Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT GEO 508C varmvattnet nÃ¥r inte upp till stopptemperatur  (läst 3739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fingalolsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har nyligen fått en IVT GEO 508C installerad (i slutet av Maj) och försöker nu bekanta mig med den samt förstå den.
Pumpen går nu i sommardrift och jag har ställt varmvattenproduktionen i läge "Normal".

Jag har även skruvat om start- och stopptemperatur för Normal-läget till 46 respektive 55 (fabriksinställning: 50 - 63).
Det jag nu ser är att när pumpen producerar varmvatten stannar den alltid långt innan temperaturen i beredaren nått 55 grader.
Oftast landar den på 49 grader eller något sådant innan den lägger av. Inga larm eller något sådant.
Den bifogade bildserien visar hur det kan se ut.

Är det någon på detta forum som kan begripa varför detta sker?

Utloggad varmdo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kyl och värmepumstekniker
Stopp temperaturen syftar på returgivaren och inte på tank temperatur

Utloggad fingalolsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej tack, då har jag missuppfattat värdet och tittat på fel givarvärde.

Du råkar inte veta vilken "insignal" (som det heter i menyn) som borde vara uppe och nosa på 55 innan varmvattenproduktionen avstannar? Tänkte att jag ska kolla nästa gång den kör.


Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stopp temperaturen syftar på returgivaren och inte på tank temperatur

Är du säker på ditt påstående ?
Källa ?

Mvh
Daikin

Utloggad fingalolsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, det vore intressant att höra var uppgiften kommer ifrån. Inget av det jag läst (användarhandledning, etc) tycks säga något om detta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
IVT:s manualer suger som vanligt så de förtäljer inget om saken.
Men jag har för mig att någon har kollat på kurvor mm på nån äldre modell på IVT och då är det just returgivaren som bryter VV-laddning när den uppnått den inställda temperaturen (+ halva kopplingsdifferansen) på varmvattnet.
Nyare IVT använder inte kopplingsdifferans pÃ¥ varmvatten utan kör med start och stopptemp sÃ¥ dÃ¥ kan styrningen vara pÃ¥ nÃ¥tt annat sätt vad jag vet.  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fingalolsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kollade nyligen på pumpens mätvärden just efter att en "varmvattenkörning" gått klart. Ingen av de "insignaler" jag såg tycker jag låg precis vid 58 grader som jag nu satt stopptemperaturen till (ses väl som "TC1 Asluta VV" på bild 1).

"TC0 Returtemperatur" (bild 2) var väl relativt nära liksom "TC1 Framledning". Tyckte mig dock notera att de var högre just innan kompressorn stannade av men väldigt snabbt sjönk (inom loppet av en minut) tills bilden togs.

Vet inte om det stärker någon hypotes här. Noterbart är väl att "TW1 VV-temp beredare" i alla fall är rätt långt ifrån 58.

Utloggad varmdo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kyl och värmepumstekniker
SV: IVT GEO 508C varmvattnet når inte upp till stopptemperatur
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2022, 10:24:57 »
Är du säker på ditt påstående ?
Källa ?

Mvh
Daikin

Jupp

IVT

Då jag felsöker/justerar in och reparerar deras pumpar är den informationen viktigt för mig,därav har jag kontrollerat detta

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GEO 508C varmvattnet når inte upp till stopptemperatur
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2022, 10:38:33 »
KB in/ut  diff  1 C , för lite ställ ner farten pÃ¥ KB-pumpen nÃ¥got snäpp , lämplig diff ca 4 C , dÃ¥ suget VP upp en hel del effekt frÃ¥n hÃ¥let

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GEO 508C varmvattnet når inte upp till stopptemperatur
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2022, 11:17:32 »
Kul att se att man inte är ensam om att ha svårigheter att förstå sig på pumpen. Men den är väl designad att vara så enkel som möjligt för användaren men den är lite svårare för oss som vill bli "super users" :-)

Jag undrade också hur varmvattenproduktionen funkar. Min installatör säger att jag inte behöver termisk desinfektion samtidigt som manualen rekommenderar det. Men vågar inte aktivera det då jag inte har någon termisk shunt eller vad det heter tror jag...
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad jmaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Esbo/Finland
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT GEO 508C varmvattnet når inte upp till stopptemperatur
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2022, 13:37:36 »
Stopp temperaturen syftar på returgivaren och inte på tank temperatur
Nej, det är inte så med GEO 500/Bosch 7001i. Lägre VV temperatur används för start, men för stopp används ingen temperatur som den är.

