Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 01 februari 2016, 20:36:21 »

lågtrycksidan är minst lika viktigt då låg absoluttryck ger varm hetgas...

Jo jag vet, men det mäts kontinuerligt av Carelstyret, de var siffror från den jag använde. Hade en HP-givare inkopplad också, men den har jag lyckats paja så den fungerar inte.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 01 februari 2016, 20:18:25 »

lågtrycksidan är minst lika viktigt då låg absoluttryck ger varm hetgas...
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 januari 2016, 23:39:35 »

karlmb,  det bifogade labbdokumentet 20 jan har en inmatad hetgastemp som ligger utanför tabell därför har det blivit knas. prova med lägre temp.  som det står i noteringsrutan.. använd relevanta värden

Tack, det var den tröga tableten jag hade med mig i källaren som är skyldig till det, blev . istf , i några fall och jag missade att korrigera i datorn på ett ställe.
Nu ser det betydligt mer realistiskt ut, fast nu räknar den fram bara halva den avgivna kondensoreffekten jfrt med verkligheten, så det är nåt mer fel. Har kollat alla kommatecken nu iaf så det ska inte vara det.
Jag får ta och köra en gång till och mäta högtrycket förstås!
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 27 januari 2016, 19:16:32 »

karlmb,  det bifogade labbdokumentet 20 jan har en inmatad hetgastemp som ligger utanför tabell därför har det blivit knas. prova med lägre temp.  som det står i noteringsrutan.. använd relevanta värden
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 24 januari 2016, 22:10:22 »

Värme-cop, jag jämför inmatad el med avgiven effekt i kondensorn, mha Logger 2020, se min signatur nedan.
Uträkningen längst ned stämmer bra med vad Logger 2020 räknra fram.
Det jag inte matat in i arket, är högtrycket, vilket jag dumt nog inte mätte, ska se om jag kan göra en ny körning med alla värden.
Ej heller kb-flödet, det är antaget och kan inte mätas.
11 kW..jo det har jag nog fått ur den, men det är på sommarn när kb in är över +20...
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 24 januari 2016, 16:25:03 »

Räknar du i kyl-COP eller värme-COP.

Får inte ihop det hela - för om du matar in ca 3.5 kW in i kompressorn , noll grader i insug och 95 grader ut och gas som sedan kondenseras i kondensorn så måste värmemängden i kondensorn efter kondensation ligga runt 11KW så vida kompressorn inte pumpar en ganska stor andel flytande mängd köldmedimassa på sin utlopp och leker vätske-värmeelelement - annars så kokar kompressorn då den enda vägen kompressorn kan göra sig av med värme är med varm hetgas i tillräckligt stor mängd eller snarare vikt per tid.

Med andra ord mäter du flödena på brine och varmvattensidan rätt när du kalkylerar värmemängderna där - fel där får väldigt stort genomslag i beräkningarna...  eller så mäter du energiförbrukningen fel...

Du har väl synglas på kondensledningen och kan verifiera att det är kondensat (utan gasbubblor) som går till expansions och därmed utesluta att en stor del av gasmängden i gasform bara snurrar i systemet...
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 23 januari 2016, 23:05:32 »

Elförbrukningen är den som mäts upp (brydde mig inte om cosfi utan provade bara ut strömmen tills det blev rätt), dock inkl kb o vb pumpar, dessa drar ca 350W om jag inte minns fel.
Grejen är att verkligt cop är ca 2,2 ..
Det verkar som att det är väldigt känsligt att gå upp i kondensringstemp alt ner i förångning, sommartid kan jag lätt komma upp i 3,5  iaf.
Jag har antagit 3 K minskning av kondensattemp, resp 1,7 K ökning av sug-gas i suggas vvx, sistnämnda eftersom det ger 0 K i öh ut från förångaren.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 23 januari 2016, 17:01:22 »

Provade att flytta lite ingångsdata till coolpack

Något är fel i arket - och det är nog främst på uppskattningarna av flödet och brinesidan gissar jag, är eleffektsförbrukningen verkligen rätt och med rätt cos(fi)  ??

