Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 augusti 2008, 10:41:21 »

65% ur borran och 33% i vp-el + 2% tillskott tror jag nog är mest rättvisande.

Runt 35-40 W/meter borra är rätt normalt söder om gävle.
max 30 W/meter i nordligaste sverige.
Skrivet av: loffe
« skrivet: 11 augusti 2008, 08:51:41 »

Då skulle det i detta fall (även mitt) inte göra någon skillnad med en volymförstorare.

Jag har läst,kommer inte ihåg var... Sc:,h ,att man kan schablonmässigt säga att,
35W/meter borrhål
65-80% av totaleffekten ur hålet
25-30% av totaleffekten ur pumpen

Är det siffror som kan stämma
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 augusti 2008, 08:19:53 »

För några år sedan dimensionerades ofta för 50% effekttäckning, numera är det mer ovanligt, men det förekommer.
Jag skulle vilja säga att man inte bör dimensionera för mindre än 55% effekttäckning, och speciellt inte om man klarar sig med en kollektor trots att man går upp en storlek på värmepumpen.

Skulle jag sälja värmepumpar skulle jag helst inte offerera mindre än 60% effekttäckning.

En dimensionering på 65% effekttäckningsgrad ger ca 98% energitäckningsgrad, och alltså ca 2% eltillskott.
För att spara ytterligare 2% elförbrukning behöver du alltså köpa en 35% större värmepump...

Normalt ligger årsmedel-COP på en bergvärmeanliggning på ca 3.0-3.4 i praktiken, i alla fall de anläggningar jag sett som loggats.
Detta ger vid hand att 3-3.4 ggr så mycket energi tas ut marken som från elnätet. (+ de 2% eltillskott som tillkommer)

Har du en helt fylld kollektor finns ingen begränsning för lyfthöjd, det som begränsar är pumpens förmåga att övervinna flödesmotståndet i en "för" lång kollektor.
Lyfthöjden är obefintlig i en fylld kollektor (om man bortser från flödesmotståndet)

Skall du använda en större volym så behövs det mer om du har en "för stor" värmepump, köper du en pump med 50-70% effekttäckningsgrad är det inte nödvändigt, men det är i princip aldrig en nackdel att sätta in en volymförstorare.
Med högre effekttäckningsgrad än 70% bör man enligt mitt sätt att se det ha en volymförstorare.
Skrivet av: loffe
« skrivet: 11 augusti 2008, 07:25:07 »

...
Därför brukar jag inte rekommendera större värmepumpar än ca 65% effekttäckning till gemene man, dimensionerar man större får man antingen betala dyrt för den extra besparing man gör, eller riskerar man att få en anläggning som inte fungerar bra, och som riskerar få en dålig livslängd och en besparing som blir lägre än den förväntade.

Vill först säga att det var bra inlägg

Har ett par frågor
Vid vilken effekttäckningsgrad ska man gå upp en storlek på pump/borrhål, 59%, finns det en absolut gräns?

Hur räknar man ihop effekttäckningen totalt, den ska väl komma upp till 100% totalt sätt. (Vid en viss
temperatur och övrigt användande) Hur fördelar man effekten på borrhål, pump och elpatron?

Kan man använda sig av en mindre pump men ha stor vattenvolym. Att man använder den inbyggda
plus en varmvattenberedare (tex165lit + 300lit.) för att inte pumpen ska gå så ofta istället för att gå
upp i dimension på pump och kanske två borrhål?

EDIT: Finns det begränsingar på borrdjup vad det gäller förmåga att lyfta vätskan.
(Jag tänker inte på att man inte "fysiskt" kan borra djupare).


Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 01 juli 2008, 23:12:57 »

Jag vet i ärlighetens namn inte vilka DUT-data som Nibe angett i sina databaser, de har angett +4,4 i medeltemp och -25 grader som DUT, skiljer väligt lite mellan härnösand och sundsvall.

Om man räknar på en livslängd om 15 år och en extra kostnad på 400 kr/år för "extra eltillskott" på en mindre pump, vid en kallare väderlek, så hamnar man ändå bara på en total extrakostnad på 6000 kr, jag gissar at bara kostnaden för den större värmepumpen ligger i det intervallet.