ECO+ använder 42 och 54 start/stop. Den startar när lägre VV temperatur är 42,1 C och stoppar när båda lägre och högre är 47,8-47,9 C. Då var framledningen 56,3 C och retur 49,2 C som högst.

Samma vid "Normal", som har 50/63 start/stop. Startat när lägre VV är 50,0 C och stoppar när båda lägre och högre är runt 57,5 C.

Altså 5-6 C lägre än stopp.

Men när man sätter legionella eller extra VV 65 C då blir VV 65 C och framledningen är klart över 70 C.
Bosch 7001ilwm 12 kW, grundvattenvärme, 164 m2 1976

Utloggad fingalolsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
KB in/ut  diff  1 C , för lite ställ ner farten pÃ¥ KB-pumpen nÃ¥got snäpp , lämplig diff ca 4 C , dÃ¥ suget VP upp en hel del effekt frÃ¥n hÃ¥let

Dessa bilder togs en sommardag (notera utetemp pÃ¥ 27 grader) sÃ¥ det kanske pÃ¥verkar köldbärardiffen? Nu under vintertid (-10 för närvarande) verkar köldbärardiffen rätt stadigt ligga pÃ¥ 3 grader. Jag kör auto-inställning för bÃ¥de köldbärarpump och värmevattenpump. Törs inte riktigt justera det.  dontknow

Utloggad fingalolsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Min installatör säger att jag inte behöver termisk desinfektion samtidigt som manualen rekommenderar det. Men vågar inte aktivera det då jag inte har någon termisk shunt eller vad det heter tror jag...

Jag kör Eco-programmet för varmvatten och termisk desinfektion schemalagt söndag natt 05:30 så man kan nyttja det extra varmvattnet under dagen.

Min installatör menade att med Normal eller Komfort är vattnet så varmt att termisk desinfektion är överflödigt. För Eco är det mer värdefullt. Alternativt kan man se till att ladda på med extra varmvatten någon gång i månaden. Ger samma effekt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: IVT GEO 508C varmvattnet når inte upp till stopptemperatur
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2022, 15:50:49 »
Dessa bilder togs en sommardag (notera utetemp pÃ¥ 27 grader) sÃ¥ det kanske pÃ¥verkar köldbärardiffen? Nu under vintertid (-10 för närvarande) verkar köldbärardiffen rätt stadigt ligga pÃ¥ 3 grader. Jag kör auto-inställning för bÃ¥de köldbärarpump och värmevattenpump. Törs inte riktigt justera det.  dontknow

Det finns ingen anledning att ändra hastigheten pÃ¥ köldbärarpumpen. Är det en modern, elsnÃ¥l cirkulationspump kan köras pÃ¥ högsta hastighet. Har för mig att Daikin inte reglerar hastigheten pÃ¥ köldbärarhastigheten pÃ¥ inverterpumparna utan de gÃ¥r med högsta hastighet. Värmepumpen tar inte mer värme frÃ¥n borrhÃ¥let för att man sänker hastigheten pÃ¥ köldbärarpumpen, snarare tvärt om. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jmaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Esbo/Finland
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT GEO 508C varmvattnet når inte upp till stopptemperatur
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2022, 17:02:12 »
Det finns ingen anledning att ändra hastigheten på köldbärarpumpen. Är det en modern, elsnål cirkulationspump kan köras på högsta hastighet.
GEO 512/7001i har Grundfos upmxl 25-125 130 köldbärarpum. Den tar 180 W på högsta hastighet. Ingen nytta att köra den på högsta hastighet om kompresson kör på låg frekvens. Då tar kompressorn mindre än 1 kW och köldbärarpumpun skulle vara 20% mera.

Jag vet inte vilken köldbärarpumpen 8 kW modell har. Men Nibe F/S1255 6 kW har 140 W. Inte heller elsnål på högsta hatsighet.
Bosch 7001ilwm 12 kW, grundvattenvärme, 164 m2 1976

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!