skall man få 95.7 grader hetgastemperatur från kompressorn med 3.429 kW elektriskt matad in i motorn och utan termiska förluster kring kompressorn,

så borde värmeproduktionen ligga runt 11 kW på kondensorsidan och kompressorn har en isentropisk verkningsgrad av ca 0.397 - vilket inte är speciellt bra då de borde ligga runt 0.60 - 0.67 - kort sagt kompressorn måste trycka ut sig ca 22.6 gram komprimerad propan i sekunden vid 95.7  grader C om den inte skall bli ännu varmare med denna effektinflöde och när den kondenseras till +17 grader så blir värmeproduktionen runt 11 kW. kyl-COP hamnar då runt 2.23 och värme-COP blir då 3.23

En annan avvikelse är att en fungerande suggasvärmeväxlare med 0.3 i värmeöverföring (vilket stämmer med hur mycket kondensatet kyls)  så borde suggasen in i kompresson bli ca 3.7 grader C varm och inte som nu strax över 0 grader. Nu är suggasvärmeväxlaren intergrerad med resten av evaporatorn så värmen kan sugas andra vägar från kondensatet - men också kan indikera att suggasen som går in i suggasvärmeväxlaren inte är helt torr och slukar värme.

Är trycken på riktigt uppmätta värde eller är det uppskattat på temperatur?

- nu har jag kört arket i open office och beräkningarna har inte fungerat så det kan vara saker jag har tolkat fel här när det tex gäller flödersberäkning av brine och hetvatten
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 23 januari 2016, 16:29:49 »

Sugtrycket det uppmätta av Carel-systemet.  Brukar stämma bra med manometer.
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 23 januari 2016, 13:28:41 »

jag menar verkligt avläst sugtryck, inget som är antaget på grundval av suggastemperatur. eftersom allt är integrerat i förångare/kondensor/underkylare/hetgasväxlare så är avläst sugtryck vad man måste utgå från. sedan är köldbärartemperaturen det enda som är stabilt att utgå från för att se vad som händer vid ändring
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 januari 2016, 21:32:09 »

Man kommer inte åt ditt google dokument.

47*C i hetgas är orimligt, även om det är teoretiskt (kan visserligen bero på teorin :) ).

Ja, den tror även att avgiven effekt är 30 Kw.. Något är fel.
Fick det aldrig att fungera att dela på google drive, har bifogat xlsx-fil nu i föregående inlägg, sorry!
Skrivet av: gossen
« skrivet: 22 januari 2016, 16:27:20 »

Man kommer inte åt ditt google dokument.

47*C i hetgas är orimligt, även om det är teoretiskt (kan visserligen bero på teorin :) ).
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 januari 2016, 21:31:47 »

Ja, det läser jag av från Carelen. Jag ändrade ditt antagna värde.
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 21 januari 2016, 21:19:39 »

ett sugtryck till att börja med, eller ??
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 januari 2016, 21:07:39 »

har provat i mitt dokument, bifogar 2 st, det behövs en sugtrycksmätning för att få ett bra besked men som det ser ut så verkar det som om kompressorn får mer än 10 % återkoppling från kondensorn
en ny registrering där Lp, suggastemp, förångartemp,vb in, vb ut,hetgas, inlopp exp vent. ingår

Eminent Lödläckan!
Jag har tagit ditt andra dokument och matat in allt från en körning som gick stabilt större delen av natten, (var nytt köldrekord här för i vinter, -22 eller så, de hade prognostiserat omkring -12...Men vi bor tydligen just nu i ett köldhål här vid sjön ovanligt nog, uppe på en höjd var det nästan 10 grader varmare, känns naturligt men så brukar det nästan aldrig vara. Det blev imma som frös på bilrutorna när jag körde upp där.. Vet inte vad vi ska vara mest glada för, att vp precis klarar att hålla huset varmt utan tillskott, eller att gammdieseln med nytt batteri faktist går att kallstarta så här långt!  ::))
Iaf, bifogar resultatet.
Märkligt är att i min Androidplatta eller i Openoffice på datorn, så vägrar den beräkna köldmedieflödet, vilket ger en rad följdfel, i Goggle drive funkar allt som tänkt däremot verkar det. Om ni får samma så prova att läsa in det i Goggle drive. Jag ville länka dit direkt men får det inte att fungera så jag bifogar en .xls-fil istället.
Kollade upp detta med vilken slags öh-vvx det egentligen är, och hade förstås kommit ihåg fel, det är en liten vätska/suggas (inte hetgas/suggas!) vvx i Multichannel: http://multichannel-nu.danaweb1.com/CustomerData/Files/Folders/6-documents-to-download/116_fl-desschema-ec59.pdf
Jag antog några mindre tempdiffar i vätska/suggasväxlaren för skojs skull. (3K på båda sidor)
Ser ut som att teoretiska värmeCOP är över 5, med en teoretisk hetgastemp på 47  °C, medan jag ligger på ca  COP=2 resp 95 °C...
Är detta den slutliga domen över kompressorn? Den producerar mer värme än tryck..
Eller var kompressorerna så här usla 1981?
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 20 januari 2016, 16:51:43 »

