Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?  (läst 31154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« skrivet: 04 december 2012, 19:25:50 »
Hej alla,

Jag och frun är nyblivna hus- och bergvärmepumpsägare och detta är helt nytt för oss bägge. Med kylan som kom häromdagen (ca -10 grader nu) så har vi fått en innetemperatur på 17-18 grader, en inte helt behaglig temp. Tillsatsvärmen (elpatron?) körs dessutom konstant.

Pumpen är en Thermia Villa 75 (installerad 2007) och vi har luftat alla radiatorer och vi får värme i dem, men inte jättevarmt (inga problem att lägga händerna på radiatorerna). Huset har en boarea på ca 200 kvm.

Vi har försökt justera värmepumpen både före och efter att ha läst på diverse forum (bl.a. detta), men får ändå inte upp värmen. Detta är våra inställningar och värden just nu:

Rum = 21

Kurva = 43
Min = 22
Max = 58
+5 = 0
0 = 0
-5 = 0
Värmestopp = 17
Sänkning = 1

Temperatur:
Ute = -10
Integral = -760
Framledning = 43 (54)
Returledning = 36 (55)
Varmvatten = 49
Brine in = -5
Brine ut = 0

Det bör även nämnas att vi haft problem med att skvallerröret (det heter väl så?) som sitter vid expansionskärlet på pumpen har läckt vatten och att vi då tappat tryck i systemet. Efter det har vi luftat alla radiatorer och fått upp trycket tillbaka på 1 bar.

Finns det nÃ¥got vi kan testa? Är pumpen underdimensionerad för vÃ¥rt hus? Det kommer en pumpgubbe i övermorgon som ska titta pÃ¥ detta, men det vore ändÃ¥ intressant att höra vad andra kunniga tror, och av det jag läst hittills verkar det här forumet vara rätt plats för det.  :)

Tacksam för hjälp!

/Pär

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2012, 19:57:45 »
Brine in = -5
Brine ut = 0 

Det är inte tvärtom?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #2 skrivet: 04 december 2012, 20:02:30 »
Har du blockerat elspets ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #3 skrivet: 04 december 2012, 20:23:06 »
Hjopek;
Jo, självklart är det tvärtom! (pinsamt)  ::)

Smurfen;
Inte vad jag vet, vad är det för nåt och hur gör jag det?

Tack för snabba svar!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #4 skrivet: 04 december 2012, 20:26:43 »
Eftersom integralen ligger på -760 så ligger vp efter med värmen och ligger den så mycket efter borde elspetsen gått och hjälpt till men vet tyvärr inte hur man ser om den är blockerad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #5 skrivet: 04 december 2012, 20:40:49 »
Smurfen;
Jag känner mig lite vilsen här, men integralen ska vara högre, så mkt har jag förstått. Om/när vp "kommit ikapp" med värmen så borde den klara att köra utan tillsats, stämmer det?

Jag gjorde en ny koll och kan se att på tre timmar så har tillsats1 inte gått alls, medan tillsats2 gått hela tiden. Borde inte bägge gå om vp ligger efter med värmen? Kan det vara elpatron (elspets/tillsats/?) som inte funkar som den ska?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #6 skrivet: 04 december 2012, 21:28:28 »
man kan ställa in hur många steg som får köras.

steg 1 = 3kw
steg 2 = 6kw
steg 3 = steg1 + steg 2 = 9kw

Så är det på min thermia i alla fall.

Jag kan se detta och även ställa in vid vilket integralvärde som tillskottet får lov att gå in genom att hålla inne vänsterpilen i 3-5 sekunder.

A1 anger vid vilken integral som kompressorn får starta och är nog som standard -60
A2 anger vid vilken integral som elsteget får starta och sätts ibland med 2 siffror och multipliceras automatiskt med 10. Bör vara 5 till 10 gånger högre än A1 och max är 990, om jag mins rätt, på min maskin.

Vidare finns det ett värde som heter hysteresgräns tillsatts (eller något i den stilen).

I ditt fall verkar ju elsteget fungera givet att steg 2 går. I installationsmenyn bör du kunna ställa in att även steg 3 ska gå, så du får det lite varmare i väntan på teknikern.

hos mig stÃ¥r det = Max steg, tillsats   2   antal
där skulle man då ändra till 3......
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #7 skrivet: 04 december 2012, 21:46:30 »
David;

Tack för förklaringen, då förstår jag varför det bara är tillsats2 som gått. Jag har ändrat max steg till 3 nu, så hoppas jag att det blir lite bättre.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2012, 23:25:10 »
1½ timme senare ser det iaf lite bättre ut;

Framledning = 50
Returledning = 40

Lite väl stor diff kanske, men det kanske beror på att huset värms upp nu?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #9 skrivet: 05 december 2012, 00:56:15 »
diffen är ett resultat av flödet och effekten.

om flödet hela tiden är konstant, vilket vi utgår från att det är, så kommer diffen öka respektive minska som ett resultat av vilken effekt du applicerar. Om värmepumpen ger 5kW och du då har ett delta på 5K (Kelvin. En kelvin är lika mycket som en grad och används när man anger skillnad. skulle vi säga 5 grader (och mena celsius) så tänker man ju på 5 plusgrader som är en temperatur) och du lägger till ytterligare 5kW via elpatron så blir deltat (diffen) 10K.

