Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög ljudnivÃ¥, vibrationer och stomljud pÃ¥ nyinstallerad Thermia Optimum Duo  (läst 28692 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
de där med fasfelsvisning pÃ¥ thermia betyder igentligen ingenting, det är bara ett minne i datorn frÃ¥n det att den startades sist,  det finns inget fasfelsrelä i dom,,,,,,bäst att kolla sÃ¥ att hetgaserna kommer upp i temp snabbt..värme ger den även om den snurrar fel,inte fullt men den ger värme o lÃ¥ter betydligt högre än normalt+ att det kan vara skadligt för kompressorn

Utloggad Jojner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Äntligen värmepump
Tackar för input, pumpen ger värme men det har ju inte varit kallare än ca -3 sedan start och den värmer bara övervåning på 130 m2 via radiatorer. Kan det klara det med fel fas?

Hur kollar man att den är kopplad med rätt fas?

Vår installatör kommer idag för att kontrollera det hela. Han tyckte dock sist inte att pumpen låter högt utan att det bara är stomljudsproblem vilket jag tror är fel. Har haft div folk hemma att lyssna inklusive min röris som själv installerar pumpar och alla tycker den låter högt.

Vidare tror han inte att det är ett problem att framledningen till vvb är dragen med kopparledning och inte med flexslang trots att samma rör går vidare till vägg. Jag har svårt att förstå detta då ju vibrationer finns i detta rör lika mycket som framledning till radiatorerna.

 Postar tvÃ¥ bilder där man ser det hela.
Souterräng villa 1971, 270 m2 plus garage, Thermia Optimum Duo 12 kW, 250 meter borrhål, efter färdig renovering golvvärme, FTX, platta på mark ovan denna 7 - 15 cm grafit XPS och sedan 4 cm flytspackel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min åsikt är att det ser inte alls bra ut att man klamrar fast stel kopparrör från pumpen
i väggen, exempel dom två rör som går 90graders vinkel hade varit perfekt att montera
slangar på, jag förstår inte vitsen med dom langar som syn i bilderna över huvudtagen.
Min installatör använde på alla anslutningar direkt från pumpen flexibla slangar.
Och slangarna enligt min mening ska vara så nära pumpen som möjligt.
Annars själva installation är snyggt gjort om det vore en elpanna.
(bilderna är upp och ner, har vänd dom åt mig själv att lättare förstå dom)

Utloggad Jojner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Äntligen värmepump
Hmm, sorry för uppochner bilder. Dom blev ju rätt på min dator. Osäker på hur jag fixar det.

De två flexslangarna man ser går från pump till volymtank och från pump till radiatorer så dom gör nytta annars hade det kommit vibrationer där med.

 
Souterräng villa 1971, 270 m2 plus garage, Thermia Optimum Duo 12 kW, 250 meter borrhål, efter färdig renovering golvvärme, FTX, platta på mark ovan denna 7 - 15 cm grafit XPS och sedan 4 cm flytspackel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur man än vrider och vänder så optimalt är det inte, men han har kommit undan billigt.
Stelrör till expansionskärlet och vidare skvallerrör sedan är det förbindelse till VV-behållare
och vidare till väggen om jag ser rätt.
Dom flesta som jag har uppfattat här på forumet inklusive min anläggning har alla anslutningar
gjorda med flexibla slangar och helst närmast pumpen som jag har. Inte en enda stelanslutning
vid  pumpen.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
Jag fick inte några flexar alls. Montörerna "gillade" inte flexar, trots att flexarna låg där på golvet överblivna.
Kanske skulle dom säljas en gång till?
Har inga problem med stomljud, är mer orolig för att det skall börja läcka pga vibrationer...
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Jojner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Äntligen värmepump
Tack för bildvändning!

Ok då blir första åtgärd precis som jag tänkt ett flexslang till närmast pump, alternativt flytta greningspunkt på framledning till efter flexslangen.

Installatör kommer på onsdag istf igår. Återkommer med rapport.

