Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av nytt system, behöver input  (läst 8093 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionering av nytt system, behöver input
« Svar #15 skrivet: 20 augusti 2010, 17:43:23 »
Jag förstår dig helt =)

Visst Lexus, du har min fulla respekt, och jag förstår att du mot bakgrund av det du skriver är lite återhållsam.

Tack.

-------------------

Ett tips för att få mer effekt från radiatorerna, är att installera en arbetstank. Då går det att öka födet över radiatorkretsen i jämförelse med att även ha flöde över värmepumpen, som rekomenderas till 7°-10° skillnad mellan framledning och returtemp.

Monteras t.ex. en Nibe UKV200, kan isolering enkelt demonteras i fem steg, för att anpassa värmeförluster för det utrymme den står i d.v.s. ingen radiator behöver köpas för det utrymmet.

Den interna cirkulationspumpen behöver då endast gå med kompressor d.v.s. så länge kompressorn inte är i drift, så är heller inte cirkulationspumpen i drift. Känner dock inte till om den funktion finns på alla fabrikat. Bosch, IVT och Carrier har den funktion.

Du kan även köra värme t.ex. i källaren över sommaren. Rekommenderar dÃ¥ UKV300 och kulventiler/trevägsventil som stänger av flödet övriga vÃ¥ningar. TvÃ¥ kulventiler alt.  en trevägsventil dÃ¥ flödet mÃ¥ste bypassas för att inte orsaka för högt flöde/missljud i källarens radiatorer. Se till att ha tillräcklig ventilation i källaren, sÃ¥ att fukten ventileras ut....alternativt luftavfuktare.

Du kan även reglera rumstemperaturen med radiatortermostater, när arbetstank är ansluten.

Med arbetstank får du färre start/stopp.

Nackdelar med arbetstank är att den kostar med installaton och cirkpump mer än den radiator som den ersätter. Den förbrukar mer energi då den behöver en extra cirkulationspump.




Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Dimensionering av nytt system, behöver input
« Svar #16 skrivet: 20 augusti 2010, 22:31:05 »
...och därmed är allt sagt, nu är det bara att spotta i nävarna och sätta igÃ¥ng!  ;)
 Glöm inte att uppdatera oss med hur det gÃ¥r sen bara  ;D
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad jons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av nytt system, behöver input
« Svar #17 skrivet: 21 augusti 2010, 13:37:47 »
OM vi istället tänker bakvägen.
Du skall installera en 10 kW värmepump, och vi skall säkerställa att din värmepump fungerar bra i det radiatorystem du tänkt installera.
Jag har gjort en kalkyl på en Nibe 1235 som ger ca 8 kW uteffekt vid DUT, huset har ett max effektehov på 8.2 kW Vid DUT (har räknat med att du finns i stockholm), du kan alltså ibland komma att behöva lite eltillskott, vilket som regel är i 3 kW steg.
Detta innebär att ditt radiatorsystem bör klara av att avge 11 kW  (8 kW frÃ¥n kompressorn och 3 kW frÃ¥n elpatron) vid 55/45 pÃ¥ vbf/vbr för att anläggningen skall lira riktigt bra.
Detta säkerställer även att du får en mycket bra temp i ditt system under större delen av året, som regel kommer du att köra ut under 40 grader på vbf, och din VP kommer att få ett COP på runt 4.0 sett över året.

Tack för hjälpen Rickard!

Jag har själv suttit med Purmomaster och siten som Mexitegel tipsade om.
Jag fick då fram att jag skulle behöva 7,8kw på plan 1. det ger 34w/m3. ökar jag på detta till 40w/m3 hamnar jag på 9kw, vilket bara ger 2kw att fördela på källare och våning 2?
eller är 11kw bara minimum?
Jag kollade i lilltjejens rum och det sitter idag en elradiator på 1000w där, den höll väl värmen hyfsat(18grader) men det är en gammal radiator som inte stod på max(dessa blir så otroligt varma!)

Citera
Om du med hjälp av våra tips tiigare fördelar dessa 11 kW på de tre planen, i förhållande till yta, isolering, fönsteryta, väggyta o.s.v. och sedan räknar fram hur många W/m3 det blir i de olika rummen, ja - då är du hemma med en väl fungerande anläggning med en hög årsmedel-COP, en anläggning som kan värmas med lågtemp större delen av året, och ett system som inte riskerar stoppa kompressorn p.g.a. övertemp om/när eltillskottet går till.