Ett högre delta än vad man normalt sett noterar kan alltså vara resultatet av tillskottet mha elpatron.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #10 skrivet: 05 december 2012, 05:15:40 »
Hej alla,

Jag och frun är nyblivna hus- och bergvärmepumpsägare och detta är helt nytt för oss bägge. Med kylan som kom häromdagen (ca -10 grader nu) så har vi fått en innetemperatur på 17-18 grader, en inte helt behaglig temp. Tillsatsvärmen (elpatron?) körs dessutom konstant.

Pumpen är en Thermia Villa 75 (installerad 2007) och vi har luftat alla radiatorer och vi får värme i dem, men inte jättevarmt (inga problem att lägga händerna på radiatorerna). Huset har en boarea på ca 200 kvm.

Vi har försökt justera värmepumpen både före och efter att ha läst på diverse forum (bl.a. detta), men får ändå inte upp värmen. Detta är våra inställningar och värden just nu:

Rum = 21

Kurva = 43
Min = 22
Max = 58
+5 = 0
0 = 0
-5 = 0
Värmestopp = 17
Sänkning = 1

Temperatur:
Ute = -10
Integral = -760
Framledning = 43 (54)
Returledning = 36 (55)
Varmvatten = 49
Brine in = -5
Brine ut = 0

Det bör även nämnas att vi haft problem med att skvallerröret (det heter väl så?) som sitter vid expansionskärlet på pumpen har läckt vatten och att vi då tappat tryck i systemet. Efter det har vi luftat alla radiatorer och fått upp trycket tillbaka på 1 bar.

Finns det nÃ¥got vi kan testa? Är pumpen underdimensionerad för vÃ¥rt hus? Det kommer en pumpgubbe i övermorgon som ska titta pÃ¥ detta, men det vore ändÃ¥ intressant att höra vad andra kunniga tror, och av det jag läst hittills verkar det här forumet vara rätt plats för det.  :)

Tacksam för hjälp!

/Pär
Hej Nu kommer det tydligen en servicekille men att ÄR-värdet ligger 11 °C under börvärdet är nog inget vidare.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #11 skrivet: 05 december 2012, 08:01:17 »
David;
Tack för förklaringen.  tummenupp

måle10;
Nej, det känns ju inte alls bra.  :-\ Vad kan orsaka detta? Jag är lite orolig att nÃ¥t i vp hÃ¥ller pÃ¥ att gÃ¥ sönder, har läst lite om att det inte är helt ovanligt när pumpen är 5 Ã¥r.

Nu på morgonen efter att ha ändrat till max steg 3 så är det varmare i huset, runt 20 grader iaf.
Framledning = 52 (54)
Returledning = 43 (55)

Jag låter det gå så här under dagen, ev. tills pumpkillen kommer imorrn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #12 skrivet: 05 december 2012, 09:42:31 »
thermia villa 75. Är den på 6kw? Även om den är på 7.5kw så är det ganska lite för 200m2 när det blir minus 10 ute.

Om den ger 5kw och du hade 2steg aktiva så ger det 6kw extra med en total om 11kw. 200m2 vid minus 10 borde inte kräva mer än så. Men ändå tappade du innetemperatur rejält. Så det lutar ju åt att värmepumpen behöver ses över lite.

om ditt flöde är inställt att ge 7K vid 6kW så är det 0,28lps
när du applicerar 9kw blir det ett delta på 10,5K

just nu har du ett delta pÃ¥ ca 9K. OvanstÃ¥ende är ju antaganden men ocksÃ¥ relativt rimliga sÃ¥dana. SÃ¥ Ã¥terigen verkar det som att din värmepump inte fungerar utan att du bara gÃ¥r för spets.   
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #13 skrivet: 05 december 2012, 10:27:13 »
Jag är lite osäker på hur mkt den är på, förra ägaren har inte lämnat kvar några såna papper, men lite googlande gav t.ex. denna: http://vaxholmsror.se/menucae7.html?menuid=69018&lang=sv och om jag tyder det rätt så är den på 7kw (Avgiven effekt).

Jo, vi är ocksÃ¥ inne pÃ¥ att de tidigare ägarna har snÃ¥lat pÃ¥ vp:n. Huset är en gammal byskola med en skoldel pÃ¥ ca 100m2 och en bostadsdel pÃ¥ 110m2, det kan ju vara sÃ¥ att de sänkt värmen i skoldelen ordentligt under vintern. Just nu skulle vi ocksÃ¥ kunna göra det, men vÃ¥ra planer är att bygga ut och använda hela huset sÃ¥ smÃ¥ningom, kanske t.o.m. inreda mer av vinden som idag bara har 1/3 inredd. Vi har även planer pÃ¥ en eller ett par vedkaminer, och som det känns nu sÃ¥...  :)

Jag är inte riktigt med på vad alla siffror du skriver innebär, men jag tänkte läsa på och få lite koll på det tills pumpkillen kommer imorrn. Kan vara intressant att höra vad han säger om dem.

Tack för all hjälp hittills!

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #14 skrivet: 05 december 2012, 10:59:10 »
Hej Något som är värre är om det visar sig att det inte är något fel på din anläggning utan att ditt värmebehov är betydligt större än vad din värmepump ger.Gamla hus kan sluka mängder med energi och man blir lite misstänksam när man tittar på den höga kurvan (43) och samtidigt så slår integralen i botten och är inte i närheten att kunna räkna ner men du får väll hoppas att du har brist på köldmedia eller filter som är igensatta men det kan vara så enkelt (tyvärr) att din värmepump är för liten.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!