Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Uppgradering av vvx i en gammal vp  (läst 53109 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #30 skrivet: 22 november 2013, 09:19:49 »
Vad säger experterna, finns det ngn risk med överdimensionerad kondensor eller evaporator?
Om man tänker sig en invertermaskin så körs ju den i princip nästan alltid med för stora vvx, det är ju liksom grejen att dra ned på flödet när inte behovet av effekt finns.
Isåfall borde väl alla invertermaskiner få problem när de går på dellast?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #31 skrivet: 27 november 2013, 22:44:36 »
dåligt med experter på detta område verkar det som, jag har ju kopplat in frekvensomvandlare på min pump för att kunna köra den på 60hz ist för 50hz (kompressorn är god för 60, förmodligen även lite mer) anledningen är att jag vill kunna köra igenom lite mer effekt än vad som var tänkt från början
jag provade dra ner frekvensen till 40hz för att se vad som händer, jag tycker inte det är så jättestor skillnad faktiskt, för något lägra delta över evap och samma på kondensatorn. får även lägra hetgas och provade köra såhär i ca 1h men inget konstigt alls, mer än lägre uteffekt och även lägre ineffekt. Cop tror jag var ganska oförändrat faktiskt, möjligen något högre än innan faktiskt.
så överdimensionerad vvx? så länge den inte är orimligt stor, säg 3 ggr större än vad man tänkt sig så tycker min långt-ifrån-expert-kunskap att det inte borde vara någon fara.
Framförallt inte om det sitter en ejektor som skall ta hand om oljan.
Det enda jag tänker på om denna växlare du länkade är att det borde gå åt en del energi i förlust genom transport i växlaren internt mellan varm o kall sida.
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #32 skrivet: 25 januari 2014, 20:19:56 »
Då var man igång! ::)
Det blev en kombinerad kondensor/förångare från Multichannel, EC-59.
Bilder kommer snart!
Elektronisk expansionventil fr Carel + torkare o synglas + olje-ejektor är inlött nu till en komplett vätskeledning samt suganslutning med tryckgivaruttag.
Börjar få slut på silverlodet, kan man använda vanligt VVS-silverfosforkopparlod i en kylkrets?
Är enda anledningen till 40 eller 55 % silver en lägre smälttemp i närheten av känsliga komponenter, eller finns det ngn annan anledning till detta dyra lod..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #33 skrivet: 25 januari 2014, 22:20:00 »
Snälla, jag vill gärna fortsätta löda...?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #34 skrivet: 25 januari 2014, 22:55:08 »
De anläggningar som jag har rivit i verkar uteslutande ha varit lödda med vanligt fosfor-koppar, t.o.m. i anslutningarna till känsliga komponenter som expansionsventilen. Men antar att det inte är bra att bara elda på heller...
Passar frågan vidare till någon med lite mer praktiskt erfarenhet på området!

Bilder vill vi se!  :)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #35 skrivet: 28 januari 2014, 18:27:50 »
ooh nice! kräver bilder ;) ogärna lite ungf. priser om möjligt.. :)
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #36 skrivet: 28 januari 2014, 23:07:59 »
 ;) JodÃ¥!
Nya oljan är ihälld under 40 minuter och nu håller jag på med att färdigställa fixeringen av själva vvx på övervåningen av vp-skåpet.
Sedan blir det slutlig ihoplödning av kylkretsen och vaccumpumpning.
Hur lägger jag bäst upp bilder, dropbox som jag vill använda går ju tydligen inte så bra på detta forumet?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp, nu med bilder
« Svar #37 skrivet: 31 januari 2014, 00:01:58 »
OK, här kommer lite bilder samt dagens uppdatering.
Vi tar en titt på en av de två originalvvx i denna ColdtoHeat vp från 1981!:

Rejäla pjäser...orkade knappt lyfta ur dem uppåt från vp-skåpet.
Få se, vad är skrotpriset på koppar? 2x 30 kg...borde bli lite cash.. ::)
Som synes låg rullarna på en tunn frigolitskiva ovanpå 3 fyrkantprofiler som jag ska montera den nya kombinerade kondensor-evaporatorn på.
Det är en blandning av muspiss och dito skit som färgat frigoliten...hae möss i källaren för en 10 år sedan, de hade byggt ett mysig bo i gullfibern som låg runt kondensor o evaporator (borttagen på bilderna).

