Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: gruppköp av värmepump  (läst 3516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kertoblo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
gruppköp av värmepump
« skrivet: 03 augusti 2006, 23:31:56 »
Hej !
Vi är ett tre grannar på samma gata med exakt likadana hus. Vad tror ni om möjligheterna att kunna pressa priset på exempelvis en luft/vatten värmepumpslösning eller bergvärme till alla tre husen? Det borde ju gynna en leverantör att kunna åka ut till en och samma gata för att först räkna på det hela och sedan installera det hela.
Någon som har erfarenhet av att göra så ?
mvh /Daniel Eriksson

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: gruppköp av värmepump
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2006, 09:46:36 »
Handlar det om att sälja tre anläggningar på samma gata eller i närheten så är nog de flesta intreserade av att göra något på priset. Problemet brukar snarare vara köparna som inte kan enas.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: gruppköp av värmepump
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2006, 09:47:24 »
Om jag vore installatör skulle jag ge er ett något lägre pris på installationen tack vare det du nämner, självklart skall ni försöka - frågan är bara om ni tre grannar kan enas om vilken lösning som blir bäst?

Vi verkar vara eniga på den punkten...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kertoblo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: gruppköp av värmepump
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2006, 11:52:01 »
jag ska kontakta ett par installatörer i nmin närhet ganska snart. Vi är egentligen 5 grannar med likadana hus men jag hoppades på att få med mig 3 på min lilla upphandling.
Jag kan ju skriva ut här på forumet vad jag får för erbjudande så kan väl någon se om det verkar rimligt eller inte. Jag tycker det borde vara en bra deal att sälja in tre anläggningar på ett bräde.
Vad tror ni vore rimligt att dom gick ner på priset ? Jag får för mig att det är ganska bra vinst på de anläggningar som säljs och att försäljarna inte dirkekt måste jaga jobb.

mvh /Daniel

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
SV: gruppköp av värmepump
« Svar #4 skrivet: 20 september 2006, 16:45:40 »
jag ska kontakta ett par installatörer i nmin närhet ganska snart. Vi är egentligen 5 grannar med likadana hus men jag hoppades på att få med mig 3 på min lilla upphandling.
Jag kan ju skriva ut här på forumet vad jag får för erbjudande så kan väl någon se om det verkar rimligt eller inte. Jag tycker det borde vara en bra deal att sälja in tre anläggningar på ett bräde.
Vad tror ni vore rimligt att dom gick ner på priset ? Jag får för mig att det är ganska bra vinst på de anläggningar som säljs och att försäljarna inte dirkekt måste jaga jobb.

mvh /Daniel

Vad skall han göra om bara 1 eller 2 vill ha hans installation? Höja priset?
Varför skulle han sänka priset? Den enda besparing han gör är ju i så fall när han åker ut för kundbesök (om ni är hemma samtidigt vill säga). Han har ju samma bilkostnad om han åker till er adress i 1 vecka som om han skulle åka till 3 andra adresser (om han inte sover över....).

Och som du själv skrev..... de har massor med jobb!

Nä sluta fokusera på priset och koncentrera dig på rätt anläggning till rätt pris till just DITT hus!
Strunta i grannarna, kanske låter egoistiskt men för en investering i den storleken så skulle jag se om mitt hus först.
Om sen räntan för lånet kostar 1000 kr eller 1081 kr/månad är väl skitsamma!?
Värt dom extra 81 kr om du tycker det känns bra, inte för att grannen sagt "Kom igen nu, kan vi inte ta den här istället".

mvh
Thomas

//Oooops! Såg nu att det var ett hyfsat gammalt inlägg..... hur gick det Daniel?

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: gruppköp av värmepump
« Svar #5 skrivet: 20 september 2006, 16:52:27 »
Jag har sagt det förr i andra sammanhang som servitut och liknande.

Det är ALLTID svårt att i längden komma överens med mer än sig själv!

Någon kommer efteråt att säga: "Jag visste att det skulle bli lite dyrare än kalkylen, egentligen hade jag bla bla bla"

Håller med föregående talare. Sikta på att i första hand få en lösning som du tycker passar DITT hus.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: gruppköp av värmepump
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2006, 23:56:37 »
Om ni väljer bergvärme, bör ni tänka på att det kanske inte går att borra så att det följer kommunens normer. Minst 20 - 25 meter mellan mittpunkt på respektive hål brukar var normen. a:gl
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!