har provat i mitt dokument, bifogar 2 st, det behövs en sugtrycksmätning för att få ett bra besked men som det ser ut så verkar det som om kompressorn får mer än 10 % återkoppling från kondensorn
en ny registrering där Lp, suggastemp, förångartemp,vb in, vb ut,hetgas, inlopp exp vent. ingår
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 januari 2016, 22:15:20 »

5,3% istf 6% kanske.
Nej jag tror inte det är problemet. Den klarar nog inte mindre öh än nånstans 1,4-1,5K helt enkelt.
Multichannel har själva kört div tester och där genomgående kört med 1 K, det var därför jag ville göra det också.
Jag vill ju maximera underkylningen för maximal effekt och därmed COP. Men när jag kommer till en viss fyllning så sticker ju hetgasen iväg, och då är ju det sista man kan göra att trimma ned öh så långt det går. Hetgasen sjunker 4-5 grader om jag minskar öh från 1,6 till 1,5 K, vilket känns mkt men det kanske det inte är?
Hur beter sig en kompressor som är lite sliten? Jag vet ju endast antal timmar den gått, samt att den gått med vbcp kopplad åt fel håll..
Skrivet av: gossen
« skrivet: 17 januari 2016, 18:48:35 »

Hur mycket öppnar din exv vid 1*C ÖH?  Jag tänker att om den endast är 6% öppen vid 1.5k så ligger den extremt nära helt stängd vid 5k öh? Kan det vara ett problem?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 januari 2016, 11:34:45 »

Just nu med 1,5 k i öh, ligger suggastemp på -0.7 och förångningstemp på -2,3
Eexv öppen 6%
Övriga värden :
Kanal   Värde   Tid
Eft exp   -1.81   160117 11:26
Före exp   14.18   160117 11:26
Hetgas   93.75   160117 11:26
KB-in   1.68   160117 11:26
KB-ut   0.06   160117 11:26
Utetemp   -13.25   160117 11:26
VB-in   36.68   160117 11:26
VB-ut   40.75   160117 11:26
El total   3.40   160117 11:26
VB-flöde   23.60   160117 11:26
Skrivet av: gossen
« skrivet: 17 januari 2016, 10:10:24 »

Är det inte väldigt låg  tillskott från suggasväxlaren? Jag tänker att om KB-In är 2.37*C så borde en effektiv vanlig växlare ge runt 0*C i suggas och du har dessutom växling mot hetgas/kondensat så jag hade förväntat mig mer tillskott från suggasväxlaren. Jag har dock varken den teoretiska eller praktiska erfarenhet som en del i tråden så ta mina tankar med en nypa salt :) och det faktum att du ser högre COP med 1k öh än om du ökar den talar mot mina tankar.

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 16 januari 2016, 21:35:45 »

inser att jag inte tänkt klart. det är en kombinerad underkylare- överhettare. min undran är då om vätsketemperaturen före exp vent... är den närmast suggastemperaturen eller närmast inkommande värmebärare

OK.  :)
Så här ser det ut just nu: http://e-logger.se/pub?CTH1
Citera
Kanal          Värde         Tid
Eft exp   -1.75   160116 21:22
Före exp   12.56   160116 21:22
Hetgas   82.25   160116 21:22
KB-in     2.37   160116 21:22
KB-ut      0.43   160116 21:22
Utetemp   -8.68   160116 21:22
VB-in    32.56   160116 21:22
VB-ut   37.12   160116 21:22
El total   3.35   160116 21:22
VB-flöde   25.80   160116 21:22

Så vätsketempen är på 12-13  °C, suggasen är på ca 0 °C (loggar inte den tyvärr, men kan se den på Carelen), vb-in på ca 32 °C, så vätsketempen ligger något närmare suggasen än vb-in.
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 16 januari 2016, 21:26:40 »

inser att jag inte tänkt klart. det är en kombinerad underkylare- överhettare. min undran är då om vätsketemperaturen före exp vent... är den närmast suggastemperaturen eller närmast inkommande värmebärare
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 16 januari 2016, 20:03:18 »

