Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Omdömen om Bonus Air 12?  (läst 37629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #45 skrivet: 03 oktober 2021, 12:12:22 »
Vad gör Mitsubishi och Thermias Itec till misslyckade?

Weissmann har tydligen omorganiserats i Sverige så det var ingen som återkom på mina intresseanmälningar, inte heller en endaste av deras listade återförsäljare bemödade sig att återkomma heller.

Fujitsu ska också göra fina värmepumpar om man hittar en bra år och installatör.
Mitshubishi Zubadan luft/vatten verkar inte ha bra algoritmer för avfrostning. Finns i alla fall två arga ägare på forumet som har problem med att utedelen blir totalt igenisad och då börjar låta - så det hörs in i huset av detta. Verkningsgraden blir helt kass om förångaren är täckt med is. Det går inte ställa in detta som kund, då blir känslan av utlåsthet tydlig, med tillhörande ångest.
Problemet kunde inte lösas via support pga för få problem i världen.
Kan hända de funkar felfritt om man bor i ett område med lägre medelfukt än dessa kunder hade. Men från programmeringens perspektiv så är lösningen på felet så enkel att man blir mörkrädd. Det ska inte krångla oavsett väder.

Thermia Itec är nog den mest högljudda värmepumpen på marknaden. Metalliskt kompressorljud som tar sig in.
Kan inte ens höra min kompressor utomhus i jämförelse med min gamla Nibe från 2009.

Thermia har släppt en Athena nyss, värt att kolla in hur den står sig mot andra pumpar. Lite sparsmakat med information idag dock. Marknadsförs som effektiv och tyst så jag hoppas det blir en lyckad pump denna gången.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #46 skrivet: 04 oktober 2021, 19:46:20 »
Har själv en ny Mitsubishi, dock ej Zubadan. Hoppas så klart den kommer fortsätta fungera bra.

Jag arbetar med andra typer av fläktar modell större och dom två senaste åren har haft exceptionella väderförhållanden med mycket mer isbildning än tidigare och det är väl klart att luftvärmepumpar också drabbas.

Äntligen har min Mitsubishi börjat göra värme för säsongen och den är precis så tyst man kan förvänta sig. När den tillverkar vv låter den ganska högt.

Björnen!

  • Gäst
Björnen!
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #47 skrivet: 28 december 2022, 23:35:00 »
Har en bonus air 10 som är 6år gammal nu, den snurrar på än.
Vidare effektiv på vintern är den ju inte enligt COP tabellen, men när det går under nollan eldar jag med ved istället, brukar dra gränsen runt par minus om jag inte är lat.
Har satt en värmeväxlare och kör glykolblandning i min värmepump då jag stänger cirkulationen när jag eldar med ved, vem vill köra ut 80C vatten utomhus..
Nästa gång jag byter pump så blir det nog en Lyfco med panasonic inverter kompressor, den kostar i dagsläget 49k och har mycket trevligt COP för pengarna tycker jag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #48 skrivet: 29 december 2022, 07:26:24 »
Läs på om Lyfco innan, det skrivs mycket negativt om dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Dieter

  • Gäst
Dieter
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #49 skrivet: 16 mars 2023, 13:35:57 »
Hej,
Hur fungerar den Baxi Bonus Air 12 , är du nöjd?

Är det nÃ¥got  som man ska installera?

Hör av dig.
Mvh
Dieter

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #50 skrivet: 26 juni 2023, 09:47:46 »
Har nu kört Bonus Air12, i flera år, o inget har förändrats.
Den fungerar strålande, inte haft ett driftstopp.
Visst är det inte den effektivaste, men här i Dalsland så täcker den 98% av årsbehovet.
Det är dom lätträknade dagarna då det är kallare än -15, som jag kör pellets.
Den gör sig bäst i kombination med någon typ av spets, typ pellets eller ved.
Men det gäller ju nästan alla luft/vatten.
Finns ju ingen L/v som är speciellt effektiv när det blir riktigt kallt.
Ser iallafall ingen ekonomisk vinst för min del, om jag skulle ha köpt en CTC, Nibe, eller annan mer effektiv pump.
Kanske hade lönat sig om livslängden varit 25 år, men det är nog väldigt få som har den livslängden kan jag tro .)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 716
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!