Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa strategi för styrning mot elpris?  (läst 2506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jh8001

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Husägare med CTC lvvp.
Bästa strategi för styrning mot elpris?
« skrivet: 17 september 2022, 09:58:34 »
Hej alla!

Jag har byggt ihop ett eget system med en Raspberry Pi som styr ett relä utifrån elpris. Relät är kopplat till fjärrstyrningsingången på min CTC EcoEl (med en EcoAir värmepump inkopplad). Det jag vill diskutera i den här tråden är vilken strategi man ska använda för styrning av pannan för att spara mest pengar. Om ni är intresserade av själva hård- och mjukvaran för styrningen så hojta till så skapar jag en annan tråd där vi kan prata om det, så håller vi den här tråden till diskussion om hur man sparar mest.

Förutsättningarna är:
  • Relät styrs utifrÃ¥n när elpriset är som högst. Man kan välja själv mellan vilka klockslag relästyrningen ska vara igÃ¥ng och hur mÃ¥nga timmar under den tiden som relät ska aktiveras. Exempelvis att styrningen ska vara igÃ¥ng hela dygnet och att relät ska aktiveras de 4 dyraste timmarna. Eller att styrningen ska vara igÃ¥ng mellan 08 och 20 och att relät ska vara aktiverat endast den dyraste timmen under den tiden.
  • FjärrstyrningsingÃ¥ngen pÃ¥ pannan kan sättas i tre olika lägen:
    • Rundstyrning. När aktiverat blockeras värmepump och elpatroner helt.
    • Nattsänkning. När aktiverat sÃ¥ aktiveras pannans funktion för att tillfälligt sänka (eller höja) den önskade innetemperaturen.
    • Extra varmvatten. När aktiverat sÃ¥ aktiveras pannans funktion för "extra varmvatten". Börvärdena för bÃ¥de nedre och övre tank sätts till sina maxvärden.
  • Jag har i nuläget mina elpatroner helt avstängda för att undvika att elspetsen används. Det har fungerat bra för oss hittills men det kan ju vara sÃ¥ att man kan spara pengar pÃ¥ att använda elspetsen när elen är billig istället för värmepumpen när elen är dyr?.

Ni kan läsa mer om hur styrningen mot elpris fungerar här: https://powersaver.no/nodes/ps-strategy-lowest-price.html#description

Just nu provar jag att låta relät aktivera nattsänkning och sätta önskad innetemp till 18 grader under dygnets 12 dyraste timmar. Antelet timmar kommer få justeras utifrån utetemperatur, manuellt i början men jag tänker mig en automatisk funktion i framtiden. På det sättet får vi fortfarande varmvatten men jag tänker mig att det borde spara en del ändå. De alternativ som ligger närmast till hands är:
  • LÃ¥ta relät styra "extra varmvatten" när elpriset är absolut billigast för att bygga upp en lite "buffert" att använda pÃ¥ de dyraste timmarna.
  • LÃ¥ta relät helt enkelt blockera förbrukningen helt vid elpristopparna. Lite fundersam pÃ¥ hur länge det kommer fungera i praktiken dock med sjunkande utetemperaturer.
  • LÃ¥ta relät aktivera en "negativ nattsänkning" med en högre önskad innetemp vid de absolut billigaste timmarna för att "ladda" huset med värme. Eventuellt i kombination med en lägre önskad innetemp som standardinställning.

Vad tror ni blir bäst och varför?
« Senast ändrad: 17 september 2022, 16:14:45 av jh8001 »

