Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibes reglering  (läst 36106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibes reglering
« Svar #90 skrivet: 05 april 2008, 12:08:41 »
Jag tycker att jag beskrivit det så bra jag kan, den som inte kan se nackdelen med reglering på framledningen med hjälp av den förklaringen kan jag nog tyvärr inte överbevisa.

Nu är det ju iofs inte mitt mål i livet att försöka övertyga de som inte vill bli övertygade, men det hade varit kul om vi hade kunnat komma till koncensus i detta fall.

Nåväl, jag har gjort så gott jag kunnat, och jag tror att de allra flesta som orkat följa diskussionen ser de uppenbara och oundvikliga nackdelarna med reglering på framledningstemperauturen just när det gäller övertemperatur vid extern värmetillförsel.

Än en gång, skillnaderna är inte stora och den ekonomiska betydelsen liten, men komfortmässigt finns det klara brister som inte går att åtgärda utan att bygga om/vidareutveckla styrningen, vilket denna diskussion i grunden inte handlar om, i vart fall inte enligt mitt sätt att se på saken.

Jag tror att jag nöjer mig med detta i just denna diskussion, allt jag velat säga är redan sagt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Nibes reglering
« Svar #91 skrivet: 05 april 2008, 15:15:20 »
Jag tycker att jag beskrivit det så bra jag kan, den som inte kan se nackdelen med reglering på framledningen med hjälp av den förklaringen kan jag nog tyvärr inte överbevisa.

Nu är det ju iofs inte mitt mål i livet att försöka övertyga de som inte vill bli övertygade, men det hade varit kul om vi hade kunnat komma till koncensus i detta fall.

Nåväl, jag har gjort så gott jag kunnat, och jag tror att de allra flesta som orkat följa diskussionen ser de uppenbara och oundvikliga nackdelarna med reglering på framledningstemperauturen just när det gäller övertemperatur vid extern värmetillförsel.

Än en gång, skillnaderna är inte stora och den ekonomiska betydelsen liten, men komfortmässigt finns det klara brister som inte går att åtgärda utan att bygga om/vidareutveckla styrningen, vilket denna diskussion i grunden inte handlar om, i vart fall inte enligt mitt sätt att se på saken.

Jag tror att jag nöjer mig med detta i just denna diskussion, allt jag velat säga är redan sagt.

Du har mycket bra visat att det är en skillnad mellan bara framledning och bara returledning. Och om diskussionen skall begränsas till att inte ha en innegivare (vilket jag tycker är helt fel väg) så är vi ju också överens om att det trots allt finns någon typ av trubbig och trög innetempspåverkan med returledningsmätningen som ger den en fördel. Så långt är det ju faktiskt ett bra.

Men jag kan tyvärr inte se att returledningsreglering skulle vara bättre än att reglera på framledning plus innegivare.

Ditt utmärkta exempel visar att problem finns i båda reglermetoderna, så länge inte inegivare tas med i spelet. I ditt exempel misslyckas NIBE vid solstrålning, och IVT om solstrålningen saknas. Med andra börvärden och delta T kan vi hitta andra situationer där de olika reglersystemen beter sig olika och lyckas bättre eller sämre än varandra. Utan innegivare har ingendera en god chans att lyckas i de situationer som kan uppstå.

--- Mats ---

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibes reglering
« Svar #92 skrivet: 05 april 2008, 15:42:20 »
Men, men Nibe misslyckas med en faktor minst 3 ggr större än IVT, dessutom orsakar det onödiga starter och högre energiförbrukning.
Inte ens en rumsgivare hjälper, jag har ju själv rumsgivare, om de ändrat reglerdator sedan jag köpte min kanske de hittat på nåt nytt, men min värmepump hjälper det föga på, det faller på sin egen orimlighet att en rumsgivare kan mer än minska problemet, den kan med nuvarande konfiguration aldrig ta bort problemet helt då kompensationen försvinner när är och börvärde är lika, vilket i sin tur innebär ytterligare onödiga start och stopp.

Problemet är deltaT över värmepumpen, hur än man räknar så kommer värmepumpen att värma i onödan när energibehovet är litet, jag antar att de flesta vrider ned ratten på våren ock succesivt höjer den när det blir kallare ute igen på senhösten, för regleringen fungerar rent ut sagt inget vidare när energibehovet är litet om man inte manuellt kompenserar för framledningstemperaturregleringens brister.

