0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
The H62-E is an evaporator optimised for R407C for use in high-efficiency ground source (brine/water) heat pumps with capacities of 3-30 kW.The heat exchanger features innovative Micro Plate technology that improves heat transfer and reduces the amount of material used.To meet demands for higher COPs in heat pumps, the H62-E is designed to work efficiently with close temperature approaches, while a low pressure drop on the brine side reduces the pump power and keeps the overall COP high.The low hold-up volume reduces the refrigerant charge and offers valuable savings.
Tack för den inputen.Just gashastigheten borde man kunna optimera, dessa uppgifter får man från programmet.Vad ska jag sikta på?Givet att massflödet är korrekt förstås.. det används som input till Danfoss program, kan jag anta att mitt massflöde kommer att bli det samma som jag fått fram med Lödläckans kalkyl i våras, eller kan det förväntas ändras pga andra vvx i kretsen?Och vad ska jag tycka om en evaporator/kondesnor som är "speciellt framtagen" för R407 eller R401?Det är ju blandgaser, är det bättre att ta andra vvx som är avsedda för homogena köldmedia (som R22 eller R290)?
ett byte av kondensor som har ett gynnsammare värmeövergångstal ger för samma temp på värmebäraren en lägre temp på "hetgasen" och därmed ett lägre kondenseringstryck. du kan ju själv labba med kalkylbladet för att se hur massflödet ändrar sig vid olika kond. tryck och olika hetgastemperaturer.
300 gram, eller där omkring. här rör det sig om 1-2 kg.
du skall bygga på en befintlig kompressor så då blir det att anpassa kondensorn till den så att det blir underkylning. vad förångaren lämnar ifrån sig är beroende av underkylningen. är det inte bättre att satsa på ett nytt aggregat, ex.ctc ,nibe,ivt eller något annat istället för att laborera med R290 som är gasol och explosionsfarligt.
visst är det så att det är små mängder men gasolgasen söker sig nedåt och ansamlas och när (om) det smäller så är det mängden som gör smällen. en släkting till mig omkom vid gasolexplosion i en husvagn.
Propane gas detector, in addition to smoke detector, now standard in all RV units. It's always located close to the floor, since propane is heavier than air. [However this theory is being re-examined because propane travels with convection -- some tests have shown placing the detector at a higher point may in some cases be more effective.]
Du får dränera pumpen på olja på kompressorsidan (du behöver inte tömma på motorsidan) och ta av framdelen så ser du den delen som har med backventilen att göra - det finns också en L-format rör till suganslutningen om jag mins rätt som bör kolla ang. dess infästnings tätning (allt är O-ring och är inte som den engelska vakumpumpar med stansad papp/gummi...). Backventilen har en stor kolv som med lufttryck via pilot-ventilen stänger insuget när kompressorn stannar, och stängs inte förrän vakumpumpen är i full fart då elektromageneten drivs av en egen generator som sitter i motorn (styr också startapparaten och kopplar bort startkondingen när det är rätt varvtal inom vädigt smalt intervall - vilket innebär att startkondingen kan vara inkopplad och pumpen brummar lite extra en god stund innan kompressorn blivit varm och snurrar lättare och närmare synkron varvtal).
hmm - du hade en betydligt modernare pump än den jag har - så den kan vara byggd annorlunda inuti...... så allt jag skrev kanske inte är aktuellt för din del utan styrningen har dom löst på annat sätt - i så fall kan jag inte hjälpa till...har du kollat hur mycket vakum du får med enbart korrugerade vakumslangen med enbart vakummätaren inkopplad och ingenting mer, hålen behöver inte vara stora för att hålla pumptrycket över 1 mBar och det räcker att man missar på ett enda ställeEn sådan pump borde gå ned under 1 mBar i området antal, kanske 10-tal sekunder för att tömma den korrugerade slangen på luft...tar det minuter så är det något problem med pumpen...
går det någon kabel in i vakumpumpdelen ?? - spolen måste ha ström och din motor verkar ha 2 kondingar - finns det någon burk som sköter in och ur inkopplingen av startkondingen ??
har man inte det alternativet eller att kondensor är överdimmensionerad och kan rymma hela laddningen och/eller vill hålla ned mängden köldmedie så kan man titta på vevhusvärmare på kompressorn och kanske också termostat/timer så att kompressorn inte startar förrän efter en god stunds värmning så att en del av propanet hinner koka ur oljan innan kompressorn startar.
i övrigt gillar jag ditt sätt hur man vakumsuger - inte en cm gummislang...