För att komma åt att jobba framifrån och inte uppifrån var jag tvungen att hissa upp hela frontpanelen med alla kontaktorer och pressostater,

Jag ville byta kompressoroljan eftersom jag läst att propan som jag ska använda har en tendens att lösa sig till stor del i oljan vilket sänker viskositeten och kan äventyra smörjningen så jag skaffade ett steg högre viskositet- mineralolja. Kompressorn har fint oljeglas och dagens utförande har då en avtappningsplugg men det saknas på min modell från 1981 så jag kontaktade Danfoss som sa att man kan skruva loss oljeglaset, men det var bara det att de inte har packningen som reservdel ens till dagens kompressorer :::_), så jag fick bygga en lite plattform och ta en tur till Jula för att inhandla en st talja, eftersom jag kände att det annars lätt kunde bli ryggskott vid utlyftandet av kompressorn...samt bygga en liten plattform på pallbockar att skjuta ut pjäsen på,

Ut kommer fin kliniskt ren olja genom serviceporten:-), skräpet i bunken var där från början.


OK, dags att börja mecka in den nya vvx!, en rejäl pjäs det med, 36 kg koppar och rostfritt!,
Det blev en fin arbetsbänk inne i skåpet för lödningen!

Först ska oljeejektorn på plats,

Sedan resten av vätskeledningen med elektroniska expansionsventilen (utan drivspolen), torkarfilter och synglas. Det blev lite krokigt men det är verkligen kortast möjliga dragning med minmalt antal krökar. Rejält kortare än i originalutförande från 1981 iaf, Då fanns även ett vätskefilter, det har jar rationaliserat bort nu för minimerat flödesmotstånd.
Notera att synglaset redan visar torrt!  tummenupp

Sugledningens början med tryckuttag för elektroniska expansionsventilen på plats,

Påfyllning av ny kompressorolja. Jag fick ut 1,3 l, resten har väl läckt ut samt är kvar i koaxvvxlarna, men enligt dokumentation och vad jag fick ut av synglaset så ska det i 1,8 l, tog ett bra tag igenom serviceporten..


Nu kan vi snart sluta kretsen!

Idag har jag fixerat vvx + lött ihop tryck o sugledning, bild kommer senare,  samt pÃ¥börjat vacuumsugningen,
Pumpen en Pfeiffer proffsmodell  8), startade direkt, hade aldrig provkört den sedan jag köpte den. Fin bälgslang, va?
Vacuumetern började ticka ner och det kom vit rök från utloppet, fukten är på väg ut! Första halvtimmen bubblade det i oljan i pumpen, jag antar att det var fukten i den som började koka och gick ut, nu är det ren, klar olja i pumpen igen.
Efter 1,5 timme var jag nere på 17 mbar,
Är det i sin ordning eller gÃ¥r det för sakta? Ibland gÃ¥r vacuum upp lite grann till dÃ¥ kanske 20 mbar för att sakta sedan fortsätta nedÃ¥t, jag antar att det är mer fukt som kokar bort stötvis? Det känns rätt kallt pÃ¥ en del rör och pÃ¥  kompressorn.
Tänkte låta den gå nu över natten så får vi se imorgon.
Gonatt!!