Du kommer inte att ha för stora radiatorer, men inte heller för små.

Och som tidigare sagts, en liten feldimensionering ger inte så stort utslag då värmen ändå fördelas rätt bra mellan rummen på samma våningsplan.

Jag försökte räkna som du sa men fick då bara fram cirka 28w/m3, vilket jag tyckte verkade lite lite?
är 10kw i underkant?!?!.
enligt nibe ska ju en 10:A klara upp till 38000 kwh uppvärmning...

Citera
Ett litet tips från mig dock, om ni har barn, sätt gärna in en skapligt rejäl radiator i hallen, den kommer antagligen att vara täckt av vantar och mössor större delen av vintern...
Och dessutom, något jag märkt, har du ett eller ett par rum med mycket elektronik som står på dygnet runt, då blir det varmt där...

Bra idé, troligtvis skulle dessa även värma upp hallen på plan 2 också...
Hade tänkte att ha vertikala radiatorer här typ 900 höga.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av nytt system, behöver input
« Svar #18 skrivet: 21 augusti 2010, 13:42:07 »
Jag har kalkylerat med 25000 kWh/år i energibehov för värme och tappvarmvatten, varav ca 5000 kWh tappvarmvatten.
Ort stockholm.

Stämmer detta med din ort och förbrukning så har du bara drygt 8 kW toppeffektbehov enligt programmet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av nytt system, behöver input
« Svar #19 skrivet: 21 augusti 2010, 13:56:49 »
Jag förstår dig helt =)

Visst Lexus, du har min fulla respekt, och jag förstår att du mot bakgrund av det du skriver är lite återhållsam.

Tack.

-------------------

Ett tips för att få mer effekt från radiatorerna, är att installera en arbetstank. Då går det att öka födet över radiatorkretsen i jämförelse med att även ha flöde över värmepumpen, som rekomenderas till 7°-10° skillnad mellan framledning och returtemp.

Monteras t.ex. en Nibe UKV200, kan isolering enkelt demonteras i fem steg, för att anpassa värmeförluster för det utrymme den står i d.v.s. ingen radiator behöver köpas för det utrymmet.

Den interna cirkulationspumpen behöver då endast gå med kompressor d.v.s. så länge kompressorn inte är i drift, så är heller inte cirkulationspumpen i drift. Känner dock inte till om den funktion finns på alla fabrikat. Bosch, IVT och Carrier har den funktion.

Du kan även köra värme t.ex. i källaren över sommaren. Rekommenderar dÃ¥ UKV300 och kulventiler/trevägsventil som stänger av flödet övriga vÃ¥ningar. TvÃ¥ kulventiler alt.  en trevägsventil dÃ¥ flödet mÃ¥ste bypassas för att inte orsaka för högt flöde/missljud i källarens radiatorer. Se till att ha tillräcklig ventilation i källaren, sÃ¥ att fukten ventileras ut....alternativt luftavfuktare.

Du kan även reglera rumstemperaturen med radiatortermostater, när arbetstank är ansluten.

Med arbetstank får du färre start/stopp.

Nackdelar med arbetstank är att den kostar med installaton och cirkpump mer än den radiator som den ersätter. Den förbrukar mer energi då den behöver en extra cirkulationspump.

Det lät som en kanonidé, jag har funderat på att använda en arbetstank, med en nibe 10kw så behöver jag iaf 200 liter i systemet.
Tanken var att jag skulle få fram vattenmängden i purmomaster, men jag har inte hittat det någonstans.
Eftersom pumpen står i tvättstugan kan jag på så sätt skippa en radiator där, prisskillnaden borde inte bli jättestor?

Någon som har koll på hur mycket vatten C21, C22 och C33 innehåller? främst i storleken 600x1200.
eller var jag kan hitta den information.
Hur mycket vatten innehåller rör? är tex. 22m insidan eller utsidan?

Jag fick även högt R-värde(100+) på en radiator i köket, men det ordnade sig med 18mm avstick.
Detta är ju pga av att jag bara har plats under 1 fönster för radiator(andra fönstret sitter ovan diskbänk), vilket ger en jättestor radiator där.
Kan jag för övrigt dela upp hela köksytan i en yta och på så sätt fördela effekten på alla tre radiatorer?(det är ju ganska öppet där)

Det vore bättre, eftersom jag då slipper en jätteradiator på nästan 2kw.