De skriver att vätskan växlas mot suggasen, sorry för feluppgiften ovan!
Har iaf nu kommit å varför den fick spel,  Jag hade lyckats sätta min tillåten öh till 0,8 eller nåt,  i kombination med börvärde på mer normala 1,6 eller så.
Har hittat stabila öh nu på 1,5 k med en mingräns på 1,3 eller så.
Cop är bättre med öh på 1,5 än  1,6.
Gött med is på sjön och ett par grader lägre framledning mha en extra rad i kallaste rummet som numera är det varmaste istället tummenupp
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 16 januari 2016, 19:31:21 »

det är en inbyggd underkylare och inte suggasväxlare. den gör att man kan få ner vätsketemperaturen till som lägst inkommande värmebäraretemp. en suggasväxlare kyler ner vätskan till i närhet av förångningstemp samtidigt som då suggastemp vid kompressorn höjs. gör att man kan driva ner sugtemperaturen utan att riskera vätskeslag i kompressorn alltså får man överhettning på suggasen men kan utnyttja förångaren bättre
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 30 december 2015, 23:46:40 »

Nope, är ju en ihopbyggd vvx, Multichannel MC-40.
Det är hetgasen, inte kondensatet som växlas mot suggasen, om jag inte fattat helt fel.
Jag provade igår strax innan körningen som tog slut vid 13-tiden, att fylla i ca 50 g ytterligare propan. ÖH är hela tiden nu på 1 K.
Jag tycker man ser tydligt att det var positivt. Innan så skjöt alltid underkylningen upp vid ca 39 grader på vb, nu är den mer jämt ökande hela vägen upp till stopp, samtidigt som man också ser att temp efter expansionsventilen bibehålls istället för att också öka, och minska effektuttaget från kb. och hetgasen ökade bara 4-5 grader så det känns fortfarande som bra marginal tills när rysskylan ska anlända i början av nästa år, och framledningen väl måste upp till 45 grader eller mer.
Tyvärr så var jag tvungen (ja, egentlgien inte men det började bli kallare) att halvera väntetiden från 2 till 1 timme i samband med detta, så det är inte helt jämförbart.
Är fortfarande lite störd av att att hetgasen dippar ner i en svacka så där, men det kanske är så det ska bli..? Eller ännu mer gas?
Lite, lite ökade COP, men den stora fördelen som känns bäst är att nu har den slutat ha ett konstigt alternerande ljud i slutet av körningarna, nu låter den helt entonigt igen, måste vara bättre. Var det stötkokningar pga ofylld förångare innan kanske?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 29 december 2015, 14:36:28 »

Har du möjlighet att mäta temp på suggassidan innan suggasvärmeväxlaren ?? - hur mycket kyls kondensatet i passagen? och hur mycket värms hetgasen - då 3-4 grader K överhettning på suggasen i suggasvärmeväxlaren låter ganska lite med bara 10% effektöverföring - kondensatet kyls ungefär 2.5 grader K och överhettningen i sgvx ca 4 grader i det fallet om det är torr gas på sugsidan.

kyls kondenstaten mycket mera genom sgvx innan expansionsventilen medans suggasen bara värms 4 grader, så har du ett inflöde av flytande köldmedie i suggasvärmeväxlaren med kondensatet, och det drar ned COP.

har man suggasvärmeväxlare med kondensatet och värmer suggasen ett antal grader, så kommer det också resultera i högre hetgas ur kompressorn och 90 grader är ingen alarmerande nivå med tanke på att många R410-maskiner och även R407C-maskiner verkar arbeta uppemot 110 grader enligt en del trådar här förut.
   

Går det kondensat in i suggasvärmeväxlaren (dimma eller flytande) så är det samma sak som att släppa in varm/het kondensat på expansionsventilen - dvs. mer gas som snurrar i systemet och använda kompressorn som el-värmeelement utan att suga värme från kallbrinen och COP sjunker.