« Senast ändrad: 01 februari 2014, 19:50:17 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #38 skrivet: 31 januari 2014, 10:12:05 »
Snyggt jobbat!!.. :)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #39 skrivet: 31 januari 2014, 10:43:16 »
Tack!
Tyvärr var vacuum 28 mbar nu i morse...
Jag stängde kranen och trycket började genast stiga.
Men så stängde jag även Rotalocken, och då visade det sig att trycket fortsatte att stiga ändå.
Skönt, då läcker det ngnstans mellan kranen och Rotalocken, och kanske inte i vp! Blir till att gänglimma allt där nu, kanske byta gummipackningen mot Rotalocken till teflon, eller göra ngn bättre koppling med flare o kopparpackning.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp- hjälp med min vakuumpump!!
« Svar #40 skrivet: 01 februari 2014, 12:13:37 »
Hmm, nu har jag tätat allt med gänglim utom 2 st pluggar som har koppar packning så det borde inte läcka (ej anslutet till vp).
Men det verkar svårt att komma under 6 mbar..? (Igår var jag nere på 4 mbar ifos, men det är ju ändå långt över vad pumpen ska klara, 0.5x10-3 mbar..)
Om man ändå kunde komma till 1 mbar så hade det väl varit OK för en kylmaskin.

Inget speciellt händer utom annat ljud när man öppnar ballastventilen.
Har kört en timme nu med bara bälgslangen, en avstängningskran och mina 2 T-kors med flareansl.
Har provat att knacka försiktigt på pumpen medan den går men ingen skillnad.
Det gurglar en del i utloppet men inga större mängder oljedimma kommer ut, bara vattenånga verkar det. Är detta normalt beteende?
Pumpen är en Pfeiffer DUO4A med rätt många år på nacken,den går på 220V..
Jag hittar inga manualer eller reparationsanvisningar pÃ¥ nätet, ngn som vet var det finns eller vad felet kan vara?  help
« Senast ändrad: 01 februari 2014, 17:28:00 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #41 skrivet: 01 februari 2014, 18:03:10 »
Nu skall jag se, DUO4 är den 'lilla' pumpen jag har och min går ned till ca 0.002 mBar med gaslast från tryckkammare och turbopump igång, dock tar det en ett antal dagar innan man är nere på den nivån.

---

Eftersom du anger  6 mBar sÃ¥ verkar du har nÃ¥got att mäta vakum med - hÃ¥ller sig vakumet även när du stänger av - dÃ¥ menar jag inte sekunder utan timmar!

Med en korrugerad vakumslang i rostfritt 1 meter med vakummätare i ändan och ansluten till DUO4 sÃ¥ brukar en strömavslag av vakumpumpen ger en tryckhöjning frÃ¥n 0.002 mBar till ungefär 0.01 mBar och sedan är det stabilt lÃ¥ng tid framöver 

kommer det vattenkondens även när insuget är helt tillstängd ? i sÃ¥ fall har du vatten/vattenemmulsion i oljan och ger inte mer i vakum av den orsaken, byt olja om du har nÃ¥got att byta till  (och du lär se om det fins vattendroppar i oljan eller om den verkar disig av vatten/oljeemulsion, är det mjölk sÃ¥ är det mycket vatten i oljan)  - jag har provat vanlig biltema kompressorolja av typen som statoil levererade pÃ¥ den tiden innan biltema bytte leverantör i en annan vakumpump (BOC-EDWARD) och det gav tom bättre sugresultat än oljan som fanns med innan (var ganska brun vilket indikerar att den hade ganska mÃ¥nga körtimmar - olja i en vakumpump mörknar och svartnar med tiden pga. att den vakumsugna luften blir väldigt het under kompressionen och oljan oxiderar av det)

Därefter fÃ¥r du köra med öppen ballast och stängd insug  (sÃ¥ att det suger märkbart med luft via ballasten - vilket hörs och risken stor att det kommer att sakta ryka oljedimma ur utloppet) sÃ¥ att oljan vädras igenom under pumparbetet under nÃ¥gra dygns drift.   

