Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt har minst problem?  (läst 7528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ivtja

  • Gäst
Ivtja
Ivt har minst problem?
« skrivet: 05 maj 2017, 21:17:57 »
Mest sålda vp-fabrikatet verkar ha minst problem dvs proportionellt minst antal inlägg, stämmer detta?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2017, 04:07:44 »
Vilket är mest sålda märket och inom vilken kategori ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

IVTnej

  • Gäst
IVTnej
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2017, 09:19:55 »
Nej men nu har du kastat om det tror jag.

IVT är det minst sålda fabrikatet med mest fel.

IVTja

  • Gäst
IVTja
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2017, 08:45:41 »
Vilket är mest sålda märket och inom vilken kategori ?

Tänkte på bergvärme och alla de som sålts sedan 90-talet,
IVT var väl klart störst då, vet inte hur det är just idag.
Men kredit skall de ha, för att ha sålt en bra produkt, många tuffar väl bara på och på.
Thermia verkar väl också ha levererat riktig kvalite.

Man är lite mer skeptisk till nya "elektronik pumpar", blir det som mobiltelefoner som byts alldeles för ofta?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2017, 10:26:25 »
PÃ¥ den gamla goda tiden var det bara kolv som gällde med stänkoljesmörjning  ,fungerade , ( tänk kylskÃ¥p , klart mindre effekt men ändÃ¥ )  till 90% =ON/OFF 
och kopplades in på ett speciellt sätt , idag ska dom snurra ( scroll ) med en massa olika varv och styrning rakt ut på systemen , så kallat energibesparing
 ( i vissa lägen smörjningsproblem  ) men kommer väl att utvecklas som allt annat i världen , men det tar nog lite tid innan VP-gubbarna tar till sig det

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2017, 12:41:48 »
Kolvkompressorer använder Nibe fortfarande på de små bergvärme pumparna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2017, 13:20:31 »
IVT:s lilla 4 kW maskin som såldes i stort antal gick nog ytterst sällan mer än 10 år innan kompressorn skar.
Tror de haft stora problem med frånluftsvärmepumparna också efter övergången till Propan, som många andra tillverkare - innan de började använda en bättre olja.
Tempgivare och växelventiler är andra fel som är lika vanliga på IVT som på andra fabrikat.
Men visst, det finns säkert 20 år gamla IVT som tuffar på fortfarande.
Tror det är svårt att påstå att de är vare sig bättre eller sämre än Nibe, Thermia eller CTC utifrån vad det skrivs om i forumet i alla fall.
Tror de tappat mycket i försäljning på grund av sin stenhårda politik med "bara ackrediterade/utbildade inställatörer" - precis som Thermia gjort.
Nibe som har en öppen attityd till vilka som får köpa och installera har vuxit som ett resultat av detta, nu så mycket att de köpt upp CTC - och de fortsätter växa på många stora marknader.
På senare tid har tyska maskiner kommit att sticka upp även på den Svenska marknaden, och tyskarna brukar ju leverera kvalitet, men sånt vet man ju med någon nämnvärd säkerhet först när det gått 15-20 år...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad #PL400

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Brine - schpriiiiit!
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #7 skrivet: 07 maj 2017, 19:18:41 »
Nu känns det som att trådskaparen trollar.
Vill man kika på statistik,så har bland annat försäkringsbolaget Folksam en del intressant läsning. Min slutsats när jag skulle välja on-off pump för ett år sedan var att det inte var någon större skillnad på kvalitén när man jämförde de etablerade BVP-tillverkarna.
Tegelkåk från 62 med källare, 86+86m^2
Thermia Optimum G3 - 2016
180m borrhål.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #8 skrivet: 07 maj 2017, 19:23:15 »
IVT har ganska frikostiga garantier (som såklart avspeglar sig på inköpspriset). Det kan ju göra att en del fel inte syns i statistiken eftersom man felanmäler och får felet avhjälpt av installatören utan att försäkringar och andra blir inblandade.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #9 skrivet: 07 maj 2017, 20:51:18 »
Folksams statistik tar väl inte heller hänsyn till antal sålda enheter har jag för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Ivtja

  • Gäst
Ivtja
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #10 skrivet: 07 maj 2017, 23:33:53 »
IVT:s lilla 4 kW maskin som såldes i stort antal gick nog ytterst sällan mer än 10 år innan kompressorn skar.

sånt vet man ju med någon nämnvärd säkerhet först när det gått 15-20 år...

Har funnits många fungerande på blocket , byttes ofta pga att de var för små. Finns fortfarande 4kW kompressorer att köpa för 630Euro. Har även en själv så ytterst sällan är nog ganska fel. Men visst, denna första modellen hade 6-hundratals uppgivna kompressorfel?, men de sålde många också och de gick konstant pga av de hade låg effekt.

