Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dyr reparation?  (läst 18561 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Dyr reparation?
« Svar #15 skrivet: 29 september 2015, 14:09:05 »
Citat <<- Byte expansionsventil, torkfilter och cirkulationspump kalla sidan kostar 15.600.<<

Byta exp ventil och cp samtidigt  Sc:,h  Jag har väl inte fel (?)  när jag anser att det lÃ¥ter lite väl mycket "koppla gissa spring" om det, vilket för mig känns som oseriöst.  Seriöst skulle väl vara att kanske att i första hand erbjuda byta av cp i första hand och därefter gÃ¥ vidare om bytet inte löser problemet. 

Hoppas TS kommer med mer info, kanske rentav är sÃ¥ att kylsnubben tänkt byta cp först , eller rentav prova att lufta kb?   

Håller med purjo , kan man läsa om grova brottslingar på Flashback så borde man kunna läsa om dålig värmepumpsreparatör här , eller att den missnöjde vädrar sitt omdöme via trustpilot, reco och skrivet ett litet inlägg om det här. Detta givetvis om det är helt klart att man blivit lurad.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Dyr reparation?
« Svar #16 skrivet: 29 september 2015, 16:14:09 »
Vill vi verkligen att detta forum ska bli ett nytt  flashback?  Inte jag i alla fall.
Alla troll och foliehattar skulle döda varje frågeställning och forumet skulle självdö.
Jag tycker Rickards filosofi att inte falla till föga för uthängningar är bra.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dyr reparation?
« Svar #17 skrivet: 29 september 2015, 16:22:23 »
Det tycker jag ocksÃ¥, det kan vara ett ärligt misstag. Sen kan det ocksÃ¥ vara sÃ¥ att vÃ¥ra teorier om felet är fel. Facit lär vi förhoppningsvis fÃ¥ sÃ¥ smÃ¥ningom. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dyr reparation?
« Svar #18 skrivet: 29 september 2015, 21:03:30 »
Nu har ingen av oss sett grejerna, vi har bara symptomen att gå efter.
Det låter som att kyl-nissen försöker sko sig på affären, men vi vet inte 100 att det är så.
SÃ¥ lÃ¥t bli att döma nÃ¥gon pÃ¥ förhand.  :-X
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #19 skrivet: 30 september 2015, 00:44:53 »
Då börjar jag med att fylla och lufta köldbärare och tar resten sen. Efter att ha letat i inlägg på forumet verkar det som att det går bra att fylla med några liter kranvatten. Däremot har jag problem att förstå hur en avluftning går till, hittar några trådar men ingen som hjälper mig hela vägen. Hur avluftar jag köldbärarkretsen? Bifogar en bild på hur expansionskärlet sitter. Eftersom det inte sitter på högsta punkten rekommenderas en manuell avluftning, men jag vet inte vad jag ska leta efter. Hur ser den ut, om den finns?

Jag har begärt in en fullständig servicerapport som skulle komma imorgon. Hittills har jag bara fått åtgärdsförslag och ett saftigt kostnadsförslag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr reparation?
« Svar #20 skrivet: 30 september 2015, 04:47:09 »
Kan du bifoga en bild så man ser hela kärlet?
Om du fyller med rent vatten är det viktigt att du kör cirkpumpen kontinuerligt några dygn så det får blandas med resten av brine, i vart fall om brine är så pass kall att den närmar sig 0 grader på utgående KB (vilket inte borde vara fallet vid denna årstid).

Jag gissar att du måste fylla med tryck på avluftningskopplet. (Om det inte finns anslutet något på toppen av kärlet som gör att du kan fylla där).

Alltså, koppla "trädgårdsslangen" till ena porten på avluftningskopplet och fyll den vägen.
Var man avluftar brine på en IVT framgår inte av manualen, troligen på avluftningskopplet med hjälp av en pump och ett öppet kärl.

På Nibe sitter det avluftningsnipplar inuti värmepumpen också (ovanför cirkpumpen) kanske finns nåt liknande på IVT?
« Senast ändrad: 30 september 2015, 04:57:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #21 skrivet: 30 september 2015, 08:44:57 »
Jag gissar att du måste fylla med tryck på avluftningskopplet. (Om det inte finns anslutet något på toppen av kärlet som gör att du kan fylla där).

Är det avluftningskopplet som syns på bilden? Jag kan skruva av en nippel på toppen av expansionskärlet annars, det är där jag tidigare har fyllt med köldbärare som förra ägaren av huset lämnade kvar. Nu är den slut...

Var man avluftar brine på en IVT framgår inte av manualen, troligen på avluftningskopplet med hjälp av en pump och ett öppet kärl.

Om det är den här metoden som krävs är jag nollställd, finns det något ställe där jag kan läsa på?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr reparation?
« Svar #22 skrivet: 30 september 2015, 08:51:26 »
Hur har du gjort för att kunna fylla utan att det runnit över när du öppnat ovanpå kärlet?
All vätska i ledningen ovanför kärlet borde ju rinna ned...
Du har troligen massor med luft i systemet, och då får du inget flöde.
Det måste fyllas och luftas både framåt och bakåt för att du skall bli av med alla luft, via påfyllnadskopplet, jag kan inte se någon annan lösning.
I samband med detta bör kollektorn trycksättas med 2-3 kg och felsökning efter läckage bör göras.