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 december 2015, 22:31:47 »

Jag inser att det inte är bra att köra med en hetgas på + 45 gr C. Det jag reagerat på är att när jag minskat ÖH minsta lilla så ger det direkt utslag på sänkt hetgas, minskar jag ÖH 0,2 K så faller hetgasen kanske 4 K.
Detta i kombination med en dal för hetgasen i mitten av varje körning nu med ÖH 1 K istf 1,5 K som jag tidigare trimmat in underkylningen med, får mig att tro att det finns att hämta på att öka underkylningen (och hetgasen) lite till medelst mer köldmedia. (Med 1, 5K ser hetgaskurvan ungefär ut som framledningen, dvs en rät linje mer eller mindre, fast mer brant)
Jag hade lite problem med hög hetgas när det var några minusgrader för nån månad sen (jag tvingas köra med förhöjd framledning pga ovärmd övervåning utan inkopplade raddar, men det ska snart vara fixat..) hetgasen kunde med 1,5 K ÖH stiga till över 90 grader redan när kondenseringen nådde 45 gr eller så. Det var därför jag började labba med mindre ÖH.
Jag har suggasvx inbyggt i vx!
Så min "verkliga" ÖH är ju inte 1 K, utan kanske 4 K eftersom tempen mäts efter SGVX.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 26 december 2015, 16:58:44 »

Hur vet du att det är för lite propan??

Med så låg överhettning så är risken stor att det suger fuktig (dimmig)  gas in i kompressorn - 45 grader på hetgas om det annars är 60 grader tyder på att kompressorn är kyld av flytande kondensat - det är inge bra alls ur smörjningssynpunkt med risk för att propan fäller ut och löser sig i oljefilmen på cylinderväggarna medans kompressorn komprimerar och smörjningen minskar och högre slitage som följd.

Propan/isobuntan och HFO1234yf har alla egenskapen att det är risk för utfälld kondensat under kompression beroende på dess höga termiska kapacitet vilket gör att dess kondensationspunkt stiger fortare med högre tryck än värmen stiger med den högre trycket under kompression och därför bör ha mer överhettning än många andra köldmediegaser- typ minst 5-6 grader överhettning, inte som du nu som går ned under en grad... 

Vill du jaga COP - sätt hellre en suggasvärmeväxlare till kondensatlinan så att kondensatet kyls innan expansionsventilen och suggasen överhettas mer (ger förvisso också varmare hetgas) - vitsen med överhettad propangas är att temperaturen gentemot trycket är så mycket högre att propaninlösen i oljan minskar radikalt, sedan är varmare hetgas också användbart för produktion av mer hetvatten om man har extra kylslinga för detta innan huvud-kondensorn.

Propangas har ganska mycket termisk kapacitet i både vätska och gas (det är därför den värmer sig så lite vid kompression i jämförelse med andra gaser) och COP-mässigt så vinner man med en suggasvärmeväxlare till kondensatlinan då mer propan-kondensat blir kvar i evaporatorn efter tryckfallet för att ta värme från kallbrinen istället för att kyla sig själv per kompressorslag.  - en väldimensionerad R290-maskin med suggasvärmeväxlare med kondensatlinan kan nå nästan samma teoetiska COP som R12/R134a trots den högre trycket som annars automatiskt ger lägre COP.

För varm kondensat genom expansionsventilen (gentemot evaporatortemperatur)  är samma som mycket flashgas genom en kapillär-rör,  kompressorarbete och gasmassa som inte gör någon nytta i att dra värme från kallbrine utan bara snurrar runt och i slutändan drar ned COP.




Skrivet av: cougar
« skrivet: 26 december 2015, 13:31:40 »

Det stämde bra att det var säkerhetsgränserna som spelade mig ett spratt. Jag hade den på 1 K, samtidigt som jag sänkte till 1K i börvärde, tack Cougar!
När jag sänkte säkerhetsgränsen till 0,2 kan jag utan problem köra bör på 0.5K. Men då visade det sig att jag har för lite propan i systemet, får fylla i 100g eller så. (Blev helt usel COP och en hetgas på typ 45 gr...). Återkommer när jag fått i lite mer gas!
jag tror du har snubblat över gränsen för hur låg överhettning man kan köra med, får du låg hetgastemp så tyder det på att allt för mycket oförångad köldmedie följer med in i kompressorn och en påfyllning av köldmedie i det här läget förvärrar bara symptomet.
prova att höj överhettningen stegvis tills hetgastempen normaliseras och COP peakar
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 december 2015, 23:13:17 »