Sedan om det är begagnad pump och välkörd så kan du ha problem med att backventilen inte stänger som den skall (jag fick renovera min då olja hade härdat sig både i ballasten så att den inte sög och i pilotventilen som styrde backventilen )

Om allt fungerar och när man stänger av pumpen (med tillstängd insug och full vakum efter en lÃ¥ng körning)  skall det höras ett ganska mjukt litet 'dunk' dÃ¥ backventilen stänger mot sugsidan. Hörs det inget sÃ¥ har pilotventilen som är eletrisk styrd av en 'generator' pÃ¥ motorsidan fastnat i nÃ¥got mellanläge av härdad olja etc. och det sipprar in luft den vägen och det är svÃ¥r att fÃ¥ full vakum samt att stora ventilen inte stänger och gör att hela sugsidan kan bli fylld med kompressorolja när det sugs baklänges efter man stängt av pumpen...

Dom här backventilerna mÃ¥ste motioneras dÃ¥ och dÃ¥ - vilket inte sker i högvakumlaboratorierna  dÃ¥ dessa stÃ¥r och gÃ¥r dygnet runt, Ã¥r efter Ã¥r i kanske 5-6 Ã¥r innan service...

Du får dränera pumpen på olja på kompressorsidan (du behöver inte tömma på motorsidan) och ta av framdelen så ser du den delen som har med backventilen att göra - det finns också en L-format rör till suganslutningen om jag mins rätt som bör kolla ang. dess infästnings tätning (allt är O-ring och är inte som den engelska vakumpumpar med stansad papp/gummi...). Backventilen har en stor kolv som med lufttryck via pilot-ventilen stänger insuget när kompressorn stannar, och stängs inte förrän vakumpumpen är i full fart då elektromageneten drivs av en egen generator som sitter i motorn (styr också startapparaten och kopplar bort startkondingen när det är rätt varvtal inom vädigt smalt intervall - vilket innebär att startkondingen kan vara inkopplad och pumpen brummar lite extra en god stund innan kompressorn blivit varm och snurrar lättare och närmare synkron varvtal).

Här fÃ¥r man agera försiktigt dÃ¥ det är svÃ¥rt med reservdelar, men i mitt fall sÃ¥ satt ankaret i pilotventilen hÃ¥rt fast inte helt i botten och därmed läckte en aning luft genom huvudkolven - som om det var limmat med ihälld epoxylim och pÃ¥ nÃ¥got sätt lyckas jag fÃ¥ loss den utan att skada det övriga (man vet ju heller inte ur det riktigt skall se ut - förrän delarna har gÃ¥tt isär) det finns en gummiduk i ändan med ett litet hÃ¥l pÃ¥ ventilhÃ¥llaren (med spole om) som ankarens nÃ¥lspets skall täta emot - vad försiktig när du försöker fÃ¥ loss ankaren dÃ¥ den delen troligen inte gÃ¥r att reparera om man har sönder den   

---

Sedan när det gäller att fÃ¥ saker tätt sÃ¥ kan du glömma det här med teflon tejp - det gÃ¥r inte att fÃ¥ det tätt - i allafall för vakum. Det jag har kör med är gängtätning 561 frÃ¥n loctite, andra säger 567 och 577 men jag har inte provat dessa.  Du mÃ¥ste lÃ¥ta det härda i 24 timmar innan du vakum/trycksätter förbindningen sÃ¥ att det hinner härdas

Har du fÃ¥tt tätt pÃ¥ din rör, kopplingar och/eller slangkit sÃ¥ skall i princip ovan nämnda biltemas manometernÃ¥l  nedsugen nere vid en högra skruven som hÃ¥ller skalan, inte röra sig mer än barometerstÃ¥ndets skiftningar upp och ned  ens efter en vecka under vakum (syns ännu bättre med en mBar-absolutmätare) och isolerad/avstängd vakumpump, stiger det sakta sÃ¥ är det inte tätt och jag fick strula med detta i flera mÃ¥nader innan jag hittade lösningar som verkar tät över tiden - vilket i praktiken innebär bara koppar/metallrör, hÃ¥rdlödning, konade kopplingar och sÃ¥ fÃ¥ kopplingar med gängtätning som möjligt - inga slangar i gummi eller syntetmaterial!!   

