0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag förstår dig helt =)
Visst Lexus, du har min fulla respekt, och jag förstår att du mot bakgrund av det du skriver är lite återhållsam.
OM vi istället tänker bakvägen.Du skall installera en 10 kW värmepump, och vi skall säkerställa att din värmepump fungerar bra i det radiatorystem du tänkt installera.Jag har gjort en kalkyl på en Nibe 1235 som ger ca 8 kW uteffekt vid DUT, huset har ett max effektehov på 8.2 kW Vid DUT (har räknat med att du finns i stockholm), du kan alltså ibland komma att behöva lite eltillskott, vilket som regel är i 3 kW steg.Detta innebär att ditt radiatorsystem bör klara av att avge 11 kW (8 kW från kompressorn och 3 kW från elpatron) vid 55/45 på vbf/vbr för att anläggningen skall lira riktigt bra.Detta säkerställer även att du får en mycket bra temp i ditt system under större delen av året, som regel kommer du att köra ut under 40 grader på vbf, och din VP kommer att få ett COP på runt 4.0 sett över året.
Om du med hjälp av våra tips tiigare fördelar dessa 11 kW på de tre planen, i förhållande till yta, isolering, fönsteryta, väggyta o.s.v. och sedan räknar fram hur många W/m3 det blir i de olika rummen, ja - då är du hemma med en väl fungerande anläggning med en hög årsmedel-COP, en anläggning som kan värmas med lågtemp större delen av året, och ett system som inte riskerar stoppa kompressorn p.g.a. övertemp om/när eltillskottet går till.Du kommer inte att ha för stora radiatorer, men inte heller för små.Och som tidigare sagts, en liten feldimensionering ger inte så stort utslag då värmen ändå fördelas rätt bra mellan rummen på samma våningsplan.
Ett litet tips från mig dock, om ni har barn, sätt gärna in en skapligt rejäl radiator i hallen, den kommer antagligen att vara täckt av vantar och mössor större delen av vintern...Och dessutom, något jag märkt, har du ett eller ett par rum med mycket elektronik som står på dygnet runt, då blir det varmt där...
Citat från: jons skrivet 20 augusti 2010, 15:55:21Jag förstår dig helt =)Citat från: Rickard skrivet 20 augusti 2010, 14:25:59Visst Lexus, du har min fulla respekt, och jag förstår att du mot bakgrund av det du skriver är lite återhållsam.Tack.-------------------Ett tips för att få mer effekt från radiatorerna, är att installera en arbetstank. Då går det att öka födet över radiatorkretsen i jämförelse med att även ha flöde över värmepumpen, som rekomenderas till 7°-10° skillnad mellan framledning och returtemp.Monteras t.ex. en Nibe UKV200, kan isolering enkelt demonteras i fem steg, för att anpassa värmeförluster för det utrymme den står i d.v.s. ingen radiator behöver köpas för det utrymmet.Den interna cirkulationspumpen behöver då endast gå med kompressor d.v.s. så länge kompressorn inte är i drift, så är heller inte cirkulationspumpen i drift. Känner dock inte till om den funktion finns på alla fabrikat. Bosch, IVT och Carrier har den funktion.Du kan även köra värme t.ex. i källaren över sommaren. Rekommenderar då UKV300 och kulventiler/trevägsventil som stänger av flödet övriga våningar. Två kulventiler alt. en trevägsventil då flödet måste bypassas för att inte orsaka för högt flöde/missljud i källarens radiatorer. Se till att ha tillräcklig ventilation i källaren, så att fukten ventileras ut....alternativt luftavfuktare.Du kan även reglera rumstemperaturen med radiatortermostater, när arbetstank är ansluten. Med arbetstank får du färre start/stopp.Nackdelar med arbetstank är att den kostar med installaton och cirkpump mer än den radiator som den ersätter. Den förbrukar mer energi då den behöver en extra cirkulationspump.
Jag har kalkylerat med 25000 kWh/år i energibehov för värme och tappvarmvatten, varav ca 5000 kWh tappvarmvatten.Ort stockholm.Stämmer detta med din ort och förbrukning så har du bara drygt 8 kW toppeffektbehov enligt programmet.
Någon som har koll på hur mycket vatten C21, C22 och C33 innehåller? främst i storleken 600x1200.eller var jag kan hitta den information.
Hur mycket vatten innehåller rör? är tex. 22m insidan eller utsidan?