Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Medeltemp -4.4 kompressorn har gÃ¥tt dygnet runt sedan installation  (läst 487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Limpan83

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick för några veckor sedan en bergvärmepump installerad. Nibe F1255. Sedan installation har kompressorn gått dygnet runt, är detta som det ska? Kompressorn har alltså en start och ca 300 timmar driftstid. Elpatronen har heller aldrig använts sedan installation, vilket känns som det ska då medeltemperaturen bara varit -4.4 med några kalla dagar kring -14 som lägst. Att kompressorn går 24/7 gör mig dock lite oroad. Då det blir ganska varmt inne har jag provat sänka den övergripande temperaturen 3-4 grader. Kurvan verkar helt ok för olika temperaturer, så den sänkte jag bara ett snäpp från 9 till 8. Dock fortsätter kompressorn gå konstant. Är det kanske så att den vilar fastän drifttiden visar att den gått kontinuerligt? Den ligger oftast på 30-50% hastighet för köldbäraren när jag kollar.

Är det så att min pump är okalibrerad, eller varför här den konstant även när det är nära nollgradigt? KBin ligger på 3.0-4.5 och KBut -0.5-0.8 ca.
« Senast ändrad: 31 december 2023, 16:23:53 av Limpan83 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9688
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
F1255 är en varvtalsstyrd modell med inverter. Så länge värmebehovet i huset är högre än den minsta effekten på värmepumpen (t.ex. 3 - 12 kW) kommer den att gå konstant på vinterhalvåret.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!