Tackar!! Undrar vem som lärt mig det? Det har även slagit mig hur lite färdiga anslutningsprylar det verkar finnas för seriös vacuumpumpning, allt verkar ju vara uppbyggt kring dessa långa gummislangar...obegripligt när man tänker efter.Man får löda ihop ngt egentligen, det jag har nu är rätt skrymmande, massa övergångsgängor och med onödigt långa, trånga passager även om det är rensat från schräderventiler.
Over pressure leaksIn the event of a leak from an over pressure system, the gas that escapes generates ultrasound on the sides of the perforation : the turbulence of a pressure leak is generated in the atmosphere. The ultrasound are propagated towards the detector and its sensor. Consequently, over pressure leak surveys are easy to operate and effective.Under pressure - vacuum leaksThere is one key difference between a vacuum leak and a positively pressured leak – the turbulence is travelling away from you into the pipe in a vacuum leak. So a vacuum leak is inherently quieter than a positively pressured leak.This has a big impact upon your choice of sensor:A vacuum leak is going to be quiet.A small vacuum leak is going to be even quieter.For these reasons, the best choice of sensor is probably the Extended Distance Sensor.Types of gases concernedThe noise we hear is generated by turbulence which is itself a result of friction and differential pressure. Gases do not have the same physical properties and so it is clear that the ultrasound levels produced by different gases – even with the same leak site and the same pressures and flow rates – will not be the same.Air, steam, Nitrogen, Oxygen, CO2, CO, Hydrogen and Argon tend to behave in a similar manner and have similar levels of detectability.Hydrocarbon gases such as Methane, Ethane and Propane are also reasonably easy to detect.Higher hydrocarbons tend to have lower levels of molecular friction and therefore do not tend to produce the same amount of noise.Leak Survey HandbookSDT published a reference guide: the leak survey handbook. It provides information on about finding leaks, implementing a campaign to search for leaks and quantifying an estimation of air loss (for compressed air leaks only). you can download this guide here.
PROVTRYCKNING Skall alltid utföras vid nyinstallation och när större ombyggnad sker. (Mer än 2 st lödningar / rör) Provtryckning med gas av kyl- och värmepumpsinstallationer med ett övertryck över 3 bar skall utföras enligt följande program. Programmet förutsätter att ingående komponenter såsom kompressorer och tryckkärl, tidigare är tryckprovade till 1,43 x beräkningstrycket (högsta tillåtna tryck). Vid smältsäkring, mättnadstrycket vid 65ºC x 1,43 Tryckprovning av kompressorer 1,1 x beräkningstrycket Platsmonterade rörledningar och rörsystem i enhetsaggregat skall provtryckas med ett tryck motsvarande 1,43 ggr beräkningstrycket. Rörledningar i enhetsaggregat (och objektgrupp 5) och kompressorer kan provtryckas med 1,1 X beräkningstrycket. Provtryckning av rörledningar inom objektgrupp 1 - 3 utförs av ackrediterat kontrollorgan i tredjepartställning. Provtryckningsnivå vid säkerhetsventil i bar System med smältsäkring Säkerhetsventil (bar) Provtryck (bar e) Köldmedietyp Provtrycksnivå (bar e) R12 16,2 R22 20,8 R134a 24,2 etc...