Även om du kör med metallbrickor som tätning eller använder konade flänsar (flare)  sÃ¥ mÃ¥ste det kollas att det är tätt - högvakum är förjävlig pÃ¥ att indikera läckor...

« Senast ändrad: 01 februari 2014, 18:18:41 av xxargs »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #42 skrivet: 01 februari 2014, 19:29:50 »
OK, men hur lång tid borde det ta att komma ned till 1 mbar? Turbopump?
Jag har absolutmätare, dock beg så jag vet förstås inte om den visar fel, verkar dock lite använd:

Med typ 10 mbar på mätaren ser jag ingen som helst tryckändring när jag slår av vacuumpumpen. Det klickar/dunkar till fint, jag tror att det är OK där.
men vadd menar du med pilotventilen, jag tycker det ser ut som att det bara är en elmotor som driver en axel in i pumpen, var sitter generatorn och själva pilotventilen?Så här ser pumpen ut:
Hade som sagt ut den stora ventilen, den sitter bakom de 4 skruvarna, right?:

Innanför sitter 3 kolvar med olika diametrar och på den längst in, under vacuumintaget på pumpen så sitter en gummring som ska täta när pumpen slås av. Allt det där var rent och fint och man kunde både flytta de 2 andra kolvarna utefter stången de alla 3 sitter på, och vrida dem runt.
Gällande kondens/rök så vet jag inte om det är ånga eller kolväten, idag såg jag att insidan på avluftningsslangen som jag har lett ner i en oljedunk iaf är ngt oljig på insidan, men inga stora mängder dirkekt.
Oljan är ny och korrekt typ enligt säljaren och den ser ut så här när jag kört 10 minuter idag:

Några få bubblor endast och ingen mörk färg. Igår var den mer mjölkig men det gick bort efter typ en timmes körning. Jag lossade oljeppåfyllningen på toppen och noterade en usel o-ring, så jag bytte den nu till en ny, men det påverkar troligen inte, man ska kunna fylla på olja under drift enligt de manualer för lite nyare Pfeiffer pumpar jag hittat. (Har du ngn manual för DUO004A, de verkar inte finnas på internet?)

Ja, det ryker nog lite mera när jag kör med öppen ballast, dock får jag uppfattningen att det inte suger in luft via ballastventilen, utan blåses ut, är detta kanske en felindikation?

Citera
Du får dränera pumpen på olja på kompressorsidan (du behöver inte tömma på motorsidan) och ta av framdelen så ser du den delen som har med backventilen att göra - det finns också en L-format rör till suganslutningen om jag mins rätt som bör kolla ang. dess infästnings tätning (allt är O-ring och är inte som den engelska vakumpumpar med stansad papp/gummi...). Backventilen har en stor kolv som med lufttryck via pilot-ventilen stänger insuget när kompressorn stannar, och stängs inte förrän vakumpumpen är i full fart då elektromageneten drivs av en egen generator som sitter i motorn (styr också startapparaten och kopplar bort startkondingen när det är rätt varvtal inom vädigt smalt intervall - vilket innebär att startkondingen kan vara inkopplad och pumpen brummar lite extra en god stund innan kompressorn blivit varm och snurrar lättare och närmare synkron varvtal).
...).
Dränera? Den stora kolven har jag hittat, sitter innanför denna lucka som sagt:
Men hur kommer jag åt själva pilotventilen och elpylarna/spole? Måste jag dela pumphuset med de 4 skruvarna eller ska jag montera bort motorn?
Å andra sidan kanske det inte behövs om nu backventilen fungerar som den ska?
Men detta med olika varvtal, brummande osv har jag inte märkt ngt av, låter likadant hela tiden.
Som sagt, detta fattar jag inte hur jag ska komma åt, ser inga luckor eller skruvar förutom själva ballastventilen (ska man demontera den på ngt vis för att kolla ngt?)

