Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?  (läst 19029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag försökte smyga in den här frÃ¥gan i en annan trÃ¥d utan nÃ¥gon större lycka sÃ¥ jag tänkte att jag beskriver mina tankar här. Jag bor i ett 1,5-planshus med en Nibe 410P som inte har nÃ¥got vattenburet system kopplat till sig. Det finns elradiatorer uppe och en luftvärmepump nere för att komplettera varmluftsÃ¥tervinningen och det fungerar väl helt okej, men jag har in te bott här när det varit direkt kallt heller utan -5 är  väl max än sÃ¥ länge. Nu hoppas jag den hÃ¥ller länge till men vad gör man om pumpen brakar och vad ersätterm an den med i min situation?

Jag har övervägt att installera radiatorer men förutom att man får rör genom hela kåken som jag tror kan bli svårt att göra snyggt på vissa ställen, så menar både Nibe och installatörer att jag redan gör mer än halva vinsten och att ett vattenburet system till stor del skulle bli beroende av elpatronen och inte löna sig såhär i efterhand? Jag har själv ingen aning utan återger bara vad som sagts till mig.

Jag såg att det finns en Nibe F110 som sköter ventilationen och bereder varmvatten utifrån återvinning, så kan man komplettera med en till luftvärmepump på ovanvåningen, kan det vara något eller är kostnaden densamma?

Jag vill minns att jag läst någon som är i liknande situation som mig med, som verkade få ut en hel del värmen via återvinningen och kanske inte behövde så mycket mer som hade en F470. Nu vet jag inte hur uppdaterad den är jämfört med min 410P men det kanske är stor skillnad?

De är ju rätt dyra i inköp för en ca 50 000 eller strax under så frågan är välom man kan göra det smartare och bättre med en annan lösning när man saknar vattenburet.

Hoppas det här ligger i rätt forumdel, ber om ursäkt annars.

Tack på förhand

Fok

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2015, 10:35:03 »
Börja spara pengar till en bergvärme-vp och radiatorer eller golvvärme, ev luftkonvektor i ett eller flera rum som budgetalt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9650
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2015, 16:35:12 »
Beror på hur stort huset är och vilken nuvarande förbrukning det är i [kWh]. Bergvärme med golvvärme är fint men det kan bli för dyr investering för att vara rimligt. Med en 410P idag är närmaste alternativ vid utbyte F470. Principen är densamma och energibesparingen i stort sett lika. Kanske går det att dra in några få vattenburna radiatorer för att tillgodogöra sig nästan hela den möjliga återvinningen/energibesparingen? En lämplig luftluftvärmepump även till övervåningen är också ett bra komplement som dessutom kan ge rejält med kyla under sommarens varmaste veckor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2015, 18:49:03 »
Hej,

Jag försökte smyga in den här frÃ¥gan i en annan trÃ¥d utan nÃ¥gon större lycka sÃ¥ jag tänkte att jag beskriver mina tankar här. Jag bor i ett 1,5-planshus med en Nibe 410P som inte har nÃ¥got vattenburet system kopplat till sig. Det finns elradiatorer uppe och en luftvärmepump nere för att komplettera varmluftsÃ¥tervinningen och det fungerar väl helt okej, men jag har in te bott här när det varit direkt kallt heller utan -5 är  väl max än sÃ¥ länge. Nu hoppas jag den hÃ¥ller länge till men vad gör man om pumpen brakar och vad ersätterm an den med i min situation?

Jag har övervägt att installera radiatorer men förutom att man får rör genom hela kåken som jag tror kan bli svårt att göra snyggt på vissa ställen, så menar både Nibe och installatörer att jag redan gör mer än halva vinsten och att ett vattenburet system till stor del skulle bli beroende av elpatronen och inte löna sig såhär i efterhand? Jag har själv ingen aning utan återger bara vad som sagts till mig.

Jag såg att det finns en Nibe F110 som sköter ventilationen och bereder varmvatten utifrån återvinning, så kan man komplettera med en till luftvärmepump på ovanvåningen, kan det vara något eller är kostnaden densamma?

