Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är resultatet rimligt? Ett försök att jämföra före och efter...  (läst 1122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
Ja, dÃ¥ har vi haft huset sÃ¥ länge att det gÃ¥r att börja jämföra energiförbrukningar före och efter konvertering frÃ¥n direktverkande till bergvärme. Thumbsup Jag har räknat lite men tycker nästan det är för bra för att vara sant?  :D

Det är januari månad som jag gett mig på att jämföra och till saken hör att huset enbart har underhållsvärme och var så även förra året. Dock var det ojämn temperatur förra året i huset på grund av gamla el-radiatorer eller inga alls i vissa rum men jag anser att det är jämförbar inomhustemperatur. Är det differens så är det möjligen att det är varit varmare i hela huset i år vilket gör kalkylen ännu bättre. Till saken hör också att värmeslingorna inte är injusterade eftersom vi inte hann med det innan vi lämnade huset(det var för varmt ute), vilket gör att deltaT framledning/retur bara är 3-4 grader istället för önskvärda 7-10. Dessutom skall tilläggas att det förra året inte fanns någon ventilation i huset (mekanisk frånluft) vilket det gjort i år.

Det är detta jag försökt räkna på och vill ha era synpunker på om min kalkyl kan stämma någorlunda.

Jag har använt skillnanden i graddagar mellan januari 2009 och januari 2010. Med utgångspunkt från den kända elförbrukningen 2009 kan jag ju då få fram motsvarande förbrukning för 2010 genom att använda medelförbrukning/dygn från 2009. Till detta har jag räknat ut energiförlusten i och med en fungerande ventilation i år genom att använda innetemp - medelutetemp x luftomsättningen x 0,0003 (kwh att värma 1m3 luft 1 grad). Denna hamnade på ungefär 1100 kWh för 270 kvm hus.

Resultatet blir ett "COP" på nästan 3,5 för januari. Tycker det nästan är för bra för att vara sant på inte helt injusterad anläggning? I så fall sparade jag 4500 kr bara i januari :)

Hur mycket mer kan man vinna på att justera in radiatorerna ordentligt?


270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Resultatet blir ett "COP" på nästan 3,5 för januari.

Med golvvärme är det en fullt normal besparing, enligt nibe ska COP ligga på runt 4,5 vid 0/35 för 1145 (inklusive cirkpumparna). Med lite intrimmning så bör ditt värde öka lite.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!