Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpar allt för dyra!  (läst 24050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #30 skrivet: 17 oktober 2012, 10:58:49 »
Här är ett exempel utanför Ebay:

http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-h454-Wilo-Stratos-Pico.html

De jag har handlat av via Ebay har knappast varit svarthandlare heller.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #31 skrivet: 17 oktober 2012, 11:08:55 »
Och som installatör betalar du knappast de priserna jag får betala om jag skall ha en pump. Om du dessutom skall montera den så får ju jag betala dig riktpris, även fast du inte alls betalat det själv.

Det kan väl vara OK om du lagerhåller grejorna, men om vi tar t ex mina VP-installationer så kom grejorna med bil direkt från Dahl.

Å andra sidan hade de inga problem med att montera pumparna och värmemätarna jag handlat i Tyskland.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #32 skrivet: 17 oktober 2012, 11:35:50 »
Cotly, och många andra näthandlare har inga egna lager utan säljer direkt från grossist med små marginaler.
Att förvänta sig att installatörer som trots allt har en manuell hantering av fakturor mm skall kunna ha lika små påslag som en näthandlare, oavsett land är inte sakligt.
Eller, OM man räknar på det sättet så får man även vara beredd på att betala 1000 kr + moms/timme för jobbet.
På sikt kan vi troligen inte ha det så att löner + overheadkostnaderna subventioneras av höga priser på hårdvaran, men så länge det funkar så kommer nog installatörerna att försöka.
För tillfället är det ju så att privatpersoner som köper billigt på nätet, och får sakerna installerad av en hantverkare på löpande räkning för typ 400 kr/timme gör ett riktigt klipp.
Är hantverkaren anställd på ett större företag med stora overheadkostnader så gör företaget troligen en förlust på jobbet (om de inte får sälja hårdvaran).
Görs jobbet av en enskild firma med kontoret på fickan så går det nog ihop ekonomiskt.

När man köper tjänster av företag som inte säljer varor, typ IT-tjänster, så kostar det ofta mellan 650 och 1000 kr/timme + moms, oftare 1000 kr än 650 kr....
« Senast ändrad: 17 oktober 2012, 11:52:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #33 skrivet: 17 oktober 2012, 13:31:06 »
När man köper tjänster av företag som inte säljer varor, typ IT-tjänster, så kostar det ofta mellan 650 och 1000 kr/timme + moms, oftare 1000 kr än 650 kr....
Tillgång och efterfrågan, och vad kunden är beredd att betala... IT-konsulter har ju dessutom en del kostnader för att hålla sig uppdaterade med det senaste.
Om man jobbar i en branch med tuff konkurrens så slås företag med höga overheadkostnader ut.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #34 skrivet: 17 oktober 2012, 13:37:37 »
IT-konsulter har ju dessutom en del kostnader för att hålla sig uppdaterade med det senaste.

Jag tror inte att vi har högre kostnader för det än, t ex, en värmepumpsinstallatör eller rörmokare som är tvungen att underhålla diverse certifieringar för att över huvud taget få jobba. För att inte tala om alla 'gratisseminarier' där man visar upp nya produkter. Varje timme man sitter på sånt är ju en timme man hade kunnat fakturera en kund...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #35 skrivet: 17 oktober 2012, 13:41:06 »
Tja, ni får tycka vad ni vill. Jag tycker i alla fall att 100% påslag på en cirkpump är för mycket.

Var går gränsen? Skall det vara 100% påslag på en bil t ex?

Jag har flera gånger handlat av dinvvsbutik, och hämtat grejerna på Dahl här i Uppsala. dinvvsbutik har ju inget lager, och är trots det inte speciellt billiga. När jag sedan hämtar grejerna visar det sig att de inte fanns på Dahl i Uppsala heller, och att det fått skickas från Dahls centrallager.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #36 skrivet: 17 oktober 2012, 13:52:12 »
Innovatören skall ha betalt.
Tillverkaren skall ha betalt
Transportören skall ha betalt
Dahls centrallager skall ha betalt
Transportören skall ha betalt
Dahls butik skall ha betalt
Du vill köpa billigt.

Självklart blir det dyrare att handla ju längre från innovatör/tillverkare man kommer, det är inget konstigt med det, och handlar man i Tyskland så kanske man handlar närmare tillverkarna, eller den som importerar stora volymer till Europa, och då blir det billigare.

Ju billigare prylar desto större påslag, och ju dyrare, desto mindre.

Jag vidhåller ändå att ju mer folk handlar billigt från tillverkare eller stora centrallager i Europa, desto dyrare kommer installationsarbetat att bli för de som vill köpa tjänsten att få prylarna installerade.
Förmodligen kommer vi framöver att se tillverkare som helt enkelt börjar sälja själva, Panasonic skulle ju de facto kunna sälja sina luftvärmepumpar direkt från Kina till slutkund i Sverige med den tillgänglighet till marknaden som internet ger.

