt med motivationen att de begär något av dig som är extremt ovanligt och får alla larmklockorna att ljuda.

Ja det här med att betala nånting på stående fot vid leverans har jag aldrig hört talas om förut och då har jag ändå anlitat en hel del hantverkare vid det här laget, även för jobb som är dyrare än bergvärmeinstallationen. Delbetalning mot faktura är ju en helt annan sak. Men samtidigt verkar många i den här tråden inte tycka det är så konstigt.

Begär att ett slutdatum för installationen skall finnas med, också det skriftligt.

Jag har fÃ¥tt det via mail, jag nöjer mig med det. Det belopp jag kommer att betala vid leverans  av värmepumpen är mindre än kostnaden för den samma. Skulle de inte göra färdigt installationen anlitar jag nÃ¥n annan och drar av beloppet för den fakturan pÃ¥ min slutbetalning till bergvärmeleverantören.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Handlar det å andra sidan bara om att det tillkommer 245 kr i admin avgift(som säljaren glömt" att berätta) för att få 90 dagars kredit hade jag nog valt det alternativet här...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!