Tackar för alla råd.
Souterräng villa 1971, 270 m2 plus garage, Thermia Optimum Duo 12 kW, 250 meter borrhål, efter färdig renovering golvvärme, FTX, platta på mark ovan denna 7 - 15 cm grafit XPS och sedan 4 cm flytspackel.

Utloggad nijo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har liknande problem med min nya G3:a. Förutom en hög ljudnivå så får jag i vissa lägen ett ihållande pip någonstans på dryga 1 khz. Hör gärna av dig hur det gick för dig! Installationen är liknande, varmvattenrören är stela kopparrör. Det gäller även till expansionsrör.

mvh Jonas

Utloggad Jojner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Äntligen värmepump
Ok följande har hänt sen sist:

Torsdag förra veckan var rörmokare på plats och bytte det fasta kopparöret till flexslang och la in underlägg under fötterna på vp. Ingen direkt märkbar förändring på det. Som jag trodde tycks det vara mer direktljudet från vp som stör.

Hade igår representant från både Thermia och installationsfirman och de mätte med ljudmätare och kom fram till att min pumps ljud är helt normalt och inom spec. Positivt att de var på plats och de var väldigt serviceminded men samtidigt en besvikelse tycker jag med tanke på den av oss upplevda ljudnivån.

Vi konstaterade att de var kompressorljud vi hörde. Det finns inga andra vibrationer eller lösa delar. Skåpet står stabilt mm. De kommer återkomma om eventuell huv att täcka kompressor med inne i skåpet.

Argumentationen från deras sida var också att en så här kraftig pump (12kW) låter så här mycket och till del beror den upplevda ljudnivån till del på ett aggressivare och lite mer metalliskt vassare ljud som en större kompressor ger ifrån sig.

Vidare diskuterade vi möjligheter att bättra ljudisoleringen med hjälp av mattor som jag tror jag har liggande från ett hyttbåtsprojekt. De kommer från Karnag i Täby http://www.karnag.se/images/stories/ljudisol_nytt_prod_blad_03.pdf. De används industriellt och ha plockats upp av båtfolk till att förbättra ljudisolering i motorrum. De är enormt mycket bättre än de mattor som sitter standard i båtar (och den som också sitter i Thermias VP) som ju är mer isoleringsliknande. Istället för att bara isolera dämpar de ut ljudet genom absorbtion.

De var ok garantimässigt tyckte Thermia killen att laborera med det. Får laborera och se vad jag kan åstadkomma. Återkommer med rapport.

Så summa summarum, om nu detta är normal ljudnivå för en Thermia Duo Optimum 12 kW så är vi rätt långt ifrån som skrivits någonstans om G2 att man kan ha den i sovrummet. Till saken hör iofs att vi än så länge har extremt hårda ytor överallt och ännu inga möbler vilket gör akustiken lite brutal men ändå.

@nijo: har inte problem med pip eller ljud från rör.


Souterräng villa 1971, 270 m2 plus garage, Thermia Optimum Duo 12 kW, 250 meter borrhål, efter färdig renovering golvvärme, FTX, platta på mark ovan denna 7 - 15 cm grafit XPS och sedan 4 cm flytspackel.

Utloggad holmer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har liknande problem med en G3-13. Hade thermia representant här som sa att det lät normalt, mycket konstigt bemötande enligt min mening då det låter riktigt mkt och man enligt reklamen ska kunna ha dessa pumpar inomhus bland folk med hörsel. Tristast tycker jag är att denna info kunde man fått innan så att pumpen kunde placeras därefter.

Just nu var återförsäljaren här idag och isolerade med skivor inne ovanför kompressorn, blev faktiskt bättre men inte bra. Ska testa isolera taket ovanför strax.

Hur har det gått för er andra, jojner några tips?