Edit:
OK, tack för klarläggandet här, Xxargs, jag fortsätter i denna tråd när jag fått isär pumpen imorgon! http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48660.msg569778#msg569778

Jag kör inte med teflontejp, Loctites gängtätning fr gas, olja o vatten (Gängtätning LOCTITE 148 gas, olja, vvs, varför finns inga datablad för just den hos Loctite??, aha tydligen samma som Loctite 577, och kan täta omedelbart mot låga tryck, i vakuumfallet måste man väl kunna anse att det är lågt, max 1 bar ju..). Ska iaf få härda inne här nu över natten.

Jag hade en gummitätning i flarekopplingen mot Rotalock när jag körde mot vp, men har bestämt att fixa ett 1/4"-rör med flare-ändar för den anslutningen när jag väl ser att jag kan få vacuum. Inga gummislangar!

Ja, detta kräver sin man, det är tydligt...jag misstänker att detta område om möjligt fuskas ännu mera med än utsläpp av F-gaser... >:(
Hur många anläggningar blir i praktiken evakuerade till 1 mbar under ens 10 minuter..?
« Senast ändrad: 08 februari 2014, 16:14:55 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #43 skrivet: 01 februari 2014, 20:02:28 »
hmm - du hade en betydligt modernare pump än den jag har - så den kan vara byggd annorlunda inuti...
... så allt jag skrev kanske inte är aktuellt för din del utan styrningen har dom löst på annat sätt - i så fall kan jag inte hjälpa till...


har du kollat hur mycket vakum du får med enbart korrugerade vakumslangen med enbart vakummätaren inkopplad och ingenting mer, hålen behöver inte vara stora för att hålla pumptrycket över 1 mBar och det räcker att man missar på ett enda ställe

En sådan pump borde gå ned under 1 mBar i området antal, kanske 10-tal sekunder för att tömma den korrugerade slangen på luft...

tar det minuter så är det något problem med pumpen...


i övrigt gillar jag ditt sätt hur man vakumsuger - inte en cm gummislang utan allt är i metall och även dimensionen på korrugerade vakumslangen mellan vakumpumpen och det man suger borde man se hos varenda en som håller på med proffesionell kyla och skall torka system med vakum istället för skämten med långa 1/4 - 3/8-dels slangar genom manometerstället som är den vanliga synen...
« Senast ändrad: 01 februari 2014, 20:08:29 av xxargs »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av vvx i en gammal vp
« Svar #44 skrivet: 01 februari 2014, 20:10:54 »
hmm - du hade en betydligt modernare pump än den jag har - så den kan vara byggd annorlunda inuti...
... så allt jag skrev kanske inte är aktuellt för din del utan styrningen har dom löst på annat sätt - i så fall kan jag inte hjälpa till...


har du kollat hur mycket vakum du får med enbart korrugerade vakumslangen med enbart vakummätaren inkopplad och ingenting mer, hålen behöver inte vara stora för att hålla pumptrycket över 1 mBar och det räcker att man missar på ett enda ställe

En sådan pump borde gå ned under 1 mBar i området antal, kanske 10-tal sekunder för att tömma den korrugerade slangen på luft...

tar det minuter så är det något problem med pumpen...

Modernare? Ok, har du ngn bild på din? Alla jag sett till salu på nätet ser ut som min, möjligen med undantag för hur motorn ser ut iaf.
Varför finns det ingen dokumentation på Pfeiffers hemsidor eller ngn annanstans öht, om just DUO004A?!
Ja, jag har kört med enbart mätaren och iofs en kran + ett extra flare-T, men allt är limmat som sagt, imorgon även härdat då..ligger i utblåset från min överstressade laptop just nu... ::)
Ok, det tar kanske 2 minuter att nå 10 mbar, då är ngt fel i pumpen. :-\
Får öppna o titta innanför huven imorgon då!
« Senast ändrad: 01 februari 2014, 20:16:41 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 685
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!