Borrhål/markkollektor måste göras lite djupare/längre om man ökar effekttuttaget trots att energiuttaget bara blir marginellt större, dörför tillkommer alltid ett antal meter borra/kollektor om man ökar värmepumpens effekt, eller så får man en genomsnittligt lägre temp på inkommande KB vilket försämrar verkningsgraden och minskar besparingen.

Dessutom finns en effekt som man inte får fram när man räknar med kalkylprogrammet, en större värmepump ger en högre temp på utgående VB när kompressorn går, detta påverkar troligtvis COP med någon procent trots att det inte finns inställningar för detta i kalkylprogrammet.

En mindre värmepump arbetar lite längre tid, med en lite lägre temperatur än en större om allt annat i systemet är detsamma, och som sagt, detta bör rimligen ge en högre årsmedel-COP och därför åckså en större besparing än siffrorna ger vid handen när man gör en kalkyl i kalkylprogrammet.
Jag ser det som mycket tveksamt att det skulle löna sig att köpa den större värmepumpen även om vi skulle få en period med kalla vintrar.


I min kalkyl för nämnda hus skulle en "uppgång" från 1225-8 till 1225-10 ge ett borrhål som var 184 meter aktivt djup istället för 159 meter.
Detta skulle antagligen kosta runt 10 000 kr extra.

Lägg dessutom till att många borrare inte klarar av att komma till 185 meter, det är inte ovanligt att borrningen avbryts "för tidigt" p.g.a. problem för borrarna att blåsa upp vattnet.
Ett för tidigt avbrytande av borrningen ger en lägre borrhålstemp under hela anläggningens livslängd vilket ger en mindre besparing.

Är borrfirman seriös så borrar de ett extra hål (som kunden som regel får betala för) viket innebär att man behöver dubbla kollektorer, bottenvikter, ventiler och rörkopplingar vilket totalt lätt kan summera till tiotusentals kronor och göra investeringen mycket tveksam när det gäller lönsamhet.

När det gäller dimensionering av vattenvolym (som behöver vara större om man väljer en stpr värmepump) så tillkommer även här kostnader för volymkärl, kan man som kund inte själv fixa nåt billigt kärl och installera det själv så tillkommer även här snabbt ca 10 000 kr i kostnader.

Totalt sett KAN en "onödigt stor" värmepump innebära extra kostnader på 15-40 000 kr utan att man som kund kan påverka det hela.
(du hittar knappast någon borrare som GARANTERAR att de kan borra 200 meter djup, och inte heller någon som står för de extrakostnader som tillkommer om de behöver borra två hål, eller någon som ger rabatt om de avslutar borrningen innan beställt borrdjup nåtts)

När det gäller antalet start och stopp på värmepumpen så finns det inga handfasta bevis på att livslängden eller verkningsgraden påverkas negativt, men i mina ögan behöver man knappast vara ett geni för att förstå att så är fallet, jag tycker mig också ha sett ett antal fall där värmepumpar som haft extremt många start/stopp/dygn (mer än 50) har havererat redan efter några år.

För en "fysiskt" begåvad person som du eller sag är det sällan speciellt svårt att trimma in eller på annat sätt se till att även en "stor" värmepump får drägliga driftsförutsättningar, men för "normalkunden" som knappt ens tittar till sin värmepump sedan installatören åkt, kan en dåligt dimesnionerad och intrimmad anläggning bli en dyrköpt erfarenhet.

Därför brukar jag inte rekommendera större värmepumpar än ca 65% effekttäckning till gemene man, dimensionerar man större får man antingen betala dyrt för den extra besparing man gör, eller riskerar man att få en anläggning som inte fungerar bra, och som riskerar få en dålig livslängd och en besparing som blir lägre än den förväntade.

Tack, bra och utförligt svar. Även om jag har en del kommentarer (skillnaden mellan 8an och 10an ligger runt 3500 kronor, och eftersom man vill ha "rätt" temperatuskillnad över värmepumpen bör man generellt ha ställt cirkulationspumpen så temperaturen är samma för en stor och en liten pump) ser jag att du har bra skäl att säga att det inte lönar sig att sikta på att klara de kallare dagarna med värmpumpen om de kommer.

