Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite tips önskas pga olika svar frÃ¥n proffsen.  (läst 15931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« skrivet: 30 oktober 2009, 14:21:50 »
Hejsan. Vill gärna få ett enkelt svar utan för mycket parametrar.

Har en Ctc oljepanna 1100 som är avstängd och brännaren borttagen. Varmvattnet produceras av en separat VV beredare. Nu funderar jag på en Nibe 2025/6kw som är tänkt att dockas på oljepannan.

Husets storlek 90kvm och oljeåtgång max 2kbm om året med varmvattenproduktionen inräknad. Värmepumpen avstängd under den varma årstiden är tanken.

Pannan är tänkt som en ackumulator i mitt fall och värmepumpen är tänkt att kopplas in följande: Retur från radiatorerna in till pumpen och från pumpen till källar returen i pannan (botten på pannan) och befintlig shuntautomatik sköter tempen ut till radiatorerna.

Värmepumpen körs då med fast kondensering och har då pannans volym 140 liter vatten samt det övriga vattensystemets mängd att jobba med. Pumpens inbyggda styrning används utan hjälp av separat styrning. Vet att det blir mindre ekonomiskt att göra så men vill undvika flytande kondensering pga risk för knäppningar och dylikt i radiatorerna pga ojämn värme.
Inget varmvatten ska produceras utan det sköts separat via Vv-beredare.
Maxtemperatur till radiatorerna vid olje-eldning tidigare låg på 45grader.

Är det möjligt, är det någon av er som har denna lösning och är nöjd med det? Tips i övrigt önskas också.

Mvh Benny Thumbsup
« Senast ändrad: 30 oktober 2009, 14:27:22 av hulta »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2009, 16:48:14 »
Lite svårt att förstå hur du menar, kan du göra en skiss?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2009, 19:45:48 »
Lite svårt att förstå hur du menar, kan du göra en skiss?

Okej jag menar nu att oljepannan tjänstgör som ackumulator och från pannans topp tas flöde till in på värmepumpen och ut från värmepumpen till botten på pannan. Värmepumpen värmer upp pannans vatten till önskat värde exempelvis 45grader. Och befintlig shuntautomatik sköter regleringen till radiatorerna.
Dvs. istället för elpatroner så värmer pumpen upp pannans vatten.
Vill ha en så billig lösning som möjligt.

se skiss.
« Senast ändrad: 30 oktober 2009, 19:48:04 av hulta »

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2009, 22:17:51 »
Jag har det så fast tvärt om ut i botten och in i toppen
En billig lösning som funkar bra och ger bra besparing
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #4 skrivet: 01 november 2009, 06:45:54 »
Mmm, du får en mycket mer effektiv värmepump om du plockar ut vattnet i botten av pannan och kör in det i toppen av pannan.
FRJO: Var har du placerat tempgivaren som styr start/stopp av värmepumpen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #5 skrivet: 01 november 2009, 08:38:17 »
Jag har det så fast tvärt om ut i botten och in i toppen
En billig lösning som funkar bra och ger bra besparing

Tack för svaret! Precis den lösning som jag diskuterade med NIBE:S rådgivare och han menade att vattenmängden i pannan var för lite och ville jag skulle ha en VPA tank för 10000:-
Han menade att pumpen skulle starta och stoppa för ofta vilket jag inte höll med om. Troligtvis går pumpen i ev. 30min och sedan stoppa och efter det tempen i pannan sjunkit några grader så startar den igen och skulle teoretisk innebära 15-20 starter per dygn när det är som kallast ute.
Jämför nu med starterna på dåvarande oljebrännare iofs men intervallerna mellan starterna bör vara det samma.

Ser fram mot tips om placeringen av tempgivare samt inställning av tempvärde. :)
« Senast ändrad: 01 november 2009, 08:41:42 av hulta »

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #6 skrivet: 01 november 2009, 15:09:57 »
Mmm, du får en mycket mer effektiv värmepump om du plockar ut vattnet i botten av pannan och kör in det i toppen av pannan.
FRJO: Var har du placerat tempgivaren som styr start/stopp av värmepumpen?
tempgivarn sitter inbygd i vp på retur tempen(vattnet från Botten av pannan) kör start 37 stopp 45 ºC året om ger ca 50 i toppen i slutet på körningarna, beronde på deltat
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #7 skrivet: 01 november 2009, 16:22:58 »
Jag bugar och tackar för svaren!
Beställer nu hem en NIBE 2025/6.

Ämnar använda cirkulationspumpen som sitter vid värmeväxlaren på pannan. Varmvattnet är ju ur funktion så den pumpen kan väl tjänstgöra som laddpump till VP:n.

Fyll gärna på med mer tips, jag tager gärna emot tipsen med glädje!