Ju mer jag tänker pÃ¥ det desto svÃ¥rare har jag att förstÃ¥ hur de tänkt när de byggt regleringen pÃ¥ detta sätt, kanske kan det vara för att det är en säkrare reglerprincip i hus där ägaren tillÃ¥ter radiatortermostater att reglera värmen i huset.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Nibes reglering
« Svar #93 skrivet: 05 april 2008, 17:59:38 »
Men, men Nibe misslyckas med en faktor minst 3 ggr större än IVT, dessutom orsakar det onödiga starter och högre energiförbrukning.
Inte ens en rumsgivare hjälper, jag har ju själv rumsgivare, om de ändrat reglerdator sedan jag köpte min kanske de hittat på nåt nytt, men min värmepump hjälper det föga på, det faller på sin egen orimlighet att en rumsgivare kan mer än minska problemet, den kan med nuvarande konfiguration aldrig ta bort problemet helt då kompensationen försvinner när är och börvärde är lika, vilket i sin tur innebär ytterligare onödiga start och stopp.

Problemet är deltaT över värmepumpen, hur än man räknar så kommer värmepumpen att värma i onödan när energibehovet är litet, jag antar att de flesta vrider ned ratten på våren ock succesivt höjer den när det blir kallare ute igen på senhösten, för regleringen fungerar rent ut sagt inget vidare när energibehovet är litet om man inte manuellt kompenserar för framledningstemperaturregleringens brister.

Ju mer jag tänker pÃ¥ det desto svÃ¥rare har jag att förstÃ¥ hur de tänkt när de byggt regleringen pÃ¥ detta sätt, kanske kan det vara för att det är en säkrare reglerprincip i hus där ägaren tillÃ¥ter radiatortermostater att reglera värmen i huset.  Sc:,h

 :) Jag förstÃ¥r du tycker illa om NIBEs reglering. Det är inte samma sak som att rumsgivare plus framledning är en dÃ¥lig idé. Om NIBE inte fÃ¥r det att fungera med rumsgivare plus framledning betyder det att deras reglerlösning inte fungerar bra nog, inte att rumsgivare plus framledning bör fungera sämre än returledare. Om jag förstÃ¥r dig rätt sÃ¥ säger du att NIBE hittar till rätt kompensation men att all kompensation man kommit fram till tas bort sÃ¥ snart man nÃ¥tt rätt ärvärde och sedan börjar de om i nästa cykel. Det lÃ¥ter inte som bästa sättet att hitta rätt total reglerkurva, och om diskussionen svänger in pÃ¥ det som en nackdel kan jag hÃ¥lla med, men Ã¥terigen handlar det om reglersystemet, inte om att framledning plus innegivare inte fungerar. Att reglera i huvudsak pÃ¥ börvärde vid lÃ¥ga effektbehov (hög yttertemperatur) med en on/off pump verkar över huvud taget fel väg att gÃ¥ sett ur min synpunkt. Vid höga yttertemperaturer kommer andelen dagar med stark solpÃ¥verkan att öka, och därmed att effektbehovet vid samma temperaturer att minska, sÃ¥ kurvan kan med säkerhet sägas behöva justeras.

Den där faktorn på 3 gånger du får fram förstår jag inte riktigt, har du verkligen räknat rätt där? IVT kommer att avvika mycket lite från 20 uppåt, men ända ner till 19.5 nedåt. Nedgången vid ett framledningsbehov på 28 grader måste gå mycket lågsamt, de borde alltså avvika i snitt minst 0.25 grader neråt. Slår NIBE 0.75 grader uppåt i snitt, så borde de alltså i varje cykel värma upp huset till 21.5 grader?

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Nibes reglering
« Svar #94 skrivet: 05 april 2008, 18:07:36 »
Med IVT:s sätt att reglera startar pumpen när returtemperaturen når börvärdet minus halva kopplingsdifferensen och stannar när returtemperaturen når börvärdet plus halve kopplingsdifferensen. Kopplingsdifferensen kan man ställa in själv, defaultvärdet är 5 grader. Det är allt, något mer behövs inte för att i normalfallet hålla rätt innetemperatur på några tiondels grader när.