Den faktor som kanske skall tas upp och gör valet lite svårare igen är att om man har en pump som räcker till behöver man inte ha tillräckligt stora proppar för att klara eltillskottet, och då kan vi prata om mer än 15000 kronor i sänkt kostnad för den tänkta livslängden på 15 år.

Dock, det känns efter din förklaring svårt att ekonomiskt säga att man har en stor chans att få hem en sådan insats.

--- Mats ---
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 juni 2008, 15:46:03 »

Mmm, men det var för ett 150 meters borrhål. inte ett på 184 meter aktivt djup, kanske i praktiken 195-200 meter...
Men om de lämnar samma garanti på ett så djup hål så har de riktigt bra garanti, det är inte många som erbjuder det.
Skrivet av: Freeride
« skrivet: 30 juni 2008, 15:26:15 »

I min offert står det att skulle dom stöta på sprängsten eller för mycket vatten så borrar dom ett till borrhål utan extra kostnad, tror dom kallar det borrhålsgaranti.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 juni 2008, 06:49:33 »

Jag vet i ärlighetens namn inte vilka DUT-data som Nibe angett i sina databaser, de har angett +4,4 i medeltemp och -25 grader som DUT, skiljer väligt lite mellan härnösand och sundsvall.

Om man räknar på en livslängd om 15 år och en extra kostnad på 400 kr/år för "extra eltillskott" på en mindre pump, vid en kallare väderlek, så hamnar man ändå bara på en total extrakostnad på 6000 kr, jag gissar at bara kostnaden för den större värmepumpen ligger i det intervallet.

Borrhål/markkollektor måste göras lite djupare/längre om man ökar effekttuttaget trots att energiuttaget bara blir marginellt större, dörför tillkommer alltid ett antal meter borra/kollektor om man ökar värmepumpens effekt, eller så får man en genomsnittligt lägre temp på inkommande KB vilket försämrar verkningsgraden och minskar besparingen.

Dessutom finns en effekt som man inte får fram när man räknar med kalkylprogrammet, en större värmepump ger en högre temp på utgående VB när kompressorn går, detta påverkar troligtvis COP med någon procent trots att det inte finns inställningar för detta i kalkylprogrammet.

En mindre värmepump arbetar lite längre tid, med en lite lägre temperatur än en större om allt annat i systemet är detsamma, och som sagt, detta bör rimligen ge en högre årsmedel-COP och därför åckså en större besparing än siffrorna ger vid handen när man gör en kalkyl i kalkylprogrammet.
Jag ser det som mycket tveksamt att det skulle löna sig att köpa den större värmepumpen även om vi skulle få en period med kalla vintrar.



I min kalkyl för nämnda hus skulle en "uppgång" från 1225-8 till 1225-10 ge ett borrhål som var 184 meter aktivt djup istället för 159 meter.
Detta skulle antagligen kosta runt 10 000 kr extra.

Lägg dessutom till att många borrare inte klarar av att komma till 185 meter, det är inte ovanligt att borrningen avbryts "för tidigt" p.g.a. problem för borrarna att blåsa upp vattnet.
Ett för tidigt avbrytande av borrningen ger en lägre borrhålstemp under hela anläggningens livslängd vilket ger en mindre besparing.

Är borrfirman seriös så borrar de ett extra hål (som kunden som regel får betala för) viket innebär att man behöver dubbla kollektorer, bottenvikter, ventiler och rörkopplingar vilket totalt lätt kan summera till tiotusentals kronor och göra investeringen mycket tveksam när det gäller lönsamhet.

När det gäller dimensionering av vattenvolym (som behöver vara större om man väljer en stpr värmepump) så tillkommer även här kostnader för volymkärl, kan man som kund inte själv fixa nåt billigt kärl och installera det själv så tillkommer även här snabbt ca 10 000 kr i kostnader.