Jag vill minns att jag läst någon som är i liknande situation som mig med, som verkade få ut en hel del värmen via återvinningen och kanske inte behövde så mycket mer som hade en F470. Nu vet jag inte hur uppdaterad den är jämfört med min 410P men det kanske är stor skillnad?

De är ju rätt dyra i inköp för en ca 50 000 eller strax under så frågan är välom man kan göra det smartare och bättre med en annan lösning när man saknar vattenburet.

Hoppas det här ligger i rätt forumdel, ber om ursäkt annars.

Tack på förhand

Fok

Jag skulle nöja mig med F110.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2015, 19:04:43 »
Jag skulle nöja mig med F110.

Vad skulle du då kompletterat med? Jag antar att vi nu ändå får ut en hel del värme av den eftersom min sambo är helt okänslig för kyla och vi går runt på nästan bara den. Jag kan dock tycka det är kallt och brukar köra lite luft luft till och från. Nu har det ju som sagt inte varit jättekallt så frågan är väl hur det blir när det är det.

MVH

Fok

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2015, 19:07:59 »
Beror på hur stort huset är och vilken nuvarande förbrukning det är i [kWh]. Bergvärme med golvvärme är fint men det kan bli för dyr investering för att vara rimligt. Med en 410P idag är närmaste alternativ vid utbyte F470. Principen är densamma och energibesparingen i stort sett lika. Kanske går det att dra in några få vattenburna radiatorer för att tillgodogöra sig nästan hela den möjliga återvinningen/energibesparingen? En lämplig luftluftvärmepump även till övervåningen är också ett bra komplement som dessutom kan ge rejält med kyla under sommarens varmaste veckor.

Huset är 130 1,5 plan och det är ingen vidare öppen planlösning. Jag har absolut ingen koll på var gränsen går till när pumpen måste använda elpatronen? Kanske klarar den några radiatorer? Är det någon som skummar tråden som har en F470 och har några erfarenheter att dela med sig av får ni gärna göra det.

MVH

Fok

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2015, 19:26:24 »
Vad skulle du då kompletterat med? Jag antar att vi nu ändå får ut en hel del värme av den eftersom min sambo är helt okänslig för kyla och vi går runt på nästan bara den. Jag kan dock tycka det är kallt och brukar köra lite luft luft till och från. Nu har det ju som sagt inte varit jättekallt så frågan är väl hur det blir när det är det.

MVH

Fok

Det är möjligt att jag har missuppfattat saken, men du använder väl endast din 410P till uppvärmning av tappvatten, eller....?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2015, 19:46:58 »
Hej,

Nej den ger ju även uppvärmd tilluft genom kanalerna. Inte så att man klarar sig på det ensamt men ändå helt okej. Tycker dock den blåser väl lite luft och ska kolla om kanalerna behöver rengöras i dagarna. Men just nu är det den och lite luft/luft vi klarar oss på n är det ligger runt 0. Inte direkt jättevarmt inne men det är bara jag som klagar, barnen och sambon verkar mer hårdhudade.

/Fok

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2015, 20:01:15 »
DÃ¥ funkar ju inte F110.
« Senast ändrad: 15 februari 2015, 20:13:22 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2015, 20:23:12 »
Nej inte utan komplement tyvärr.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2015, 21:03:44 »
Om du spärrar eltillskottet i 410:an...och använder den som vvb och värmeväxlare..

..så har du väl ett fungerande och ekonomiskt system, eller....?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2015, 21:40:46 »
Jo kanske det, det är väl det där med legionella som spökar och hur väl det fungerar den här årstiden som jag int riktigt blir klok på.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2015, 21:43:20 »
Vilken temp har du i vvb?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2015, 21:51:19 »
Nu, med allting igång, ligger den mellan 53-55. Har inte provat att slå av elen ännu, vet som sagt inte riktigt hur det blir med temperaturen som är just nu.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2015, 21:57:47 »
Legionella i privatbostäder är väl inget stort problem....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!