Min stam som är tänkt att ta hela högra sidan av plan(5st. radiatorer) visade sig i purmomaster att jag bara kunde ha 4st(den där symbolen försvann och det gick bara att lägga in en ny radiator parallellt med fjärde radiatorn) jag antar att det betyder att det inte går att ha fler?

Jag ska rita in hela anläggningen på planritningarna med typ och effektbehov på varje radiator så kan väl ni tyckte till om det verkar rimligt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av nytt system, behöver input
« Svar #20 skrivet: 21 augusti 2010, 14:03:46 »
Du skulle nog egentlige klara dig med en 6 kW värmepump baserat på din förbrukning.
Köper du en 10 kW värmepump bör du nog sätta in en volymtanke, eller så får du räkna med väldigt många start/stopp på kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av nytt system, behöver input
« Svar #21 skrivet: 21 augusti 2010, 14:05:01 »
Jag har kalkylerat med 25000 kWh/år i energibehov för värme och tappvarmvatten, varav ca 5000 kWh tappvarmvatten.
Ort stockholm.

Stämmer detta med din ort och förbrukning så har du bara drygt 8 kW toppeffektbehov enligt programmet.

Jag bor i gävleborg(på gränsen mellan zon 2 och 3)

Jag gjorde av med 25000 inklusive hushållsel(räknas tappvarmvatten som hushållsel?)
men jag eldar då 7m3 ved i kamin, värmer in upp alla rum etc, + att det var svinkallt i vintras!

så jag tänkte 30-33kw för att få det varmt i hela huset...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av nytt system, behöver input
« Svar #22 skrivet: 21 augusti 2010, 14:10:55 »
Om vi drar av 5000 kWh för hushållel så hamnar man alltså på 25-28 000 kWh/år, och min kalkyl stämmer ändå rätt bra.
Toppeffekten kanske hamnar på runt 9 kW om du ligger i övre spannet, men å andra sidan kan du ha en större andel hushållsel än 5000 kWh/år också.
Om du inte sätter in volymtank rekommenderar jag en 6-8 kW värmepump.
Du sparar bara ca 200-400 kWh/år på att välja en 10 kW värmepump.

Enda riktiga fördelen med en värmepump som har 100% effekttäckning är om staten bestämmer sig för att börja införa effekttaxor, då är det bra att slippa eltillskott, då månadens högsta effektuttag kan bestämma priset för hela månaden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av nytt system, behöver input
« Svar #23 skrivet: 21 augusti 2010, 14:20:12 »
Då får det nog bli en acktank, räcker 200 liter?

tanken är ju ifall jag vill värma upp resterande del av källaren, jag vill då ha en pump som redan är anpassad efter HELA husets behov.
fast å andra sidan kan det ju hända att jag får för mig att tilläggsisolera också...

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Dimensionering av nytt system, behöver input
« Svar #24 skrivet: 22 augusti 2010, 00:10:31 »
Citat från: jons
Någon som har koll på hur mycket vatten C21, C22 och C33 innehåller? främst i storleken 600x1200.
eller var jag kan hitta den information.

http://www.purmo.com/se/ladda-hem-filer/broschyrer_5944.htm

Citat från: jons
Hur mycket vatten innehåller rör? är tex. 22m insidan eller utsidan?

www.koppar.com
Klicka på länk Teknik & Produkter
Klicka på länk Sortiment

Volym i liter för 1 meter kopparrör:
10 mm = 0,050
12 mm = 0,079
15 mm = 0,133
18 mm = 0,201
22 mm = 0,314
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad jons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av nytt system, behöver input
« Svar #25 skrivet: 24 augusti 2010, 16:06:26 »
Tack Elmer!

och tack till alla andra också =)

Jag har nu lagt in alla radiatorertyper och storlekar och fått fram följande:

Källare: 1,7 Kw
Plan 1: 9Kw
Plan 2: 6,1Kw

Totalt blir det ungefär 16,8Kw i effekt på radiatorerna.

LÃ¥ter det ok?

Jag håller på att lägga in alla radiatorer i Purmomaster.
Jag ska posta info om stammarna inom kort.

bifogar nya ritningar med radiatorstorlekarna insatta...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!