Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad händer med skorstenen  (läst 9292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leif

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Vad händer med skorstenen
« skrivet: 02 mars 2004, 18:22:26 »
När man ersätter olje- eller vedpanna med värmepump
och inte eldar så mycket i öppna spisen eller kaminen så måste man väl skydda skorstenen på något sätt? För skorstenen har väl oftast en funktion för husets ventilation? En fuktig skorsten är nog bra för mögelsvampar,men inte för människan.

Fredrik L

  • Gäst
Fredrik L
Re:Vad händer med skorstenen
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2004, 13:48:37 »
Det är inte bara som ventilation, den har även värmt upp husgrunden, bor själv i ett gammalt hus men jag öppnade upp och satte in två kaminer för att kunna blåsa på med värme lite då och då (mysfaktor), skall även installera en tempgivare så man får lite nytta när man eldar(nibe 2010). Öppnade även upp ventilationen i köket, som sagt i gamla hus så är skorstenen hjärtat. (snickare)

Utloggad Svejsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad händer med skorstenen
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2004, 10:26:39 »
Det rekommenderas att man sätter ett skorstensskydd på toppen vad jag hört se tex http://www.skorstensskydd.se/
Finns säkert flera andra som är billigare eller smidigare och bättre ;D.
Thermia Diplomat 8, 165 m aktivt, Thermia Online, Uppvärmd yta 115+115m2 m. enrörssystem med 6 slingor och 14 radiatorer. Boende i mälardalen...

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad händer med skorstenen
« Svar #3 skrivet: 26 april 2004, 07:44:12 »
Det rekommenderas att man sätter ett skorstensskydd på toppen vad jag hört se tex http://www.skorstensskydd.se/
Finns säkert flera andra som är billigare eller smidigare och bättre ;D.

Andra skydd vet jag inget om, däremot vet jag ett annat sätt:

Knacka ner eländet!

Vi hade en 8-pipig historia mitt i huset och nu under pågående renvering insåg vi att halva hallen försvann pga skorstenen som dessutom var i dåligt skick (förvisso nytätad). Sagt och gjort, vi knackade ner alla 9 meter skorsten och när det är dags för en trevlig kamin att elda i så sätter vi in en modulskorsten.

Skorstenen är en fantastisk "uppfinning" så länge man eldar kontinuerligt och håller stocken varm. Vid trivseleldning eller spetsning skapar det mest en tröghet i systemet som bara är till besvär.

admin

  • Gäst
admin
Re:Vad händer med skorstenen
« Svar #4 skrivet: 26 april 2004, 08:43:57 »
Det var ett radikalt förslag, men inte helt fel.
Varför skall man ha kvar en skorsten som egentligen inte behövs eller tillför något - annat än en risk för att drabbas av mögel eller i värsta fall hussvamp!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vad händer med skorstenen
« Svar #5 skrivet: 26 april 2004, 12:02:46 »
Det kan visst finnas en anledning... ruskigt mysigt att elda i en öppenspis,  Har satt in tvÃ¥ spiskassetter själv.(en i varje öppen spis). Och har man inte öppen spis kan man faktisk kolla om det gÃ¥r att ansluta en "spis" till befintlig.

Skaffa en huv över skorsten och minska risken för att fukt kommer in i form av regn och snö.

Skulle skorsten vara i dåligt skick då kanske det ät en annan sak.

Det finns ingen generell anledning att riva eller spara en skorsten utan det måste avgäras från fall till fall . och eget tycke. T.ex. tycker man om plåt moduler så visst riv eländet.

 Varför riva EN skorsten för att sätta dit ennan utan riktig anleding som dÃ¥ligt skick eller att den stÃ¥r pÃ¥ fel ställe för att kunna Ã…TERANVÄNDAS.

Jag tycker att mina pengar kan utnutjas pÃ¥ ett bättre sätt pÃ¥ andra ställen i mitt hus, i  allafall.
« Senast ändrad: 26 april 2004, 12:11:17 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad händer med skorstenen
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2004, 23:20:33 »
Ã…ter till grundfrÃ¥gan: Är det risk för skorstenen när man slutar elad med olja ..  men kör braskaminen ganska jämt fördelat över Ã¥ret sÃ¥ dar 50 gÃ¥nger

Vår skorsten har 3 rökkanaler :
olja (används nu)
braskamin (används)
öppen spis ( inte använd under 20 år)

När vi skipper ojan sätter vi en huv på skorstenen, som reser sig cirka 4 meter över lågtaket för att sluta ungefär i höjd med gavelspetsen på den del av huset som har en övervåning.

Kommer skorstenen att må dåligt ?
Eller kommer den att må bra?
Ni som erfarenheter - kanske konverterat till elpamnna eller värmepump - , har ni konstaterat att / om man behöver göra något särskilt med skorstenen efter konvertering? jag vill kunna edda i brasan även om 10 år!

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad händer med skorstenen
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2004, 23:00:30 »
Med en huv, så mår skorstenen finfint.
Det som kan hända är att självdragsventilationen (via skorstenen) försämras rejält. Eftarsom en varm skorsten ökar "skorstensverkan" varm luft är lättare än kall luft och vill rusa uppåt!
Det funkar ändå bra på vintern, men övrig tid kan det bli undermåligt.
Kolla imman på badrumsspegeln före o efter inst. av VP, det får inte ta för lång tid då kan det bli otrevligheter. Även imma på fönstren är en klar varningssignal (dock inte lite grand i nederkant vid sträng kyla).
Inte vetenskapligt direkt, men ett bra riktmärke.  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!