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa strategi för styrning mot elpris?
« Svar #1 skrivet: 19 september 2022, 22:15:52 »
Generellt låter det vettigt!
Kör min BVP mot tankar och styr laddningen efter elpris med HA på en RPI. Det som kan ställa till det för mig är om jag valt att ladda 2 billigaste timmarna ett dygn, låt säga 22-24 dygn 1 och andra dygnets 2 billigaste timmar är 00-02. Det som kan hända är att tankarna laddas fullt dygn 1 varpå värmepumpen inte kommer köras alls dygn 2 då det är fullt. Om dygn 3:s 2 billigaste timmar dessutom är 22-24 så får jag 40 sammanhängande timmar utan värmeproduktion vilket kan ställa till det när det blir kallare ut. Ska försöka få till någon vettig algoritm för att lösa det men har inte riktigt kommit igång.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Bästa strategi för styrning mot elpris?
« Svar #2 skrivet: 20 september 2022, 00:02:16 »
Generellt låter det vettigt!
Kör min BVP mot tankar och styr laddningen efter elpris med HA på en RPI. Det som kan ställa till det för mig är om jag valt att ladda 2 billigaste timmarna ett dygn, låt säga 22-24 dygn 1 och andra dygnets 2 billigaste timmar är 00-02. Det som kan hända är att tankarna laddas fullt dygn 1 varpå värmepumpen inte kommer köras alls dygn 2 då det är fullt. Om dygn 3:s 2 billigaste timmar dessutom är 22-24 så får jag 40 sammanhängande timmar utan värmeproduktion vilket kan ställa till det när det blir kallare ut. Ska försöka få till någon vettig algoritm för att lösa det men har inte riktigt kommit igång.
Det känns som en löpande klocka vore en nyckel i det hela? Att inte byta dygn mellan 24 och 00.
"Hur stort är underskottet just nu?"
"Vad är klokast att göra fram till nästa elprissläpp?"

En nyckel så som jag tänkte med min styrning var - hur tänker jag själv om jag aktivt väljer vad jag vill göra med varje timme? Sen är det bara att programmera tills det blir så. Men det är ju lite meck, men extremt tillfredställande.

---

Trådskaparen behöver nog lite fler styrvärden. Rumsgivare så du vet när du är ikapp. Kunna ställa smärtgränsen.

Du kan förstås beräkna värmebehovet rent teoretiskt så du vet var innetemperaturen är ungefär.

Jag tycker du behöver ingångsvärde för lägsta innetemperatur i förhållande till utetemperatur.
Jag tycker även du ska kunna skriva in vad din acceptabla maxtemperatur är inomhus.

Jag känner att du behöver kunna emulera dina givare också. Elpatronen är bra att ha tillgänglig när elpriset svänger som mest. Du kan blocka den med relä eller kontaktor beroende på hur det ser ut.


Men vad du vill göra kanske med andra ord beror på vad du kan tänka dig att styra, sen när det är bestämt så blir det förutsättningarna.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jh8001

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Husägare med CTC lvvp.
SV: Bästa strategi för styrning mot elpris?
« Svar #3 skrivet: 20 september 2022, 16:54:10 »

Trådskaparen behöver nog lite fler styrvärden. Rumsgivare så du vet när du är ikapp. Kunna ställa smärtgränsen.

Du kan förstås beräkna värmebehovet rent teoretiskt så du vet var innetemperaturen är ungefär.

Jag tycker du behöver ingångsvärde för lägsta innetemperatur i förhållande till utetemperatur.
Jag tycker även du ska kunna skriva in vad din acceptabla maxtemperatur är inomhus.

Jag känner att du behöver kunna emulera dina givare också. Elpatronen är bra att ha tillgänglig när elpriset svänger som mest. Du kan blocka den med relä eller kontaktor beroende på hur det ser ut.


Men vad du vill göra kanske med andra ord beror på vad du kan tänka dig att styra, sen när det är bestämt så blir det förutsättningarna.

Tack för kloka tankar. Just nu är det de möjligheter jag har skrivit om i trådstarten som jag vill använda. Ingen utbyggnad är inplanerad just nu. För övrigt har jag nu gått över till att helt blockera pannan vid de timmar då priset är som absolut högst på dagen. Jag upptäckte att varmvattenproduktionen drar mycket mer el än uppvärmning än så länge. Läget kommer nog bli helt annorlunda om någon månad.

Tillägg/rättelse: Allt som går att göra i mjukvara utan mer hårdvara är jag öppen för. Jag har till exempel tänkt mig att hämta in väderprognos och låta medel- eller lägsta temperatur styra hur många timmar systemet ska vara igång.
« Senast ändrad: 20 september 2022, 17:35:22 av jh8001 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 666
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!