• Provtrycket skall vara 1,43 x beräkningstrycket (högsta tillåtna tryck) och trycket skall upprätthållas i minst en halv timme. • För att undvika att provtrycket blir för högt skall påfyllningsledningen förses med reduceringsventil och två av varandra oberoende tryckbegränsningsanordningar (t ex dubbla säkerhetsventiler) med ett öppningstryck på 1,15 x provtrycket. • Vid provtryckning av ledning med en inre diameter upp till 75 mm (2 5/8)får endast provningspersonalen vistas närmare än 5 meter (riskzon) från ledningen. • Vid provtryckning av ledning större än 75 mm får inga personer vistas i de lokaler ledningen är dragen (riskzon). • Riskzon skall utmärkas, t ex genom skyltning eller avspärras på lämpligt sätt. • Sedan tryckprovning utförts, skall trycket sänkas till högst 75 % av provtrycket och täthetsprov utföras, varvid tätheten kontrolleras och ledning undersöks med avseende på kvarstående formförändring. • Provningen skall ledas av sakkunnig person. • Under tryckprovningen får normalt ej arbete, t ex efterdragning, utföras på trycksatt system. • Kontroll av provningsutrustningen skall ske regelbundet. • Efter utförd tryck- och täthetsprovning skall intyg utfärdas. Vid tryckprovning skall tryckavsäkringsutrustning vara demonterad och anslutning pluggad (gäller ej vid smältsäkring). Vid täthetsprovning i samband med tryckprovning med gas får endast ofullständigt halogenerade köldmedier, t.ex. typ R22, R134a, R404A tillsättas som spårgas. Erforderlig mängd köldmedium beräknas enligt följande: 0,25 * Köldmediesystemets inre volym i m³ * provtrycksnivån i bar. För mindre system (V < 0,5 m³) kan erforderlig mängd köldmediegas tillsättas genom uppfyllning av köldmediesystemet från atmosfärstryck till ca 0,5 bar, förutsatt att omgivningstemperaturen för hela systemet är ca 20°C. Obs! köldmediet skall fyllas i gasfas
VAKUUMSUGNING Fukthalten i ett kylsystem får ej vara högre än 35 ppm. Omgivande temperatur skall vara högre än +10°C för hela systemet. Tryckmätare skall kunna läsa tryck på både låg- och högtryckssidan samtidigt ner till ett tryck på ca 3 mbar. För platsbyggda system gäller: 1. systemet evakueras till ett tryck av 3 mbar varefter ventil mellan vakuumpump, och system stängs. 2. Systemet fylls till atmosfärstryck. 3. Systemet evakueras till minst 3 mbar, varefter ventil mellan vakuumpump och system stängs. 4. Trycket i systemet får under följande 5 minuter inte stiga. Om tryckstegring sker, repetera från punkt 2. 5. Systemet skall fyllas med köldmedium till lägst atmosfärstryck snarast efter färdig evakuering och kontroll. Det går fyra gånger snabbare med 3/8” slang, jämfört med ¼” slang.
Får man fråga vad expansionsventilen och regulatorn kostade?
De priserna skulle man behöva 50% på, men det kanske är som med SKF:s listpriser, ingen handlar till dem, alla har rabatt.
Heat Pump UnitEC59-40WithSanyo Scroll compressorRefrigerantPropane R-290Testing conditionHeating capacity: 11.0 to 14.1 kWCooling capacity: 7.0 to 11.0 kWHeating COP: 2.67 to 4.98Cooling COP: 1.66 to 3.88Temperature Warm fluid: Outlet 35° to 55°CTemperature Brine: Outlet 0° to -6°CWarm Fluid: (Water) Temp. diff: (inlet/outlet) 5°KBrine: (Propylene Glycol 39%) Temp. diff: (inlet/outlet) 3°KPressure drop Warm Fluid (condenser): 4.0 to 5.5 kPaPressure drop Brine (evaporator): 11,5 to 19.0 kPa
Tänk på att coopack bara skriver kyl-COP då den inte räknar med inmatad energi som 'nyttig' energi utan ett 'avfallsproblem' när man generar kylavärme-COP är kyl-COP + 1
Dvs. kondensatet skall gått igenom suggasvärmeväxlaren innan den når expansionsventilen!