Det stämde bra att det var säkerhetsgränserna som spelade mig ett spratt. Jag hade den på 1 K, samtidigt som jag sänkte till 1K i börvärde, tack Cougar!
När jag sänkte säkerhetsgränsen till 0,2 kan jag utan problem köra bör på 0.5K. Men då visade det sig att jag har för lite propan i systemet, får fylla i 100g eller så. (Blev helt usel COP och en hetgas på typ 45 gr...). Återkommer när jag fått i lite mer gas!
Skrivet av: cougar
« skrivet: 19 december 2015, 15:19:41 »

Jag tror inte du kan köra med så låg överhettning utan att expansionsventilens säkerhetsfunktion går in och tvångsstryper för att förhindra vätskeslag.
Det är antagligen det som gör att diagrammet visar hunting
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 december 2015, 21:24:25 »

Japp  Carel EV2.
Den har ju gått bra nu, både sommar som vinter.
Det jag gjort utöver ovanstående är att jag tightat till ö-hettningen till 1,5 grader vilket i praktiken innebär att den typ alltid är mellan 1 och 1,5 K.
Dock håller jag med dig, det ser ut som hunting, fast med perioden 10 minuter, vilket väl är konstigt. När det börjar så minskar plötsligt underkylningen 2-4 grader med ökade hetgas som följd. Detta händer oftast någonstans i mitten av en längre körning när kondenseringstempen når ca 41 grader. Sedab följer några påföljande svängningar där underkylningen ökar kraftigt med ca 5 grader direkt efter, sedan 10 minuter stor underkylning, 10 minuter 5 grader mindre underkylning, osv.
Oftast blir det istället ett mindre hopp där underkylningen bara minskar någon grad eller två, och då märks det knappt på hetgasen eller vb-effekt/COP.
Bifogad bild visar två körningar efter varandra med nästan identiska förhållanden, den första får svängningar ca kl 0100, den andra bara ett litet hopp.
Tyvärr har jag naturligtvis inte lyckats stå vid maskinen när det svänger, så om det är överhettningen som för ett spel vet jag inte.
Fenomenet verkar komma efter ca 1,5-1,7 timmars drift som synes, så nu när det är midsommartemperaturer ute och körningarna bara blir 30-40 minuter så händer det i princip aldrig.
En annan sak som retar mig är att det tar relativt lång tid numera (mer än 15 minuter) innan full underkylning har uppnåtts. Jag inbillar mig att det beror på gasbrist, men å andra sidan blir det ju stor underkylning så jag får inte ihop det.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 18 december 2015, 18:59:01 »

eletronisk expansionsventil ??

skulle kunna säga att det liknar hunting, men vet inte hur fort det går.
 om kompressorn börja suga flytande kondensat så kyler det kompressorn och temperaturen på hetgasen sjunker, så det känns som att det kan vara lite i reglerparametrarna till den elektroniska expansionsventilen - dvs att den släpper på lite mer och är för sölig att reglera tillbaka när överhettningen sjunker.

om du känner på kompressorns sugrör och blir den plötsligt ännu kallare än normalt precis vid insvetsningen i kompressorn så fick den slurk med kondensat - kan vara stötkokning som driver iväg en hel propp köldmedieblandad olja tillbaka till kompressorn - men i din diagram är alldeles för jämt och fint intervall för detta så det är nog kopplad till någon tidsintervall i regleringen
 
nu har jag dock inte tittat på alla kurvor och analyserat - men man bör nog kolla hur överhettning av suggas fungerar när det hoppar  i temperatur sådär
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 december 2015, 22:10:01 »

Ny säsong. Nu har jag kopplat optimalt mot arbetstanken på 800l, dvs 28-rör direkt, istf T-rör på ledningarna mellan tank o shunt.
Lite bättre blev det, man kan se nu att det tr 30-40 min innan vb-in börjar stiga.
Nu när kylan iaf är mer än ett skämt (runt nollan), och jag tvingas köra med lite högt värmeuttag och förhöjd framledning pga ofärdig övervåning utan inkopplade radiatorer så att det är bra kallras ner i trapphuset, så är jag inte så nöjd med COP, ligger på ca 2,2 ifrån att ha varit över 4 i höstas med varmt sjövatten och 30 grader i kondensering.
Men det kanske kan ha något med nedanstående att göra (?).
Det har hittills varit mkt stabil drift igenom varje körning, men sedan några dagar verkar var 4:e eller så drabbas av plötsliga upprepade svängningar i underkylningen. Se bif diagram.
Det är alltså sista körning samt den 4e innan den. Jag utesluter givarfel eftersom flera andra givare reagerar samtidigt.
Tycker det verkar helmysko.
Vad kan detta bero? Och vad säger panelen, är maskinen över- eller underfylld just nu..? ::)