Blir inte det många start och stopp? Tar vi Rickards exempel så skulle IVT slå av varje gång returen når till 24.5 grader? Det innebär i princip att de slår av varje gång värmepumpen når till 32.5 grader framledning. Eftersom Rickard har 5 minuter per fullt varv borde det innebära att IVT kör pumpen i pulser om max 10 minuter i taget, men också att varje gång pumpen startas slås den alltid av i samma ögonblick som börvärdet uppnåtts, vilket borde innebära att den i rätt många situationer pulsar med korta körningar? Ingen fördröjnign alls innan börvärdet uppfattas som uppnått?

--- Mats ---

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nibes reglering
« Svar #95 skrivet: 05 april 2008, 18:30:05 »
Intressant diskussion och jag såg att min reglering med skifte av fram/returgivare gav returtemp med start vid 24 grader och stopp vid 30 grader samtidigt ligger diffen alltid mellan 8-10 grader på Vbf-Vbr över VP vilket ger lite högre framledningstemp diff än skillnaden mellan start stopp temp.

Framledn temp diff vid stopp ner till 24-25 grader strax innan start och sluttemp på 40 grader. (diff 8-10 gr vid drift medeltemp på 32 grader).
Returtemp temp är medel 27 grader.

Det verkar som gång tiden blir längre och därmed radiatorernas temp stiger så att stopp tiden förlängs i och med det vilket gör att regleringen blir "lite trögare då man reglerar på returtemp"
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibes reglering
« Svar #96 skrivet: 05 april 2008, 19:34:08 »
Jag har för att minska problemet placerat utegivaren så att solen påverkar den rätt mycket, det har nästan eliminerat problemet.
Utöver det så brukar jag skruva ner innegivaren när jag stiger upp om jag ser att är soligt för att sen dra upp den på eftermiddagen,då är det helt löst men speciellt automatiskt är det ju inte.
Har aldrig tidigare tänkt på att flytta givaren till returen kanske löser problemet utan manuell inblandning.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibes reglering
« Svar #97 skrivet: 05 april 2008, 21:47:58 »
Men, men Nibe misslyckas med en faktor minst 3 ggr större än IVT, dessutom orsakar det onödiga starter och högre energiförbrukning.
Inte ens en rumsgivare hjälper, jag har ju själv rumsgivare, om de ändrat reglerdator sedan jag köpte min kanske de hittat på nåt nytt, men min värmepump hjälper det föga på, det faller på sin egen orimlighet att en rumsgivare kan mer än minska problemet, den kan med nuvarande konfiguration aldrig ta bort problemet helt då kompensationen försvinner när är och börvärde är lika, vilket i sin tur innebär ytterligare onödiga start och stopp.

Problemet är deltaT över värmepumpen, hur än man räknar så kommer värmepumpen att värma i onödan när energibehovet är litet, jag antar att de flesta vrider ned ratten på våren ock succesivt höjer den när det blir kallare ute igen på senhösten, för regleringen fungerar rent ut sagt inget vidare när energibehovet är litet om man inte manuellt kompenserar för framledningstemperaturregleringens brister.

Ju mer jag tänker pÃ¥ det desto svÃ¥rare har jag att förstÃ¥ hur de tänkt när de byggt regleringen pÃ¥ detta sätt, kanske kan det vara för att det är en säkrare reglerprincip i hus där ägaren tillÃ¥ter radiatortermostater att reglera värmen i huset.  Sc:,h

 :) Jag förstÃ¥r du tycker illa om NIBEs reglering. Det är inte samma sak som att rumsgivare plus framledning är en dÃ¥lig idé. Om NIBE inte fÃ¥r det att fungera med rumsgivare plus framledning betyder det att deras reglerlösning inte fungerar bra nog, inte att rumsgivare plus framledning bör fungera sämre än returledare. Om jag förstÃ¥r dig rätt sÃ¥ säger du att NIBE hittar till rätt kompensation men att all kompensation man kommit fram till tas bort sÃ¥ snart man nÃ¥tt rätt ärvärde och sedan börjar de om i nästa cykel. Det lÃ¥ter inte som bästa sättet att hitta rätt total reglerkurva, och om diskussionen svänger in pÃ¥ det som en nackdel kan jag hÃ¥lla med, men Ã¥terigen handlar det om reglersystemet, inte om att framledning plus innegivare inte fungerar. Att reglera i huvudsak pÃ¥ börvärde vid lÃ¥ga effektbehov (hög yttertemperatur) med en on/off pump verkar över huvud taget fel väg att gÃ¥ sett ur min synpunkt. Vid höga yttertemperaturer kommer andelen dagar med stark solpÃ¥verkan att öka, och därmed att effektbehovet vid samma temperaturer att minska, sÃ¥ kurvan kan med säkerhet sägas behöva justeras.