Det är inte omöjligt att brine läckt ut via nivåkärlet om den kopplingen inte varit tät, men då borde kärlet varit helt fullt under perioder...
« Senast ändrad: 30 september 2015, 08:53:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #23 skrivet: 30 september 2015, 21:45:32 »
Var får jag tag i en påfyllnadspump? Det mesta brukar finnas på nätet men det verkar nästan omöjligt att googla fram något vettigt med sökordet "påfyllnadspump". Om jag får tag på en pump, hur gör jag för att trycksätta och mäta upp rätt tryck? Vilken utrustning behövs? KB är etanolbaserad och blåfärgad, det verkar också svårt att få tag på i mindre mängder. Tips? Många frågor från en nybörjare. dontknow

Hur har du gjort för att kunna fylla utan att det runnit över när du öppnat ovanpå kärlet?

Jag gjorde enligt sid 48 i http://www.vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_HT.pdf. VP har varit strömsatt, men inte i drift som det stÃ¥r att den ska vara. Kan det ha introducerat luft? När jag läser instruktionen idag frÃ¥gar jag mig hur man kan göra sÃ¥ här utan att evakuera det övertryck som du säger ska finnas  Sc:,h. Det har inte runnit ut nÃ¥got när jag har fyllt pÃ¥.

Åter till påfyllning och avluftning. Det finns ett parti i den tryckta manualen jag har som beskriver hur man fyller köldbärare vid drifttagning, men jag får inte ihop schemat med den påfyllningssats som är installerad hos mig. I en installatörhandledning http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Installatorhandledning_Greenline_HT_Plus.pdf finns dock på sid 23 en påfyllningssats som motsvarar det som sitter installerat hos mig. Det tog lite tid för mig att se att det var samma princip då jag inte trodde det satt kulventiler vid anslutningspunkterna eftersom det saknades handtag vilket syns i bilden jag bifogade i tidigare inlägg. Där finns också en bild på en påfyllnadsutrustning som ser ut som en soptunna med en pump. Jag antar att den inte är standardutrustning i varje bergvärmepumpägares hem... Jag antar att man kan använda något enklare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dyr reparation?
« Svar #24 skrivet: 30 september 2015, 22:24:53 »
Åt vilket håll går köldbärarflödet på bilden? Är det uppåt i vänstra slangen?

Prova med att ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift, stäng sedan någon av ventilerna med rött handtag. Ändras ljudet från köldbärarpumpen då?

Hur ligger de horisontella slangarna ut till borrhålet? Är det lutning mot huset eller mot borrhålet? Det avgör om det kan bildas luftfickor där slangen vänder ner i borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr reparation?
« Svar #25 skrivet: 01 oktober 2015, 07:10:43 »
Fler bilder tack.

Istället för en tunna kan du skära upp sidan på en 20 liters dunk, det hade jag när jag avluftade.
Fast enklast är ju att ta hem en person som vet vad han sysslar med som gör det åt dig.
Beställ helt enkelt avluftning, trycksättning och läcksökning av KB i ditt system.
Trycket behöver inte vara 2-3 kg vid drift, bara för att snabbare se om du har en läcka.
Vid drift räcker det med 0.5 bar, många kör mer eller mindre trycklöst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyr reparation?
« Svar #26 skrivet: 01 oktober 2015, 11:52:00 »
Bifogar efterfrågad bild på hela kärlet samt bild på hur det ser ut närmast husväggen.

Åt vilket håll går köldbärarflödet på bilden? Är det uppåt i vänstra slangen?
Den är kopplad till KB ut på VP, så det borde vara nedåt.

Prova med att ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift, stäng sedan någon av ventilerna med rött handtag. Ändras ljudet från köldbärarpumpen då?
Om jag kör KB-pump ändras ljudet ganska snabbt utan annan Ã¥tgärd. När jag stänger av hörs ett bubblande. Idag har jag nästan säkert luft i systemet, det blir väl sÃ¥ när man pillar utan tillräckliga kunskaper.  ::)

Hur ligger de horisontella slangarna ut till borrhålet? Är det lutning mot huset eller mot borrhålet? Det avgör om det kan bildas luftfickor där slangen vänder ner i borrhålet.
Det är svårt att säga eftersom det är en så liten del av slangarna som går rakt mot husväggen. Även om det finns luftfickor där undrar jag om det är tillräckligt för att förklara mina problem.

Fast enklast är ju att ta hem en person som vet vad han sysslar med som gör det åt dig.
Beställ helt enkelt avluftning, trycksättning och läcksökning av KB i ditt system.
Jag har nog kommit till den punkten. Det var en inre strid mellan mitt "gör-det-själv"-jag och det rationella jaget. :)

Jag har fortfarande inte fått den efterfrågade servicerapporten, men jag tror inte att det gjordes någon kontroll av luft i KB trots att jag bad om det. Kan man döma ut expansionventilen innan man säkerställt att det inte finns luft i systemet?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Dyr reparation?
« Svar #27 skrivet: 01 oktober 2015, 12:24:39 »
Istället för en tunna kan du skära upp sidan på en 20 liters dunk, det hade jag när jag avluftade.
Sidan?  Rinner det inte ut dÃ¥?  Sc:,h a:gl
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dyr reparation?
« Svar #28 skrivet: 01 oktober 2015, 12:26:09 »
Inte om man lägger omkull dunken.  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dyr reparation?
« Svar #29 skrivet: 01 oktober 2015, 13:39:12 »
Jag har fortfarande inte fått den efterfrågade servicerapporten, men jag tror inte att det gjordes någon kontroll av luft i KB trots att jag bad om det. Kan man döma ut expansionventilen innan man säkerställt att det inte finns luft i systemet?
Mitt svar är nej. Om pumpen stannar pÃ¥ lÃ¥gtryckspressostaten ska man verifiera att köldbärarflödet är som det ska innan man börjar misstänka expansionsventilen. Det kan i och för sig bli lite besvärligt om pumpaxeln roterar men att luft i systemet gör att inte pumpar som den ska men har man lite erfarenhet av värmepumpar ska man klara det.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!