Jag ser att inga GreenLine i min bekantskapskrets som krånglar (och det är rätt många) så man ser ju som sagt det som sker efter 10-20 år.
Men det är ju självklart inte fel att börja plocka pÃ¥ sig lite utbytes delar😃, kommer ju att finnas en hel del vartefter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #11 skrivet: 08 maj 2017, 06:26:03 »
IVT hade väl en Mitsubishikompressor i någon av sina maskiner för några år sedan som inte var nåt vidare?
Kvalitet på värmepumpar är färskvara, varje ny modell kan vara antingen bättre eller sämre än sin föregångare, så att påstå att någoit fabrikat är bättre eller sämre än andra är inget som jag i alla fall gör utan att ha några som helst bevis.
Det man kan göra är att titta på historiken för de olika tillverkarna för att få en bild över hur de tidigare levererat - vilket kan skvallra om kulturen i bolaget, om de värderar kvalitet högt, och hur de sköter eventuella reklamationer.
Jag är utifrån det jag läst i forumet de senaste 15 åren inte beredd att skriva under på att IVT har eller har haft mindre problem än någon av de andra stora Svenska tillverkarna.
Kan inte heller påstå att de är eller har varit sämre.

Den bild jag fått av deras invertrar är dock att de verkar ha löst regleringen bättre än Nibe och Thermia än så länge i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

IVTja

  • Gäst
IVTja
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #12 skrivet: 08 maj 2017, 10:58:40 »
IVT hade väl en Mitsubishikompressor i någon av sina maskiner för några år sedan som inte var nåt vidare?
Kvalitet på värmepumpar är färskvara, varje ny modell kan vara antingen bättre eller sämre än sin föregångare, så att påstå att någoit fabrikat är bättre eller sämre än andra är inget som jag i alla fall gör utan att ha några som helst bevis.
Det man kan göra är att titta på historiken för de olika tillverkarna för att få en bild över hur de tidigare levererat - vilket kan skvallra om kulturen i bolaget, om de värderar kvalitet högt, och hur de sköter eventuella reklamationer.
Jag är utifrån det jag läst i forumet de senaste 15 åren inte beredd att skriva under på att IVT har eller har haft mindre problem än någon av de andra stora Svenska tillverkarna.
Kan inte heller påstå att de är eller har varit sämre.

Den bild jag fått av deras invertrar är dock att de verkar ha löst regleringen bättre än Nibe och Thermia än så länge i alla fall.

Egentligen var det nog min poäng att tittar man pÃ¥ konstruktionen ser den generellt bra ut, det är förhÃ¥llandevis (proportionellt) fÃ¥ fel i forumet i förhÃ¥llande till antal sÃ¥lda, samma slutsats kan man ana i Folksams statistik (även om de inte redovisar % per märke) samt att min erfarenhet är att alla jag sett tuffar och gÃ¥r efter 10-20 Ã¥r.  Sedan kan ju tex ngn givare dragit in fukt och bytts men det är smÃ¥saker. Och finns det reservdelar sÃ¥ gÃ¥r det mesta att hÃ¥lla ingÃ¥ng

Min trÃ¥dstart var en frÃ¥ga sÃ¥ fritt fram att lämna erfarenheter självklart. 
Håller med om att historiska data är ingen garanti för framtida data, men bibehålls kultur och konstruktion så kanske ändå, och tror inte jag skulle köpa en "elektronik pump" om det blir en ny. istället en basmodell av något välrenommerat märke med bra reservdelsförsörjning.
Jämför med andra kapitalvaror som man kunnat laga (tex snöslunga, tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare, spis, ... )

Läste på Folksam att 86% av alla luft-luft går sönder före 5år, hemskt !

---

När du nämner Mitsubishikomp. låter det som trollning, kan du förklara mer (har ju även en sådan, en Scroll)?
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #13 skrivet: 08 maj 2017, 12:04:46 »
Är det inte just IVT som verkar ha lite problem med reservdelar har för mig att nått styr kort till ca 10 år gamla vp inte finns att köpa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ivt har minst problem?
« Svar #14 skrivet: 08 maj 2017, 12:20:22 »
Egentligen var det nog min poäng att tittar man på konstruktionen ser den generellt bra ut, det är förhållandevis (proportionellt) få fel i forumet i förhållande till antal sålda, samma slutsats kan man ana i Folksams statistik (även om de inte redovisar % per märke) samt att min erfarenhet är att alla jag sett tuffar och går efter 10-20 år.

Men om man har betalat extra pengar för lång garanti så vänder man sig väl inte till ett forum eller sitt försäkringsbolag när sakerna krånglar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!