Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Udda inkopplingsförslag?  (läst 5073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BortaHemma

  • Gäst
BortaHemma
Udda inkopplingsförslag?
« skrivet: 31 maj 2012, 21:58:04 »
Hej

Vi har en varmmvattenberedare på 300l med solslingor och värmepump som kör med fast kondensering mot en kombipanna med förrådsberedare. Just nu håller vi på med att koppla in varmvattenberedare och då tänkte jag att man kunde ha förrådsberedaren som förvärmare under vintern när VP håller pannan varm, detta konstaterades som en dum idé då vattentempen i pannan kommer att vara optimal för legionellatillväxt den största delan av året.

En fundering jag har nu är att cirkulera vattnet i ett slutet system mellan pannans vvb och solslingan i den separata vvberadern för att kunna plocka lite billigare vv, vad tror expertisen om idén?

Förresten, orsaken till att VP inte körs direkt mot slingan är att slingan är för klen och håller för lite vatten vilket gör att pumpen kommer att bryta på hög retur.

/BH


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Udda inkopplingsförslag?
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2012, 00:58:23 »
Du menar alltså att pannan skall värma förrådsberedaren via solslingan, som i sin tur skall förvärma tappvarmvattnet?

Blir det inte legionella i förrådsberedaren då?

Då är det bättre att du kopplar kallvatten in på solslingan och ut från solslingan och in i varmvatten beredaren (elektrisk?)

Sen kopplar du in en cirkulation mellan panna och förrådsberedare (om det inte redan finns)

Kan du göra en ritning över befintligt system är det mycket enklare att ge råd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

BortaHemma

  • Gäst
BortaHemma
SV: Udda inkopplingsförslag?
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2012, 10:00:22 »
Det är ju sant, om min tanke skall fungera så behöver vattnet i VVB botten vara kallare än pannan annars har men legionella risk i nedre del av VVB.

Jag bifogar iallafall en enkel skiss på hur det ser ut, och hur min tanke var.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Udda inkopplingsförslag?
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2012, 11:19:19 »
Så länge toppen på beredaren är tillräckligt varm så är det ingen risk för legionella. Vattnet i kombipannans förrådsberedare kommer ju aldrig i kontakt med tappvattnet, så det borde inte göra nåt att den inte är tillräckligt varm...

Sen tycker jag att det känns som ett onödigt steg att ta vattnet från förrådsberedaren. Varför inte ta vatten direkt från kombipannan och cirkulera genom VVB'ns slinga? Då slipper du en extra krets med tillhörande säkerhetsventil, expansionskärl och påfyllningsarmatur. Förrådsberedaren kan du fylla med vatten och lämna öppen så bidrar den ju till den värmeackumulerande vattenvolymen...

Alternativt så tar du in kallvatten via förrådsberedaren och låter det gå vidare till varmvattenberedaren där elpatronen värmer till säker temperatur. Då slipper du ha en extra cirkpump för att cirkulera vatten mellan tankarna...
« Senast ändrad: 01 juni 2012, 11:21:25 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

BortaHemma

  • Gäst
BortaHemma
SV: Udda inkopplingsförslag?
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2012, 12:23:07 »
Så länge toppen på beredaren är tillräckligt varm så är det ingen risk för legionella. Vattnet i kombipannans förrådsberedare kommer ju aldrig i kontakt med tappvattnet, så det borde inte göra nåt att den inte är tillräckligt varm...

Detta låter bra, bakterierna kommer ju att dö när dom värms upp i toppen ändå :)

Sen tycker jag att det känns som ett onödigt steg att ta vattnet från förrådsberedaren. Varför inte ta vatten direkt från kombipannan och cirkulera genom VVB'ns slinga? Då slipper du en extra krets med tillhörande säkerhetsventil, expansionskärl och påfyllningsarmatur. Förrådsberedaren kan du fylla med vatten och lämna öppen så bidrar den ju till den värmeackumulerande vattenvolymen...
Konstigt, ibland gör man saker så mycket mer komplicerade än vad dom verkligen är. Själklart har du rätt i att det är bättre att ta direkt från pannan.

Alternativt så tar du in kallvatten via förrådsberedaren och låter det gå vidare till varmvattenberedaren där elpatronen värmer till säker temperatur. Då slipper du ha en extra cirkpump för att cirkulera vatten mellan tankarna...

Det var så jag tänkte från början, men blev tveksam till hur legonella säkert det är men sålänge det senare värms upp till tillräcklig temperatur så borde detta vara det enklaste och bästa. Det har ju dock en nackdel och det är att om man kör så på sommaren med pannan kallställd så ökar risken för kondens iom att kallt vatten kyler ner pannan, detta är ju dock enkelt löst med ett par kranar som väljer antingen (förvärmt)vatten från pannan eller vatten direkt från brunnen till vvb.
Detta lämnar också slingorna i vvb fria som förnklar om jag i framtiden vill komplettera med solpanel.

/BH

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Udda inkopplingsförslag?
« Svar #5 skrivet: 02 juni 2012, 01:03:49 »
Jag har en ack-tank på 750 liter med VV-sling-beredare. Ack-tanken värms mest upp med en luft/vatten värmepump, men även via vedpannan och solfångare. Det finns även elpatron i. Således kan varmvattentemperaturen skilja sig ganska mycket. Därför har jag en vanlig 50-liters elberedare sist i systemet så jag alltid har minst 50 liter 60 grader varmt vatten. Elberedaren ska då endast komplettera inkommande varmvatten. Jag har timräknare på, och den är igång ca 1 timme à 3 kWh per dag. Finns ingen uppvärmning alls inkopplat, är det i alla fall rumstemperatur den ska jobba med, istället för kallvatten.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Udda inkopplingsförslag?
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2012, 08:59:20 »
Conquest
Ditt system liknar det jag funderar på
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48161.0
Alternativ 1, typ. (fast jag har mycket mindre acktank)

Hur hög temp håller du i acktanken?
Kör du någon temphöjning på acktanken ibland, för att säkerställa att du får bort bakterier i vv-sling-beredaren?
Räcker 50L 60 grader för att fylla ett badkar med varmt vatten?  :)
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Udda inkopplingsförslag?
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2012, 09:29:36 »
Kör du någon temphöjning på acktanken ibland, för att säkerställa att du får bort bakterier i vv-sling-beredaren?

En slingberedare har så liten volym att det inte blir några problem med bakterietillväxt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Udda inkopplingsförslag?
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2012, 11:17:05 »
En slingberedare har så liten volym att det inte blir några problem med bakterietillväxt.

Ni fÃ¥r ursäkta en amatör, nu när jag vet vad jag skall leta efter har jag läst pÃ¥ (det här diskuterade ni 2005  :))och tror nu att jag förstÃ¥r
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=3430.0
Om slingan bara innehÃ¥ller sÃ¥där 4L vatten (med legionella eller ej) lär det ju inte vara nÃ¥got problem om man kör in det vattnet i en 50L 60gradig  vvb.
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!