Den där faktorn på 3 gånger du får fram förstår jag inte riktigt, har du verkligen räknat rätt där? IVT kommer att avvika mycket lite från 20 uppåt, men ända ner till 19.5 nedåt. Nedgången vid ett framledningsbehov på 28 grader måste gå mycket lågsamt, de borde alltså avvika i snitt minst 0.25 grader neråt. Slår NIBE 0.75 grader uppåt i snitt, så borde de alltså i varje cykel värma upp huset till 21.5 grader?

--- Mats ---


Jag tycker inte illa om någon reglering, men att reglera på framledningen är sämre än att reglera på returledningen, och jag försöker förvivlat att få dig att förstå detta.

Visst, om vi skall tala reglerprinciper och relgerparametrar så finns det naturligtvis alla möjligheter att få en bra reglering på framledningen, det är ju bara att sätta in en vanlig enkel PI-regulator.
Nu är det ju tydligen mer eller mindre tabu att använda PI-regulatorer när det gäller VVS-branschen (varför har jag aldrig förstått) så den diskussionen faller ju liksom.
Jag vill att vi diskuterar regleringarna som de är, inte vad man kan göra med dem om man optimerar dem maximalt.

När det gäller avvikelsen från börvärde på IVT/Nibe så är det som du säger, IVT:n kommer att ligga på börvärde +-0,5°C och jag skulle vilja säga att Nibe kommer att ligga på börvärde +1 till 3 grader, lite beroende på hur mycket extern energitillförsel som finns (kom ihåg att värmepumpen kommer att starta även om det är 25 grader varmt i rummet, vilket INTE en IVT skulle göra.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Nibes reglering
« Svar #98 skrivet: 05 april 2008, 23:42:04 »

Citat:
"Visst, om vi skall tala reglerprinciper och relgerparametrar så finns det naturligtvis alla möjligheter att få en bra reglering på framledningen, det är ju bara att sätta in en vanlig enkel PI-regulator.
Nu är det ju tydligen mer eller mindre tabu att använda PI-regulatorer när det gäller VVS-branschen (varför har jag aldrig förstått) så den diskussionen faller ju liksom."

Anledningen till att man inte använder en PI regulator är att en sådan på en husreglering blir mycket svår att ställa in parametrarna på. En PI- regulator fungerar bäst på en snabb process där en styrförändring kan mätas mer eller mindre direkt.


Citat:
"När det gäller avvikelsen från börvärde på IVT/Nibe så är det som du säger, IVT:n kommer att ligga på börvärde +-0,5°C och jag skulle vilja säga att Nibe kommer att ligga på börvärde +1 till 3 grader, lite beroende på hur mycket extern energitillförsel som finns (kom ihåg att värmepumpen kommer att starta även om det är 25 grader varmt i rummet, vilket INTE en IVT skulle göra.) "

Jag kör min 1230 med en kompenserings faktor på 6.0 D.v.s om rumsgivaren finns i det 25 grader varma rummet och jag har ett inställt rumsbörvärde på 21 så dras den beräknade Vbf temperaturen ned med (25 -21) * 6 = 4*6 = 24 grader vilket definitivt hindrar pumpen från att starta och producera värme. ^-^
Med denna inställning pendlar temperaturen +- 0,4 grader runt inställt börvärde och detta tycker jag är bra. 
 



Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibes reglering
« Svar #99 skrivet: 05 april 2008, 23:47:51 »
Citera
Jag kör min 1230 med en kompenserings faktor på 6.0 D.v.s om rumsgivaren finns i det 25 grader varma rummet och jag har ett inställt rumsbörvärde på 21 så dras den beräknade Vbf temperaturen ned med (25 -21) * 6 = 4*6 = 24 grader vilket definitivt hindrar pumpen från att starta och producera värme.
Med denna inställning pendlar temperaturen +- 0,4 grader runt inställt börvärde och detta tycker jag är bra. 
 

