Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Master CTC 102 är död - Nibe410P ?  (läst 5739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad a.astviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Master CTC 102 är död - Nibe410P ?
« skrivet: 28 december 2008, 13:52:35 »
Hej!
Som sagt MasterCTC 102 är död och jag har beslutsångest vad ska jag satsa på.
Huset 180 m2 frÃ¥n 85 och relativ bra isolerad. Vi förbrukar ca 13-14.000 kw per Ã¥r (vi är sparsamma eller snÃ¥la...) Kan säga att vÃ¥r FTL pumpen funkade knappt sista Ã¥ret men vi har sen 3 Ã¥r L/L värmepumpen HE9DKE som gjort att vi har inte kört vÃ¥r CTC elpanna förra vinter. Tittar man pÃ¥ Nibes ersättning till CTC sÃ¥ är det Nibe-410P som dockas direkt till luftkanaler. Läser man pÃ¥ forumet dÃ¥ säger folk att den är klen och krävs komplettering med L/V för att klara alla behov... (Frugan vill duscha mer än idag och ha varmare inne i huset ^-^) DÃ¥ hamnar man över 100 tusen och det är kanske andra alternativ som aktuella. Vill behÃ¥lla tillluft och dÃ¥ säger folk att jag skulle satsa pÃ¥ FTX och L/V variant. Har nÃ¥gon ett bra ide sÃ¥ att jag kan gÃ¥ vidare? SvÃ¥rt att klura ut detta pÃ¥ egna händer.... De som har Nibe 410P, är ni nöjda med den? Är tillskott av el konstant om det är minus ute? Jag planerar att fotfarande använda L/L värmepump när det har visat sig mycket effektiv sÃ¥ kanske räcker för min del bara med Nibe 410P   
Blir tacksam om någon kan dela med sig av eget erfarenhet. Alla tips välkomna.
« Senast ändrad: 28 december 2008, 14:30:23 av a.astviken »
// Mvh
   Alex

Utloggad Andy_hstad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-1
SV: Master CTC 102 är död - Nibe410P ?
« Svar #1 skrivet: 28 december 2008, 19:50:00 »
Tjenare
Jag kör men en 410P och en L/L pump.El tillskott behövs när man duschar ner till -5 grader sen kan det behövas till att värma huset ocksÃ¥  men det är inte mycket.Över +2 grader sÃ¥ kör jag inte med elpatron alls.

Nackdelen med att köra L/V med ftx är att du får kall luft in i huset.Med nibe så har du alltid 20 grader i tillluften..
Nibe fighter 410P flvp och en Sanyo 123 llvp.Hus från 67 i lätt betong
Föregånde ägare 23500 kw
Ã…r 1:17535 kw  21 grader inne
Ã…r 2:14400 kw 21 grader inne
Ã…r 3:12500kw  22 Grader inne

Utloggad a.astviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Master CTC 102 är död - Nibe410P ?
« Svar #2 skrivet: 28 december 2008, 20:51:53 »
Tack Andy!
Jag tror också att jag kör med 410P så länge och sedan ser om det behövs att kompletera med L/V till. Tanken att kanske installera solpaneler för VV till den varma delen av året. Jag ska utgå från "keep it easy" och sedan bygger upp om det behövs. Erfaranvet från de som har 410P är värdefull. Tack.
// Mvh
   Alex

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Master CTC 102 är död - Nibe410P ?
« Svar #3 skrivet: 29 december 2008, 11:14:14 »
Tjenare
Jag kör men en 410P och en L/L pump.El tillskott behövs när man duschar ner till -5 grader sen kan det behövas till att värma huset ocksÃ¥  men det är inte mycket.Över +2 grader sÃ¥ kör jag inte med elpatron alls.

Nackdelen med att köra L/V med ftx är att du får kall luft in i huset.Med nibe så har du alltid 20 grader i tillluften..


Jag har en autoterm 190F (FLVP) och en Toshiba RAS13 (LLVP). Huset är på 150Kvm och klarar sig utan eltillskott fram till minus 5 grader. Vi har inte haft det kallare i Blekinge i år än men jag tror att den kombinationen klarar ännu längre ner. FLVP står på ekonomi drift hela tiden och tillverkar billigt varm vatten. Toshiba RAS 13 ansvarar för 80% av husets uppvärmning. Jag börjar tro mer och mer på den här kombinationen men huset måste vara LLVP vänlig dvs öppen plan lösning.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad cgn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Master CTC 102 är död - Nibe410P ?
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2009, 20:52:34 »
Hej ! Det vore intressant o veta hur ni komer att göra ?
Jag sitter själv i samma situation , där min CTC Master 103 har gett upp. Huset är ett Myresjöhus byggt 1985 på 2 x 117 kvm. Jag har bytt kretskort o fläktar med jämna mellanrum då dessa pajat regelbundet. Men nu har kompressorn laggt av så jag måste börja o ta in offerter på något annat alternativ.

Vad jag förstått är Fighter 410P det billigaste aternativet , men då man nu kan få bidrag för solvärme + rotavdrag, så kanske man skulle kombinera frånluftsvärmepump o solvärme på något sätt.

Har ni någon uppfattning på vad det kostar o byta ut em Master 103 mot ex.vis Fighter 410 P ?

