Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Ecoheat  (läst 27779 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #45 skrivet: 19 mars 2006, 20:11:41 »
För er som inte vet hur en CTC är uppbyggd rekommenderar jag att gå in på www.ctcvarme.se och kika i bruksanvisningen! I början finns en principskiss över hur den är uppbyggd!
En annan sak som jag funderar på är den där skiktplåten, är det en plåt med hål i eller är det en hel plåt med två rör, det ena mellan VPdelen och toppen av eldelen, det andra mellan botten av eldelen och VPdelen? (det senare vore smartare för att eldelen skall laddas när VP fullkondenserar, men samtidigt läcka så lite värme som möjligt till vpdelen när VP kör flytande kondensering)

Skissen visar ganska bra hur vp är uppbyggd, mer detaljerad än när jag kikade på Thermias och Nibes pumpar. Men, som du skriver, det är inte så lätt att lista ut hur flödena går mellan tankarna i olika situationer.
Hade hoppats att nÃ¥gon pÃ¥ detta forum skulle kunna ge detaljerna, men börjar nog ge upp hoppet om det  ;) ::)

Jag vidhåller att det bästa för att minimera tillskottet vore att ha en funktion som gör att VP alltid fullkondenserar på morgonen när alla duschar!

Låt oss då jobba på det!....men!!!! - - - - det är kanske just detta som kommer med den nya Ecoheat?! Den ska erbjuda någon form av tidsstyrning för vv-produktion. Det vore en smal sak för CTC att programmera styren så att den fullkondenserar och drar ner shunten lite vid vv-produktion, som man då skulle kunna ställa in efter egna behov.
Värre att få fram för oss som måste lura styren lr bygga på nån abrovink.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Ny Ecoheat
« Svar #46 skrivet: 19 mars 2006, 20:16:32 »
Roligt att denna tråd har tagit fart med en massa inlägg. jag håller på dig drjukebox

Interligent shunt som fungerar som växelventil med lite mjukare övergång mellan VV och rad värme.

Digital/ Rickard/ Bertil/ och alla andra med växelventil har nu ett hel..v att försvara den.. huvuddunk
« Senast ändrad: 19 mars 2006, 22:33:03 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ny Ecoheat
« Svar #47 skrivet: 19 mars 2006, 22:11:06 »
Roligt att denna tråd har tagit fart med en massa inlägg. jag håller på dig drjukebox

Interligent shunt som fungerar som växelventil med lite mjukare övergång mellan VV och rad värme.

Digital/ Rickard/ Beril/ och alla andra med växelventil har nu ett hel..v att försvara den.. huvuddunk

Nja vet inte det jag jobbar som sagt i Sverige tätaste område av värmepumpar och jag har bytt tre stycken denna vinter..
En på en Thermia en på en IVT och en på en Nibe...

Så nått otroligt problem är det inte... I alla fall inte som jag ser det och inga spaltmeter av text om den strulande växelventilen förekommer.
Värre är det med cirkpumparna men det skrivs det inte om alls...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #48 skrivet: 19 mars 2006, 22:16:51 »
Värre är det med cirkpumparna men det skrivs det inte om alls...

Nä kan tänka att det där med strulande vxlvntler är lite överdrivet.

EDIT: Det där med "Världssensation...." var bara utifrÃ¥n hur vissa tillverkare brukar hajpa sina produkter... 
Men håll med om att "Intellishunt" konceptet mycket väl kan vara nåt som kommer! ;)

Vad var det med cirkulationspumparna dÃ¥?  ^-^
« Senast ändrad: 20 mars 2006, 12:56:26 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ny Ecoheat
« Svar #49 skrivet: 19 mars 2006, 22:47:10 »
Värre är det med cirkpumparna men det skrivs det inte om alls...

Nä kan tänka att det där med strulande vxlvntler är lite överdrivet.