Totalt sett KAN en "onödigt stor" värmepump innebära extra kostnader på 15-40 000 kr utan att man som kund kan påverka det hela.
(du hittar knappast någon borrare som GARANTERAR att de kan borra 200 meter djup, och inte heller någon som står för de extrakostnader som tillkommer om de behöver borra två hål, eller någon som ger rabatt om de avslutar borrningen innan beställt borrdjup nåtts)

När det gäller antalet start och stopp på värmepumpen så finns det inga handfasta bevis på att livslängden eller verkningsgraden påverkas negativt, men i mina ögan behöver man knappast vara ett geni för att förstå att så är fallet, jag tycker mig också ha sett ett antal fall där värmepumpar som haft extremt många start/stopp/dygn (mer än 50) har havererat redan efter några år.

För en "fysiskt" begåvad person som du eller sag är det sällan speciellt svårt att trimma in eller på annat sätt se till att även en "stor" värmepump får drägliga driftsförutsättningar, men för "normalkunden" som knappt ens tittar till sin värmepump sedan installatören åkt, kan en dåligt dimesnionerad och intrimmad anläggning bli en dyrköpt erfarenhet.

Därför brukar jag inte rekommendera större värmepumpar än ca 65% effekttäckning till gemene man, dimensionerar man större får man antingen betala dyrt för den extra besparing man gör, eller riskerar man att få en anläggning som inte fungerar bra, och som riskerar få en dålig livslängd och en besparing som blir lägre än den förväntade.
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 30 juni 2008, 06:21:33 »

En 1225-8 ger som sagt en effekttäckninsgrad på över 80%, och under de år jag räknat på värmepumpar har jag fått uppfattningen att en dimensionering på 65-70% är fullt tillräckligt.
Jag fokuserar mer på raden "nödvändig elpatron" som ger samma svar men mer som ett kalkylresultat och mindre som en bedömning (effektäckningsgrad ser jag varieras mellan 65-95%, elpatron är däremot lättare att översätta till pengar). Båda gäller under förutsättningen att man har det väder som ingår i kalkylen. Om jag förstår det rätt ingår inte 80-talet i kalkylen? Det vill säga blir det lika kallt som då och det är kallare än nu, så har dimensioneringen vid kalkylen av elpatron inte tagit hänsyn till hur det såg ut då? Sedan, som du säger, om man är av tron att vårt klimat blir varmare så kan man bortse från det.

Jag är däremot intresserad av om det ingår eller kan fås att ingå i kalkylen du gör, för det är den skillnaden som fick mig att säga att pumpen i nuläget verkar rimlig i storlek, men om man tror på det vädret kan komma tillbaka skall man upp i 1225-10 (eftersom man annars får skjuta till en 400 kronor extra per år i elpatron).
Citera
En större pump än så kräver att man som ägare försöker trimma in anläggningen för optimal drift, annars riskerar man att få (i vissa fall) extremt många start/stopp på värmepumpen vilket jag anser vara skadligt för livslängden, och som förövrigt även bör påverka årsmedel-COP negativt.
Med en så "stor" värmepump är det inte ovanligt med 40-60 starter/dygn, och drifttider på under 10 minuter/gång, vilket är helt onödigt och knappast optimalt.

Vad som gör att 65-70% dimensionering ofta är en bra nivå att lägga sig på för jord/bergvärme är att man rätt ofta hamnar på en värmepumpsstorlek (för en normalvillla) där man klarar sig med ett borrhål och en kollektor (max 400 meter kollektor) vilket gör att man kan spara rätt många tusenlappar på investeringen, speciellt i fallet med bergvärme, men även när det gäller jordvärmeinstallationer.
En 1225-6 blir i minsta laget och en 1235-6 är ganska "rätt" enligt mitt sätt att se det, skulle köparen vara intresserad av en utbyggnad kan man kanske rekommendera en större pump, men inte annars.

Visst kan det bli några kalla vintrar igen, men de flesta forskarna verkar ju vara eniga om att vintrarna framöver kommer att bli mildare och mer nederbördsrika, jag är benägen att hålla med.