De som trots allt vill agera Ã¥terförsäljare i Sverige kommer dock alltid att tvingas ta mer betalt för varorna om företaget skall generera vinst, sen är det ju som alltid upp till kunden att avgöra hur  mycket de värderar garanti, service och hjälp med dimensionering, montering och reparationer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #37 skrivet: 17 oktober 2012, 14:15:47 »
Visst, jag håller helt med.

Jag handlar normalt mina däck från Tyskland också. Jag lägger hellre ned en stund framför datorn än hugger första bästa. Om man inte vill det kan man handla dyrt lokalt. Det finns ju de som fortfarande betalar sin räkningar direkt på banken också.

Att installationsarbetet blir dyrare tycker ju jag egentligen är rätt. Varför skall delarna subventionera arbetet? Dessutom är det ju fördelaktigare att jobbet kostar rätt iom ROT.

Jag tycker jämförelsen med IT-konsulter haltar lite. Normalt är kunderna i det fallet företag som sällan är speciellt priskänsliga. Dessutom har kanske en IT-konsult lite högre lön.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #38 skrivet: 17 oktober 2012, 17:54:45 »
Det är bättre att betala rätt summa för arbetet än att det läggs på materialet!

Varje gubbe ska åtminstone dra in 1,2 miljoner för att täcka sin lön och administration mm, om man då anser att man max kan ha 70% fakturering på timmarna så blir det:
1200000/(2080*0,7)=824:- per timma + moms.

För en ensam med enskild firma torde hälften räcka att dra in för en dräglig inkomst dvs ca 410:- per timma + moms.

Observera nu att detta innebär att de inte behöver tjäna en enda krona på material.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #39 skrivet: 17 oktober 2012, 18:00:19 »
Tycker det är konstigt att en rörmockare ska behöva ta massor i timpeng när en snickare kostar runt 380-400 kr + moms från stora firmor som Peab Ncc Skanska och köper dom materialet lägger dom på 10-15% och dom gnäller inte om kunden köpt materialet själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #40 skrivet: 17 oktober 2012, 18:04:42 »
När såg du sist en hantverkare från PEAB eller Skanska hos en privatperson?
De jobbar ju mest på stora projekt där material ingår, och där marginalerna på materialet täcker alla overheadkostnader.

Vår toalettrenovering gick på ca 50 000 kr efter ROT, och då köpte vi allt material utom de rena byggvarorna, alltså lite gipsskivor, väv och målarfärg, jag är rätt säker på att det inte gjorde mer än max 50 timmars jobb i toaletten.
Så visst tar hantverkare som inte håller med materialet bra betalt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #41 skrivet: 17 oktober 2012, 18:48:27 »
Jag sitter med pappren varje mÃ¥nad  :'(
Mike,
För 410 kr i timmen är det inte fråga Om det blir konkurs!
Frågan är När den inträffar.
Med TB på matrial Och 480 kr i timmen ligger det en avkastning på
3-5 % på omsättningen ,,, Det är marginalen en Stockholms rörfirma jobbar emot
Titta en gång vad en rörfirma har för kostnader och overhead
Verktygsutrustning för att klara samtliga förekommande arbeten som innefattar vårt yrke!
Dom flesta har ingen aning
Bara försäkringar revisor lokalhyra på ett år är nästan 160 tkr för våran del.
Och då är vi ett litet företag
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #42 skrivet: 17 oktober 2012, 18:48:54 »
De flesta hantverkare i mitt område tar runt 450:- hos privatpersoner och före rot, även de lite större firmorna.
Veteranpoolen tar 320:-

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #43 skrivet: 17 oktober 2012, 18:50:36 »
Jag sitter med pappren varje mÃ¥nad  :'(
Mike,
För 410 kr i timmen är det inte fråga Om det blir konkurs!
Frågan är När den inträffar.
Med TB på matrial Och 480 kr i timmen ligger det en avkastning på
3-5 % på omsättningen ,,, Det är marginalen en Stockholms rörfirma jobbar emot
Titta en gång vad en rörfirma har för kostnader och overhead
Verktygsutrustning för att klara samtliga förekommande arbeten som innefattar vårt yrke!
Dom flesta har ingen aning
Bara försäkringar revisor lokalhyra på ett år är nästan 160 tkr för våran del.
Och då är vi ett litet företag
Cocacola
Nu missförstod du ju grovt!
Jag skrev 824:- för en firma som ska ha administrativ personal mm och inte säljer ngn produkt med förtjänst.

Som egenföretagare utan anställda däremot ska man kunna klara sig mde 410:- så länge man inte vill ha mer än 30000:- i lön före skatt.

EDIT:
FÖRE SKATT naturligtvis!!!
« Senast ändrad: 17 oktober 2012, 18:53:46 av Mike »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #44 skrivet: 17 oktober 2012, 21:18:04 »
Mmm jag är egenföretagare . Familje företag ,
Jag och brorsan jobbar ihop ,

Dina beräkningar med 70 % beläggning/ fakturering per månad fungerar inte , 1148 timmar av ca 1640 om året = 470 680 kr
Du gÃ¥r baklänges snabbare en krygerkraschen pÃ¥ 20 talet  när det gäller en rörfirma,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!