Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag ger upp. Bryter pÃ¥ max diff temp  (läst 15817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #15 skrivet: 11 februari 2012, 23:44:34 »
Och där gick larmet för Hög kondens. UT-temp (162)

* Sänker värmekurvan till 6.

Nytt försök...
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2012, 00:01:54 »
Har du tittat på varför den kör så högt över framledningen innan den bryter? Fungerar verkligen den normala kurvregleringen? Vad kör Nibe med för kopplingsdifferens?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #17 skrivet: 12 februari 2012, 09:25:53 »
Vad har du för radiatorer på ÖV? Om dessa är dubbelpaneler eller bara inte pyttesmå så borde nog de klara sig med betydligt lägre framledning än kurva 8 utan att det blir kallt. Som du kör nu så avbryter ju VP värmetilverkningen snabbt så även om du har 50 graders framledning så är ju det bara en kort stund, dvs du har i realiteten inte kurva 8 eller 10 eftersom GM nollställs. Med lägre framledning så går radiatorerna längre tid istället.

Jag tror jag skulle sänka kurvan mer direkt. Och se till att golvvärmeslingorna är öppna (enligt ovan) och att gv får lagom varmt vatten: Du ska fortfarande ställa in så att en ganska stor del av vattnet återcikurleras i golvvärmen.

Håll sen koll på vad som händer. Acceptera att det tillfälligt kanske blir lite svalare än vad du vill. När pumpen går som vanligt och reglerar med GM utan att stänga på retur, kan du höja/sänka kurvan så att tempen i rummen med radiatorer är lagom, och sedan reglera så GV får lagom mycket längre temp för att också nedervåningen ska vara rätt temp. Har du GV i betong nere är det väldigt trögt så ge det nästan ett dygn mellan varje ändring.

Sen undrar jag också lite hur radiatorerna är anslutna till värmepumpen? Är de parallellkopplade med golvvärmen? Vill också kolla om du har en extern arbetstank med extern cirkulationspump? (då finns det fler möjliga orsaker till problemen...)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #18 skrivet: 12 februari 2012, 09:42:22 »
Lägesrapport nu på morgonen.
Utetemp under natten och morgonen -8
VP-FL 53-55
BÖR VP 44
RETUR-VP 30-33

GV-FL 50-52
GV-RETUR 40
Starter under natten 22:00-08:00 1st
Drift 7 tim (hade ju ett högkondensstopp under tidiga natten)

Natten har gått bra. Ingen brytning, ingen hög kondens

På morgonen var det lite för varmt i huset ca 1-1,5grad.
GM på väg upp mot 0 just nu.

Kör just nu GV kök, hallen och v-rum utan upnor-ventiler, alltså fritt flöde. Övriga regleras med ventilerna.
Sänkte på morgonen V-kurvan ytterligare ett steg. Nere på kurva 8, förskjutning 0 (skrev fel i tidigare inlägg)

Solen ligger på hårt just nu så det är lite svårt att mäta.

Castrol: Kopplingsdiff??

Erik: Ingen tank. Ja, parallellkopplade GV-Radiatorer. Kommer förmodligen komplettera med en UKV-100 tank snart.
Yes, dubbelpanelsradiatorer + 2 golvfläktskonvektorer framför stort fönsterparti
« Senast ändrad: 12 februari 2012, 10:15:16 av Aalto »
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #19 skrivet: 12 februari 2012, 10:15:27 »
Än en gång, du måste öka fldet och den värmeavgivande ytan för att kunna sänka kurvan.
Maximera flödet genom golvvärmekretsen, alltså ingen shuntning, inga termostater, och framför allt INTE en deltaT på över 20 grader som du nu har, det gör att din anläggning får en katastrofalt dålig verkningsgrad.

Skulle det visa sig att det blir för kallt uppe med t.ex. kurva 4, så kan du ju höja en aning, men du MÅSTE se till att du inte shuntar ned tempen i golvvärmefördelaren, det är ren katastrof.
DeltaT mellan fram/retur till/från golvvärmefördelaren skall inte vara mer än max 8 grader under normal drift.

Jag skulle om jag trimmade in din anläggning öppna shunten helt, skruva ut trimventilen på returledningen helt (det tar stopp när den är helt öppen), plocka bort alla termostater, och sedan manuellt justera flödet i de enskilda slingorna till en stabil deltaT på ca 7 grader.
Jag skulle öppna alla termostater på radiatorerna uppe, och justera in grundflödet över dessa för att få 5 graders deltaT över dessa.
Injustering av flöden/deltaT måste skall ske när kompressorn gått kontinuerligt i minst 15-25 minuter.
DeltaT på värmepumpens fram/retur skall vara ca 5-7 grader när du trimmat in alla flöden.

