Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem att fÃ¥ varmt pÃ¥ övervÃ¥ning med golvvärme  (läst 7628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thobias

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Jag har en ganska nybyggt suterränghus (2006) på ca 210 kvm totalt med golvvärme i bägge planen och har problem att få jämn temperatur i huset, det är alltid ca 2 grader kallare på övervåningen. På nedervåningen är slingorna ingjutna i plattan med 15 mm parkett ovanpå och på övervåningen ligger de i träbjälklag med bjälklagsplåt i aluminium och sedan 22 mm spånskiva och 15 mm parkett ovanpå det.

Det finns två GV-fördelare, en på övervåningen och en på undervåningen som matas av en ComfortZone CE65.

Delta-T ligger runt 6 grader totalt men enligt flödesmätarna så är flödet väldigt lågt i slingorna på övervåningen. Jag har försökt att strypa slingorna där nere för att på så sätt öka flödet där uppe men det verkar vara svårt att samtidigt få bra värme upp och nere. Enda sätter att få bra flöde är att stänga av nedervåningen helt.

Min slutsats är att ciruklationspumpen i CE65:an är för klen för min installation. Det är ju trots allt en höjdskillnad på ca 3 meter mellan cirkpumpen och övre fördelaren eftersom pumpen sitter i undre luckan på CE65:an. Jag funderar även på om jag behöver högre framledningstemp för slingorna på övervåningen eftersom det är mer trä mellan golvvärmen och ytan på golvet.

Jag frågar nu detta eminenta forum vad som skulle vara bästa lösningen på mina problem. Är det att montera en extra cirkulationspump parallellt med den inbyggda i CE65:an eller ska jag satsa på en shunt i stil med denna:

http://www.thermotech.se/foretag/produkter/shuntar/shunttmixm.4.759eaca711a771457fd80001713.html

så jag även får möjligheten till olika framledningstemp. Fördelen med denna är att installationen blir mycket lättare. Det är som jag har förstått det bara att koppla på den på fördelaren.

Bifogar en skiss för att förtydliga.
2-plans suterränghus i Södermanland byggt 2006. 2 x 115 kvm med vattenburen golvvärme från Thermotech i båda planen. Värms av en ComfortZone CE65.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem att få varmt på övervåning med golvvärme
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2009, 19:18:50 »
6 ºC deltaT är nog för lite för att funka bra på golvvärme, jag tror att din ide med separata shuntar är den bästa. Höjdskillnaden spelar mindre roll, troligen är det för många slingor för att VP:ns cirkpump ska orka dra runt hela kalaset själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kolla slanglängder på nedre alt övre plan, i VVS-planen hittar du flöden etc
Stämmer uträkningen överens med inställt?
 
Du kan också ha luft uppe som snurrar runt, det sänker också flödet och på samma gång värmen i slingorna

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Thobias

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Problem att få varmt på övervåning med golvvärme
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2009, 14:08:25 »
Flödet är för lågt jämfört med injusteringsprotokollet på övervåningen så länge jag inte stänger av undervåningen, då blir det bra. Har även luftat slingorna flera gånger så det borde inte vara allt för mycket luft kvar i dem.

Det borde väl vara cirkulationspumpen som är för klen?

Det lutar åt att jag kommer att gå på linjen att sätta en sådan shunt som jag länkade till ovan på den nedre fördelaren.
2-plans suterränghus i Södermanland byggt 2006. 2 x 115 kvm med vattenburen golvvärme från Thermotech i båda planen. Värms av en ComfortZone CE65.

Utloggad VP-Nisse

  • Pump & Reglertekniker
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan en del om pumpar och reglerteknik.
SV: Problem att få varmt på övervåning med golvvärme
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2009, 16:29:20 »
, *vinkar*Hej!
Vad har du för statiskt tryck, alltså tryck i anläggningen med pumpen avstängd. Du har ett tryckfall på 1 bar per 10 meter, så om du har 5 meter i höjd från värmekällan och cirkpumpen så skall det statiskatrycket vara ca 0,5 bar +ca 0,2 bar= 0,7 bar, sen bör pumpens driftspunkt vara ca 0,2-0,4 bar eller i meter 2-4 meter. Hjälper det inte så höj det statiska trycket ytterligare 0,1-0,2 bar. Kan vara värt ett försök det är iallafall billigt. Tänk bara på att kolla din säkerhetsventil vid expantionskärlet så att du inte överskrider det värdet, brukar ligga på 1,5 bar.
Stollt ägare av gamalt funkishus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!