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 01 augusti 2014, 19:34:04 »

Stämmer bra!
Skrivet av: david.n
« skrivet: 01 augusti 2014, 18:50:23 »

Vad är det för beteckning på växlaren, ec59-40?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 april 2014, 22:13:09 »

Överhettning är konstant hela tiden 3 grader, kontrolleras med elektronisk expansionsventil.
Underkylning är 20 K, följer i princip parallellt med hetgasen (eller om man ska se det som vb-ut), bara när den sticker så klättrar vätsketempen "innan exp-ventil" uppåt i samma takt.
Kan studeras här: http://e-logger.se/pub?CTH1&p=6
Skrivet av: JNilsson
« skrivet: 15 april 2014, 21:40:50 »

Vad händer med överhettning och underkylning när temperaturerna ändras?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 april 2014, 20:37:58 »

Hmm, hur kan detta förklaras?:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=7
Med stigande kb-in, och sjunkande vb-ut så är ändå COP oförändrat..? Sc:,h
Har inte ändrat ngt sedan mitten på mars.
Vore kul att se några motsvarande diagram för er andra?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 23 mars 2014, 23:42:47 »

Bump!:
Kan man inte avgöra på ngt sätt via sug och hetgastrycken i vilken kondition en kompressor är?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 mars 2014, 19:36:52 »

OK, dags för lite uppdatering.
Har kopplat inkommande vv nu via två 15mm glödgade kopparrör som är parallellkopplade igenom 800l acktanken så det förvärms och elräkningen ska bli lite trevligare. De är nog på 10 m st, jag satte dit dem när jag konverterade huset till vattenburen golvvärme för typ 15 år sedan så jag minns inte exakt..

Trevligare är också att det redan är nästan +6 °C på inkommande kb i kombination med snällare vb vilket börjar lyfta COP en del  :)

Det toppar fint ca kl 1515 på 3,83 och förklaringen till det är ingen annan än att det mäts högst flöde på vb då, uppemot 25l/min:

Följdaktligen stiger avgiven effekt i vb till närmare 14 kW vilket förstås ger utslag på cop då effekten på el in är konstant i princip under hela körningen.
Av någon anledning så sjunker vb-flödet sedan alltid som i grafen, från kanske 25 ner till 23-24 och därmed sjunker COP ned till säg 3,65 i detta fall.
En ev felvisning i flödet på 1l/min påverkar alltså COP med 0,2, rätt mkt.
Varför flödet sjunker på detta sätt har jag ingen förklaring på är det något ni andra sett också eller tyder det på ngt fel på flödesmätaren tro?
En annan förklaring till max-COP just vid 1515 är å andra sidan att underkylningen är som störst just då, ett märkligt sammanträffande, eller logiskt?
Jag skulle gissa på att 1515 är precis den tidpunkten när elektroniska expansionsventilen trimmat in till 3 grader ÖHT, det brukar ta 3-6 minuter från de 18-20 °C som brukar vara utgångsläget, så kanske det är därför ändå och inte pga flödesmätningen.

Som synes stannar hetgasen fint på 66 °C, är detta en indikation på att jag bör fylla mer gas?
Jag ska mata in värdena i Lödläckans beräkningsark och testa olika hetgaser, men det får bli nästa post.

En annan intressant notering kan man göra i detta diagram:

Under nattens körningar var det ju lite kallare och det blev som sig bör längre körningar, något som ledde till att kb-in rasar ner ca en grad ungefär halvägs in i körningen.
Det intressanta tycker jag är att COP knappt påverkas av detta, det är först när vb-ut och trycket i maskinen stiger som COP börjar krypa nedåt (syns bäst kanske i körningen som startade 2030 på fredagen, jfr gröna COP med konstanta elförbruknignen, svart).
Är detta beteende normalt, eller tyder det på för lite eller för mkt gas i systemet?
Här är samma period men med hetgas och vätskeledning också (Sug-gas i detta diagram):


Så här ser det ut just nu:

Kanske man kan säga att COP följer  :dt: mellan kbin och vb-ut (eller hetgasen) trots allt:



Många frågor bliire..
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 12 mars 2014, 16:08:10 »

 coolsmiley
Så sant!
Skrivet av: JNilsson
« skrivet: 12 mars 2014, 14:20:50 »

Trodde den gått mer med tanke på hur den ser ut och åldern.
Men man ska ju som sagt aldrig bedöma nån efter utsidan. :)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 12 mars 2014, 13:08:27 »

Din kompressor har väl gått några mil också, även om det inte gör nån större skillnad så måste den vara lite sämre än en ny, med lite större internläckor och lite kortare slaglängd på kolvarna av glappet i vev och kolvbult osv.