Att inte NIBE kan svara som ni gjort är dåligt minst sagt. Gäller Ctc också och den pumpen utgår pga bara drift ner till -10 utan ekologic styrningen som bränner på kostnaden på alltihop.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #8 skrivet: 01 november 2009, 17:38:53 »
Koppla bort pannan från skorstenen, eller täta rökgasgången med kasse fyllt med något expanderande. Skorstenen suger varmluft genom pannan.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #9 skrivet: 01 november 2009, 22:26:44 »
Koppla bort pannan från skorstenen, eller täta rökgasgången med kasse fyllt med något expanderande. Skorstenen suger varmluft genom pannan.

Tack för tipset, det är redan gjort när jag provade med elpatronsdrift. Isolerade rökkanalen i pannan med stenull, samt fyllde brännar-rummet med stenull också. Använder skorstenens rökkanal som ventilation av duschrum och torkrum.

Utloggad Peter2025

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #10 skrivet: 03 november 2009, 22:53:05 »
tempgivarn sitter inbygd i vp på retur tempen(vattnet från Botten av pannan) kör start 37 stopp 45 ºC året om ger ca 50 i toppen i slutet på körningarna, beronde på deltat

Att använda tempgivaren som sitter i värmepumpen kan aldrig bli riktigt bara då den bara känner temperaturen då laddpumpen går. VP starten blir inte relaterad till panntemperaturen utan hur hastigt det svalnar ute vid VP.
Suterrängvilla 130+130 kvm. byggt 1962 garage 45 + 45 Kvm. Uppvärmning vattenburen, Nibe F1255 12kw, 110L volymtank, borrhål 220m. Heru FTX med vattenbatteri.
Öppenspis med Handöl kassett.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #11 skrivet: 04 november 2009, 10:05:18 »
tempgivarn sitter inbygd i vp på retur tempen(vattnet från Botten av pannan) kör start 37 stopp 45 ºC året om ger ca 50 i toppen i slutet på körningarna, beronde på deltat

Att använda tempgivaren som sitter i värmepumpen kan aldrig bli riktigt bara då den bara känner temperaturen då laddpumpen går. VP starten blir inte relaterad till panntemperaturen utan hur hastigt det svalnar ute vid VP.

Det är riktigt, man kan väl låta laddpumpen gå permanent likt radiatorpumpen?? Okej pumpen tar ström....Jag är ute efter billigaste lösningen pga ekonomin så man kan komplettera med bättre styrning i framtiden. Typ en termostat på pannan som styr pumpen och ser till att intervallen mellan start o stopp blir cirka 10 grader. Likt funktionen hos oljebrännarens termostatsfunktion. Vill ej ha onödig automatik, passerar pannan varje gång jag går till dörren ut......

Utloggad Peter2025

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #12 skrivet: 04 november 2009, 17:07:47 »
Ska det vara billigt och enkelt så tror jag det blir bäst om du använder den befintliga termostaten i pannan och drar en tvåledad kabel ut till termostatingången på VP.
Då styrs start och stopp av VP från termostaten på pannan.
Laddpumpen ansluter du till utgången på VP och gör en vinst i att slippa cirkulera vatten ut till för avkylning hela tiden, samt en liten vinst i att slippa driva laddpumpen hela tiden.

Peter
Suterrängvilla 130+130 kvm. byggt 1962 garage 45 + 45 Kvm. Uppvärmning vattenburen, Nibe F1255 12kw, 110L volymtank, borrhål 220m. Heru FTX med vattenbatteri.
Öppenspis med Handöl kassett.

Utloggad Lasse br

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #13 skrivet: 04 november 2009, 20:33:25 »
Om du har vvberedare i pannan så kan du förvärma varmvattnet innan det går in i nästa vvberedare.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #14 skrivet: 05 november 2009, 09:32:05 »
Ska det vara billigt och enkelt så tror jag det blir bäst om du använder den befintliga termostaten i pannan och drar en tvåledad kabel ut till termostatingången på VP.
Då styrs start och stopp av VP från termostaten på pannan.
Laddpumpen ansluter du till utgången på VP och gör en vinst i att slippa cirkulera vatten ut till för avkylning hela tiden, samt en liten vinst i att slippa driva laddpumpen hela tiden.

Peter

Den lösningen har jag tänkt på också men lite osäker på om termostaten till oljebrännaren kan ställas så lågt som exempelvis 45grader, verkar som att den har smalt reglerområde. Och termostaten till elpatronerna behålls ifall elpatronerna behöver gå igång som spets om det blir för kallt för VP:ns kapacitet.

Vad det gäller förvärmning så har jag VVB på endast 35 liter som ger cirka 60liter tempererat vatten och det räcker till för två duschar i följd. Pannans värmeväxlarpump används istället som laddpump till VP:n. Slipper då köpa ny!

Väldigt mycket tack för svaren! ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 715
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!