Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det bara IVT Greenline HE och HT Plus som kan ge 65 grader?  (läst 1710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bothor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Har ettrörs-system och radiatorer med en ingång mitt under som är delad i två halvor. Det krävs rätt hög temperatur för att hela radiatorerna ska bli varma. Finns det någon kurva på hur mycket sämre verkningsgrad man får när man ökar temperaturen? Har idag vedeldning men har tröttnat och ska installera jord eller bergvärme.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Är det bara IVT Greenline HE och HT Plus som kan ge 65 grader?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2011, 23:57:24 »
Loggar min VP med Logger2020.
Iom att jag mäter tempdiffen på varma sidan kan jag beräkna ungefärligt COP värde om jag antar att flödet är konstant.
Vid 40 ºC på framledningen får jag ett COP på 4.
Vid 56 ºC på framledningen får jag ett COP på ca 2,2.

Hur korrekt mina resultat är vet jag ej, men det får andra här på forumet kommentera isåfall.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
bothor kolla exempelvis thorens värmepump. Jag förstår det som att dom har kört igång produktion här hemma igen. Dom har uppdaterat maskinen en del men i grunden bygger den på beprövad och bra teknik. Du kan ju anpassa maskinen som du vill ha den då den mer eller mindre byggs vid beställning (jag tror det kan bli ganska bra pris oxå). Du kan bland annat köra med annat köldmedie såsom r134a som passar bättre för högtemp. Därtill har dom ju varmluftsstillsatts på maskinen som blåser ut varmluft där värmepannan står (i källare?) vilket borgar för att självdraget har större möjlighet att fortsätta fungera (beroende på förutsättningar osv).

Jag har kollat mycket på massa maskiner nu och just den låter ju som att den kan passa ditt behov väl. Men det kanske faller beroende på vart du bor, huruvida dom har installatörer på din ort osv.

trnab.se är siten. Värt en koll tycker jag

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!