Först när detta är gjort kan du börja söka efter rätta kurvlutningen.
Och först när flöden, deltaT och kurvlutning är rätt injusterade kan du börja sätta tillbaks termostaterna, dock helst inte så många eftersom de stör flödesbalansen i huset.
« Senast ändrad: 12 februari 2012, 10:17:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #20 skrivet: 12 februari 2012, 10:45:25 »
Rickard: Delta T på GV är ju inte så långt från målet, just nu ca9-10

Ang. Delta T på VP. Kan det det stora Delta T bero på att jag har en slinga som går i kulvert till garaget och tillbaka? Den är ju väldigt kall på returen. Nu har jag iofs bromsat det flödet till ett minimumflöde, dock ändå lite kall retur som kommer in. Har annan uppvärmning i garaget som kan få ta över under tiden. Stryper jag cirkulationen helt till garaget så blir Delta T mindre men jag vill ju ha lite golvvärme där med.

GV-Trimreturventil ÄR fullt öppen
Fullt flöde i alla GV-slingor
GV-shunt ÄR fullt öppen.

Hur justera grundflödet till radiatorerna? ändra Hastighet VP CP eller vad?
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #21 skrivet: 12 februari 2012, 12:03:09 »
Kopplingsdifferensen eller diff start-stop avgör hur högt över huskurvan VP skall värma radiator vattnet innan han stänger av.

I min CTC setup är denna 5c detta innebär att VP stannar när den jobbat upp en temp. 2,5c över framledningens börvärde och startar igen när temp är 2,5c under framledningens börvärde.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #22 skrivet: 12 februari 2012, 12:15:56 »
Sänk kurvan avsevärt!

Jag har kurva 4 förskjutning 0 i mitt system, med radiatorer uppe och GV nere. Nytt välisolerat hus. Kurva 8 för mig skulle ge ALLDELES för varm temp. Säkert så för dig också.

Kurva 4 ger lagom temp för mina radiatorer. Men fortfarande alldeles för varmt för golvvärmen. Så jag shuntar ner tempen där så att CP för GV får lagom varmt framledningsvatten. Jag har ett delta över GV på kanske 4 grader. Mina slingor är strypa enligt projekteringen från GV-tillverkaren.

Rickard: Jag kan inte se fördelen att ha hårdare strypa slingor utan shuntning med högre delta som följd (kanske ojämn golvtemp då?). Shunt eller strypning borde ge samma effektbehov och samma returtemp från GV (när radiatorerna är parallellkopplade med GV som här).

Att trådstartaren har större delta på GV nu beror säkert på för hög framledning och att ditt golv är på väg att värmas och bli alldeles för varmt. Därav också att det är 1.5 grader för varmt inne hos dig nu. Kommer att stiga under dagen, speciellt som din pump arbetat kontinuerlig i natt.

Sänk kurvan som sagt.

Slutligen; är du säker på att returtempgivaren till VP visar rätt? Är returen så kall som den tror? I så fall; i vilken hastighet går cirkulationspumpen för värmedrift i Niben
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #23 skrivet: 12 februari 2012, 14:16:12 »
Rickard: Delta T på GV är ju inte så långt från målet, just nu ca9-10

Ang. Delta T på VP. Kan det det stora Delta T bero på att jag har en slinga som går i kulvert till garaget och tillbaka? Den är ju väldigt kall på returen. Nu har jag iofs bromsat det flödet till ett minimumflöde, dock ändå lite kall retur som kommer in. Har annan uppvärmning i garaget som kan få ta över under tiden. Stryper jag cirkulationen helt till garaget så blir Delta T mindre men jag vill ju ha lite golvvärme där med.

GV-Trimreturventil ÄR fullt öppen
Fullt flöde i alla GV-slingor
GV-shunt ÄR fullt öppen.

Hur justera grundflödet till radiatorerna? ändra Hastighet VP CP eller vad?