Det enda som verkligen kan göra det vettigare att dimensionera för nära 100% effekttäckning vore om effekttariffer införs från elbolagen, vilket kan göra att man får betala väldigt dyrt för elen om man har ett högt toppeffektbehov.
Kan du förklara borrhålet respektive kollektorn lite mer? Jag förstår att de större pumparna tar mer effekt, och därmed mer värme på kortare tid, så om behovet är större krävs det mer från borrhålet. Men om vi säger att husets behov är detsamma, kommer en 1225-10 verkligen att kräva ett extra hål eller kollektor för cirkulationens skull om det är samma effekt man tar ut per dygn, eller i värsta/bästa fall 400 kWh till per år?

Vad gäller antalet start/stopp är skillnaden på ett steg upp i pump inte nämvärd. Jag tycker man i alla lägen skall kolla så man har vatten så det räcker till pumpen i systemet, annars får man reglerproblem i vilket fall som. Har man det och diskuterar att gå upp en enda storlek tvivlar jag på att det är ett reellt problem.

--- Mats ---


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 juni 2008, 05:53:36 »

En 1225-8 ger som sagt en effekttäckninsgrad på över 80%, och under de år jag räknat på värmepumpar har jag fått uppfattningen att en dimensionering på 65-70% är fullt tillräckligt.
En större pump än så kräver att man som ägare försöker trimma in anläggningen för optimal drift, annars riskerar man att få (i vissa fall) extremt många start/stopp på värmepumpen vilket jag anser vara skadligt för livslängden, och som förövrigt även bör påverka årsmedel-COP negativt.
Med en så "stor" värmepump är det inte ovanligt med 40-60 starter/dygn, och drifttider på under 10 minuter/gång, vilket är helt onödigt och knappast optimalt.

Vad som gör att 65-70% dimensionering ofta är en bra nivå att lägga sig på för jord/bergvärme är att man rätt ofta hamnar på en värmepumpsstorlek (för en normalvillla) där man klarar sig med ett borrhål och en kollektor (max 400 meter kollektor) vilket gör att man kan spara rätt många tusenlappar på investeringen, speciellt i fallet med bergvärme, men även när det gäller jordvärmeinstallationer.
En 1225-6 blir i minsta laget och en 1235-6 är ganska "rätt" enligt mitt sätt att se det, skulle köparen vara intresserad av en utbyggnad kan man kanske rekommendera en större pump, men inte annars.

Visst kan det bli några kalla vintrar igen, men de flesta forskarna verkar ju vara eniga om att vintrarna framöver kommer att bli mildare och mer nederbördsrika, jag är benägen att hålla med.

Det enda som verkligen kan göra det vettigare att dimensionera för nära 100% effekttäckning vore om effekttariffer införs från elbolagen, vilket kan göra att man får betala väldigt dyrt för elen om man har ett högt toppeffektbehov.
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 29 juni 2008, 17:47:53 »

OK


Tack.

Humm, det blir alltså en skillnad. Jag hamnar 150 kWh högre än dig på ett år, vilket får anses inom felmarginalerna, även om jag inte brukar hamna så olika.

Men jag får att 80-talets temperaturer hade gett nästan 400 kronor mer i elpatron-kostnad per år. Är det stor skillnad i graddagar mellan sundsvall och Härnösand? Du ser inga problem med 80-tals temperaturer med en 1228-8?

--- Mats ---
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juni 2008, 10:32:26 »

Den blir lite i minsta laget, bifogar kalkyler på 1225-6 och 1235-6 så att du kan se, en 1235-6 är precis på gränsen till vad jag anser vara en bra dimensionering, besparingen jämfört med en 1225-8 är bara 254 kWh mindre, så om du väljer mellan en 1225-8 och en 1235-6 sparar du ca 254 kWh mindre med en 1235-6.
Skulle du välja en 1225-6 så spar du ca 528 kWh mindre/år.
Vad du spar på en mindre pump är dels borrhålsdjupet (ca 25 meter kortare) och den lägre kostnaden för värmepumpen.
Dessutom kommer du att få lite mindre start och stopp på värmepumpen vilket ger en "skönare resa" för kompressorn vilket kan påverka livslängden positivt.
Skrivet av: Freeride
« skrivet: 29 juni 2008, 10:09:29 »

ok, ser ut som jag kan lita på deras beräkning.

angående radiatortempen, när det var ca -20 i vintras så var det ju bara över en natt, så radiatorvattnet kanske ökar om det hade varit under en ihållande period.
Vid -4 under en längre period så går det ut 35-36gradit vatten.