Vad var det med cirkulationspumparna då?  ^-^

Bara det att sånna byts i mycket högre frekvens än växelventilerna... men såklart dessa behövs därom tvistar ingen ägare av vp oavsett märke...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: Ny Ecoheat
« Svar #50 skrivet: 20 mars 2006, 19:14:22 »
Hallå, nu är jag tillbaka. Efter snart tre år med min echoheat 13kw med, ni som minns mig, en modifierad placering av temp-givaren. Har också under lång tid loggat min VP med Richards utmärkta program.

Vill bara kommentera att CTC borde flytta sin givare till botten av tanken, då löser man många problem. Jag har sänkt börvärde VP till 52 ºC ( i botten av tanken). När börvärdet uppnås så är temp strax under skiktskivan 60 ºC och ungeför 55 ºC i el-delen. I mitt fall fungerar pumpen bra, dock har längre gångtid på kompressorn medfört en ingående brine på -2 ºC (mina borrhål är 110 m + 200m)

Den enda nackdelen just nu är att pumpen har för dålig varmvattenkapacitet. Kanske beror detta på att jag tar ut för stor effekt till uppvärmningen av huset. Jag kommer behöva komplettera med en separat spetsberedare.

 
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #51 skrivet: 20 mars 2006, 22:27:04 »
Hallå, nu är jag tillbaka. Efter snart tre år med min echoheat 13kw med, ni som minns mig, en modifierad placering av temp-givaren. Har också under lång tid loggat min VP med Richards utmärkta program.

Vill bara kommentera att CTC borde flytta sin givare till botten av tanken, då löser man många problem. Jag har sänkt börvärde VP till 52 ºC ( i botten av tanken). När börvärdet uppnås så är temp strax under skiktskivan 60 ºC och ungeför 55 ºC i el-delen. I mitt fall fungerar pumpen bra, dock har längre gångtid på kompressorn medfört en ingående brine på -2 ºC (mina borrhål är 110 m + 200m)

Den enda nackdelen just nu är att pumpen har för dålig varmvattenkapacitet. Kanske beror detta på att jag tar ut för stor effekt till uppvärmningen av huset. Jag kommer behöva komplettera med en separat spetsberedare.

Welcome! Ett år sen sist såg jag. Du är ju en som har studerat och skrivit lite om flödena i Ecoheat.

Du flyttade ner givaren i vp för att få mindre ts? Så att kompressorn gick längre innan ts slog till?

Jag satte mig en stund framför displayen idag - ovanligt för min del (är inte en sÃ¥n som groggar med vp som fredagsnöje  ;)).
Anledningen var att vp hade en bör på 50. Har aldrig observerat en sådan laddning förut! - att vp kör kompressorn till 55 grader var fjärde körning visste jag inte förrän jag läste om det här. Min vptemp går sällan över 43.
Att han körde till 50 och inte till 55 var nog för att ingående brine ligger på -1 (1 grad lägre än föregående år, en konsekvens av att köra utan ts).

Läge att experimentera. Stackars Ecoheat hade inte nån större utsikt att komma upp i 50 grader med innetemp ställd på 21 grader, så jag sänkte till 17. Raskt sköt tempen iväg uppåt. Gick nu in i kodmenyn och höjde "max vptemp" från 53 (default) till 65 (max). Då gick bör upp till 62! Och jag fick lite mer att fundera på. Sänkte till 55, och nu stannade kompressorn när bör 50 uppnåtts. Hur fungerar egentligen "55-körningen", hur är den tänkt? Kör den upp vp-temp till max - isf skulle jag kunna köra upp till 65 ºC om brine var >+2!?
Hela tiden hade elpannetempen varit 40 (ganska normalt, brukar ligga på 39-43 utan ts, inställd på 43). Elpannetempen låg stilla på 40 ända tills kompressorn slog ifrån. Sen började den stiga, och efter 10 min låg elpannetemp på 44 och vptemp på 46.
Där ser man. Flödet mellan tankarna är litet, åtminstone när tempskillnaden är <5-6 grader.
Efter 20 minuter nedre tanken 44 grader, övre 46.
En sak jag inte har koll på är hur inställd elpannetemp styrs när ts är frånslaget. Styrs inte alls? Blir vad det blir? Sc:,h

Du har ju ett högtempsystem, så även om våra kåkar är liknande stora så fungerar nog pumparna rätt olika.