Mmm, men ca 6000 timmar bara, om räknaren funkar korrekt.
Kan man inte avgöra på ngt sätt via sug och hetgastrycken i vilken kondition en kompressor är?
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 12 mars 2014, 12:11:31 »

gå in med gällande hetgas och gå ur precis före kondensering
Skrivet av: JNilsson
« skrivet: 12 mars 2014, 11:53:13 »

Din kompressor har väl gått några mil också, även om det inte gör nån större skillnad så måste den vara lite sämre än en ny, med lite större internläckor och lite kortare slaglängd på kolvarna av glappet i vev och kolvbult osv.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 11 mars 2014, 22:33:48 »

karlmb:  har inte svarat för att jag inte har satt in i siffrorna från MC och/eller jämfört med dina värden och därför har inget att tillägga - Jag skulle också vilja ha en äldre anläggning som du, där man kan prova på olika sätt och försöka få siffrorna att stämma med verkligheten - då är lite mer motiverande så att sitta och nörd-räkna och försöka lista ut vilka mätfel man gör eller mäta och räkna ut indirekta värden som man inte kommer åt att mäta på ;-)

En sak som du kanske skall ta en titt på är båda kompressorers datablad och däri uppgivna värden - det kan vara så att MC kompressor har bättre isentropisk verkningsgrad än din kompressor och det får effekter på COP.

Dock bör din isentropiska verkninsgrad vara en bit över 50, kanske tom. en liten bit över 60% medans 70% är nog lite utopiskt om inte kompressorerna är bra stora och effektkapaciteten närmar sig 3-siffriga antal kW

OK, jo det är ju mkt att kolla. Det svåraste här är väl att simulera den inbyggda hetgasvvx på rätt sätt antar jag.
Men gällande kompressorerna, jag vet inte mer om MC:s kompressor än att det är en Sanyo Scroll och vad den drar i ström (den + cp enligt mätstd de säger sig ha mätt enligt).
Men kan en modern scroll verkligen vara så mkt bättre än en större 2 cyl kolvmaskin från 80-talet vid 50% att det kan motsvara en COP-skillnad på nästan 1,5?
Det är mest det jag grubblar över nu.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 11 mars 2014, 22:25:13 »

har dribblat med mitt kalkylblad och temperaturkolummen, i multichannels lista, för 45 graders värmebärare. det finns ju inga uppmätta gastryck så jag har utgått från temperaturerna. bifogar 2 diagram. ett med den hetgas temp som är angiven och ett med ändrad hetgastemp. i övrigt så är det decimalskillnader.

Tack!
Just, ett annat ypperligt verktyg för detta problem!
Hur gjorde du för att uppskatta temp i den inbyggda hetgas-vvx?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 11 mars 2014, 21:57:34 »

karlmb:  har inte svarat för att jag inte har satt in i siffrorna från MC och/eller jämfört med dina värden och därför har inget att tillägga - Jag skulle också vilja ha en äldre anläggning som du, där man kan prova på olika sätt och försöka få siffrorna att stämma med verkligheten - då är lite mer motiverande så att sitta och nörd-räkna och försöka lista ut vilka mätfel man gör eller mäta och räkna ut indirekta värden som man inte kommer åt att mäta på ;-)

En sak som du kanske skall ta en titt på är båda kompressorers datablad och däri uppgivna värden - det kan vara så att MC kompressor har bättre isentropisk verkningsgrad än din kompressor och det får effekter på COP.

Dock bör din isentropiska verkninsgrad vara en bit över 50, kanske tom. en liten bit över 60% medans 70% är nog lite utopiskt om inte kompressorerna är bra stora och effektkapaciteten närmar sig 3-siffriga antal kW



Skrivet av: karlmb
« skrivet: 11 mars 2014, 20:42:18 »

Krypterat dokument?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!