Rickard: om jag inte skulle värma garaget i framtiden borde jag då välja en 1225-6 i stället eller blir den för liten b00k

Sen undrar jag om det är värt att lägga 8500 mer på 1235 med tanke på att jag förmodligen inte behöver det varmare vattnet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juni 2008, 02:34:35 »

OK

Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 28 juni 2008, 21:52:30 »

89% effekttäckningsgrad på en bergvärmepump är onödigt högt, men med tanke på att du avser värma även garaget framöver kan det vara en bra dimensionering.
En 10 kW värmepump blir alldeles för stor för dig (Mats måste ha räknat på luft/vattenvärmepump).

När jag dimensionerar brukar jag försöka hamna på 65-70% effekttäckningsgrad, det tarvar ge den mest ekonomiska lösningen.
("Alla" som dimensionerar räknar med 55/45 grader vbf/vbr, det är inget du behöver bekymra dig om, men däremot bör du försöka ta reda på hur varmt vatten dina radiatorer behöver för att värma huset när det är som kallast, det skall helt inte krävas mer än 55 graders vbf vid DUT, gärna mindre)

Hej Rickard, nej jag räknade inte på en luft/vatten, utan på 1225an (eftersom det är just 1225orna webbsidan har som basmodell för bergvärmepumpar blev det så). Däremot räknar jag inte baserat på DUT och medeltemp, utan på gradminuter, och egentligen lite noggrannare än så (ett av larmen jag fick var just att framledningstempen går upp väldigt högt ibland). Har inte Sundsvall, men väl Härnösand, och tänkte det var nära nog.  Ser på svaret att vi pratar om lågtempsystem, så den punkten kan vi släppa direkt.

En sak som kan skilja är behovskurvan (den räknar jag generellt fram som årsbehov genom sista decenniets snitt, är årsförbrukningen räknad på ett enda år och det året är ovanligt varmt så måste jag göra om kalkylen för att få rätt behovskurva).

Brukar dock få ungefär samma resultat som du, skulle du kunna tänka dig att räkna behovet från scratch, och se om du får samma resultat som dem (deras kalkyl ger att tillsatsenergin skall bli 23 kW/år och det är det jag passerar när jag tittar bakåt.

--- Mats ---
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 28 juni 2008, 21:19:25 »

41 grader vid -20, ser ut att kunna bli en bra besparing med vp.  Thumbsup
Skrivet av: Freeride
« skrivet: 28 juni 2008, 19:56:48 »

Okej, hushållselen är inte så hög för oss, kan bero på att alla vitvaror och alla elprylar är inköpta -08 (bara lågenergilampor med.  Elräkningen den här månaden var på 400kw men då har jag stängt av värmen till radiatorerna.

I vintras så var radiatortempen 41 grader vid -20 så jag borde klara mig rätt bra.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 juni 2008, 19:05:05 »

89% effekttäckningsgrad på en bergvärmepump är onödigt högt, men med tanke på att du avser värma även garaget framöver kan det vara en bra dimensionering.
En 10 kW värmepump blir alldeles för stor för dig (Mats måste ha räknat på luft/vattenvärmepump).

När jag dimensionerar brukar jag försöka hamna på 65-70% effekttäckningsgrad, det tarvar ge den mest ekonomiska lösningen.
("Alla" som dimensionerar räknar med 55/45 grader vbf/vbr, det är inget du behöver bekymra dig om, men däremot bör du försöka ta reda på hur varmt vatten dina radiatorer behöver för att värma huset när det är som kallast, det skall helt inte krävas mer än 55 graders vbf vid DUT, gärna mindre)
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 28 juni 2008, 17:39:16 »

Bor i 1 mil söder om sundsvall


Skulle säga att det ser rätt rimligt ut. De har gissat på relativt lite hushållsel, så de räknar på en lite hög siffra på värmeförbrukning än jag gjort. Även om din förbrukning stiger lite till (ett par tusen kWh) så räcker pumpen till hyffsat bra. De risker jag ser:

