Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UtblÃ¥set frÃ¥n köksfläkten, hur ska det dras?  (läst 20141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Finns det regler pÃ¥ hur det ska vara monterat, utblÃ¥set frÃ¥n köksfläkten  Sc:,h
Kan man dra det rätt ut genom väggen och sen sluta där på utsidan väggen med nån snygg lösning eller ska det dras rör och grejer genom hela huset och upp via taket :-\

Sen en fråga till...

De där gamla fyrkantiga rören som användes förr för att leda ut matoset, de där i asbets eller vad det är, finns det nån adapter som man kan koppla på de om man vill ha ett nytt rör ut via taket?
Alltså kapa av det gamla röret på typ vinden och sen förlänga med en nyare modell den resterande vägen ut till taket och takhuven?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utblåset från köksfläkten, hur ska det dras?
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2010, 15:51:28 »
Finns det regler pÃ¥ hur det ska vara monterat, utblÃ¥set frÃ¥n köksfläkten  Sc:,h
Kan man dra det rätt ut genom väggen och sen sluta där på utsidan väggen med nån snygg lösning eller ska det dras rör och grejer genom hela huset och upp via taket :-\

Sen en fråga till...

De där gamla fyrkantiga rören som användes förr för att leda ut matoset, de där i asbets eller vad det är, finns det nån adapter som man kan koppla på de om man vill ha ett nytt rör ut via taket?
Alltså kapa av det gamla röret på typ vinden och sen förlänga med en nyare modell den resterande vägen ut till taket och takhuven?


Ja du joka83ed, knivig frÃ¥ga  :D
Hade du kollat längra ner bland trÃ¥darna sÃ¥ hade du hittat det du söker, iaf den första frÃ¥gan, pucko  ;D
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad finoke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Utblåset från köksfläkten, hur ska det dras?
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2010, 10:16:31 »
nu tycker jag att du är lite väl hård mot digsjälv. det är inte så lätt att hitta bland all smörja på nåt forum, smörja, på detta forum, bara i det avseendet att det inte har relevans för en själv när nu man letar efter nåt annat, inte att det håller låg kvalitet, och det är alltid lätt att vara efterklok. det är lite som när man gick i skolan och räckte upp handen för svarande på frågeställning, för att innan man tilldelats svarsrätten, eller läraren ens sett en, ha tagit ned handen igen, väntat, och kommit på att det man skulle ha svarat var totalt felaktigt, och man kommer ihåg just det, hur "korkat" det tycktes en.
sen med tiden, vad gång man gör detta faktiskt, förstärks känslan av att man alltid har idiotiska svar att komma med, och man glömmer att man haft rätt de allra flesta gånger man svarat på frågor.

just det faktum att människors defaultinställning är negativ angående sig själva gör att vi tycker att vi är idioter.
du kom ju på svaret själv, det räknas väl som nåt?

svaret på den andra frågan har jag inte heller tyvärr...detta inlägg var nog mer korkat, såhär i efterhand;)
« Senast ändrad: 01 augusti 2012, 10:13:05 av Rickard »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Utblåset från köksfläkten, hur ska det dras?
« Svar #4 skrivet: 03 augusti 2010, 15:13:44 »
Finns det regler pÃ¥ hur det ska vara monterat, utblÃ¥set frÃ¥n köksfläkten  Sc:,h
Kan man dra det rätt ut genom väggen och sen sluta där på utsidan väggen med nån snygg lösning eller ska det dras rör och grejer genom hela huset och upp via taket :-\

Visst finns det regler och dom är lika över hela landet. Däremot kan dom tolkas olika av kommunen och sotaren. Det finns ingenting som hindrar att du drar ut imkanalen genom väggen men det mÃ¥ste göras pÃ¥ ett brandsäkert sätt. Här kommer dÃ¥ tolkningen in eftersom reglerna eller förordningarna talar om hur det ska utföras i teorin. Tolkningen av teroin till praktik görs sedan av kommunen som godkänner utförandet (Det är alltsÃ¥ inte sotaren som  godkänner). Sotaren kan ha synpunkter pÃ¥ utförandet men kan inte godkänna utan bara säga att det är utfört enligt gällande krav. Säger sotaren "Nej" sÃ¥ brukar det bli "Nej" och vise versa, dock kan kommunen "köra över" sotaren (ovanligt eftersom kommunen oftast saknar kompetensen) eftersom det är kommunen som ska godkänna.



Sen en fråga till...

De där gamla fyrkantiga rören som användes förr för att leda ut matoset, de där i asbets eller vad det är, finns det nån adapter som man kan koppla på de om man vill ha ett nytt rör ut via taket?
Alltså kapa av det gamla röret på typ vinden och sen förlänga med en nyare modell den resterande vägen ut till taket och takhuven?

Kolla med den lokala plåtslagaren om inte han kan ordna till något. Annars kan du ju alltid ta ett runt rör och stampa lite på det som blir det kvadratiskt eller rektangulärt
Frågan är bara om du inte bör byta allt. Det som jag fått berättat för mig i mina efterforskningar så kan man egentligen inte göra en förändring på delar av imkanalen utan hela rördragningen måste uppfylla de regler som gäller idag. Gammalt är godkänt att ha men om man behöver göra om en del så måste allt ändras. Jag kan inte verderlägga det med något regelverk men det är iaf min tolkning av det jag fått berättat för mig vid samtal med Boverket, Räddningsverket, Sotaren och vår kommun.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!