Torbjörn Eriksson

  • Gäst
Torbjörn Eriksson
SV: Hög ljudnivå, vibrationer och stomljud på nyinstallerad Thermia Optimum Duo
« Svar #25 skrivet: 16 april 2014, 03:41:26 »
Jag har liknande problem med min nya G3:a. Förutom en hög ljudnivå så får jag i vissa lägen ett ihållande pip någonstans på dryga 1 khz. Hör gärna av dig hur det gick för dig! Installationen är liknande, varmvattenrören är stela kopparrör. Det gäller även till expansionsrör.

mvh Jonas


Hej! Jag har också vibrationer och oljud ifrån min Thermiapump. Detta är ett problem som jag haft sedan installationen 2011. Vibrationer som uppkommer ifrån "kompressorn" och som i sin tur skapar ett ihållande pipande (o)ljud. Det pipande ljudet är så pass störande att vi har svårt med sömnen på nätterna. Vi har påtalat detta för firman vi köpte borrning och allt ihopa av och de såg till att Thermia skickade tekniker för mätning av ljud, samt olika försök till åtgärder. Man provade att montera fast stabilisator-stag inuti pumpen som klämdes fast mot ett kopparrör som gick från kompressorn. Ljudet försvann för ett ögonblick, men när kopparröret blivit varmt och gett med sig lite (då koppar är ett mjukt material) då kom det pipande ljudet tillbaks. Thermia är sedan dess ovilliga att bistå med ytterligare hjälp i frågan.

Utloggad dupont82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressant tråd, tråden kanske inte är aktiv längre men jag testar ändå.
Har precis samma problem med ljudnivån på min Thermia G3 Duo.
Det låter inte som det är något fel på den men den låter mycket och mer metalliskt än andra jag jämför med. (De andra jag lyssnat på brummar mer än knackar metall) Vi har en G2a här på kontoret vilken jag sitter 4m ifrån med endast en tunn trädörr emellan oss, denna hör jag aldrig. Våran G3a däremot hör jag tydligt två våningar upp i huset hemma.

Har inte lyckats få hem Thermia än, men jag jobbar på det =) Är dock nyfiken på om någon i detta fantastiska forum lyckats komma till rätta med problemen och vad ni gjorde isåfall. Likaså om någon har lyckats få Thermia att göra något mer och eventuellt erkänna något fel?

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har en egen tråd om min tjutande vp. Är det samma sorts ljud ni upplever?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57452.0
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Hej
Har en Diplomat Duo 12 och vad det gäller ljud så är det plåtskåpet långt ifrån optimalt ljudisolerad från fabriken!
Det finns flera öppningar som kan isoleras igen, samt att rör i pumpdelen låg emot isolerskivan som satt original innanför på dörren (kolla detta på din pump).
Dörrens isolering tog jag helt sonika bort och kompletterade sedan med helt nytt självhäftande ljud dämpande material....som ej tar i/ligger mot rören från pumpen.
Jag har även kompletterat upp med mera isolering i skåpet genom att kolla vart bristerna finns (plåtskåpet har t.ex ingen ljud dämpning alls på sidorna i skåpet ovanför pumpdelen så plåten vibrerar duktigt.....prova att hålla ett finger på skåpets utsida på båda sidor så märker du skillnaden.

Det är ganska enkla åtgärder men oj vilken stor skillnad det blev, nu hör jag den inte alls om jag inte går in i rummet den står i!
Min ljudmätning gav efter åtgärd 43dB 1 meter framför.....
Jag kan ta några kort i pumpen på isoleringen som är gjord om du vill.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Jag vill gärna se hur du gjort!  tummenupp Jag mÃ¥ste göra nÃ¥got Ã¥t ljudnivÃ¥n pÃ¥ vÃ¥r Diplomat 8...just det där metalliska knattrandet är mycket starkt frÃ¥n vÃ¥r pump och jag vill inte stänga dörren till pannrummet eftersom det förstör husets självdragsventilation. Funderingar finns pÃ¥ att bygga in pumpen i nÃ¥gon slags ljudbaffel men om det gÃ¥r att ljuddämpa tillräckligt frÃ¥n insidan gör jag hellre det...pumpen är ju ganska stilig där den stÃ¥r!  ::)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 353
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!