Mmm, men när/om ditt är och börvärde sammanfaller så kommer utetempgivaren att styra framledningstempen fel, du får en "onödig" start, en kort driftstid (och en kompensering som gör att det värde du angivit på gradminuterna ställs på ända, vilket i sin tur genererar många start och stopp) som i sin tur innebär övertemp ännu en gång.

Detta resonemang är helt teoretiskt, och som jag många gånger tidigare sagt är det små skillnader, inte mycket att bry sig om, men ändå...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibes reglering
« Svar #100 skrivet: 05 april 2008, 23:49:16 »
PS. En PI-regering skulle säkert fungera mycket bra pÃ¥ en värmepump i ett normalhushÃ¥ll, jag har arbetat i över 20 Ã¥r med PI och PID-regleringar och är rätt säker pÃ¥ min sak...  ;)
Vanans makt är dock stor (och många gånger obegriplig), så jag har full respekt för att även erfarna tekniker anser/tror att det är svårt att reglera ett hus med hjälp av PI-reglering, men det är helt fel, en PI-regulator är ALLTID bättre än en ren P-regulator - detta oavsett tröghet och fördröjningar!
« Senast ändrad: 05 april 2008, 23:52:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Nibes reglering
« Svar #101 skrivet: 06 april 2008, 07:58:22 »
PS. En PI-regering skulle säkert fungera mycket bra pÃ¥ en värmepump i ett normalhushÃ¥ll, jag har arbetat i över 20 Ã¥r med PI och PID-regleringar och är rätt säker pÃ¥ min sak...  ;)
Vanans makt är dock stor (och många gånger obegriplig), så jag har full respekt för att även erfarna tekniker anser/tror att det är svårt att reglera ett hus med hjälp av PI-reglering, men det är helt fel, en PI-regulator är ALLTID bättre än en ren P-regulator - detta oavsett tröghet och fördröjningar!

Jag håller helt och hållet med. Ju bättre och snabbare signaler man har tillgång till, dess bättre kan de fås att fungera, men även med trubbiga och tröga signaler kan de fås att fungera bättre än om man inte använder dem. D-delen har (trots den ökade risken för instabilitet) även den sin nytta i hemmet, på sommaren för att i tid stoppa på uppsidan och på vintern för att i tid inse att pumpen måste igång igen.

--- Mats ---

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibes reglering
« Svar #102 skrivet: 06 april 2008, 11:59:14 »
Med IVT:s sätt att reglera startar pumpen när returtemperaturen når börvärdet minus halva kopplingsdifferensen och stannar när returtemperaturen når börvärdet plus halve kopplingsdifferensen. Kopplingsdifferensen kan man ställa in själv, defaultvärdet är 5 grader. Det är allt, något mer behövs inte för att i normalfallet hålla rätt innetemperatur på några tiondels grader när.


Blir inte det många start och stopp? Tar vi Rickards exempel så skulle IVT slå av varje gång returen når till 24.5 grader? Det innebär i princip att de slår av varje gång värmepumpen når till 32.5 grader framledning. Eftersom Rickard har 5 minuter per fullt varv borde det innebära att IVT kör pumpen i pulser om max 10 minuter i taget, men också att varje gång pumpen startas slås den alltid av i samma ögonblick som börvärdet uppnåtts, vilket borde innebära att den i rätt många situationer pulsar med korta körningar? Ingen fördröjnign alls innan börvärdet uppfattas som uppnått?

--- Mats ---


Har ägnat förmiddagen åt lite loggning. Startade loggningen när det var 7 grader ute. Hade det varit 7 grader hela tiden skulle en cykel (pumptid + avsvalning till starttemperatur) ha tagit 1,5 timmar varav kanske 8 minuter varmvattenberedning. Nu blev det varmare ute under tiden (lägre börvärde) så det är nu efter två timmar fortfarande en grad kvar ner till starttemperaturen.

Det tar ungefär 10 minuter för vattnet att gå ett varv i systemet. Har mest sektionsradiatorer och rören är rätt grova. Det är ungefär 25 L vatten/kW pumpeffekt.

