Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Uppgradering av vvx i en gammal vp  (läst 53156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #90 skrivet: 08 mars 2014, 11:44:20 »
Ja, mätfel på flödet i kondensorn eller temp vore fint omd et var, får försöka kolla det på ngt vis.
VBin o ut visade samma när jag körde vb-pumpen enbart sist iaf.
Expansionsventilen arbetar i alla situationer mellan ca 30 och 40% öppen så den är aldrig stängd.
Kan det vara ngt fel på kompressorn? På Coolpacks blad "State points", så räknas "Pressure ratio" ut :(P1/P2), det blir 3,253, är det normal för en kolvkompressor?
Hur avgör man egentligen om en kompressor är OK eller inte? Om pressure ratio är normalt så inbillar jag mig iaf att kompressorn är OK?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #91 skrivet: 08 mars 2014, 18:17:19 »
Jag har inte läst alla posterna men ligger du inte väldigt nära vad kompressorn är specad att ge? Jag tänker då på inlägg #77 där du skriver om data från ett datablad med R22 och det ligger ganska nära vad du har mätt?

Stämmer kompressorns strömförbrukning med vad man kan förvänta sig utifrån databladet? Och är det endast kompressorns effektförbrukning du mäter eller är det något mer som ligger med efter mätaren?

1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #92 skrivet: 09 mars 2014, 01:46:32 »
Det man ocksÃ¥ bör kolla är det exakta trycken pÃ¥ högtrycksidan och lÃ¥gtrycksidan under drift dÃ¥ dessa representerar den upplevda systemtemperaturena frÃ¥n kompressorsidan - dvs. motsvarar trycken ett par grader varmare pÃ¥ kondensorsidan och ett par grader kallare pÃ¥ evaporatorsidan än motsvarande tänkta/beräknade kondens/evaporatortemperaturerna, sÃ¥ fÃ¥r det klart märkbar konsekvens pÃ¥ systemets effektivitet. tex för mycket köldmedie i kondensorn kan göra att trycket gÃ¥r upp lite för att värmeavgivande ytorna är mindre för att delar av denna är redan vätskefyllda och naturliga reaktionen är dÃ¥ att höja trycket och därmed temperaturen för att fÃ¥ över en viss effektflöde pÃ¥ mindre aktiv yta av  värmeväxlarytor.

Nu har jag inte kollat gossens kommentar ang. databladsverkningsgraden pÃ¥ kompressorn men om propanmaskinen ligger väldigt nära datat vid temperaturerna pÃ¥ vad som anges för kompressorn med  R22 sÃ¥ är det bara att vara väldigt nöjd dÃ¥ R22 är väldigt svÃ¥rslagen och en propanmaskin mÃ¥ste ha bra mycket värmeöverföring mellan suggasen och kondensatet i en suggasvärmeväxlare och i övrigt vara optimerad  innan man gÃ¥r om en R22-maskin i COP...

 

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #93 skrivet: 10 mars 2014, 00:06:21 »
Jag har inte läst alla posterna men ligger du inte väldigt nära vad kompressorn är specad att ge? Jag tänker då på inlägg #77 där du skriver om data från ett datablad med R22 och det ligger ganska nära vad du har mätt?

Stämmer kompressorns strömförbrukning med vad man kan förvänta sig utifrån databladet? Och är det endast kompressorns effektförbrukning du mäter eller är det något mer som ligger med efter mätaren?

Mmm, du menar detta:
Citera
COP 3.51 vid 35/5 och 11,1 K överhettning o 8,3 k underkylning.
Så mina nuvarande 3,45 vid 37/1 kanske inte är så illa ändå.
Mja, jag har omkring -3 °C i evaporeringstemp och säg +36 °C i kondenseringstemp, så det är ju inte så värst långt ifrån 35/-5 (skrev fel i den posten med 35/5)
Det jag har bättre är större underkylning 22 grader, mot databladets 11 samt mindre överhettning, 3 grader mot databladets 8 grader.
I den punkten ska kompressorn dra 3,515 Kw enligt databladet, min drar ca 3,1 kW om jag räknar ifrån det som går till kb o vb-cp.
Hmmm..

xxargs:
Hur menar du, de tryck jag använt är de uppmätta, av mig + elektroniska expansionsventilen (på sugsidan), dessa matar jag in som omräknade temperaturer i coolpack?
Tror du att jag kan ha för mkt gas i nu?

Min nästa frÃ¥ga är, OK, om jag nu faktiskt ligger i zonen för vad kompressorn presterar pÃ¥ R22 i en liknande punkt sÃ¥ finns ju faktiskt inte sÃ¥ mkt mer att göra än kanske att minska  :dt: o liknande och det kanske inte kan ge sÃ¥ värst mÃ¥nga % bättre COP, men hur kan det dÃ¥ bli sÃ¥ mkt bättre med en scroll som MC använt?
Vi pratar ju om nästan en faktor 150% bättre process (3,5 > 4,9)!! Är det möjligt att en scroll är så mkt bättre på 50 Hz?