310 m borrhål har du, jag har hälften. Vi måste ha mycket vattenflöde i vårt hål (vilket är vad borrarn också sa)!

Angående extra vvb, läs vad jag skrivit om tidsstyrning av vv. Du kan höja panntempen till maxtermostaten hotar lösa ut - 75-80 grader? I det läget är vv inga problem. Utan xtra vvb. Delarna till tidsstyrningen kan du köpa för runt en lusentapp.

EDIT Där försvann visst Academic igen.. :'(...kanske kommer du tillbaka om ett Ã¥r dÃ¥?  ;)




« Senast ändrad: 23 mars 2006, 11:14:50 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Ny Ecoheat
« Svar #52 skrivet: 24 mars 2006, 21:29:11 »
drjukebox:

Min lilla 5:a kondenserar faktiskt upp till 55 ºC när styren beordrar det, har även haft 55 ºC i panndelen i vinter, utan TS! Jag har TS i panndelen inställd på 30 ºC, vilket är den lägsta temp man ställa i styren. Men styren verkar inte bry sig om det, VP jobbar på till 55 ºC var fjärde gång. Det kanske är onödigt, teoretiskt, när inget behov av tappvarmvatten finns. Har jag hittat en bugg?

Börvärdena spelar en också en del spratt. Men hela förloppet och styrens tänk är svårt att följa om man inte "fredagsgroggar med VP". Det är tack och lov inget jag heller ägnar mig åt än så länge! Kanske ska man man inte fundera för mycket över styrens "liv" om man är nöjd med den totala förbrukningen. Ligger i dagsläget på i snitt 20 kwh på VP.

Jag tror att de fiktiva värden som börvärdena avser, i många fall förutsätter att man har TS i gång. Och när VP vill ha hjälp med TS tror styren att ett högt börvärde i panndelen ska resultera i att panndelen kan hjälpa till med TS när 180 minuter´s fördröjning passerats?
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #53 skrivet: 24 mars 2006, 22:43:12 »
SÃ¥ vare fredagskväll dÃ¥...groggar framför datorn istället (bourbon on the rox).  :)

55 ºC verkar vara beroende av vilken maxtemp vp-delen står på (i kodmenyn)? Samt brinetemp.

Ingen bugg - jag tror körningen till 55 är teoretiskt nödvändig för att det ska finnas varmvatten i alla lägen, vid alla årstider.
I praktiken tror jag det kunde lösas på annat sätt.

VÃ¥r kompressor gÃ¥r ju nära nonstop dec-feb (perfekt dimensionerad dÃ¥  ;)), klarar att hÃ¥lla värmen till -18 iaf (kallaste vi haft i Ã¥r) utan ts, men vp kommer sällan upp i bör. Se där en anledning till bra cop! ;D
SÃ¥ vÃ¥r vp fungerar kanske inte som de flesta andras.  Det kan nog gÃ¥ nÃ¥n mÃ¥nad dÃ¥ pumpen inte kommer upp i 55.

Jag har inte heller sett att kompressorn styrs av inställd elpannetemp, utan det verkar som om styren utgår från att det finns ts vid behov. När vp-bör är uppnådd stannar kompressorn, oavsett panntemp.

Detta kan resultera i en del lustigheter, som t ex att vp-temp är högre än elpanntemp, och tappar man vv i det läget kyls det i praktiken  av lite när det passerar elpannan.  ::)
« Senast ändrad: 29 mars 2006, 19:58:51 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #54 skrivet: 28 mars 2006, 13:36:07 »
Kanske dags att återföra denna tråd till ämnet. CTC har lagt ut sin nya Ecoheat samt manualen.