Citera
Ditt utmärkta exempel visar att problem finns i båda reglermetoderna, så länge inte inegivare tas med i spelet. I ditt exempel misslyckas NIBE vid solstrålning, och IVT om solstrålningen saknas. Med andra börvärden och delta T kan vi hitta andra situationer där de olika reglersystemen beter sig olika och lyckas bättre eller sämre än varandra. Utan innegivare har ingendera en god chans att lyckas i de situationer som kan uppstå.

För att IVT:s system skall fungera räcker det med det är temperaturskillnader över dygnet och det är det vÃ¥r och höst.  SolinstrÃ¥lning behövs inte.

Enda gångerna reglersystemet så att säga fastnar är när i december/januari när det är konstant någon minusgrad hela dygnet. Då kan pumpen konstant producera värme vid en temperatur över börvärdet utan att nå upp till frånslagstemperaturen. Övriga delar av året gör variationerna i utetemperatur att det aldrig blir några problem med detta.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nibes reglering
« Svar #103 skrivet: 06 april 2008, 15:55:09 »
Enda gångerna reglersystemet så att säga fastnar är när i december/januari när det är konstant någon minusgrad hela dygnet. Då kan pumpen konstant producera värme vid en temperatur över börvärdet utan att nå upp till frånslagstemperaturen. Övriga delar av året gör variationerna i utetemperatur att det aldrig blir några problem med detta.

Om den fastnar mellan ärvärdet och stoppvärdet, bör du få övertemp som rumsgivaren registrerar. Rumsgivaren ger dig då ett nytt börvärde, som till slut stänger pumpen.

Så här skrev jag för 2 år sedan, som svar på ett inlägg:

"Rumsgivare är A och O på en IVT. Den fungerar inte bra utan. Det blir övertemp, undertemp samt onödig TS, utan rumsgivare.

IVTs rumgivare korrigerar värmekurvan redan då ärvärder är 0,1° från börvärdet, och det med 0,5° som default. Exempel med 0,3° övertemp petar den ner börvärdet på VB med 1,5°.

En IVT med liten vattenvolym i golvslingor/radiatorer kan få många start/stopp. En volymförstorare är den bästa lösningen på det problemet. Att höja VB-diff för att få färre starter fungerar inte bra, men kan fungera bra tillsammans med rumsgivare.

En "hel del" onödigt tillskott? Vad jag vet, sÃ¥ är det en "bugg" i Regon som gör att TS gÃ¥r in "onödigt". Om pumpen klarar av att nÃ¥ stoppvärdet men TS-minutrarna har räknat till 0 och ramptiden har startat, sÃ¥ kommer TS att gÃ¥ in 10-20 minuter vid nästa kompressorstart. Det har hänt mig 2 ggr i vinter dvs.  20-40 minuter "onödigt" TS.

Med rumsgivare och ev. volymförstorare samt de grundläggande åtgärderna vid VP-installation (rätt kurva, rätt deltaT, öppna termostater osv.), har du en IVT som fungerar bra med utegivaren på norrväggen. Den fungerar bra med många gäster och levande ljus. Den fungerar bra höst och vår. Den fungerar även bra vid snabba väderomslag. Den fungerar bra på vintern. Det finns stora möjligheter till färre start/stopp än drifttimmar.

Allt detta med samma inställningar året runt."

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibes reglering
« Svar #104 skrivet: 06 april 2008, 16:54:14 »

Om den fastnar mellan ärvärdet och stoppvärdet, bör du få övertemp som rumsgivaren registrerar. Rumsgivaren ger dig då ett nytt börvärde, som till slut stänger pumpen.

Så här skrev jag för 2 år sedan, som svar på ett inlägg:

"Rumsgivare är A och O på en IVT. Den fungerar inte bra utan. Det blir övertemp, undertemp samt onödig TS, utan rumsgivare.

Fenomenet jag beskrev var frÃ¥n tiden utan rumsgivare. Jag skulle vilja hävda att temperaturregleringen  fungerar förvÃ¥nansvärt bra utan rumsgivare, det var därför det dröjde 5 Ã¥r innan jag brydde mig om att sätta in en sÃ¥dan. Hur bra det fungerar utan rumsgivare kan förstÃ¥s bero pÃ¥ huset: fönsterytor, konstruktionens värmekapacitet och isolering. Mitt hus kan vara ett specialfall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 657
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!