Jag har inte läst alla posterna men ligger du inte väldigt nära vad kompressorn är specad att ge? Jag tänker då på inlägg #77 där du skriver om data från ett datablad med R22 och det ligger ganska nära vad du har mätt?Stämmer kompressorns strömförbrukning med vad man kan förvänta sig utifrån databladet? Och är det endast kompressorns effektförbrukning du mäter eller är det något mer som ligger med efter mätaren?
COP 3.51 vid 35/5 och 11,1 K överhettning o 8,3 k underkylning. Så mina nuvarande 3,45 vid 37/1 kanske inte är så illa ändå.
har dribblat med mitt kalkylblad och temperaturkolummen, i multichannels lista, för 45 graders värmebärare. det finns ju inga uppmätta gastryck så jag har utgått från temperaturerna. bifogar 2 diagram. ett med den hetgas temp som är angiven och ett med ändrad hetgastemp. i övrigt så är det decimalskillnader.
karlmb: har inte svarat för att jag inte har satt in i siffrorna från MC och/eller jämfört med dina värden och därför har inget att tillägga - Jag skulle också vilja ha en äldre anläggning som du, där man kan prova på olika sätt och försöka få siffrorna att stämma med verkligheten - då är lite mer motiverande så att sitta och nörd-räkna och försöka lista ut vilka mätfel man gör eller mäta och räkna ut indirekta värden som man inte kommer åt att mäta på ;-)En sak som du kanske skall ta en titt på är båda kompressorers datablad och däri uppgivna värden - det kan vara så att MC kompressor har bättre isentropisk verkningsgrad än din kompressor och det får effekter på COP.Dock bör din isentropiska verkninsgrad vara en bit över 50, kanske tom. en liten bit över 60% medans 70% är nog lite utopiskt om inte kompressorerna är bra stora och effektkapaciteten närmar sig 3-siffriga antal kW
Din kompressor har väl gått några mil också, även om det inte gör nån större skillnad så måste den vara lite sämre än en ny, med lite större internläckor och lite kortare slaglängd på kolvarna av glappet i vev och kolvbult osv.
Det stämde bra att det var säkerhetsgränserna som spelade mig ett spratt. Jag hade den på 1 K, samtidigt som jag sänkte till 1K i börvärde, tack Cougar!När jag sänkte säkerhetsgränsen till 0,2 kan jag utan problem köra bör på 0.5K. Men då visade det sig att jag har för lite propan i systemet, får fylla i 100g eller så. (Blev helt usel COP och en hetgas på typ 45 gr...). Återkommer när jag fått i lite mer gas!
inser att jag inte tänkt klart. det är en kombinerad underkylare- överhettare. min undran är då om vätsketemperaturen före exp vent... är den närmast suggastemperaturen eller närmast inkommande värmebärare
Kanal Värde TidEft exp -1.75 160116 21:22Före exp 12.56 160116 21:22Hetgas 82.25 160116 21:22KB-in 2.37 160116 21:22KB-ut 0.43 160116 21:22Utetemp -8.68 160116 21:22VB-in 32.56 160116 21:22VB-ut 37.12 160116 21:22El total 3.35 160116 21:22VB-flöde 25.80 160116 21:22
har provat i mitt dokument, bifogar 2 st, det behövs en sugtrycksmätning för att få ett bra besked men som det ser ut så verkar det som om kompressorn får mer än 10 % återkoppling från kondensornen ny registrering där Lp, suggastemp, förångartemp,vb in, vb ut,hetgas, inlopp exp vent. ingår
Man kommer inte åt ditt google dokument.47*C i hetgas är orimligt, även om det är teoretiskt (kan visserligen bero på teorin ).
karlmb, det bifogade labbdokumentet 20 jan har en inmatad hetgastemp som ligger utanför tabell därför har det blivit knas. prova med lägre temp. som det står i noteringsrutan.. använd relevanta värden
lågtrycksidan är minst lika viktigt då låg absoluttryck ger varm hetgas...