Utloggad a.astviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Master CTC 102 är död - Nibe410P ?
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2009, 10:21:39 »
Jag ska göra offert förfrågan nästa vecka så få veta vad det kan kosta mig. Personlig skulle jag sätta FTX (de så effektiva idag!) och kompletera med nåt annat men jag ska köra med ett billigare alternativ som Nibe 410P. Vi få se. Återkommer med uppgifter.
// Mvh
   Alex

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Master CTC 102 är död - Nibe410P ?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2009, 11:22:12 »
Hej!
Det svåra i ett sånt här sammanhang är att FLVP har så många funktioner, särkskillt när de värmer tilluften. Ersättning med något annat måste därmed ske med mer än en apparat, vilket ofta blir svårt att räkna hem ekonomiskt, t ex bergvärmepump+FTX.

Jag är ej insatt i hur CTC Master 103 fungerar, men Nibe 410P värmer tilluften till övertemperatur, då tilluftsbatteriet sitter parallellt med radiatorerna. Ett FTX däremot värmer tilluten till en temperatur under rumstemperatur förutsatt att det inte använder tillsatsvärme med el. Om en FLVP av typ Nibe 410P ersätts av FTX kommer därmed tilluftens temperatur att sjunka betydligt med följden att radiatorerna måste värma mer. Många system från 1980 talet har inte så stora marginaler och det kan därmed bli svårt att klara sig med 55 grader fram till radiatorerna vid kall väderlek. Om en bergvärmepump väljs istället och ingen FTX installeras kommer problemet bli ännu större och konsekvenserna av hög framledningstempertur blir stor. Det kan i sin tur medföra att radiatorer måste bytas ut. Ett alternativ är tilluftsaggregat som förvärmer luften, men det tenderar också att bli en dyr och komplicerad lösning.

Med ett mindre välsiolerat småhus från 1980-talet som har en förbrukning på ca 15 000 kWh/år (kring 20 000 kWh/år inkl hushållsel) för uppvärmning och varmvatten sparar en FLVP ca 8000 kWh/år, vilket ger en total förbrukning kring 14 000 kWh/år. Effekten för uppvärmning i detta hus är ca 5 kW, varav tilluftsbatteriet i Nibe 410P bidrar med 2,5 kW. Radiatorerna behöver därmed endast tillföra 2,5 kW. Ett FTX i samma hus sparar ca 5 000 kWh/år. Värmen som tillförs tilluften är ca 1-1,5 kW och radiatorerna behöver då värma ca 3,5 till 4 kW. En inte helt obetydlig ökning med andra ord.

Solvärme för VV kan spara kring 2500-3000 kWh/år. Med FTX hamnar vi då på samma förbrukning som med FLVP. Utbyte av CTC master till Nibe 410P bör kosta kring 50 000 kr. Ersättning med FTX bör kosta kring 25 000 kr och ett paket med solvärme för varmvatten och tillskottsel, styrning mm kostar minst 40 000 kr. Trots bidraget blir det svårt att räkna hem lösningen. En mer komplicerad anläggning som inte heller rymms på de 60x60 som en Nibe 410P upptar blir resultatet. Jag vill inte hävda att Nibe 410P är en undermaskin, men ventilation med återvinning, förvärmning av tillluft, varmvattenberedning och elpanna på 60x60 cm och installerad för 50 000 kr är näst intill omöjligt att slå i det läge du beskriver och för många andra också.

Sammanfattningsvis vill jag säga att solvärme är ingen vidare kombination då FLVP producerar billigt varmavatten sommartid med ren värmepumpsdrift. Ersätta FLVP med solvärme blir dyrare och både ur miljö och ekonomisk synvinkel är det tveksamt. Tidigare förvärmed tilluft bör ersättas av FTX vilket betyder att bergvärmepump mm tenderar att bli mycket kostsamt och tveksamt då du har så låg förbrukning redan. Därmed finns få alternativ till en Nibe 410P.

Mvh
Björn


Utloggad cgn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Master CTC 102 är död - Nibe410P ?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2009, 14:11:50 »
Hej o tack för era svar.
Jag kommer att ta in offert nästa vecka på en Nibe 410P och en DVI AWW200/AWW200T , från en firma i närheten som svarat på min offertförfrågan. Men jag komer ochså som en snik variant att kolla med en kylkille ( som hjälp mig tidigare att fylla freon ) om det går att enbart byta kompressorn på min gamla Master 103'a , då den funkat bra trots att jag fått byta kretskort ett par ggr / år den senaste tiden.
Jag skall även kolla på den kraftfullare Nibe Fighter 640P , om detta skulle vara ett alternativ , då priset inte verkar skilja sig mer än 7000 kr enligt Nibe rek utpris.
Någon som har någon erfarenhet av Nibe Fighter 640P ?
 

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Master CTC 102 är död - Nibe410P ?
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2009, 19:55:51 »
Hej
Varför inte tittapå en CE 50 el 65 Överlägsen effekt, finns även möjlighet att koppla in förvärmning av tilluft
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad a.astviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Master CTC 102 är död - Nibe410P ?
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2009, 12:01:19 »
Hej!
Jag var jätteglad med mitt beslut att byta till Nibe410P  tills jag fÃ¥tt varning frÃ¥n en kyltekniker att akta sig för R290 (propan) som media. Kompressor mÃ¥r dÃ¥lig av den och dör relativ snabb.  Kan man lita pÃ¥ det? DÃ¥ är det hela produktserie är misslyckad.....

/ Alex
// Mvh
   Alex

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!