1. Blir det lika kallt som det var på 60/70/80 talet är den här pumpen lite för liten, då är 10an tillräcklig
2. De räknar med 55 grader framledning vid -20 grader och 10 graders fall över radiatorerna. Det är lite högt för att bo i så kallt klimat och med en pump som klarar 60. Vet du om den uppgiften stämmer? Är det så skulle det kunna vara läge att byta ut ett par radiatorer om det är bara ett par få som pressar upp temperaturen, för den gör att du riskerar att när det är kallt köra elpatron även när effekten i princip räcker (bara viktigt om det bli kallt igen).

Finns ingen stor anledning att gå till en större pump, men om du tror på kallare väder framöver kan det vara en idé ändå. Men se över radiatorernas framledningstempbehov om du inte är säker på de uppgifterna.

--- Mats ---
Skrivet av: Freeride
« skrivet: 28 juni 2008, 17:16:59 »

Bor i 1 mil söder om sundsvall

Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 28 juni 2008, 16:20:23 »

Hej, Har nog bestämt mig för en offert på en nibe 1225 med 150m borrdjup fast jag lägger nog till 10meter.

Det jag funderar över är beräkningarna som dom gjort, så här ser det ut. (lite förenklat)

Elförbrukning(85%)  28000 kw/år
Nettoenergibehov exlusive hushållsel 23800kw/år
Varmvattenbehov 5000 kw/år (ingår ovan)
effektbehov 7,2 kw   
Årsmedeltempratur 4,7
Dut -22
inomhustemperatur 21 grader
sol och personvärme täcker från ca 17 grader
framledningstemperatur dut 55 grader
returtemperatur dut 45 grader

Angiven energi värmepump 23772 kw/år inklusiv hushål
Drivenergi värmepump 7207 kw/år
Tillsatsenergi el100%  23 kw/år 
Rek. tillsatseffekt netto 0,8 kw
energiförbrukning, el brutto 7230 kw/år
Besparing värmepump 16564 kw/år   

Energitäckningsgrad 100%
Effekttäckningsgrad 89%
Årsvärmefaktor vp 3,3
Varmvatten från värmepump 100%   

Ser det helt galet ut eller?
dom har räknat på 28000 kw/år men kan nog va 30000 kw/år (bara bott här i 8 månader)
Har även ett fristående garage på ca 30 kvadrat som nog ska värmas upp i framtiden.
Var bor du?

--- Mats ---
Skrivet av: Freeride
« skrivet: 28 juni 2008, 12:50:08 »

Glömde tilläga att det är en nibe fighter 1225-8 som dom räknat på *vinkar*
Skrivet av: Freeride
« skrivet: 28 juni 2008, 12:48:12 »

Hej, Har nog bestämt mig för en offert på en nibe 1225 med 150m borrdjup fast jag lägger nog till 10meter.

Det jag funderar över är beräkningarna som dom gjort, så här ser det ut. (lite förenklat)

Elförbrukning(85%)  28000 kw/år
Nettoenergibehov exlusive hushållsel 23800kw/år
Varmvattenbehov 5000 kw/år (ingår ovan)
effektbehov 7,2 kw   
Årsmedeltempratur 4,7
Dut -22
inomhustemperatur 21 grader
sol och personvärme täcker från ca 17 grader
framledningstemperatur dut 55 grader
returtemperatur dut 45 grader

Angiven energi värmepump 23772 kw/år inklusiv hushål
Drivenergi värmepump 7207 kw/år
Tillsatsenergi el100%  23 kw/år 
Rek. tillsatseffekt netto 0,8 kw
energiförbrukning, el brutto 7230 kw/år
Besparing värmepump 16564 kw/år   

Energitäckningsgrad 100%
Effekttäckningsgrad 89%
Årsvärmefaktor vp 3,3
Varmvatten från värmepump 100%   

Ser det helt galet ut eller?
dom har räknat på 28000 kw/år men kan nog va 30000 kw/år (bara bott här i 8 månader)
Har även ett fristående garage på ca 30 kvadrat som nog ska värmas upp i framtiden.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!