Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ansluta extra tempgivare F1155?  (läst 2628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Ansluta extra tempgivare F1155?
« skrivet: 04 november 2015, 09:33:48 »
Jag har nyss fått min F1155 installerad i ett gammalt fritidshus om- och tillbyggt för permanentboende. Installationen är gjord i ett källarutrymme och nu första vintern vill jag hålla lite koll på temperaturen i källarutrymmet så det inte blir för kallt. Jag kommer att sätta in en elektrisk frostvakt som extra säkerhet, men det vore ändå fint att kunna hålla koll på temperaturen.

Jag kör Uplink och tänkte därför att det vore bra att använda någon ingång som jag kan läsa av i appen. Varmvatten topp (BT7) eller Extern framledning (BT25) är två temperaturingångar som idag inte används och som går att läsa av i appens serviceinfo. Vad jag förstår så används inte varmvatten topp för styrning, endast visning, och extern framledning verkar inte heller styra om man inte ställer in det i meny 1.9.4 ? Jag vill ju i det här fallet inte att den här givaren ska ha någon styrande funktion utan endast visning.

Finns det någon som hindrar att jag använder en av dessa ingångar för att koppla in en givare för rumstemperaturen i källaren?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ansluta extra tempgivare F1155?
« Svar #1 skrivet: 04 november 2015, 14:26:59 »
Du kan inte använda extern framledning Bt25 är den inkopplad så använder vp den till att räkna ut vilken framledning den ska hålla men vv topp bör det gå att använda.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Ansluta extra tempgivare F1155?
« Svar #2 skrivet: 04 november 2015, 16:13:25 »
Du kan inte använda extern framledning Bt25 är den inkopplad så använder vp den till att räkna ut vilken framledning den ska hålla men vv topp bör det gå att använda.

Tack Smurfen!
Det där med meny 1.9.4 hade jag nog fått om bakfoten. Den handlar ju om rumsgivare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ansluta extra tempgivare F1155?
« Svar #3 skrivet: 04 november 2015, 18:19:07 »
Men vv topp används till att visa vv tempen i displayen så kopplar du om den kommer tempen visas lite konstigt där men det gör ju egentligen inget om man vet varför.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ansluta extra tempgivare F1155?
« Svar #4 skrivet: 04 november 2015, 19:40:29 »
Men om du nu har uplink så har du ju nät, varför inte då gå på en riktig lösning, typ logger-2020, eller ev en TellStick Net med nån trådlös givare?

Med en logger-2020 kan du vräka på med givare, jag har 20 i stugan :) Övervakar t ex kyl och frys och får larm om nån inte stängt dörren :)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Ansluta extra tempgivare F1155?
« Svar #5 skrivet: 04 november 2015, 21:04:51 »
Men om du nu har uplink så har du ju nät, varför inte då gå på en riktig lösning, typ logger-2020, eller ev en TellStick Net med nån trådlös givare?

Med en logger-2020 kan du vräka på med givare, jag har 20 i stugan :) Övervakar t ex kyl och frys och får larm om nån inte stängt dörren :)

Det kommer nog när kÃ¥ken är färdigbyggd. Väntar lite pÃ¥ nya Tellnets nya med stöd för Z-wave. Under tiden tänkte jag mig en sniklösning!  :)

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Ansluta extra tempgivare F1155?
« Svar #6 skrivet: 14 december 2015, 12:22:50 »
Tog lite tid men nu har jag fått hem givare från Ebay och kopplat om på pumpen.

Det funkar ju utmärkt att använda VV-topp för att hålla koll på temperaturen i källaren. Som Smurfen skrev så används den för displayen på värmepumpen och även i appen för NIBE uplink, och i det här fallet blir ju det väldigt praktisk när källartempen är väldigt lätt tillgänglig i appen.

Var tvungen att dubbelkolla att inte värmepumpen fick spel och började elda på varmvattenberedaren allt vad den orkade, men så var inte fallet, så det är den andra givaren som används för reglering och denna enbart för visning. Vi håller fortfarande på och bygger och använder inte varmvatten, så det spelar ingen roll att jag inte ser temperaturen i beredaren. Skulle jag vilja se den så finns den ju bland "serviceinfo" i appen och på displayen.

Bilder:
1) Screenshot från appen
2) Tempgivare NTC-MF52-103/3950 10K B Value 3950k 1% - 10 stycken på Ebay för $0.99 inkl frakt, dvs mindre än en krona styck.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!