DeltaT på golvvärmen är 22 grader (vb-f - retur från golvvärme), vilket ger dig besparing som är minst 50% mindre än den du skulle kunna ha om du gjorde som vi säger.
Du måste öka dina flöden till golvvärmefördelaren, radiatorerna, garaget, så mycket som möjligt utan att få mindre deltaT i någon punkt än 5 grader.
Du skall självklart värma garaget med värmepumpen, det gör att systemtemperaturen sjunker, värmepumpen stannar inte på hysteres, eller på driftspressostaten, och framförallt för den avsevärt högre verkningsgrad.

Det optimala är att ha exakt samma vb-f och vb-r till golvvärmefördelaren som till/från värmepumpen, först då har du ordning på flödena.

Angående deltaT på golvvärmen, visst kan det bli ojämnt varma golv, och om man upplever det som ett problem får man naturligvis öka flödet om man vill det.
Huvudsaken är att det är ett medvetet val och att man förstår att det riskerar göra att värmepumpen får arbeta med inte helt optimala temperaturer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #24 skrivet: 12 februari 2012, 14:34:56 »
Glöm inte att deltat kommer att minska så fort kurvan är nedställd!

Att deltat är stort nu beror säkert på att golvvärmen numera har fullt flöde, men av alldeles för VARMT vatten (pga kurva 8 ) som kyls ner mycket (av den relativt sett kalla plattan). Dvs pannan går för fullt för att tokvärma plattan. Om TS skulle fortsätta med alldeles för hög kurva och fullt flöde av så varmt vatten i golvet några dygn skulle det blir HETT inomhus. Med kurva 4 kommer framledningen och deltat bli lägre och mera lagom.

Jag håller med om att det optimala vore så stora radiatorer att de klarar sig på exakt samma framledningstemp som golvvärmen. Men även om man inte har perfekt anpassade raddar, så blir systemet aldrig jättedåligt även med en shunt, speciellt inte med kurva t ex 4 där ju framledningen ändå alltid är relativt låg (exvis är fl-bör 36 grader vid -20 med kurva 4...).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #25 skrivet: 12 februari 2012, 16:40:55 »
Ok. Fullt flöde överallt.
Tokvarmt i huset som väntat :-)

BÖR VP-FL ca 30grader med kurva 4 inställd

Just nu startar VP och rusar upp över 50 grader vilket medför att max diff (20) löser ut direkt. Är det ett resultat av att jag har laddat på rejält senaste dygnet?

Vad är det som håller VP-FL nere på hanterbara grader nu när jag har fullt flöde överallt och så att den slutar lösa på max diff?
Har aldrig förstått mig på hur FL balanseras. VP kan ju i sig inte reglera FL utan krämar ju på det som kommer ur kompressorn.
Just nu har jag ju inte mer kall retur att kompensera med och GM hinner inte vända. Men det kanske ger sig om nåt dygn när vi kommer i balans?

Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #26 skrivet: 12 februari 2012, 17:35:15 »
Låter skumt att framledningen kan rusa upp i temp så om allt är öppet. Är du säker på cirkulations pumpen i vp snurrar som den ska? I mina öron låter det nästan som den fastnat eller går alldeles för sakta.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #27 skrivet: 12 februari 2012, 18:21:23 »
VP CP rullar på bra men nåt som slog mig var
Jag har ju en extra CP för pooltillbehöret. Den står i autoläge. Speedade upp den manuellt och då sjunker ju VP-FL snabbt och minskar delta T.
Vad gäller för denna CP när poolen är i vinterläge dvs avstängd. Den är ju till för att cirkulera husvärmen när VP CP sköter poolcirkulationen. Den sitter alltså på FL-röret. Kan den ha bromsat cirulationen genom AUTO-läget?
Pooltillbehöret är vintertid avaktiverat i meny 4.1.1 men extra CP är ju igång på AUTO. Vad styr hastigheten på denna?
« Senast ändrad: 12 februari 2012, 18:59:47 av Aalto »
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #28 skrivet: 12 februari 2012, 19:22:39 »
Nu får nog någon annan ta över ;D poolstyrning och sånt kan jag inte. Och du verkar ha ett halv avancerat system med kulvert och en del cirkulations pumpar. Men jag är säker på att du kommer få det att fungera med all duktig hjälp här finns. Men som sagt du måste nog nu försöka koncentrera dig på cirkulationen. För uppenbarligen får du inte i väg energin från vp när din framledning rusar som den gör. Håll ut. Det löser sig.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #29 skrivet: 12 februari 2012, 19:47:04 »
Tack Mr Henke. Du kanske väckte en tanke.  :)
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!