GÃ¥ till
http://www.ctcvarme.se/enertech/p203/p203_swe.php
http://www.ctcvarme.se/enertech/p203/files/Inst_CTC_EcoHeat_V3.pdf

Det har hänt en del  :)
Vete sjutton om den är snyggare  ^-^
Man pratar fortfarande om sin intercooler som om den var en nyhet? Har aldrig förstått riktigt vad den har för betydelse.
« Senast ändrad: 28 mars 2006, 13:39:10 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Ny Ecoheat
« Svar #55 skrivet: 29 mars 2006, 19:47:38 »
Nä, vad är den där "intercoolern" egentligen för något? ???
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Ny Ecoheat
« Svar #56 skrivet: 30 mars 2006, 21:36:08 »
Jag har nu läst igenom manualen för nya CTCn och det finns, som redan påpekats, en hel del förbättringar i styren. Särskilt avundsjuk är jag på att kunna programera extra vv vid vissa tider under veckan, dvs på mornar och kvällar, och enbart med användning av kompressorn.
I övrigt  kan jag väl leva utan övriga förändringar/förbättringar, särskilt med tanke pÃ¥ att pumpen i grund och botten är densamma.

Intressant att det frågas om intercoolern. Jag har samma undran. Intercooler finns väl till turbomotorer för att förse turbon med kall luft, men vad den gör för en VP förstår inte jag heller.
Är det någon som vet?

Dessutom har jag funderat på en annan omständighet som förbryllar mig. Alla CTC förefaller att ha en större mängd köldmedie än andra VP-tillverkare. Varför då? Och vilken betydelse har det?
Jämför följande som har samma scrollkompressor(tror jag), Copeland.
CTC 8.5          2,1 kg
Thermia Dip 8   1,25 kg
Thoren 7         1,2 kg
och
IVT HT 9         1,5 kg ( Mitsubishi)

Däremot har ju Nibe ungefär samma mängd som CTC, men å andra sidan har ju Nibe en kolvkompressor.

NÃ¥gon som vet?

CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Ny Ecoheat
« Svar #57 skrivet: 30 mars 2006, 23:50:34 »
Letar i nya bruksanvisningen, men hittar inte.. Fullkondenserar kompressorn var 4e start fortfarande eller har de löst det på något annat sätt? Det vore egentligen bättre att ha den så att när temperaturen i övre delen understiger kanske 48-49ºC så fullkondenserar kompressorn.. Det skulle vara bättre än som det är nu (eller var, vet inte vilket), iom att COP isåfall blir bättre när man inte tappar så mycket varmvatten..

Toppen med tidstyrningen av extra VV iaf, alltid gott om varmvatten i duschen mha kompressorn! Thumbsup

Nä nu måste jag logga ut från VPforum och gå och lägga mig! :'( Godnatt! :)
« Senast ändrad: 30 mars 2006, 23:52:08 av SkaneErik »
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #58 skrivet: 29 april 2006, 17:53:41 »
Bara en fundering om den nya CTC-linjen.

Tror ni de hade läst och fått idéer från värmepumpsforum när de utformade sin nya styr? När jag läser lite gamla trådar här så kan jag få för mig att det måste vara så.

Hoho, Ljungby, can you hear me?  ;) ;D

Snart nog börjar det trilla in medlemmar som har den nya, så kan vi få lite kött på benen för fortsatta diskussioner.

Är det inte någon här som funderat på att uppgradera sin front - eller kanske rentav redan gjort det?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Ny Ecoheat
« Svar #59 skrivet: 09 maj 2006, 22:49:22 »
Enligt uppgift är det inte bara fronten som är upp daterad utan även styr datorn :( sÃ¥ det blir att byta front och styr dator ( styrdator och lcd'n är tvÃ¥  separata delar). desutom verkar det inte som att den gamla styren inte kan uppgraderas med den nya programvaran. Kan ha fel där, dÃ¥ det kan vara sÃ¥ att ctc INTE "vill" att den gamla skulla gÃ¥ att uppgradera.

Själv skulle ja vilja lägga händerna på de nya fuktionerna med schemalaggd vv höjning mm. men CTC vill knappast fixa det i gamla passè produkt variander, dvs det kostar förmycket att fixa det.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!