Och slutligen, hur kan det skilja så mot Coolpack, ngn parameter där borde jag satt helt åt pipan, men fattar inte vilken..
« Senast ändrad: 10 mars 2014, 00:17:23 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #94 skrivet: 11 mars 2014, 18:55:19 »
har dribblat med mitt kalkylblad och temperaturkolummen, i multichannels lista, för 45 graders värmebärare. det finns ju inga uppmätta gastryck så jag har utgått från temperaturerna. bifogar 2 diagram. ett med den hetgas temp som är angiven och ett med ändrad hetgastemp. i övrigt så är det decimalskillnader.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #95 skrivet: 11 mars 2014, 18:58:28 »
fick bara med den ena. försöker med den andra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #96 skrivet: 11 mars 2014, 20:42:18 »
Krypterat dokument?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #97 skrivet: 11 mars 2014, 21:57:34 »
karlmb:  har inte svarat för att jag inte har satt in i siffrorna frÃ¥n MC och/eller jämfört med dina värden och därför har inget att tillägga - Jag skulle ocksÃ¥ vilja ha en äldre anläggning som du, där man kan prova pÃ¥ olika sätt och försöka fÃ¥ siffrorna att stämma med verkligheten - dÃ¥ är lite mer motiverande sÃ¥ att sitta och nörd-räkna och försöka lista ut vilka mätfel man gör eller mäta och räkna ut indirekta värden som man inte kommer Ã¥t att mäta pÃ¥ ;-)

En sak som du kanske skall ta en titt på är båda kompressorers datablad och däri uppgivna värden - det kan vara så att MC kompressor har bättre isentropisk verkningsgrad än din kompressor och det får effekter på COP.

Dock bör din isentropiska verkninsgrad vara en bit över 50, kanske tom. en liten bit över 60% medans 70% är nog lite utopiskt om inte kompressorerna är bra stora och effektkapaciteten närmar sig 3-siffriga antal kW




Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #98 skrivet: 11 mars 2014, 22:25:13 »
har dribblat med mitt kalkylblad och temperaturkolummen, i multichannels lista, för 45 graders värmebärare. det finns ju inga uppmätta gastryck så jag har utgått från temperaturerna. bifogar 2 diagram. ett med den hetgas temp som är angiven och ett med ändrad hetgastemp. i övrigt så är det decimalskillnader.

Tack!
Just, ett annat ypperligt verktyg för detta problem!
Hur gjorde du för att uppskatta temp i den inbyggda hetgas-vvx?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #99 skrivet: 11 mars 2014, 22:33:48 »
karlmb:  har inte svarat för att jag inte har satt in i siffrorna frÃ¥n MC och/eller jämfört med dina värden och därför har inget att tillägga - Jag skulle ocksÃ¥ vilja ha en äldre anläggning som du, där man kan prova pÃ¥ olika sätt och försöka fÃ¥ siffrorna att stämma med verkligheten - dÃ¥ är lite mer motiverande sÃ¥ att sitta och nörd-räkna och försöka lista ut vilka mätfel man gör eller mäta och räkna ut indirekta värden som man inte kommer Ã¥t att mäta pÃ¥ ;-)

En sak som du kanske skall ta en titt på är båda kompressorers datablad och däri uppgivna värden - det kan vara så att MC kompressor har bättre isentropisk verkningsgrad än din kompressor och det får effekter på COP.

Dock bör din isentropiska verkninsgrad vara en bit över 50, kanske tom. en liten bit över 60% medans 70% är nog lite utopiskt om inte kompressorerna är bra stora och effektkapaciteten närmar sig 3-siffriga antal kW

OK, jo det är ju mkt att kolla. Det svåraste här är väl att simulera den inbyggda hetgasvvx på rätt sätt antar jag.
Men gällande kompressorerna, jag vet inte mer om MC:s kompressor än att det är en Sanyo Scroll och vad den drar i ström (den + cp enligt mätstd de säger sig ha mätt enligt).
Men kan en modern scroll verkligen vara så mkt bättre än en större 2 cyl kolvmaskin från 80-talet vid 50% att det kan motsvara en COP-skillnad på nästan 1,5?
Det är mest det jag grubblar över nu.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #100 skrivet: 12 mars 2014, 11:53:13 »
Din kompressor har väl gått några mil också, även om det inte gör nån större skillnad så måste den vara lite sämre än en ny, med lite större internläckor och lite kortare slaglängd på kolvarna av glappet i vev och kolvbult osv.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #101 skrivet: 12 mars 2014, 12:11:31 »
gå in med gällande hetgas och gå ur precis före kondensering

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #102 skrivet: 12 mars 2014, 13:08:27 »
Din kompressor har väl gått några mil också, även om det inte gör nån större skillnad så måste den vara lite sämre än en ny, med lite större internläckor och lite kortare slaglängd på kolvarna av glappet i vev och kolvbult osv.

Mmm, men ca 6000 timmar bara, om räknaren funkar korrekt.
Kan man inte avgöra på ngt sätt via sug och hetgastrycken i vilken kondition en kompressor är?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #103 skrivet: 12 mars 2014, 14:20:50 »
Trodde den gått mer med tanke på hur den ser ut och åldern.
Men man ska ju som sagt aldrig bedöma nån efter utsidan. :)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #104 skrivet: 12 mars 2014, 16:08:10 »
 coolsmiley
SÃ¥ sant!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!